Hop til indhold

Røde knopper i øret


Gæst Annemette79
 Share

Recommended Posts

Gæst Annemette79

Hejsa

 

Min lille mops på snart 12 uger har fået nogle røde knopper i sit højre øre :( De ligner en mellemting mellem bumser og insektstik. De sidder indvendig på øreflippen og altså ikke helt nede i selve øret/øregangen. Er der mon nogen der ved hvad det kan være og hvad man evt kan gøre ved det :confused:

 

Hilsen Annemette

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Hejsa

 

Min lille mops på snart 12 uger har fået nogle røde knopper i sit højre øre :( De ligner en mellemting mellem bumser og insektstik. De sidder indvendig på øreflippen og altså ikke helt nede i selve øret/øregangen. Er der mon nogen der ved hvad det kan være og hvad man evt kan gøre ved det :confused:

 

Hilsen Annemette

 

Det kunne godt lyde som om at din lille skat har haft en tæve/flåt og at den er faldet af igen af sig selv... Efter at der har sidet sådan en tingest om den selv falder af eller om du tager den af, så kommer der en rød knop der godt kan minde om en bums...

 

Det er mit bud...:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Annemette79
Nu har jeg aldrig set demodicosis (hårsækmider) i levende live, men jeg ved mopsen har problemer med det. Så aner ikke om det kunne være det, men her er lidt mere læsestof, som måske ville kunne give dig et bud på, om det er det: http://dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/Haarsaekmideproblemer_Generaliseret_demodicosis.pdf

 

 

Tak for linket :-)

Jeg tror dog det er meget usandsynligt det er hårsækmider, da det sjældent forekommer i ørerne og at det altid medfører hårtab. Jeg skal dog heldigvis til dyrlægen på tirsdag hvor han skal have sin 12 ugers vaccine, så jeg håber at han kan løse mysteriet :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Annemette79
Det kunne godt lyde som om at din lille skat har haft en tæve/flåt og at den er faldet af igen af sig selv... Efter at der har sidet sådan en tingest om den selv falder af eller om du tager den af, så kommer der en rød knop der godt kan minde om en bums...

 

Det er mit bud...:blink:

 

Det var et godt bud :-) men hvad så når der er flere knopper? Er det en knop per flåt, eller kan den godt få flere knopper af en flåt??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Normalt vil der kun være én knop, fra én flåt.

 

Men optimalt I alligevel skal til dyrlægen tirsdag, så kan de komme med et kvalificeret bud. Hårsækmider mener jeg dog ikke altid fører til hårtab i tidligt stadie? Men det er kun hvad jeg læste og så mig ud af ved hjælp af billderne. Har heldigvis været forskånet for sådan noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Det var et godt bud :-) men hvad så når der er flere knopper? Er det en knop per flåt, eller kan den godt få flere knopper af en flåt??

 

Der kommer en knop pr. flåt, men den samme flåt kan jo godt hoppe rundt og skifte sted, hvis du ikke lige har fået øje på den... Og når du siger at det lige er ved øret vil jeg mene at det er oplagt at det er en flåt, huden er nemlig meget tynd der... Jeg har selv lige fjernet en flåt fra Freya som nemlig også sad liiiige der som du beskriver. Der hvor jeg fjernede den kom en bumseligende ting, men jeg fandt også et par knopper mere tæt der ved, så den har sikkert munteret sig.:shock::shock::shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Annemette79
Der kommer en knop pr. flåt, men den samme flåt kan jo godt hoppe rundt og skifte sted, hvis du ikke lige har fået øje på den... Og når du siger at det lige er ved øret vil jeg mene at det er oplagt at det er en flåt, huden er nemlig meget tynd der... Jeg har selv lige fjernet en flåt fra Freya som nemlig også sad liiiige der som du beskriver. Der hvor jeg fjernede den kom en bumseligende ting, men jeg fandt også et par knopper mere tæt der ved, så den har sikkert munteret sig.:shock::shock::shock:

 

Hvis det skyldes en flåt/flåter, kan det så være farligt? Jeg tænker på at mennesker jo kan blive smittet med en alvorlig sygdom (borreliose), hvis de er blevet bidt af en flåt, men hvad med hunde :confused: Han virker sund og rask, heldigvis :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa

 

Min lille mops på snart 12 uger har fået nogle røde knopper i sit højre øre :( De ligner en mellemting mellem bumser og insektstik. De sidder indvendig på øreflippen og altså ikke helt nede i selve øret/øregangen. Er der mon nogen der ved hvad det kan være og hvad man evt kan gøre ved det :confused:

 

Hilsen Annemette

 

Brændenælder? En loppe? En flåt? Myg? En myg, der bliver forstyrret i sit måltid kan godt lave en serie af myggestik.

Og hvalpe kan jo godt sove med "vrangen" ud af øret..:lol:

Alle mulige kriblekrabledyr kan vel give nogle få pletter på den måde. Det kan også være en lille smule hårsækmideproblemer, som er almindeligt hos hvalpe og unge hunde. For det meste går det over af sig selv, men du kan sikkert også få noget af dyrlægen til at smøre med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det skyldes en flåt/flåter, kan det så være farligt? Jeg tænker på at mennesker jo kan blive smittet med en alvorlig sygdom (borreliose), hvis de er blevet bidt af en flåt, men hvad med hunde :confused: Han virker sund og rask, heldigvis :hjerte:

 

Hunde KAN godt få borreliose, men dels er det sjældent, og dels bliver de som regel ikke særlig syge.

Nogle af de "dryp i nakken" midler, der findes imod lopper, virker også på flåter. Så hvis du tror der er mange flåter i dit nabolag, så skal du vælge det rigtige loppemiddel.

 

Her, hvor jeg bor, er der mange flåter. Jeg får selv ca. 3-5 flåter i løbet af en sommer--som sidder fast. Silke får ca. 3-5 flåter OM DAGEN. Jeg har ikke tal på, hvor mange løse flåter, jeg finder på os.

Jeg har haft borreliose tre gange i de 7 år, jeg har haft Silke. Hun har endnu aldrig været syg af borreliose.

 

---Men det KAN da ske. Hvis hun får underlige og ubestemmelige symptomer, så vil borreliose være en af de ting, hun vil blive undersøgt for. --Vi holder os altså ikke væk fra naturen af DEN grund:-P.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har en aloe vera plante herhjemme, må man godt smøre aloe vera i hundens øre?

 

Nej. Når du skal til dyrlæge på tirsdag, så skal du helst ikke smøre noget på øret. For så kan dyrlægen ikke se, hvad der er de oprindelige knopper og hvad der er en eventuel reaktion på aloevera-saften.

Der findes mange forskellige aloe-vera planter. Nogle af dem KAN have en irriterende virkning også.

 

Det er søndag i dag, så der er jo ikke så længe til I skal til dyrlæge.

Kløer de der knopper? Hvis de ikke generer, så lad dem endelig bare være indtil på tirsdag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Annemette79
Nej. Når du skal til dyrlæge på tirsdag, så skal du helst ikke smøre noget på øret. For så kan dyrlægen ikke se, hvad der er de oprindelige knopper og hvad der er en eventuel reaktion på aloevera-saften.

Der findes mange forskellige aloe-vera planter. Nogle af dem KAN have en irriterende virkning også.

 

Det er søndag i dag, så der er jo ikke så længe til I skal til dyrlæge.

Kløer de der knopper? Hvis de ikke generer, så lad dem endelig bare være indtil på tirsdag.

 

Tak for hjælpen. Han klør ikke øret og virker ikke generet af dem, så jeg må vente at se hvad dyrlægen siger :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Hvis det skyldes en flåt/flåter, kan det så være farligt? Jeg tænker på at mennesker jo kan blive smittet med en alvorlig sygdom (borreliose), hvis de er blevet bidt af en flåt, men hvad med hunde :confused: Han virker sund og rask, heldigvis :hjerte:

 

Det er de færreste flåter som har den smitsomme sygdom i sig.. jeg mener at det er 1:1000 eller sådan noget der omkring. Men jo det kan selvfølgelig ske.:cry:

 

Oftest er det også forskellig fra skov til skov, hvor mange flåter med smitsomme sygdomme der er, og endnu vigtigigere hvor meget vildt der er! jo mere vildt - jo flere flåter!...

 

Men jeg ved at de giftige flåter mest er at finde på bornholm!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen
Hejsa

 

Min lille mops på snart 12 uger har fået nogle røde knopper i sit højre øre :( De ligner en mellemting mellem bumser og insektstik. De sidder indvendig på øreflippen og altså ikke helt nede i selve øret/øregangen. Er der mon nogen der ved hvad det kan være og hvad man evt kan gøre ved det :confused:

 

Hilsen Annemette

Laika har jævnligt knopper i øreflapperne, det er bare noget med de hængeører, (altså hundens) siger min dokter dyr, og har fået noget til at smører hendes ører med, ( Aurizon Vet ) og efter en til to dage så er det væk igen, dokter dyr siger, det kan komme af at rende rundt i græs og buske, som giver en form for alergi, lige som vi mendesker kan få det med pollen, ligeledes kan hunden få det i ørene, som ikke er så godt beskyttet med hår, så jeg tror bestemt ikke det er noget med flåter at gøre, og har aldrig oplevet at en flåt flytter sig fra punkt til punkt, når den er færdig med at suge giver den slip og falder til jorden,

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Laika har jævnligt knopper i øreflapperne, det er bare noget med de hængeører, (altså hundens) siger min dokter dyr, og har fået noget til at smører hendes ører med, ( Aurizon Vet ) og efter en til to dage så er det væk igen, dokter dyr siger, det kan komme af at rende rundt i græs og buske, som giver en form for alergi, lige som vi mendesker kan få det med pollen, ligeledes kan hunden få det i ørene, som ikke er så godt beskyttet med hår, så jeg tror bestemt ikke det er noget med flåter at gøre, og har aldrig oplevet at en flåt flytter sig fra punkt til punkt, når den er færdig med at suge giver den slip og falder til jorden,

 

Det har jeg tilgengæld...:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er de færreste flåter som har den smitsomme sygdom i sig.. jeg mener at det er 1:1000 eller sådan noget der omkring. Men jo det kan selvfølgelig ske.:cry:

 

Oftest er det også forskellig fra skov til skov, hvor mange flåter med smitsomme sygdomme der er, og endnu vigtigigere hvor meget vildt der er! jo mere vildt - jo flere flåter!...

 

Men jeg ved at de giftige flåter mest er at finde på bornholm!

 

For bare 10 år siden var der sikkert langt imellem flåter, der havde smitte i sig. Sådan er det desværre ikke mere.

For to år siden var man oppe på 5-20% af flåterne der var smittebærere. I dag kan antallet sagtens være højere.

Den mest almindelige sygdom der skyldes flåter, er borrelliose. Men der er en stribe andre sygdomme, der også overføres af flåter, f.eks. Ehrliciose, Anaplasma phagocytophilia, Rickettsia helvetica, R. conorii og Coxiella..

-Og det var bare de bakterieforårsagede sygdomme. Der er en liste af virussygdomme, der også overføres af flåter. --Den sygdom, du tænker på som kun findes på Bornholm, er nok virussygdommen TBE, eller "Tick Borne Encephalitis". Og det var altså "i gamle dage" at den sygdom kun eksisterede på Bornholm. Masser af mennesker tager jo deres kæledyr med til Bornholm. Så der kan let nok smutte et par flåter med hjem igen.

 

 

Hunde bliver ikke nær så tit syge som mennesker gør. Og ubehandlede hunde, der færdes i naturen, får mange flere flåter end deres mennesker. Min egen Silke får ca. 5 om dagen uden nogensinde at være blevet syg af dem. Mens jeg, der får 5 på en hel sommer, -har været syg af borreliose 3 gange på 7 år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
For bare 10 år siden var der sikkert langt imellem flåter, der havde smitte i sig. Sådan er det desværre ikke mere.

For to år siden var man oppe på 5-20% af flåterne der var smittebærere. I dag kan antallet sagtens være højere.

Den mest almindelige sygdom der skyldes flåter, er borrelliose. Men der er en stribe andre sygdomme, der også overføres af flåter, f.eks. Ehrliciose, Anaplasma phagocytophilia, Rickettsia helvetica, R. conorii og Coxiella..

-Og det var bare de bakterieforårsagede sygdomme. Der er en liste af virussygdomme, der også overføres af flåter. --Den sygdom, du tænker på som kun findes på Bornholm, er nok virussygdommen TBE, eller "Tick Borne Encephalitis". Og det var altså "i gamle dage" at den sygdom kun eksisterede på Bornholm. Masser af mennesker tager jo deres kæledyr med til Bornholm. Så der kan let nok smutte et par flåter med hjem igen.

 

 

Hunde bliver ikke nær så tit syge som mennesker gør. Og ubehandlede hunde, der færdes i naturen, får mange flere flåter end deres mennesker. Min egen Silke får ca. 5 om dagen uden nogensinde at være blevet syg af dem. Mens jeg, der får 5 på en hel sommer, -har været syg af borreliose 3 gange på 7 år.

 

 

Men jeg synes bare at der er langt flere flåter på Bornholm... sidste år fik Freya ca. 3 flåter herhjemme... men da vi var på Bornholm fandt jeg 3-5 om DAGEN på Freya... nogle havde sat sig fast.. andre kravlede rundt i hendes pels.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Annemette79
Hvad sagde dyrlægen, Annemette? a170.gif

 

 

Ha ha, ja den dag han skulle til dyrlægen var der kun en knop tilbage og den var meget utydelig, så dyrlægen havde ikke rigtig noget bud på hvad det havde været. Han nævnte først at det kunne være de andre hvalpe der havde bidt ham i øret, men det hænger ikke rigtig sammen, da knopperne først kom længe efter at vi havde fået ham, så vi er desværre ikke blevet klogere, men knopperne er væk. Mærkelig hund :blink:

 

Hilsen Annemette

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...