Hop til indhold

Hjælp til finsk lapphund


Gæst Chrstoffer
 Share

Recommended Posts

Gæst Chrstoffer

Hej

 

Jeg er 18 år og bor hjemme. Vi har 3 hunde, som er min mors, og jeg vil gerne have min egen, som skal være en finsk lapphund.

 

Min mor er dog lidt skeptisk, overfor om den kan omgåes de andre hunde, og hvordan den generelt opfører sig. Ud fra hvad jeg har læst er den en venlig hund, og ikke en aggressiv en der ikke kan opføre sig ordentligt.

 

Hvad er jeres erfaringer? Så vil jeg vise denne her tråd til min mor.

 

Mvh Christoffer

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chrstoffer

De to af dem er nogle små nogle, de bliver kaldt ribehunde her i området. Jeg kan ikke poste et billede af dem, da jeg har under 15 indlæg.

 

Da jeg meget gerne vil have hunden bliver "min" og ikke bare en som alle sådan i huset "ejer", vil der så være noget i vejen for at have den oppe i min etage af huset, mens den er helt lille? eller har den bedst af at bo sammen med de andre hunde fra hvalp?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes du skal lade den vokse op blandt de andre hunde, for det er faktisk meget nemmere både for dig og hunden (med mindre de har nogle vaner du ikke vil have skal smitte). Hvis det er dig der træner, fodrer, lufter den, og den sover sammen med dig, så vil den knytte sig tættere til dig end de andre i din familie. Og så vil det være din hund.

 

Håber jeg har forstået hvad det drejer sig om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chrstoffer

Ascha - Det lyder super :) Her er billederne af "ribehundene" home1.stofanet.dk/ellydupont/Ribehunde%202008.pdf

 

Det er sådan set bare min mor der er lidt skeptisk overfor selve racen, og det at jeg vil have en hund. Selv så mener jeg at 18 år er gammel nok til at tage ansvar for en hund, men hun er ikke helt overbevist. Og lige nu ville være det perfekte tidspunkt at anskaffe mig en, for jeg går jo rundt herhjemme pga. sommerferien.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chrstoffer

Tak for linksene :) Har skrevet til medlemmet nu, også. Jeg skal sådan set op og besøge Kennel "Finda" på lørdag, så jeg tror jeg tager min mor med der, så hun kan se hundene i virkeligheden og stille spørgsmål, istedet for at læse på nettet :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chrstoffer

Ascha - Bare lige så jeg har forstået det ret. Der vil ikke være noget i vejen med at lade den "bo" oppe på mit værelse, dvs sove der? Så længe den bare kan rende rundt med de andre hunde nedenunder om dagen. Så længe det er mig der fodrer, træner den og så videre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha - Bare lige så jeg har forstået det ret. Der vil ikke være noget i vejen med at lade den "bo" oppe på mit værelse, dvs sove der? Så længe den bare kan rende rundt med de andre hunde nedenunder om dagen. Så længe det er mig der fodrer, træner den og så videre.

Ja det ville jeg nok gøre, men ville nok bære den op i starten pga. hvalpen jo vokser og det er en større hund så det ville have godt af at blive båret så længe det er muligt, og så ellers begrænse den i at løbe op og ned af trappen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Søde hunde disse Ribehunde :-) Der ser ud til at være lidt af hvert indblandet :lol:

Min mor ville også være blevet bekymret, hvis jeg i en alder af 18 år ville have haft egen hund. Og det ville også være blevet noget rod, som hun formentlig ville have hængt på, idet jeg pga uddannelse, kæreste og job (i vilkårlig rækkefølge ;-) ) har flyttet rigtig meget rundt i fra 18 - 24 års alderen. Og det er ikke det letteste at finde en lejebolig, hvor hunde er velkommen.

Kunne det være, at din mor er bekymret for, om hun kommer til at få en "ekstra" hund?

Det er en rigtig god ide at tage på besøg på kennelen :5up: men svær at komme derfra uden en hvalp :lol: hvis der altså er nogle til salg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for linksene :) Har skrevet til medlemmet nu, også. Jeg skal sådan set op og besøge Kennel "Finda" på lørdag, så jeg tror jeg tager min mor med der, så hun kan se hundene i virkeligheden og stille spørgsmål, istedet for at læse på nettet :)

 

Hej vil da lige ønske dig velkommen til :vinken:

Har svaret dig på mail, jeg kan se at i har kontakt til Finda :-D HUEEE pas på der er de skønneste hvalpe i øjeblikket :blink:

Kan tilføje at Birte nok er en af dem der kender mest til racen her i landet så der vil i få masser at vide om dem, hun er utrolig sød og hjælpsom.

Ellers er der også Sarah fra lapinlumon som har boet i finland, hun ved virkelig også alt hvad der er værd at vide om Finske lapphunde.

Glæder mig til at hører om i har en hvalp med hjem fra finda, pøj pøj med det. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha - Bare lige så jeg har forstået det ret. Der vil ikke være noget i vejen med at lade den "bo" oppe på mit værelse, dvs sove der? Så længe den bare kan rende rundt med de andre hunde nedenunder om dagen. Så længe det er mig der fodrer, træner den og så videre.

 

Sove deroppe ville den fint kunne lære bare den kan være sammen med de andre hunde når du f.eks ikke er hjemme. Den vil sikkert heller ikke "finde" sig i at være inde på dit værelse hvis du om aftenen f.eks. sidder ved din pc eller lign. hvis den ved de andre hunde er på den anden side af døren. Men den behøver heller ikke være sammen med dig 24-7 for at føle sig tæt forbundet til dig. For som sagt bliver man venner pga de ting man oplever sammen, ikke fordi man fysisk er i samme rum.

 

Spændende om din mor falder for racen når hun oplever den irl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...