Hop til indhold

Som hund og kat (tips efterlyses)


Gæst Berthasmor
 Share

Recommended Posts

Gæst Berthasmor

Ja, så er det i overmorgen vi henter vores skønne Bertha (PBGV).

 

Vi er helt og aldeles klar, men nervøsiteten er allligevel begyndt at indtræde, FORDI vi har en kat i forvejen.

 

Vi har læst en del artikler om hvordan integration af hundehvalp i et hjem med kat lykkes bedst muligt, men et er teori noget andet praksis!

 

Udfordringen er også lidt at vi bor i en moderne lejlighed, dvs. ikke så mange rum og døre (kun et soveværelse og resten er åbne rum). Men heldigvis udgang til stor terrasse.

 

Katten har et frirum i form af et repos, hvor hendes kattetrappe fører op. Men hun har været eneste kæledyr i 4 år og er lidt af en bestemt dame efterhånden.

 

Kunne godt tænke mig at høre jeres erfaringer med at bringe hund og kat sammen. Og gerne nogle tips.

 

På forhånd tak :5up:

 

Anne

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har nu ført 2 hvalpe sammen med vores katte, og det er gået mere eller mindre gnidningsløst hver gang :-D

 

Vi har sørget for, at kattenes mad og vand stod så hvalpen ikke kunne komme til det, og katten kunne være i fred.

Desuden har vi sørget for at kattene har masser af høje steder da kan hoppe op, og dermed være i fred for hvalpen. Hos os har det så indebåret at vi har måtte give vores katte lov til at færdes på bordene, da der ellers ikke var fristeder nok...

 

Herefter har vi mere eller mindre ladet hund og kat klare det selv, men vi har selvfølgelig fjernet hvalpen fra katten hvis den blev for voldsom. Og så har vi belønnet hvalpen for al rolig adfærd i nærheden af kattene. Så hver gang hvalpen kigger på en af kattene, men forholder sig i ro og ikke løber efter dem, så får hvalpen ros og godbid.

 

Det har fungeret fint hos os.

 

Held og lykke med det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Berthasmor

Tak, det lyder godt :5up:

 

Mht. kattens madskåle. Har I et stort hus eller har I bare placeret dem så højt at hunden ikke kan nå?

 

Her har vi nemlig den udfordring at det eneste seperate rum er soverværelset og der skal katten altså ikke spise :blink:

 

/Anne

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak, det lyder godt :5up:

 

Mht. kattens madskåle. Har I et stort hus eller har I bare placeret dem så højt at hunden ikke kan nå?

 

Her har vi nemlig den udfordring at det eneste seperate rum er soverværelset og der skal katten altså ikke spise :blink:

 

/Anne

 

Det ved jeg så ikke. Har ikke selv kat, men har læst meget om det. Måske ville det være en god idé med at bringe den højere oppe end hundens.. og mon ikke katten holder sig fra hunden mad?;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Her har vi valgt at fodre kattene på et bord så hunden ikke kan når deres mad. Hun ææææslker nemlig kattemad :mums:

 

Vi har 2 katte og havde dem også da vi fik Bonnie som hvalp i efteråret. Det har ikke været det store problem, men det har taget ca 6 mdr hvor man skulle have et ekstra øje på Bonnie når Bobcat var i nærheden, da hun havde en tendens til at ville "lege" med ham. Han var ikke ret god til at sige fra, så her havde Bonnie brug for at lære at sådan leger man ikke med en kat.

 

Med vores hunkat var det intet probelm. Hun satte hunden på plads første gang hun så hende og har fortalt hende lige siden hvor hun hører hjemme. Hvæs hvæs, krads krads.:lol:

 

PS Vi fik 5 kattekillinger for 1 måned siden. Bonnie har mødt dem en del gange efterhånden. Hun synes de er mærkelige, slikker lidt på dem, og går så hen og lægger sig. Så lad være med at bekymre jer alt for meget, hvalpen skal nok få lært at lade katten være i fred.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Berthasmor

Hæ, det er nu også mere omvendt, jeg er bekymret. Om katten vil lade hunden være :blink:

 

Men tak for dit indlæg.

 

Og tror bestemt kattens madskål kommer til at holde flyttedag, selvom katte og bryde deres vaner .... :skraek:

 

/Anne, som nok skal give en update på hvordan det kommer til at gå

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke kun kattens mad i skal tænke på, men især kattebakken. De fleste hunde ELSKER kattelort :badr:

 

Mine katte har deres mad og kattebakke i gangen. Der er lukket af med et børnegitter, så kattene kan springe over.

 

Da i ikke har den mulighed, hvad med at bruge toilettet så?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Berthasmor

Åh ja det har jeg da forresten læst. Det er godt nok ADR!

 

Altså hvordan bruge toilettet? Lære katten at bruge toilettet? :confused:

Eller stille kattebakken der?

 

Katten besørger heldigvis ofte udenfor, så det er kun hvis hun har været alene hjemme, er der er gevinst i bakken, men alligevel!

 

/Anne

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh ja det har jeg da forresten læst. Det er godt nok ADR!

 

Altså hvordan bruge toilettet? Lære katten at bruge toilettet? :confused:

Eller stille kattebakken der?

 

Katten besørger heldigvis ofte udenfor, så det er kun hvis hun har været alene hjemme, er der er gevinst i bakken, men alligevel!

 

/Anne

Sætte mad og kattebakke på badeværelset ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak, det lyder godt :5up:

 

Mht. kattens madskåle. Har I et stort hus eller har I bare placeret dem så højt at hunden ikke kan nå?

 

Her har vi nemlig den udfordring at det eneste seperate rum er soverværelset og der skal katten altså ikke spise :blink:

 

/Anne

Vi har et hos ligesom jeres, altså mere eller mindre bare 2 store rum :blink:

 

Så vi har placeret kattenes mad ovenpå en kommode, så de kan stå her og spise i fred.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hæ, det er nu også mere omvendt, jeg er bekymret. Om katten vil lade hunden være :blink:

 

Men tak for dit indlæg.

 

Og tror bestemt kattens madskål kommer til at holde flyttedag, selvom katte og bryde deres vaner .... :skraek:

 

/Anne, som nok skal give en update på hvordan det kommer til at gå

 

Jeg har en kat som er en bestemt herre :-D Han var 3 år da Jodie ankom til hjemmet. Jodie fik nogle gevaldige hug hvis hun kom for tæt på. Han rev hende dog aldrig rigtigt, men markerede og hvæsede. I dag er der dyb respekt mellem hund og kat. Det er faktisk helt komisk at den store hund stadig går i en kæmpe bue udenom katten eller gør hjerteskærende, når katten sidder foran døren, så Jodie ikke kan komme ind.

 

Jeg har slet ikke haft nogen problemer. Og katte spiser også hundemad i øvrigt - I hvert fald her. Jodie har omvendt nogle gange givet katten hug fordi katten kom for tæt på hundemaden.

 

Tror bare man skal tage det helt roligt, så længe katten kan komme væk fra hvalpen skal det hele nok gå. Og i en lille lejlighed kommer hvalpen aldrig til at kunne jagte katten særlig meget, så katten skal nok sige fra - især hvis hun er en stærk dame...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har slet ikke haft nogen problemer. Og katte spiser også hundemad i øvrigt - I hvert fald her. Jodie har omvendt nogle gange givet katten hug fordi katten kom for tæt på hundemaden.

 

Du skal nok passe på at de ikke får byttet for meget rundt på deres mad, katte som er kasteret har tendens til nyresten, og dette er der taget højde for i kattemaden, men ikke i hundemaden. Så katte har ikke særlig godt af at spise hundemad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da den ideelle situation, en gammel kat og en hundehvalp.

Hvis i lader katten sætte hvalpen på plads, uden at blande jer, så vil jeg næsten garantere jer at det går godt.

Katte vil bare have ro, og det får de også når hunden har følt kløerne en enkelt gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da den ideelle situation, en gammel kat og en hundehvalp.

Hvis i lader katten sætte hvalpen på plads, uden at blande jer, så vil jeg næsten garantere jer at det går godt.

Katte vil bare have ro, og det får de også når hunden har følt kløerne en enkelt gang.

:shock: så hvis hunden mister et øje pga. den skal sættes på plads er det bare okay? og et spild man ikke skal undgå?

Og hvis hunden ikke vil finde sig i det og nakker katten? hva så?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Berthasmor

Åh nu skal I være søde :megaked:

 

Skal nok passe godt på både hund og kat.

 

Jeg er faktisk arbejdsløs fra om 1½ uge og eneste dagsorden de næste par måneder er de to dyr.

 

:vinken:

 

Anne

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Anne-Sofie

Pyy jeg har det ligesom dig, vi har så bare 12 katte i alderen fra 13 uger til 6 år (vi har opdræt) der skal til at lære at bo sammen med en hund. Jeg har oxo en del kriller i maven, men er sikker på at det nok skal gå. Vi sørger for at kattene har et friværelse hvor de så også har deres bakker og foder, og om natten skal smilla sove ved os, og så kan kattene tumle i fred.

Smilla kommer så fra et hjem med 8 katte, så helt nyt er det ikke for hende. Og nogle af vores katte har da boet sammen med hund før, så det skal nu nok gå :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...