Hop til indhold

Hundens hukommelse?


guanomo
 Share

Recommended Posts

Ja hvor god er hundens hukommelse egentligt? tænker i forbindelse med andre hunde.

 

Cujo har det ikke super med hunde der "cykler", ved ikke om han opfatter det truende eller hvad, men tror det dog.

 

Sagen er, at han kan lave store udfald når en kommer cyklende med hund, dyb knurren og evt. køen, springe frem i snoren. Så har vendt os til at kort snor, ned at sitte, og så nusser vi ham på brystet og beroligere ham.

 

Han har nemlig en der får ham op i det røde felt (sort lap), han knurre allerede på 10-15 meters afstand, han har KUN set den hund "cykle" de har aldrig hilst eller lign. Det er først de sidste 3-4 gange han har lavet udfald FØR den, den anden havde før det også nogle få udfald. Ellers har cujo "kun" trukket for at komme hen til den.

 

 

Grunden til hukommelse spørgsmålet er så at i går så vi en anden hund som han også kun har set cykle, men har "kun" lavet trække/springe udfald for at komme hen. En gammel schæfer, ser i hvert fald godt gammel ud.

Men i går satte vi os ned igen og tog det roligt, selvom hunden kigget på cujo kiggede han bare uden at ville frem, kunne mærke det på ham at ikke prøvede.

 

Kan han virkelig huske en hund i snor/cykel på så "tyndt" et grundlag?

 

Vi se nemlig engang i mellem en anden sort lap (de er dog, han og tæve) cykle med deres ejer, dog uden snor i kvateret og da piver han kun.

 

Håber i forstod mig :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at Jodie ville kunne huske en hund uanset om den havde cyklen med eller ej. Tror sagtens at hunde kan huske hinanden. Jeg ved at Jodie bruger synet meget. Hun kan på lang afstand se om det er en hund hun kender og gider at lege med eller ej. Også selvom de kun har mødtes en enkelt gang før for længe siden. Men ærgerligt at Cujo har det sådan med cyklende hunde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Jeg er heller ikke i tvivl om at hunde har en eminent hukommelse. Har også oplevet at min hanhund har reageret på hvad der må være lugten af en hund som han er særlig utryg ved.

 

Tror de husker lige som godt som elefanter :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg forstår dit spørgsmål korrekt, så tror jeg godt at hunde kan huske en hund de kun har mødt i et enkelt sammenhænge før. Og i rimelig lang tid efter.

 

Noget andet er, har du prøvet at skifte retning overfor den "cyklende" hund?. En hund der kommer lige forfra, i høj fart kan virke udfordrende og derfor ses ofte, det man kalder høflighedsbuen. Altså at de to hunde når de kommer tættere på hinanden går frem i en buen.

 

Egentlig burde alle joggere og cyklister med hunde sænke farten når de passerer andre med hunde men det kan man jo ikke selv styre. Men vinklen de kommer fra kan man ændre. F.eks. ved at skrå over en vej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg forstår dit spørgsmål korrekt, så tror jeg godt at hunde kan huske en hund de kun har mødt i et enkelt sammenhænge før. Og i rimelig lang tid efter.

 

Noget andet er, har du prøvet at skifte retning overfor den "cyklende" hund?. En hund der kommer lige forfra, i høj fart kan virke udfordrende og derfor ses ofte, det man kalder høflighedsbuen. Altså at de to hunde når de kommer tættere på hinanden går frem i en buen.

 

Egentlig burde alle joggere og cyklister med hunde sænke farten når de passerer andre med hunde men det kan man jo ikke selv styre. Men vinklen de kommer fra kan man ændre. F.eks. ved at skrå over en vej.

hastigheden er uvæsentlig, i hvert fald ved den ene hund.

Og hvis jeg skifter retning, går tilbage så de kommer bagfra, så vil han reagere når de er udenfor os eller lige kørt forbi, faktisk lidt "voldsommer" fordi de så kommer som en overraskelse.

 

Vi har dog ikek forsøgt at skifte side på vejen, men hellere altid vi kan "nå" det inden vi og cujo opdager en cykel. Men kan prøve næste gang om det kan lade sig gøre.

 

Der er bare 2 hunde der får ham op på mærkerne, tror dog efterhånden at det er mere "forsvar"/jeg er parat adfærd han har, uden at være ekspert på nogen måde.

 

Det der irreter os er at vi ikke huske hvordan har var før overfaldet så vi kan ikke helt gætte på om det har gjort det værre eller har sat det i gang.

Tror dog altid han har reageret på dem, men nok mere fordi hunde i fart også virker indbydende til leg? og nu er han i tvivl? og/eller bare ved at de hunde har eller vil lave et udfald i form af knurren eller køen.

Link til indlæg
Del på andre sites

hastigheden er uvæsentlig, i hvert fald ved den ene hund.

Og hvis jeg skifter retning, går tilbage så de kommer bagfra, så vil han reagere når de er udenfor os eller lige kørt forbi, faktisk lidt "voldsommer" fordi de så kommer som en overraskelse.

 

Vi har dog ikek forsøgt at skifte side på vejen, men hellere altid vi kan "nå" det inden vi og cujo opdager en cykel. Men kan prøve næste gang om det kan lade sig gøre.

 

Der er bare 2 hunde der får ham op på mærkerne, tror dog efterhånden at det er mere "forsvar"/jeg er parat adfærd han har, uden at være ekspert på nogen måde.

 

Det der irreter os er at vi ikke huske hvordan har var før overfaldet så vi kan ikke helt gætte på om det har gjort det værre eller har sat det i gang.

Tror dog altid han har reageret på dem, men nok mere fordi hunde i fart også virker indbydende til leg? og nu er han i tvivl? og/eller bare ved at de hunde har eller vil lave et udfald i form af knurren eller køen.

 

Den "cyklende" hund skal ikke komme bagfra men halvt forfra, halvt fra siden. Svarende til at du går mod hunden på samme fortov og skråer over på den anden side.

 

Har du prøvet at få ejeren til at standse op?.

 

Der hersker ihvertfald ikke nogen tvivl om at hunde, der bliver udsat for traumatiske hændelser med andre hunde, kan danne sig nogle fordomme som vi mennesker ikke altid forstår. Somme tider minder nogle ting hunden om noget, som ikke ringer klokker hos ejeren, fordi vi ikke oplever verden på samme måde. Vi husker hvordan hunden ser ud, hvor hunden måske husker hvordan den bevæger sig, lugter osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den "cyklende" hund skal ikke komme bagfra men halvt forfra, halvt fra siden. Svarende til at du går mod hunden på samme fortov og skråer over på den anden side.

 

Har du prøvet at få ejeren til at standse op?.

 

Der hersker ihvertfald ikke nogen tvivl om at hunde, der bliver udsat for traumatiske hændelser med andre hunde, kan danne sig nogle fordomme som vi mennesker ikke altid forstår. Somme tider minder nogle ting hunden om noget, som ikke ringer klokker hos ejeren, fordi vi ikke oplever verden på samme måde. Vi husker hvordan hunden ser ud, hvor hunden måske husker hvordan den bevæger sig, lugter osv.

Så ejeren burde egentlig kører længere ud på vejen?

Fordi nu har vi fokus imod cykel og hund nemlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...