Hop til indhold

Hvordan får man kontakt til en "blank" hund?


Gæst Hundens nabo
 Share

Recommended Posts

Gæst Hundens nabo

Normalt kan jeg sagtens snakke med hunde. Livlige, rolige, modige, forsigtige... Men der er én hund jeg bare ikke kan komme i kontakt med. Den holder sig 3 meter væk, og gøer bare af mig. (Og når jeg ikke er der gøer den bare af noget andet. En tot græs, for eksempel. Den gøer konstant.)

 

Jeg har prøvet alt hvad der plejer at virke med andre hunde (gå ned på hug, række en hånd frem, tale indbydende til den osv), men den løber bare rundt og gøer, knurrer og logrer.

 

Hvis jeg gerne vil blive "gode venner" med den, hvordan kan jeg så få hul på det? Hvordan kan jeg få etableret kontakt med den i første omgang, så den kan lære mig at kende?

 

Normalt kommer hunde helt hen til mig, og begynder på forskellige handlinger. Snuser, slikker, hopper op ad mig osv. Ud fra min reaktion lærer de hvad jeg accepterer og hvad jeg ikke gør, og minutter senere er vi gode venner. Men lige med denne hund, der aner jeg ikke hvad jeg skal gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Normalt kan jeg sagtens snakke med hunde. Livlige, rolige, modige, forsigtige... Men der er én hund jeg bare ikke kan komme i kontakt med. Den holder sig 3 meter væk, og gøer bare af mig. (Og når jeg ikke er der gøer den bare af noget andet. En tot græs, for eksempel. Den gøer konstant.)

 

Jeg har prøvet alt hvad der plejer at virke med andre hunde (gå ned på hug, række en hånd frem, tale indbydende til den osv), men den løber bare rundt og gøer, knurrer og logrer.

 

Hvis jeg gerne vil blive "gode venner" med den, hvordan kan jeg så få hul på det? Hvordan kan jeg få etableret kontakt med den i første omgang, så den kan lære mig at kende?

 

Normalt kommer hunde helt hen til mig, og begynder på forskellige handlinger. Snuser, slikker, hopper op ad mig osv. Ud fra min reaktion lærer de hvad jeg accepterer og hvad jeg ikke gør, og minutter senere er vi gode venner. Men lige med denne hund, der aner jeg ikke hvad jeg skal gøre.

 

Jeg ville stå på afstand og kaste godbidder til den (hvis naboen altså syntes at det er ok), så den stille og roligt fandt ud af, at jeg var da nok ikke så farlig.

Efterhånden som den falder ned, så ville jeg kaste godbidderne kortere og kortere, så den kommer tættere og tættere på mig, men hvis den på noget tidspunkt viser ubehag ved at være så tæt på, så ville jeg igen kaste dem lidt længere væk.

På et tidspunkt bliver hunden måske så tryg at den tør tage godbidderne fra din hånd, og på dette tidspunkt er det så at du IKKE må lave den klassike fejl, at forsøge at komme til at røre ved hunden...

Du må først røre ved hunden når den selv kommer hen og snuser til dig, og lægger op til at den vil berøres. På dette tidspunkt skal du så huske kun at kæle den enten på siden eller på brystet, aldrig oven på hovedet eller oven på ryggen, da det at række ind over hunden, kan være en truende handling hvis hunden er sky.

 

Ovenstående kan tage lang tid, så husk, tålmodighed er en dyd :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville stå på afstand og kaste godbidder til den

 

Sådan blev Lonny lynhurtigt accepteret af Petrine som ellers knurrer og gøer ad alle fremmede mennesker.

Husk at undgå øjenkontakt og sid med siden til, evt vær optaget af noget andet, en græstot fx ;-) så kan det være han kommer hen og skal se på din græstot eller lige sniffe dig en gang. Held og lykke med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er en meget usikker hund kan det også hjælpe at du sætter dig ned på måsen, trækker knæene op under hagen, bøjer hovedet ned til knæene og folder dine arme hen over underbenene. Sid helt stille og bare lav små smaske lyde, når den flere gange har været henne og snuse tager du en godbid i hånden og vender håndfladen op, så den bare lige kan snuppe den. Når det går godt "folder" du dig mere og mere ud, lidt af gangen. Op på hug og til sidst helt oprejst, men vent med øjenkontakt til den selv kommer løbende hen til dig.

Her gælder det om at skynde sig langsomt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...