Hop til indhold

Begynderhold - lidt æv...


Umulia
 Share

Recommended Posts

Nu er det min tur til at brokke mig over træningen ;-)

 

Leroy og jeg går jo på begynderhold, og instruktøren er vores klubformand, som jeg i sin tid opgav at gå som føl hos, fordi vi ikke rigtig er på bølgelængde...

Det er ikke sådan at han bruger hårde metoder eller noget, han er bare meget programfikseret, og hundene skal bare paces gennem det lydighedsprogram, koste hvad det vil.

Nu er det et meget blandet hold vi er på - den yngste er knap 20 uger og den ældste 1 1/2 år.

Hende med den lille hvalp bliver tit frustreret, fordi den ikke kan holde koncentrationen så længe som de andre, og det er synd for hvalpen :(

 

For mit eget vedkommende så ved jeg at jeg har en lidt sky og forsigtig hund, og jeg vil ikke forcere øvelserne, for det er vigtigere for mig at opbygge tillid, end at få 10 point i en eller anden prøve. Derfor tager jeg meget let på tandvisning og tunnel, for det er de to øvelser Leroy er usikker overfor. Det passer så ikke lige instruktøren... Han synes det er OK lige at give hunden et skub ind i tunnellen, bare den selv har stukket næsen derind. Og det kan overhovedet ikke komme på tale for mit vedkommende!

Han accepterer det, men det er tydeligt at han synes jeg er et fjols :lol:

 

Jeg mener at det første lydighedshold er utroligt vigtigt - det er der man investerer i fremtiden, og jeg vil ikke risikere at sætte min hunds tillid på spil for en bestået prøve.

 

Ved ikke hvad jeg vil med indlægget - andet end at få luft for min ærgrelse. Men jeg tænker også lidt på om det er normen, når man går virkelig højt op i lydighed og konkurrencer, at man måske lige går lidt hurtigere frem end hunden egentlig er parat til? Jeg ved i hvert fald at der er klubber, som er langt "værre" hvis man kan sige det sådan, end vores, der har ry for at være en "hyggeklub".

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

sdjhfjdashfæjd :blink: Gå efter din mavefornemmelse for din hund - ellers går det galt .... jeg kan blive så hidsig på de trænere der pacer frem istedet for at kigge på hunden og dens signaler :evil:

 

Ved ikke lige hvad jeg laver i denne debat :mrgreen::engel: er smuttet igen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna

Hvor er det godt at høre, at du sætter din hunds trivsel over konkurrence Umulia! :5up:

Den træner må da grine lige så meget som han vil - så er det jo bare ham der er et fjols! :mrgreen:

 

Jeg er selv super obs på at alt vi laver til træning er sjovt. Man kan selvfølgelig godt øve ting hunden er bange for, men det skal altid ske i hundens tempo (om man så selv skal ligge på alle fire og sige smaske-lyde ind i tunnelen :genert: :blink: )

Det har i hvert fald hjulpet os utrolig meget. Fx brød Mio sig ikke om at "rulle" på kommando til træning, men han gjorde det altid hjemme på græsset, når han legede. Jeg droppede kommandoen i en periode under træning (lavede en anden øvelse når hundene skulle rulle), og så begyndte jeg bare at give kommandoen, når han legede. Resultatet er at han idag også ruller til træning med logrende hale! :klap:

 

Mio er jo teenager, og ofte har han bare hø i ørerne x10. Men jeg prøver altid at bevare det gode humør, for jeg bliver så trist når hundeejere står og råber, skriger og hiver fordi hunden ikke lige sitter på signalet. :( Det skal jo være sjovt for alle parter at træne! :-D

 

Ved ikke om jeg har skrevet det før, men jeg er faktisk engang stukket af fra en træningsplads med tårer i øjnene (ja jeg er måske lidt sart til tider) :oops: Det var et sted vi var blevet inviteret ud, og jeg havde glædet mig helt vildt. Jeg fandt dog hurtigt ud af at mig og Mio slet ikke passede ind i deres træning. Senere fandt jeg ud af, at det var fordi vi slet ikke var vant til konkurrence-baseret træning, som de fulgte det pågældende sted. Så vi skyndte os tilbage til vores Lørdags-hygge-træning hos Lone Greva. :klap: :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ligegyldig om det er normen eller ej, så gør du (som altid) jo hvad der er bedst for Leory :-)

 

I din tråd fra forleden hvor du fortalte hvor langt i var nået, der viste du jo med al tydelighed at du kender din hund bedst og ved hvad han kan håndtere, for ellers var I jo aldrig nået så langt som I er.

 

Så jeg syntes bare at du skal forsætte i dit eget tempo, og så kan det også være at du kan få indgydt lidt mod i hvalpeejeren, så hun kan se at der ikke sker noget ved at gøre tingene i hundens tempo, tværtimod!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna
Lige en update: I dag havde vi en anden instruktør. Vi fik lov til at tage tunnellen i vores eget tempo, og fik hjælp af Leroys lille veninde Liva, der løb igennem først. Og vupti! :mrgreen:

 

:5up: Sådan! :klap2: :klap2: :klap2:

 

Synes nu også den mørke, lange tunnel ser lidt uhyggelig ud. :skraek:

 

Så er Mio slet ikke så modig, for vores tunnel er "evigglad" :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25

Jeg synes bestemt også du skal lytte til din egen fornemmelse.

 

Det er dig der går med hunden til daglig - træneren ser den kun til træning og kan på ingen vurdere hvorvidt hunden er i standtil og klare presset.

 

Det kan du :-)

 

Tålmodighed er en dyd er når det kommer til dyr. :-D Og det betaler sig med garanti!

 

Tillykke med sucessen med tunnelen - hvor var det flot!- sommetider hjælper det også og tænke udover boksen. Det er min kæreste rigtig god til, når det gælder om og problemløse på den (efter min mening) gode måde :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er problemet jo at man ikke altid ved bedst, så det gælder om at finde ud af hvornår man skal lytte og hvornår man skal lade være ;-)

 

 

Nå, jamen det sker efter første gang det går galt, for fra nu af, gør du nemlig osm din mave siger, og hvis du endelig vil prøve noget, fordi det lyder da lidt fornuftigt, ja så gør du det på både den måske fornuftige måde og din egen, og så får dumåske en helt god blanding :blink:

 

Jeg tog mig ekstremt sammen siden den gamle dr dyr sagde jeg skulle tumle, så nu blander jeg bare tingene, sådan at aslan ikke bliver total skræmt (giver det mening?)

 

 

Men ellers så skal i to nok finde ud af det sammen, jeg har mødt dig, og jeg har fået indtrykket af at du er en alle tiders mor og hundemor, så dine 2 drenge og din pige er i bedste hænder, og går det endelig lidt galt, så tilgiver baby l dig nok :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...