Hop til indhold

Bliver der flere syge hunde?


Gæst nordlys_dk
 Share

Recommended Posts

Gæst nordlys_dk

Bliver der avlet flere hunde med sygdomme/problemer i dag end tidligere? Her tænker jeg på hunde med hofteproblemer, allergi, andre ledproblemer, øjenproblemer, agression mm. Kan det skyldes, at man er 'mere' interesseret i udseende end mentalitet? Eller film som f.eks 101 dalmantiner eller Lassie, der kan gøre en race meget populær i løbet af kort tid?

 

Hvad er jeres erfaringer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror bestemt der bliver avlet flere syge hunde. Især inden for de opdrættere der anvender og beundrer linieavl. Indenfor min race er linieavl meget udbredt. Og min race lider skam ofte af sygdomme. I pincherklubben hvor vi er 21 medlemmer og 29 hunde er der der heraf 4 hunde der lider af den der øjensygdom jeg aldrig kan huske hvad hedder :? 6 lider af allergi (hvoraf de 2 også har patella) Så har vi i alt 6 med patella. Og 5 med hårsæk mider :shock: dvs ud af 29 hunde lider 19 :shock: hunde af noget arveligt. Det er rigtigt meget :shock: Det skal så lige tilføjes at 2 af de syge hunde er IKKE tavlehunde (den ene er blanding, den anden uden papire). Så 17 syge tavle hunde. Alle fra de 2 samme opdrættere der i øvrigt har et tæt samarbejde. Pudsigt nok.

 

Jeg har valgt ikke at regne Lua for syg hund, da jeg ikke har et bevis på at hun har allergi. Min nyeste( :wink: ) dyrlæge mener ikke det er.Og pt ser det heller ik sådan ud. :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det er forskelligt fra race til race. Schæferen er fx. blevet sundere end for 15 år siden, vil jeg påstå. Men nogle af de populære racer bliver sikkert udsat for rovdrift, chier og den slags. Pengene er naturligvis blevet større, så derfor vil flere også have del i det, uanset midler. Men jeg tror så også, at mange går højere op i deres hunde og der dermed bliver opdaget flere sygdomme end førhen....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Boxerpige

Jeg tror ikke at der bliver avlet flere syge hunde nu end før, jeg tror man bare er blevet mere obs. på hvis ens hund ændrer udseende/adværd. Jeg tror at der var lige så mange øjenproblemer, hofte/albueledsproblemer, hjertesygdomme og allergier nu som før forskellen er bare at nu undersøger man for det, og behandler/afliver man for disse sygdomme, meget oftere og tidligere end før. :!:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu mener jeg at opdrættere med respekt for racen de avler vælger hunde med allergi fra, men såsom øjensygdomme HD og AA findes der regler for for mange racer, så hvis der avles på hunde med disse sygdomme så kan der da ikke være en DKK stambog på hvalpene. Dernæst er det nok tit og ofte det foder der bliver brugt som er med til at gøre hundene syge. Legetøj til hunde er også ofte det rene gift for hundene. Der er regler for tilsætningstoffer i børns legetøj, men dyr må gerne lege / bide i det, og jeg tror hvis der kom nogle stramme regler for dyrefoder, og legetøj så ville det hjælpe mange hunde. Jeg har før set en artikkel om at en tennisboldt er tilsat så mange kimikalier at det faktisk er det rene gift for hunde, men alligevel laves der legetøj til hunde af en boldt og et snoet reb i.

 

Hilsen Karen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Registreringen af hunde med genetiske skavanker er blevet bedre.

Det medfører selvfølgelig, at man ser flere tilfælde af de arvelige sygdomme.

Man vil først efter flere generationer kunne se, om det er lykkedes at vende udviklingen ved intensivt avlsarbejde. Og selvfølgelig kan man kun se det ved de DKK-stambogsførte hunde. Der er vist ikke noget register for hunde der er stambogsført andre steder...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu mener jeg at opdrættere med respekt for racen de avler vælger hunde med allergi fra, men såsom øjensygdomme HD og AA findes der regler for for mange racer, så hvis der avles på hunde med disse sygdomme så kan der da ikke være en DKK stambog på hvalpene. Dernæst er det nok tit og ofte det foder der bliver brugt som er med til at gøre hundene syge. Legetøj til hunde er også ofte det rene gift for hundene. Der er regler for tilsætningstoffer i børns legetøj, men dyr må gerne lege / bide i det, og jeg tror hvis der kom nogle stramme regler for dyrefoder, og legetøj så ville det hjælpe mange hunde. Jeg har før set en artikkel om at en tennisboldt er tilsat så mange kimikalier at det faktisk er det rene gift for hunde, men alligevel laves der legetøj til hunde af en boldt og et snoet reb i.

 

Hilsen Karen.

Der er faktisk flere mærker, som er begyndt at lave giftfri legetøj. Jeg tror det største problem er med billigt legetøj fra østen. Men det gælder jo også for det til børn :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...