Hop til indhold

ja/nej øvelse


Lonny
 Share

Recommended Posts

Både Baldur og Luna har lært hvad nej betyder, og jeg kan sige det til dem stille og roligt, og de ved stadig hvad det betyder :5up:

 

Nej betyder, at det jeg er i gang med lige nu, det skal jeg holde op med, men det betyder ikke, at jeg ikke kan prøve igen om en halv time :blink:

 

Hvordan har I lært jeres hunde at nej betyder nej, både nu og om en halv time, og søreme også i morgen?

 

Hvis jeg f.eks. siger nej til Luna når hun løber efter katten, så stopper hun med at jage katten, men når hun så får øje på den en halv time senere, så går den vilde jagt igen...

 

Hvis jeg fortælle Baldur og Luna at de skal stoppe med at lege inden for, så stopper de, men en halv time senere, så er de i fuld gang igen...

 

Hvordan får jeg dem til at forstå at nej, betyder nej, indtil der bliver sagt ja?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mon ikke hunden, når den nok gange har fået nej til den samme ting, forstår sammenhænget?

 

Eksempelvis går Sherlock normalt ikke ned af vores fortrappe. I starten kunne jeg sige nej, men så ville han bare gå derned når jeg kiggede væk. Men efterhånden som han har fået det af vide flere gange, er det gået op for ham, at det må han altså ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Her i huset er det "JA til du får et NEJ".

 

Dog er der visse ting der altid er NEJ og det er f.eks. kattens mad på gulvet, ikke jage fremmede katte, fugle osv.

 

Disse forbud er indlært ved stædig træning/griben ind og der HAR været løft af "morens" stemme, typisk i de hurtige situationer.

 

Jeg synes ikke, det er hensigtsmæssigt at Baldur f.eks. lærer at det er NEJ at lege med Luna fordi jeg ikke er sikker på han forstår situationen: At det er fordi de er indenfor.

I sådanne situationer bruger jeg STOP som bare betyder stop NU.

Derefter sørger jeg for at hundene enten kommer ud at lege, bliver distraheret af andet eller vurderer om det er fordi de har overskudsenegi, som jeg så må finde en udvej for :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Her i huset er det "JA til du får et NEJ".

 

Dog er der visse ting der altid er NEJ og det er f.eks. kattens mad på gulvet, ikke jage fremmede katte, fugle osv.

 

Disse forbud er indlært ved stædig træning/griben ind og der HAR været løft af "morens" stemme, typisk i de hurtige situationer.

 

Jeg synes ikke, det er hensigtsmæssigt at Baldur f.eks. lærer at det er NEJ at lege med Luna fordi jeg ikke er sikker på han forstår situationen: At det er fordi de er indenfor.

I sådanne situationer bruger jeg STOP som bare betyder stop NU.

Derefter sørger jeg for at hundene enten kommer ud at lege, bliver distraheret af andet eller vurderer om det er fordi de har overskudsenegi, som jeg så må finde en udvej for :-D

 

Jeg plejer nu også at sige "ud i haven" når de leger inden for, jeg skulle bare lige hurtigt finde nogle eksempler :-)

 

Men der er ikke andet for end stædigt at blive ved med at sige nej til det samme, i håb om at det så på et tidspunkt trænger ind, at det er lige meget hvornår de prøver, så må de stadig ikke :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...