Hop til indhold

at stoppe gø'en


Gæst skovtrold
 Share

Recommended Posts

Gæst skovtrold

Hej.

 

Vil give nogle konstuktive råd om hvordan jeg får min hund til at stoppe med at gø af selv de mindste lyde?

 

Jeg har spurgt 2 af mine hunde trænere. den første sagde at jeg skulle ignorerer det. Når han ikke fik opmærksmhed, ville han holde op. især fordi han kun kom med nogle enkelte vov'er i træk.

 

Det hjælp ikke. Tvært i mod. han begyndte at gø uafbrudt. Helt små lyde, lang tid inden jeg selv kan hører dem. Spurgte en anden hundetræner. Det første var helt forkert, for så havde han jo fået belønding hver gang posten gik igen. naboen gik ind i huset ovs.... Nej, jeg skulle sige nej, tage ham i halsbåndet og tage ham væk fra vinduet....

 

Så det har jeg gjort. det hjalp lidt til at starte med, men jeg synes det har taget overhånd nu. Alt bliver gøet af. postbudet, naboen, lastbiler og mc der kører et par veje væk... af hunden på nabogården langt væk.. ovs...

 

Hvad gør jeg nu? hvad synes i der er det rigtige at stoppe dette med?

 

Han er ca 10 mdr...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan fortælle hvad jeg gør - ikke at det er nogen supermetode eller noget, men jeg synes det virker ok her...

 

Vinnie vil gerne gø af alt når hun er ude i haven. Jeg gør to ting: Enten bliver hun hentet ind - hvilket svarer til at blive trukket væk fra vinduet, som du har beskrevet. Det har virket på den måde at hun nu skynder sig at gø et par gange, og så løber hun selv ind :lol:

 

Derfor prøver vi nu noget andet, og det vil jeg tro kan virke for dig også. Jeg stiller mig simpelthen op sammen med hende, aer hende lidt og snakker - "god hund, du er dygtig, de må gerne være der" osv. Begynder hun at gø, siger jeg ganske roligt "nej", og så fortsætter jeg med at ae og snakke sålænge hun er rolig.

 

Gøen er jo en måde at få kontakt på - hunden vil gøre os opmærksom på at nu sker der noget, som den mener vi skal reagere på. Hvis vi viser at vi reagerer stille og roligt, så forplanter roen sig til hunden. Det er i hvert fald min erfaring.

Vinnie har nu fundet ud af at det er OK at stå på bagbenene veed hegnet og kikke, men det er ikke ok at støje samtidig ;-)

Selvfølgelig sker der en smutter ind imellem, men jeg er meget konsekvent med at gå ud til hende, så jeg tror vi snart er ovre det værste.

 

Det er i øvrigt samme problem hvert forår når de begynder at være meget ude - så skal vi lige have genopfrisket hvor grænserne går :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Derfor prøver vi nu noget andet, og det vil jeg tro kan virke for dig også. Jeg stiller mig simpelthen op sammen med hende, aer hende lidt og snakker - "god hund, du er dygtig, de må gerne være der" osv. Begynder hun at gø, siger jeg ganske roligt "nej", og så fortsætter jeg med at ae og snakke sålænge hun er rolig.

 

Jeg gør lidt det samme. Jeg tænker at hunden gør når den er utryg eller vil holde styr på tingene. Jeg mener at hunden skal tro at det er os der holder styr på tingene og bestemmer hvem der skal jages væk, men samtidig vil vi selvfølgelig gerne have at hunden markerer når den hører noget.

 

Derfor siger jeg altid 'ja det var godt' og så går jeg selv hen og f.eks. åbner døren eller ud i haven. Jeg går lidt rundt og lader somom jeg tjekker tingene lidt ud. derefter går jeg ind igen og siger et eller andet affærdigende og beroligende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa

Min hun elsker også at høre sin egen stemme, men jeg har lært hende at dæmpe sig, således at hun går fra at gø: Vov, vov til vof, vof, altså en gøen uden lyd på. Jeg har lært hende det ved at sige nej når hun gøede og hviske og sige shy... i dag reagere hun på et par enkelte shy'er og dæmper sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst skovtrold

nu har jeg prøvet de sidste par dage at snakke pænt til ham når han gør af noget. Det er bare posten, hun må gerne være der.... nej se der er naboen, det er helt fint..... (ikke at man føler sig særligt dum)

 

Og det har også virket. han stopper hurtiger med at gø.

 

Men igår fx, der gåede han nærmest hele dagen. 4 gange i timen, mindst, skulle han lige bemærke noget... nå så samtidigt at meget andet driller, så var han tæt på at blive skudt, hængt og lemlæstet...:evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hej.

 

Vil give nogle konstuktive råd om hvordan jeg får min hund til at stoppe med at gø af selv de mindste lyde?

 

Jeg har spurgt 2 af mine hunde trænere. den første sagde at jeg skulle ignorerer det. Når han ikke fik opmærksmhed, ville han holde op. især fordi han kun kom med nogle enkelte vov'er i træk.

 

Det hjælp ikke. Tvært i mod. han begyndte at gø uafbrudt. Helt små lyde, lang tid inden jeg selv kan hører dem. Spurgte en anden hundetræner. Det første var helt forkert, for så havde han jo fået belønding hver gang posten gik igen. naboen gik ind i huset ovs.... Nej, jeg skulle sige nej, tage ham i halsbåndet og tage ham væk fra vinduet....

 

Så det har jeg gjort. det hjalp lidt til at starte med, men jeg synes det har taget overhånd nu. Alt bliver gøet af. postbudet, naboen, lastbiler og mc der kører et par veje væk... af hunden på nabogården langt væk.. ovs...

 

Hvad gør jeg nu? hvad synes i der er det rigtige at stoppe dette med?

 

Han er ca 10 mdr...

 

 

Hvor lang tid har han haft denne gøen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...