Hop til indhold

Aktivering?


Gæst PPP-Pero
 Share

Recommended Posts

Gæst PPP-Pero

Pero er virkelig svær at aktivere - alt er næsten overstået på 5 min. Søg, paprør med godbidder/smurt med leverpostej på indersiden, kong'er med leverpostej (frossen tager han måske 7 min. om det - eller også gider han den slet ikke fordi det er for besværligt :roll: ), et råt ben er kun sjældent interessant... Ja, han er ikke specielt madglad, ret uengageret eller også går det bare sindssygt stærkt.

 

Vi har en enkelt gang holdt ham igang i knap 20 min. med hans legekasse, hvor vi havde gemt små pølsestykker blandt en masse forskellige ting.

 

Problemet er også, at han har så lille en mave - han er lynhurtig til fx at få søgt efter sin mad og hvis vi bare lægger mere mad så bruger han alligevel ikke lang tid på det fordi han er mæt.

 

Har i nogle forslag til hvordan vi kan aktivere ham mentalt med nogle stille aktiviteter??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Perlen88

Hvor gammel er han?

 

Jeg ville nok gøre øvelserne lidt sværere f.eks. som med pølsestykkerne og legekassen.

 

Gem godbidderne forskellige steder, så han ikke kan se dem, men skal bruge næsen.

 

En anden god aktivitet er at lære din hund nogle tricks. Det giver et godt samarbejde hund og ejer imellem. Se evt. denne tråd: http://debat.jubii.dk/dyr/hunde/traeningstraad_533015.html?

 

Hvad med klikkertræning? Så skal han tænke meget mere selv, og det vil sandsynligvis trætte ham noget mentalt.

 

Kontaktøvelser på gåturen kan man jo også bruge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pero er virkelig svær at aktivere - alt er næsten overstået på 5 min. Søg, paprør med godbidder/smurt med leverpostej på indersiden, kong'er med leverpostej (frossen tager han måske 7 min. om det - eller også gider han den slet ikke fordi det er for besværligt :roll: ), et råt ben er kun sjældent interessant... Ja, han er ikke specielt madglad, ret uengageret eller også går det bare sindssygt stærkt.

 

Vi har en enkelt gang holdt ham igang i knap 20 min. med hans legekasse, hvor vi havde gemt små pølsestykker blandt en masse forskellige ting.

 

Problemet er også, at han har så lille en mave - han er lynhurtig til fx at få søgt efter sin mad og hvis vi bare lægger mere mad så bruger han alligevel ikke lang tid på det fordi han er mæt.

 

Har i nogle forslag til hvordan vi kan aktivere ham mentalt med nogle stille aktiviteter??

 

Hvis du med "aktivering" mener at han skal underholde sig selv, så -nope-- c022.gif

Det findes næppe..

Aktiveringen går ud på, at I laver ting SAMMEN med ham. Og det kan netop være de ting, som Perlen 88 nævner.

 

Der er nok ikke så meget andet end mad og søvn at han kan klare helt selv.

Første hund er ligesom folks første barn et kæmpeshock, fordi man ikke på forhånd har kunnet indstille sig på, hvor krævende det er med et lille nyt familiemedlem...

--Det BLIVER nemmere med tiden... Men et stort arbejde er det altså.. Det, der bliver nemmere er ikke nødvendigvis kun Pero, men at I tobenede vænner jer til opgaven..

 

z010.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Han er 14 uger...

Klikkertræning bruger vi - men det jeg leder efter er mere selvstændige, rolige aktiviteter.

 

Vi har nu her prøvet at gemme små bidder pølse rundt omkring i lejligheden - gemt på alle mulige måder. Det kan han godt bruge noget tid på... Men for søren da det går alligevel hurtigt!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero
Pero er virkelig svær at aktivere - alt er næsten overstået på 5 min. Søg, paprør med godbidder/smurt med leverpostej på indersiden, kong'er med leverpostej (frossen tager han måske 7 min. om det - eller også gider han den slet ikke fordi det er for besværligt :roll: ), et råt ben er kun sjældent interessant... Ja, han er ikke specielt madglad, ret uengageret eller også går det bare sindssygt stærkt.

 

Vi har en enkelt gang holdt ham igang i knap 20 min. med hans legekasse, hvor vi havde gemt små pølsestykker blandt en masse forskellige ting.

 

Problemet er også, at han har så lille en mave - han er lynhurtig til fx at få søgt efter sin mad og hvis vi bare lægger mere mad så bruger han alligevel ikke lang tid på det fordi han er mæt.

 

Har i nogle forslag til hvordan vi kan aktivere ham mentalt med nogle stille aktiviteter??

 

Hvis du med "aktivering" mener at han skal underholde sig selv, så -nope-- c022.gif

Det findes næppe..

Aktiveringen går ud på, at I laver ting SAMMEN med ham. Og det kan netop være de ting, som Perlen 88 nævner.

 

Der er nok ikke så meget andet end mad og søvn at han kan klare helt selv.

Første hund er ligesom folks første barn et kæmpeshock, fordi man ikke på forhånd har kunnet indstille sig på, hvor krævende det er med et lille nyt familiemedlem...

--Det BLIVER nemmere med tiden... Men et stort arbejde er det altså.. Det, der bliver nemmere er ikke nødvendigvis kun Pero, men at I tobenede vænner jer til opgaven..

 

z010.gif

 

Vi laver skam en masse sammen med ham. Men vi kan ikke ALTID lave noget med ham - og samtidig vil vi gerne have at han bliver mere selvstændig og godt kan ligge og fx gnave i et ben uden vi holder i den anden ende. Han er MEGET afhængig af os - han er nok det man kalder en velcro-hund :D

Det er også fint og han får lov til at være tæt sammen med os rigtig meget, men han skal også lære at han kan finde ud af noget alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Pero er virkelig svær at aktivere - alt er næsten overstået på 5 min. Søg, paprør med godbidder/smurt med leverpostej på indersiden, kong'er med leverpostej (frossen tager han måske 7 min. om det - eller også gider han den slet ikke fordi det er for besværligt :roll: ), et råt ben er kun sjældent interessant... Ja, han er ikke specielt madglad, ret uengageret eller også går det bare sindssygt stærkt.

 

Vi har en enkelt gang holdt ham igang i knap 20 min. med hans legekasse, hvor vi havde gemt små pølsestykker blandt en masse forskellige ting.

 

Problemet er også, at han har så lille en mave - han er lynhurtig til fx at få søgt efter sin mad og hvis vi bare lægger mere mad så bruger han alligevel ikke lang tid på det fordi han er mæt.

 

Har i nogle forslag til hvordan vi kan aktivere ham mentalt med nogle stille aktiviteter??

 

Hvis du med "aktivering" mener at han skal underholde sig selv, så -nope-- c022.gif

Det findes næppe..

Aktiveringen går ud på, at I laver ting SAMMEN med ham. Og det kan netop være de ting, som Perlen 88 nævner.

 

Der er nok ikke så meget andet end mad og søvn at han kan klare helt selv.

Første hund er ligesom folks første barn et kæmpeshock, fordi man ikke på forhånd har kunnet indstille sig på, hvor krævende det er med et lille nyt familiemedlem...

--Det BLIVER nemmere med tiden... Men et stort arbejde er det altså.. Det, der bliver nemmere er ikke nødvendigvis kun Pero, men at I tobenede vænner jer til opgaven..

 

z010.gif

 

Vi laver skam en masse sammen med ham. Men vi kan ikke ALTID lave noget med ham - og samtidig vil vi gerne have at han bliver mere selvstændig og godt kan ligge og fx gnave i et ben uden vi holder i den anden ende. Han er MEGET afhængig af os - han er nok det man kalder en velcro-hund :D

Det er også fint og han får lov til at være tæt sammen med os rigtig meget, men han skal også lære at han kan finde ud af noget alene.

 

Jeg er enig med dig, han skal osse lave nogle ting selv, han tilhører iøvrigt en race der er selvstændig :)

 

Den med legekassen er en succes, så det kan være det er i den retning hans interesser ligger :)

 

Hvilken størrelse kong har han?

 

Hvad med leo og bustercupe fx?

 

Det med at gemme godbidder rundt omkring, hvordan med det?

 

Er han glad for noget legetøj, noget yndlings?

 

Jeg synes mine har delt sig meget i interesser, alene inden for cairner, har de været meget forskellige, så det skal man lige finde ud af :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Han er 14 uger...

Klikkertræning bruger vi - men det jeg leder efter er mere selvstændige, rolige aktiviteter.

 

Vi har nu her prøvet at gemme små bidder pølse rundt omkring i lejligheden - gemt på alle mulige måder. Det kan han godt bruge noget tid på... Men for søren da det går alligevel hurtigt!!

 

Nå, det svar så jeg ikke :)

 

Jamen mon han ikke bare er ret kvik :lol:

 

Måske skal i inddrage små plasticbøtter, skåle m.m. ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Perlen88
Han er 14 uger...

Klikkertræning bruger vi - men det jeg leder efter er mere selvstændige, rolige aktiviteter.

 

Vi har nu her prøvet at gemme små bidder pølse rundt omkring i lejligheden - gemt på alle mulige måder. Det kan han godt bruge noget tid på... Men for søren da det går alligevel hurtigt!!

 

Hvad er han for en race? Nogle hunde er bare bedre til det end andre :)

 

Selvstændige aktiviteter findes næppe. Nogle hunde kan sagtens gå i gang med en aktivitet selv; f.eks. putter jeg mine hundes mad i flasker, som de så skal trille/skubbe til, for at få det ud. Og det kan de godt gå i gang med alene. Men I vil altid blive inddraget i "løjerne" i større eller mindre grad.

 

Og så længe han ikke er ældre, skal han sikkert hjælpes lidt i gang med noget af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville foreslå dig at blive ved med at anvende legekasse. Den kan jo gøres sværre og sværre. Du kan også putte krøllede aviser i :wink: Jeg udover at strø guffer i den, at have viskestykker, paprør, små glas smurt med leverpostej. Jeg fylder ikke glasene men smør kun på siden. Så får hun tilgengæld også 2-3 stykker.

 

Ellers som du selv er inde på, søg rundt i huset. Du kan ligge nogle af gufferne op på nogle lave hylder f.eks. Så han også lærer at snuden ikke altid skal holdes heeeeeelt i bund.

 

Du kan også hænge paprør op i loftet som han så først skal snuse sig frem til og bagefter vippe for at få gufferne ud.

 

Den aktivitet Lua kan være længst tid om, er nok når hun får søg i et tæppe. Altså jeg folder et tæppe eller et lagen sammen hvori der er en masse guffer. Det er noget der kan tage hende 20-30 minutter og er ret så selvstændigt. Har aldrig været udefor hun har haft brug for hjælp i hvert fald.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pero er virkelig svær at aktivere - alt er næsten overstået på 5 min. Søg, paprør med godbidder/smurt med leverpostej på indersiden, kong'er med leverpostej (frossen tager han måske 7 min. om det - eller også gider han den slet ikke fordi det er for besværligt :roll: ), et råt ben er kun sjældent interessant... Ja, han er ikke specielt madglad, ret uengageret eller også går det bare sindssygt stærkt.

 

Vi har en enkelt gang holdt ham igang i knap 20 min. med hans legekasse, hvor vi havde gemt små pølsestykker blandt en masse forskellige ting.

 

Problemet er også, at han har så lille en mave - han er lynhurtig til fx at få søgt efter sin mad og hvis vi bare lægger mere mad så bruger han alligevel ikke lang tid på det fordi han er mæt.

 

Har i nogle forslag til hvordan vi kan aktivere ham mentalt med nogle stille aktiviteter??

 

Hvis du med "aktivering" mener at han skal underholde sig selv, så -nope-- c022.gif

Det findes næppe..

Aktiveringen går ud på, at I laver ting SAMMEN med ham. Og det kan netop være de ting, som Perlen 88 nævner.

 

Der er nok ikke så meget andet end mad og søvn at han kan klare helt selv.

Første hund er ligesom folks første barn et kæmpeshock, fordi man ikke på forhånd har kunnet indstille sig på, hvor krævende det er med et lille nyt familiemedlem...

--Det BLIVER nemmere med tiden... Men et stort arbejde er det altså.. Det, der bliver nemmere er ikke nødvendigvis kun Pero, men at I tobenede vænner jer til opgaven..

 

z010.gif

 

Vi laver skam en masse sammen med ham. Men vi kan ikke ALTID lave noget med ham - og samtidig vil vi gerne have at han bliver mere selvstændig og godt kan ligge og fx gnave i et ben uden vi holder i den anden ende. Han er MEGET afhængig af os - han er nok det man kalder en velcro-hund :D

Det er også fint og han får lov til at være tæt sammen med os rigtig meget, men han skal også lære at han kan finde ud af noget alene.

 

Det med at finde ud af noget alene, det kan du ikke forvente af ham... HVIS han fandt ud af noget alene, så kunne det meget nemt være noget som I ikke synes om.. c008.gif

 

Da Silke var i den alder nød jeg en dag at hun for en gangs skyld ikke hang op af mig og hev i mine tæer men vist "legede selv" ude i haven... Og lidt efter kom hun ind, sprang op i sofaen og lå og hyggede sig med et eller andet.... FINT, en selvstændig hvalp! Endelig, tænkte jeg og kunne næsten ikke løsrive øjnene fra computeren... Så skævede jeg lige over til hende... Og der lå min smukke gyldne silkebløde hundehvalp med stængerne i vejret og æltede og gnavede i en (for lidt siden) nyplantet jordbærplante... SUK... Jord OVER det hele..

 

--Silke kunne underholde sig selv længe med et løg, -ikke fordi hun spiste det, men fordi det var underligt/spændende/sjovt:

2196_20020610__Silke_med_lg_2d_1.jpg

 

Madbolden til tørfoder var osse ret god, men den var ret pladskrævende... 2196_20020610__Silke_med_madkugle1a_1.jpg

En æggeskal fra mors blødkogte...

2196_20020617__Silke__spiser_ggeskal_1c_1.jpg

Majskolbe, pivbolde og plasticflaske...

Jeg har senere fået at vide, at en majskolbe KAN være skadelig.. Noget med fibrene i de lange blade. Men Silke var vist så fornuftig at hun pillede de grønne blade af og gnavede af de gule majs.. --Og det tog herrligt lang tid..

2196_20020829_U_Silke_med_majskolbe_3a_1.jpg

 

I har sikkert ting lige indenfor rækkevidde, som den lille Pero synes er sjovt. En nysgerrig hundehvalp kan få noget ud af mange ting. Men ikke altid så længe af gangen... Og det er svært at lade være med at kikke på, for det ER altså underholdende..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg ville foreslå dig at blive ved med at anvende legekasse. Den kan jo gøres sværre og sværre. Du kan også putte krøllede aviser i :wink: Jeg udover at strø guffer i den, at have viskestykker, paprør, små glas smurt med leverpostej. Jeg fylder ikke glasene men smør kun på siden. Så får hun tilgengæld også 2-3 stykker.

 

Ellers som du selv er inde på, søg rundt i huset. Du kan ligge nogle af gufferne op på nogle lave hylder f.eks. Så han også lærer at snuden ikke altid skal holdes heeeeeelt i bund.

 

Du kan også hænge paprør op i loftet som han så først skal snuse sig frem til og bagefter vippe for at få gufferne ud.

 

Den aktivitet Lua kan være længst tid om, er nok når hun får søg i et tæppe. Altså jeg folder et tæppe eller et lagen sammen hvori der er en masse guffer. Det er noget der kan tage hende 20-30 minutter og er ret så selvstændigt. Har aldrig været udefor hun har haft brug for hjælp i hvert fald.

 

Ja, der er mange mange muligheder :)

 

Sådan et tæppe med mange lag syet på har Nina Ottosen lavet, loppetjansen har lovet at få det hjem :)

Link til indlæg
Del på andre sites

He, jeg kan godt huske den tid hvor hunden bare kiggede op på en og "sagde "Hvad har du nu af spændende overraskelser til mig, Mor?" Det går over, det gjorde det i hvert fald her.

 

Den "værste" var den med kødboller på snor, -det tog mig længre tid at gøre dem klar end det tog Toffi at finde og æde dem:) God menneskeaktivitet :lol:

 

Jeg kan ikke forestille mig at I har en understimuleret hund, jeg er ret sikker på at I er der for ham:) Så det er et par afslappende råd I får her.

 

Har Pero fået sig nogle dejlige ildelugtende tyggeting? Det kunne Toffi allerede som hvalp få hele aftener til at gå med, mens vi så TV. Nede på gulvmadrassen, med et menneske liggende ved siden af. Hyggeligt og behageligt for begge parter.

Hvis han ikke kan finde ro på sig alene af det, så smask og gab gentagne gange. Det er ikke sikkert at det virker med det samme, men efter nogen tid.

 

Kalveklove lever nærmest evigt herhjemme. Toffi har stadig dem hun fik fra opdrætteren. Og de er stadig en hel aften værd, synes Toffi.

Ellers er der jo grisehaler, kallunstænger og tørrede tyredimser. De kan dog spises, så måske mætter de for hurtigt, men prøv.

 

Den med tæppet (for vores vedkommende viskestykke) er også rigtig god, for det tager et splitsekund at gøre klar, mens det tager noget længere tid for hunden at få gjort kål på.

Lige nu er Toffi glad for et lille stykke hundekiks indpakket i julegavepapir, snoet i enderne så det ligner en knallert, også lynhurtig at kreere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...