Hop til indhold

Falsk drægtig?


Gæst Indie
 Share

Recommended Posts

Indie har netop været i sin første løbetid (startede d. 11/11 og hun blødte indtil 16/12). Hendes bryster voksede meget, da hun var i løbetid, men de er ikke blevet mindre igen efterfølgende.

Nu er hun begyndt at slikke sig på maven (ligeomkring navlen), så meget at huden går i stykker... :(

 

Tror I hun er falsk drægtig?

 

Hun laver ikke rede eller nusser med sine pivdyr mere end normalt, men jeg ved ikke om det er et must, for sådan en ung hund (knapt 9 mdr)

 

Hvad kan vi gøre ved det og har I et godt tip til hvad vi kan gøre ved hendes mavse?

 

Godt nytår

 

Ann

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke det lyder som typisk falsk drægtighed. Det er også for tidligt i forhold til løbetiden.

Men kunne det tænkes at navleslikkeriet er "en fiks idé", en handling udsprunget af noget uligevægt i psyke og humør? stress? kedsomhed?

 

Jeg vil også sige. Gå til dyrlægen, han/hun vil kunne af-/bekræfte om der ligger noget fysisk til grund, og det er jo vigtigt at få fastslået.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja. Jeg tror hun er falsk drægtig. Symptomerne kan opstå allerede få uger efter løbetiden, -og op til de 9 uger efter løbetiden, som en normal hundegraviditet varer.

Adfærden med at samle på pivdyr og lignende KAN komme senere eller den opstår slet ikke, fordi den falske drægtighed er kommet så tidligt efter løbetiden.

 

Man skal se det som noget hormonelt. Under løbetiden danner tæven hormonet progesteron. Og produktionen fortsætter uanset om tæven bliver gravid eller ej. Lige inden fødslen begynder tæven at danne et andet hormon, prolaktin, som sætter mælkeproduktionen i gang. --Men den hormondannelse kan også finde sted hos de tæver, der ikke er blevet gravide. Hos dem kan det bare ske allerede få uger efter løbetiden.

 

Nå, men det kræver alligevel et besøg hos dyrlægen. For man kan i dag give en anti-prolaktin kur, som er nogle piller der hedder Galastop Vet. De løser problemet på nogle få dage.

 

Hvis det gentager sig ved de næste løbetider, er det nok værd at overveje sterilisation..

 

--Prøv at se om du kan klemme mælk ud af hendes brystvorter. Hvis du kan det, så er det endnu et tegn på at det er falsk graviditet.

--For at undgå at hun slikker sig kunne du måske give hende en undertrøje på, der dækker den irriterede hud? Og selvfølgelig stoppe hende og aflede hende.

Det er rigtig godt at gå nogle ekstra ture med hende. Og lave ekstra øvelser så hun får andet at tænke på.

 

Godt nytår til dig osse, Ann.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...