Hop til indhold

Smal sele eller bredt halsbånd?


FrkSmilla
 Share

Recommended Posts

Mange seler er ret smalle i det stykke, der går om halsen (f.eks en H-sele). Det er den vi skifter over til om ikke så længe også. (Indtil videre har hun jo haft en virkelig blød baby-sele som næsten bare er en ''hånd'', der holder hende hele vejen ned om bringestykket). Den har været virkelig god (selv om den et par gange af uvidende folk er blevet antaget som værende en vest. Og så har de sagt at de ikke synes jeg skulle give hunden tøj på). :lol:

 

Så var det jeg tænkte er et halsbånd på 2½ cm ikke næsten mere skånsomt end en sele på 1-1,5 cm? Tit søger hunden jo fremad om så er det vel kun i halsen, den tager fra...

 

Jeg er egentlig mest stemt for en sele, især til sådan en lille hund. Men det slog mig alligevel.. Er der nogen der kan forklare mig, om en sele stadig er bedst?

 

Billeder: Smilla med den sele hun har nu og den hun skifter over på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25

Først og fremmest...iihh hvor er hun kær når hun får en is :mrgreen:

 

du kan jo godt få seler, der ligner den hun har nu, som også er større. Altså den modeltype.

 

den anden sele du viser har jeg erfaringer med glider rundt. Den ligger ikke så godt som dem hvor der er et bredt solidt bringestykke.

 

Personligt mener jeg at et halsbånd og sele kan være lige godt. Det kommer lidt an på hvilken hund man har og om hunden går og trækker i snor eller ej. :-)

 

Du kan næsten bedst selv vurdere når du prøver den nye sele om den fungerer for jer. Du kan jo også prøve et halsbånd og se hvordan det går.

Link til indlæg
Del på andre sites

Først og fremmest...iihh hvor er hun kær når hun får en is :mrgreen:

 

du kan jo godt få seler, der ligner den hun har nu, som også er større. Altså den modeltype.

 

den anden sele du viser har jeg erfaringer med glider rundt. Den ligger ikke så godt som dem hvor der er et bredt solidt bringestykke.

 

Personligt mener jeg at et halsbånd og sele kan være lige godt. Det kommer lidt an på hvilken hund man har og om hunden går og trækker i snor eller ej. :-)

 

Du kan næsten bedst selv vurdere når du prøver den nye sele om den fungerer for jer. Du kan jo også prøve et halsbånd og se hvordan det går.

 

Tak skal du have. Bare hun ikke ender som en lidt for tyk vovse. :oops: Ja, det er jo slet ikke sikkert H-selen vil sidde ordentligt på hende, kan være vi skal over i en Y-sele (men de er også ret smalle).

 

Jeg har godt set man kan få de såkaldte soft-seler. Det kan også være vi ender ud med sådan en (de virker dog bare lidt varme her til sommer).;-)

 

Men hvis man tager en almindelig smal sele og et bredt halsbånd og hunden ikke er helt lille hvalp mere (så den ikke springer rundt men måske nærmere trækker fremad, når den ser noget) er det så ikke bedst at den del, der sidder rundt om halsen er forholdsvis bred? Man ser tit små hunde med de smalle seler. (Og sådan én havde jeg jo også selv købt).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25

Så lidt :-D

 

Altså hvis hun er meget fremadgående og "flyvsk" i snor, så ville jeg nok vælge sele. Uanset om du har et tyndt eller bredt halsbånd vil det stadig give uhensigtsmæssige ryk i nakkehvivlerne. Hvorimod selen ligger mere overall pres.

 

Jeg vil dog sige at den nr. 2 sele du har købt desværre har en tendens til og trække primært ved hals og foran på skuldre også.

 

Den hun har nu virker bedre stabiliserende fordi den har en flade, presset kan dele sig over. Det har den anden jo ikke og derfor vil den stadig presse primært længst nede på halsen.

 

Hvis du kan ville jeg nok bytte den nye sele og købe en af dem med et fast bringestykke :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan godt få nogle sele, der er bredere. De fleste sporseler har fekset bredt bringestykke og såhar hurtta lavet en nyen også der er ret bred:-D

 

Sheila har forresten en h sele og nej, den er ikke ret bred, men presset sidder modsat halsbånd længere nede, så hun har ikke noget skævt træk i nogen virvler. men nu trækker hun sjældent, så det har ikke den store betydning:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

hvad størrelse er den puppia-sele hun har nu:?::-)

 

jeg har lige købt et bredt neoprenhalsbånd fra hurrta som jeg glæder mig til at få med posten og få prøvet... vi har uden succes prøvet både puppia-sele og grime :mrgreen:

 

Det er en one size. Koster 99 kr, så den er til med billig. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan godt få nogle sele, der er bredere. De fleste sporseler har fekset bredt bringestykke og såhar hurtta lavet en nyen også der er ret bred:-D

 

Sheila har forresten en h sele og nej, den er ikke ret bred, men presset sidder modsat halsbånd længere nede, så hun har ikke noget skævt træk i nogen virvler. men nu trækker hun sjældent, så det har ikke den store betydning:-D

 

 

 

Du mener alle H-seler har presset siddende længere nede end et halsbånd?

 

(Jeg købte jo sådan en H-sele med regulerbar rem under maven fordi jeg troede det var det eneste man måtte bruge til en hvalp/ unghund ud fra denne :

 

http://www.misjahund.dk/about6.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...