Hop til indhold

Skift af foder i hvalpetid og til hvilket?

Gæst jeanett25
 Share

Recommended Posts

Gæst jeanett25

Hej alle sammen

Vi får Eukanuba med fra opdrætter - ca 20 kg - men jeg har planer om og skifte over til et foder uden så meget korn.

Skal jeg begynde med det samme og vænne ham langsomt over på det ønskede fremtidige foder?

Eller skal jeg lade ham være på Eukanuba noget længere inden jeg tænker på og skifte?

Jeg har gode erfaringer med Acana (som jeg hælder mest til) - men har også læst om Fromm og Fish4dogs

Vedr. fish4dogs kan det så være et problem at hunden udelukkende får fisk som største proteinkilde?

Er det overhovedet et forsvarligt hvalpefoder - hvor meget protein er tilladeligt i en hvalpekost? Sådan pct. vis?

Jo større kødandel jo højere proteinindhold tænker jeg? Skal jeg være opmærksom på noget der?

Har i erfaringer med ovenstående fodertyper?

Puuhaaa det var mange spørgsmål :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Skal jeg begynde med det samme og vænne ham langsomt over på det ønskede fremtidige foder?

Du kan sagtens skifte med det samme – bare overgangen er gradvis. Jo før jo bedre ville jeg sige

Vedr. fish4dogs kan det så være et problem at hunden udelukkende får fisk som største proteinkilde?

Fisk er noget de meget sjældent udvikler allergi over for, men variation – også inden for tørkost verden – er altid rigtig godt. Jeg synes det er bedst hvis man varierer sit valg at proteinkilder. De tre fodermærker du har listet er 3 gode mærker, så dem kunne du sagtens bruge lidt på skrift af.

Er det overhovedet et forsvarligt hvalpefoder - hvor meget protein er tilladeligt i en hvalpekost? Sådan pct. vis?

Ja bestemt er der forsvarlige hvalpefoder, der er efterhånden en hel del på det danske marked. Mht. protein indholdet så er alt tilladeligt hvis du tænker rent lovmæssigt – men selvom hvalpe have mere protein end voksne, så ville jeg være forsigtig med dem med meget højt protein indhold – og her tænker jeg primært på Orijen. Orijen kombineret med et andet tørkost med lavere proteinindhold ville derimod være OK:

Jo større kødandel jo højere proteinindhold tænker jeg? Skal jeg være opmærksom på noget der?

Ja og nej, majs, soja og korn bedrager også til proteinindholdet i de – efter min mening - knap så gode fodertyper. Jo større kød andel i forhold til korn, majs mv. giver et højere proteinindhold baseret på animalskoprindelse.

Jeg ville være opmærksom på hvad der puttes i i stedet for kød, er korn og fuldstoffer eller er grøntsager mv.

Har i erfaringer med ovenstående fodertyper?

Alle tre fodertypder er efter min mening gode.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25

Tak for svar - jeg tror jeg vil køre i et par uger med det foder vi får med og når han har vænnet sig til sit nye hjem mv, så vil jeg gradvist begynde og erstatte noget nyt foder med det gamle - så tager jeg en laaang overgang indtil Eukanuba er løbet ud.

Jeg tror jeg vil prøve mig lidt frem med de 3 typer - og starte med Acana som jeg har gode erfaringer med. :-D

Et nyt spg. : Hvornår kan jeg begynde og give store ben dvs okseben mv? Hvalpemaven er jo mere sart - jeg tænker ikke på BARF fodring som sådan - bare mere til tidsfordriv - har oplevelsen af at ben fra slagteren kan være mere interessant end ben af hud mv man kan købe i dyreforretninger :-D

På forhånd tak

Link til indlæg
Del på andre sites