Hop til indhold

stimulering


Gæst cecilia
 Share

Recommended Posts

Gæst cecilia

Hej ja jg er ny som hundeejer og valgte den dejligste berner hvalp....;) hun er nu et ½ år og stadig fantastisk ¨

Men tænkte om der er nogen der har nogle gode forslag til mental stimulering for hende? udover at lære tricks og finde godbidder :vinken:

 

Med venlig hilsen cecilia og bailey

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej ja jg er ny som hundeejer og valgte den dejligste berner hvalp....;) hun er nu et ½ år og stadig fantastisk ¨

Men tænkte om der er nogen der har nogle gode forslag til mental stimulering for hende? udover at lære tricks og finde godbidder :vinken:

 

Med venlig hilsen cecilia og bailey

 

Mange bernere elsker sporsøg.

 

Præcist hvordan du laver det, kan jeg dog ikke sige - der findes mange forskellige slags og jeg kan ikke helt finde rundt i dem :lol:

 

Men tror, at én metode er, at man slæber sine spor efter sig og lægger en godbid for hver ½ eller hele meter. I starten mod vinden og lige, dvs. uden knæk og alt muligt indviklet - og så ikke så forfærdeligt langt.

 

Men hvis det har interesse, så er jeg helt sikker på, at her kan komme nogen, med bare lidt mere forstand på det end jeg :blink:

 

Eller meget mere forstand :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil ikke ligefrem påstå, at jeg har meget mere forstand end Rikke, men jeg vil påstå, at vores Berner elsker at gå spor.

 

Vi startede ham op på følgende måde: Vi købte en dåse fiskeboller, hældte den i en nylonstrømpe, hældte fiskebollevæsken i et syltetøjsglas og opbevarede bollerne i strømpen i væsken i køleskabet (nam-nam, men hvad gør man ikke for de kære små ?). De kan holde sig en lille uges tid på den måde.

 

Selve sporet blev lagt ved at slæbe strømpen med de "dejlige" boller efter os en 10-20 meter i begyndelsen.

 

På hver side af sporet satte vi et par pinde og fra pindene og væk fra sporet gik vi i en kasse form (uden fiskeboller). 3 skridt fra pind 1, 6 skridt lige over i retning af pind 2 og 3 skridt op til pind 2. Det giver en kasse.

 

For at sætte hunden på sporet, tager I den hen til den pind, der står så vinden bærer VÆK fra sporet og siger noget i retning af "søge" og vifter sådan slattent ud med hånden, ya know.

 

Efter et stykke tid vil dyret finde færden af de "skønne" fiskeboller og tralle derudaf. I enden af sporet vil der så ligge et eller andet fyldt af de skønneste guffere (ej hellere fiskeboller) og så er det spor gået og vaps har haft det sjovt.

 

Ret hurtigt fanger kræet ideen med at gå spor og I kan kyle fiskebollerne langt væk (det er en glædens dag) og så kan I bare lade den gå spor efter de skridt i sætter i græsset, når I går sporet.

 

Sporet er bedst, når det er ca. 20 minutter gammelt og i begyndelsen skal det bare være ligeud. Det skal virkelig sidde i ryggraden på vovse før I gør sporet mere avanceret med vinkler osv.

 

Ellers, hvis I har have er det et hit at smøre leverposteg på træerne og lade vovse finde det og smaske det i sig, træne alt det hejs I nu lære til træning, give kræet mad i en foderkugle eller smide dens mad ud på græsset, forsøge at lære den at apportere (det er ikke let med en Berner) osv osv osv i en uendelighed. De vil jo gerne de store grødhoveder, hvis man bare får dem lettet fra sofaen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst cecilia

Mange tak for de gode indslag jeg vil helt bestemt prøve det med at lave spor;) og rigtig god ide med fiske bollerne hehe slimede men dejligt mættende:mrgreen: (citat løvernes konge)

Men ja de er herlige dyr, tror ikke helr vores hvalp endnu ved at hun burde være en "doven" rase men det kommer nok;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for de gode indslag jeg vil helt bestemt prøve det med at lave spor;) og rigtig god ide med fiske bollerne hehe slimede men dejligt mættende:mrgreen: (citat løvernes konge)

Men ja de er herlige dyr, tror ikke helr vores hvalp endnu ved at hun burde være en "doven" rase men det kommer nok;)

 

Vores på 18 mdr ved det heller ikke endnu, så du må vist virkelig væbne dig med tålmodighed...sammen med os andre Berner-mennesker og ikke mindst kommende Berner-mennesker, der skal til at starte helt fra bunden :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...