Hop til indhold

Min hund springer hele tiden op af os


Gæst michael
 Share

Recommended Posts

Gæst michael

Min hund Carla er at år. Hun er her på det sidste fået den ireterende ide at hun hele tiden vil springe op af os. Vi skælder hende selvfølgelig ud men det gør bare springeriget meget være. Er det dominans og hvad kan jeg gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det hjælper ihevrtfald ikke at skælde hende ud... i så fald vil du uden tvivl gøre hendes springen op endnu værre, da hun vil prøve at "formilde" dig, ved at slikke dig i mundvigene...

 

I hvilke situationer springer hun op? Er det når I har leget vildt? Når I kommer hjem? Når der kommer gæster? eller lignende situationer?

Er det en ny adfærd? Eller har hun altid gjort det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Min hund Carla er at år. Hun er her på det sidste fået den ireterende ide at hun hele tiden vil springe op af os. Vi skælder hende selvfølgelig ud men det gør bare springeriget meget være. Er det dominans og hvad kan jeg gøre.

 

Når Carlas springen op ad jer bliver værre af udskæld er det fordi hun med sine opspring vil formilde jer.

 

Hun vil på ægte hundevis vise sin underdanighed, glæde, usikkerhed eller hvad hun føler i situationen, og dette gøres blandt andet ved at slikke modparten i mundvigene.

For at kunne gøre dette må hun springe op ad jer - simpel logik for en hund :-D

 

Derfor er det ikke en god ide at blive irriteret i situationen.

 

I kan aflede hende ved at give hende noget i munden, f.eks. en tyggepind og rose hende for at "bære" den. mange hunde kan ikke både bære i munden og hoppe op samtidig.

 

Eller I kan sprede lidt gidbidder på gulvet til hende så hun kommer på andre tanker.

 

Hvis det vitterligt er hele tiden hun springer op er der noget der ikke fungerer et sted: Forkert aktivering, ubalance i jeres relation eller andet.

 

Dominans kan du næsten 100% sikkert udelukke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her lærte jeg Jodie ikke at springe op, ved at bede hende sætte sig for at få kontakt. Altså 'sit' - ros og masser af kontakt. Hver gang hun rejste sig så vendte jeg ryggen til eller ignorede hende, så nyt 'sit' masser af kontakt.

 

Jodie har nu for vane at sætte sig når hun er meget glad og overgearet ellers tror hun ikke hun får kontakt. Især gamle damer er glade for dette, for så bliver de ikke væltet :roll:

 

Vi øvede det ude ved at dyrehandleren trænede det samme med hende. 'Sit' masser af kontakt og godbidder. Senere på gaden, når vi mødte mennesker. Jeg fortæller andre at de ikke må snakke med min hund før den har sat sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst michael
Det hjælper ihevrtfald ikke at skælde hende ud... i så fald vil du uden tvivl gøre hendes springen op endnu værre, da hun vil prøve at "formilde" dig, ved at slikke dig i mundvigene...

 

I hvilke situationer springer hun op? Er det når I har leget vildt? Når I kommer hjem? Når der kommer gæster? eller lignende situationer?

Er det en ny adfærd? Eller har hun altid gjort det?

 

Det er mest når vi er nede i haven hun springer op, det er noget hun lige er begyndt på, hun gør det også på gæster nogle gange kommer hun i fuld galop og springer op bag fra, det gør herre nas, hun bider os også i haserne. Det lyder som om vi helt har misforstået handlingen det er åbenbart ikke hunden der skal ændre adfærd men os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er mest når vi er nede i haven hun springer op, det er noget hun lige er begyndt på, hun gør det også på gæster nogle gange kommer hun i fuld galop og springer op bag fra, det gør herre nas, hun bider os også i haserne. Det lyder som om vi helt har misforstået handlingen det er åbenbart ikke hunden der skal ændre adfærd men os.

 

:5up:

 

Den slags har har vi alle lavet...Se bare klikkertråden om alle vores dygtige hunde, der gør præcis hvad de har lært af os tåbelige hundeejere...

Jeg har f.eks. et hyr uden lige i øjeblikket for jeg har fået lært min hund at den skal spurte lige så snart jeg sætter mig op på en cykel. Det var sjovt i starten, men nu er min yngste begyndt at cykle med og cykelturen skal foregå i et helt andet tempo. Sikker et arbejde der ligger forude med at få lært hunden at tage det roligt, når den har indlært noget helt andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...