Hop til indhold

Træning af Kleiner Münsterländer


Gæst kalaquendi
 Share

Recommended Posts

Gæst kalaquendi

Hej, jeg skriver på vegne af min kæreste som ejer to hunde, en schæfer og en kleiner münsterländer.

Problemet er at KL (kleiner münsterländeren) overhovedt ikke kan finde ud af at gå pænt i snor - hun lystrer ikke på sit navn, hiver og flår i snoren for at komme fremad osv. men så snart vi slipper dem fri er hun meget bedre - så kan hun både gå pænt ved siden af en, lystrer på sit navn osv.

Min kæreste har fået hende fra Rødovre Dyreinternat hvor politiet havde fundet hende på Rådhuspladsen så vi ved ikke hvad hendes fortid er, men noget kunne tyde på at hendes tidligere ejer har slået hende med en snor.

Hvis der er nogen der kender en bog eller en internet side der kan hjælpe så ville jeg blive utrolig lykkelig.

 

Mvh. Kalaquendi...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er tit med hunde, at når de får snoren på føler de sig "fanget", og når de får lov at føle sig fri, så ved de også at det er der grænser for. Jeg kunne forstille mig at jeres hund har det på denne måde.

 

En ting i kunne gøre er at tage nogle af hendes yndlings godbider med ud på en gå tur. Når i starter får i hende til at sidde pænt, og så give hende en god bid. Så prøver i at gå, og lige så snart at hun trækker så stopper i hende og når hun er rolig får hun en godbid.. Sådan virker det på mange hunde ved jeg.. God fornøjelse..

 

Ps. hvis du mangler godbider, så prøv "Frolic", de er altid et hit.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skriver at hun måske er blevet slået med snoren.

Kan du se at hun er bange for lige netop snoren og det er den hun vil væk fra. Eller er det mere bare sådan ivrighed at hun gerne vil fremad?

 

Hvis hun er bange for snoren skal i nok øve med den hjemme, lade hende snuse til den osv. Ros og giv gode lækre guffer. I må endelig ikke tvinge hende til noget.

 

Hvis hun er meget stresset er det nok ikke en god idé at give Frolic, da jeg mener der er sukker i. Generelt er der rigtigt mange ulækre ting i Frolic. Jeg ville bruge hjemmelavet guffer. Kogt kylling, lever eller hjerte f.eks.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kalaquendi

Hun reagerer næsten ikke på godbidder om det så er stegt lever!!!

Hun opfører sig næsten som om hun har damp når hun får snor på - hun farer fremad og fra side til side og når man så ber hende gå plads så springer hun rundt om en.

Så hun er rigtig glad for at gå tur (selv i snor) men hun har bare så travlt med alt andet end mig i den ande ende af snoren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Kan du beskrive forløbet nærmere?

 

Hvor gammel er hun ca?

 

Har i have?

 

Hvornår bliver hun så stresset at hun ikke vil modtage godbidder?

 

Enig i at frolic ikke egener sig, der er ca 10% sukker i, så det er noget aaf en bombe på sådan en hund :)

 

Selv bruger jeg udelukkende kogt kød og/eller tørret kød eller fisk, det er godt :)Hvilket foder får hun?

 

Jeg vil gerne anbefale jer nogle gode bøger, Lone Grevas Familiehunden, Christina Bruuns Hundeliv og hverdagstræning :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kalaquendi

Når vi tager deres seler eller snore frem begynder de at hoppe og danse.

 

Når vi så kommer udenfor farer hun fremad så min arm næsten bliver revet af og lige meget om kalder sødt eller surt på hende, lokker med godbidder eller skælder ud så reagerer hun ikke - hun vil bare frem!!

 

Hun er cirka 2 år gammel, det er hvad dyrlægen skød på, hun er ikke steriliseret og vi bor i en lille 1 værelses lejlighed.

 

Det virker næsten som om hun har koncentrationsbesvær. ihvertfald når hun har snor på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Ok :)

 

Hvordan aktivere i hundene og hvor meget går i tur med dem?

 

Når jeg tænker aktivering tænker jeg opgaveløsning, foderaktivering og den slags, helst noget hvor de skal bruge hovedet og gerne næsen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kalaquendi

Min kæreste har haft hende i lidt over et år og jeg har været sammen med min kæreste i et halvt år..

 

De bliver luftet 3 gange om dagen og ihvertfald 1, for det meste 2, af turene bliver de sluppet fri og vi leger apport med dem. Så de er i superform.

 

Tit får de også deres morgenmad kastet ud på græsset i den lokale "park" hvor de selv skal søge efter den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Min kæreste har haft hende i lidt over et år og jeg har været sammen med min kæreste i et halvt år..

 

De bliver luftet 3 gange om dagen og ihvertfald 1, for det meste 2, af turene bliver de sluppet fri og vi leger apport med dem. Så de er i superform.

 

Tit får de også deres morgenmad kastet ud på græsset i den lokale "park" hvor de selv skal søge efter den.

 

Apport er det pindkast eller bold?

 

Det stresser ekstremt, og er ikke ret godt for hverken schæfere eller denne hund der har problemer (har selv haft boldgal schæfer :wink: ) :)

 

Hvilke metoder bruger i til hundene?

 

Hvordan opdrager i ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kalaquendi

Det er både med pind og bold.

 

Jeg tror ikke vi bruger nogle særlig metode - for at være ærlig så er vi ikke særlig gode til opdrage på dem - de får lov til alt for meget.

 

Men selvom vi ikke er særlige hårde så har hun lært alle andre ting; sit, dæk, plads - hun kan have en godbid liggende på snuden til hun får lov til at tage den men at gå pænt kan hun ikke finde ud af..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Det er både med pind og bold.

 

Jeg tror ikke vi bruger nogle særlig metode - for at være ærlig så er vi ikke særlig gode til opdrage på dem - de får lov til alt for meget.

 

Men selvom vi ikke er særlige hårde så har hun lært alle andre ting; sit, dæk, plads - hun kan have en godbid liggende på snuden til hun får lov til at tage den men at gå pænt kan hun ikke finde ud af..

 

Det er godt i ikke er hårde :)

 

Jeg tror faktisk at i helt skal undlade at skælde ud og være negative, og derimod rose og belønne alt det i gerne vil have hundene gør :)

 

Jeg skælder aldrig ud selv :)

 

Jeg synes i skal give dem fodersøg flere gange dagligt fast, og jeg synes også at i skal prøve at lave noget aktivering inden i går hjemmefra :)

Der er tråde om aktivering dher på siden, og også meget i hvalpetrådene :)

I kan også spørge, fx skrive hvad i forestiller jer det kan være, og så synes jeg i skal stoppe med bold og pindekast, det skader mere end det gavner, jeg synes jeres ene hund lyder stresset :)

Hvordan har hundene det indbyrdes?

 

I kan reservere de nævnte bøger på biblioteket, Anders Hallgrens Forstår du din hund? og Turid Rugaas, På talefod med hunden kan også være god, her kan i lære noget mere om hundesprog et emne der også berøres i de andre bøger :)

 

Viser hun tegn på at være blevet slået på andre måder?

 

Hvilket foder får de?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Og :lol:

 

Så tænker jeg at i skal træne navne positivt, på dem begge :)

 

I skal koge godbidder, gerne kyllinge eller kalkunbryst (det der ikke er neutralmarineret, altså det må ikke indeholde andet end kød, jeres hund har ikke godt af hverken salt eller sukker ), og derefter skære ud, det kan også være indmad, såsom hjerte eller lever, en ordentlig portion, og så kan i fryse ned.

 

Så skal i sige hundens navn samtidig med at i giver hunden godbidden, navnet siges lige idet godbidden ligger på tungen :)

 

Det gøres måske 50 gange, og det skal holdes vedlige, således at hunden tænker på den lækre smag af kødet hver gang navnet siges, det virker :)

 

Det samme gøres med eventuelle indkaldsord, hvis nuværende indkaldsord har været brugt negativt, så lav et nyt, og så må i aldrig skælde ud med det , brug heller aldrig navnet til skæld ud :)

 

I kan også indlære nej og ja, det gøres som grisehandleren i matador træner tysker/dansker, dansker er ja, tysker er nej, dvs, så må hunden ikke tage godbidden, gør det positivt, hold evt hånden let henover godbidden i straten når den ligger på gulvet, når hunden vender hovedet væk, så siger du ja, og hunden må tage godbidden :)

 

Ros alt kontakt forsøg fra hundene, i skal opbygge tillid, men gør ikke forskel, så de her ting trænes med begge :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...

Nu er det 2 meget forskellige hunde i har.

Kleineren er en meget aktiv lille jagthund. Og en god idé, ville være at træne hundene hver for sig, det er meget besværligt at træne, hvis man gerne vil ud at gå ture sammen med begge hunde.

Der bliver i nødt til at splitte dem op, så i kan koncentrere jer om kleineren.

Den ene kleiner jeg havde, lærte aldrig at gå så pænt i snor som jeg gerne ville, der var simpelt hen ikke plads til andet i hovedet på hende, end at komme videre ud og søge området af, uanset hvor lækre hapserne var, faktisk kunne hun godt finde på at spytte dem ud igen, hvis hun "kom til" at tage èn, hvorimod den seneste jeg har erhvervet mig, allerede er ret god til det, så der er store forskelle, men alt i alt er kleineren en meget aktiv hund, som jeg ikke anbefaler at have, kun som familiehund, den skal ud og bruge sin energi på det den er "lavet" til.

Men som sagt koncentrèr jer om èn hund ad gangen, når der trænes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...