Hop til indhold

Finsk Lapphund el. samojed


Gæst Henrikg
 Share

Recommended Posts

Gæst Henrikg

Hej alle

 

Vi er en familie med 2 børn på 3 og 5 år.. Vi skal til at have hund og har kigget på Finsk Lapphund eller samojed. Vi er næsten førstegangs hundeejere.. Min kone har haft hund for 10 år siden, men "kun" en lille gravhund. Vi er indstillet på at skulle til hvalpetræning og alm lydighedstræning senere.

 

Som vi ser det er der ikke den store forskel på disse hunde, tænker ikke på udseende men deres sind, opførelse, pasning og opdragelse.

Har vi ret i den betragtning??

Vil det værer en god type hund som næsten førstegangsejere?

Hvad er de gode/dårlige sider ved disse 2 hunde?

 

Takker på forhånd :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle

 

Vi er en familie med 2 børn på 3 og 5 år.. Vi skal til at have hund og har kigget på Finsk Lapphund eller samojed. Vi er næsten førstegangs hundeejere.. Min kone har haft hund for 10 år siden, men "kun" en lille gravhund. Vi er indstillet på at skulle til hvalpetræning og alm lydighedstræning senere.

 

Som vi ser det er der ikke den store forskel på disse hunde, tænker ikke på udseende men deres sind, opførelse, pasning og opdragelse.

Har vi ret i den betragtning??

Vil det værer en god type hund som næsten førstegangsejere?

Hvad er de gode/dårlige sider ved disse 2 hunde?

 

Takker på forhånd :-)

 

Hvis I har besluttet jer for at skulle have hund nu, regner jeg med at I har overvejet om I har den fornødne tid. (Hvalpe tager næsten ligeså meget tid som spædbørn) og mange gange løber nye hundeejere ind i problemer som man slet ikke har tænkt kan blive et problem. Små børn kan f.eks. blive skrækslagne overfor det nye familiemedlem med de skarpe tænder og taberen er altid hunden. Personligt synes jeg at jeres børn er for små til at få en hvalp i huset men jeg kender hverken jer eller dem.

 

Den største forskel på de to racer er (ikke at jeg har et kæmpe erfaringsgrundlag) at samojeden har en del jagtinstinkt i sig mens lapphunden er en hyrdehund som kan være vagtsom. Og så bliver forskellen også om I vil have mørke hår i smøret eller lyse hår i marmeladen... :lol: (tyvstjålet fra bogen om labrador men jeg synes den er god).

 

Der findes racer der er lettere at opdrage men hvis man kan lide selvstændighed i en hund er det nok ikke helt tossede valg. Jeg ville tage ud og opleve hundene hos nogle opdrættere for at se/ høre om dem som familiehunde, det giver et meget bedre indtryk end hvad man kan få fortalt herinde. Man skal bare være ærlig og lægge kortene på bordet mht. at man er i tvivl mht. racevalget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Hej alle

 

Vi er en familie med 2 børn på 3 og 5 år.. Vi skal til at have hund og har kigget på Finsk Lapphund eller samojed. Vi er næsten førstegangs hundeejere.. Min kone har haft hund for 10 år siden, men "kun" en lille gravhund. Vi er indstillet på at skulle til hvalpetræning og alm lydighedstræning senere.

 

Som vi ser det er der ikke den store forskel på disse hunde, tænker ikke på udseende men deres sind, opførelse, pasning og opdragelse.

Har vi ret i den betragtning??

Vil det værer en god type hund som næsten førstegangsejere?

Hvad er de gode/dårlige sider ved disse 2 hunde?

 

Takker på forhånd :-)

 

Hej..

 

Jeg har selv samojed, men kan desværre ikke snakke med om en finsk lapphund da jeg ikke har sat mig så meget ind i den race...

 

Normalt plejer man at sige at en samojed ikke er for førstegangshundeejere, da den kræver en lidt speciel opdragelse. Man må ikke være for hård mod den da man nemt kan komme til at knække den psyke... Alt i opdragelsen skal være sort/hvid. Det er MEGET vigtigt mht. til samojeden at man viser sig som leder og man giver den en MASSE opmærksomhed og kærlighed, da den som andre spidshunde selv vælger om den vil være ens ven eller blot en som den bor hos...

 

Nu er samojeden jo fantastisk med børn...

 

Som andre store racer kræver en samojed MEGET motion... vi er selv i snit ude og gå 5 gange om dagen. en af disse ture er på 1½ -2 timer. To på ½ time og ræsten på et kvarter. Endvidere ER samojeden jo en brugshund, hvilket betyder at jeg cykler med min tøs 1-3 gange om ugen.. ca. 5km... det gør jeg da jeg ikke har adgang til en spand (hundevogn) som hun kan spændes foran.

 

Dernæst så har en samojed en MEGET stor frihedstrag, som også gør sig gældene for andre spidshunde. Man kan ikke regne med at en samojed altid kommer første gang man kalder, og haven SKAL indhegnes.

 

Mht. til pelspleje synes jeg faktisk ikke at det er så slemt. Jeg vil anbefale ca. ½-1 om ugen på pelspleje. Endvidere gør et bad lykke engang i kvartalet.

 

Nu skriver i at i gerne vil gå til lydighed... det kan man godt med en samojed, men som jeg har beskrevet ovenover så er en samojed meget egenrådig... man kan derfor ikke forvente at den altid vil samarbejde. Derimod er agility bedre.. og så er en samojed jo en formidabel showhund..:blink:

 

Hvis i gerne vil have en samojed, vil jeg da anbefale min egen opdrætter som skal have hvalpe her i maj måned.. så vidt jeg ved har hun ikke fået fyldt reserveringslisten op endnu..:blink:... www.makesi.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Henrikg

Hej

Tak for svarene... havde lige skrevet et meget langt svar... Og hvad sker der :damn::damn: Browseren går ned

 

Kort og godt... har snakket med en dyrlæge, en opdrætter og en ejer af begge racer..

 

Valget er faldet på Lapphunden, så nu er det ud og finde den rette opdrætter

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Hej

Tak for svarene... havde lige skrevet et meget langt svar... Og hvad sker der :damn::damn: Browseren går ned

 

Kort og godt... har snakket med en dyrlæge, en opdrætter og en ejer af begge racer..

 

Valget er faldet på Lapphunden, så nu er det ud og finde den rette opdrætter

 

held og lykke...:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa!

Der er en bruger herinde, som jeg også kender privat.

 

Hun skal af med skønne, dejlige lille Fenris pga. personlige problemer. Fenris er en Lapp hund på omkring 11-12 uger, så vidt jeg husker.

 

Skriv en pb hvis det har interesse, så kan jeg videregive info :-)

 

Fenris bor forøvrigt i Århus

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

Tak for svarene... havde lige skrevet et meget langt svar... Og hvad sker der :damn::damn: Browseren går ned

 

Kort og godt... har snakket med en dyrlæge, en opdrætter og en ejer af begge racer..

 

Valget er faldet på Lapphunden, så nu er det ud og finde den rette opdrætter

 

Hejsa :vinken: velkommen til

Kan se du har bestemt dig for at få en finsk lapphund, ja se det kan jeg da godt forstå,:lol: de er skønne, har selv to stk.

 

Kan også se at der er andre der har tænkt på lille Fenris, han er bare sådan en sød lille fyr.:engel:

 

Ellers ved jeg at kennel Finda har hvalpe, og har drægtige hunner.

 

Hvis der er noget jeg kan hjælpe jer med kan i bare smide en pm, så skal jeg prøve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...