Hop til indhold

Nervøs eller aggressiv?


Gæst CilleSofie
 Share

Recommended Posts

Gæst CilleSofie

Jeg har lige været ude og gå en lille aftentur med min lille hvalp som jeg fik igår. Jeg bar ham hen til en græsplæne der ligger et par minutter herfra, så han havde længere tid til at snuse omkring og lege på græsset. Han er altid lidt nervøs når vi er ude, da der er en masse nye lyde og lugte han skal vende sig til. Men i aften gik det overaskende godt. Han tissede og hoppede glad rundt og legede. Pludselig fik han dog øje på en due der sad i græsset, i første omgang var han nysgerrig, men da han kom tættere på blev bange for den og begyndte at knurre af den. Jeg blev helt i tvivl om hvad jeg skulle gøre. Så jeg prøvede at distrahere ham, men det gik ikke så godt. Så jeg satte mig ned i græsset til ham og begyndte at nusse ham lidt og lege med ham. Så glemte han heldigvis alt om fuglen, men der gik ikke længe, før han begyndte at knurre og halv-gø af en dame der gik forbi os, sådan. "Rrrrrrrr-ruf rrrrrr-ruf" agtigt. Og da kunne jeg slet ikke distrahere ham, hvad end jeg gjorde. Han stoppede først da hun var ude af syne. Hvorfor gjorde han det?? Og hvad skal jeg gøre ved det? HJÆLP!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sheltie-Love

Hejsa

 

Jeg tror ikke din lille hvalp er agressiv. Den har måske aldrig set en due før og synes den er noget underligt noget og derfor gør af den.

 

Så er den jo oppe at køre med adrenalin og så gør den af damen fordi den ikke ved hvor den skal gøre af sig selv.

 

Tillykke med din lille hvalp :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er nok usikker, han har jo ikke oplevet så meget endnu, og han er nu for første gang "på egen pote" uden mor og søskende. Han kender jo heller ikke dig så godt endnu og ved ikke, om du vil hjælpe ham i en situation, der er farligt for ham. :-)

 

Mit råd ville være at støtte ham i situationen uden at pylre (så forstærkes han i, at det er farligt). Kæl kan få ham til at tro, at du bekræfter ham i, at situationen er farlig. Jeg ville sørge for altid at have godbidder med på turen. Hvis han så bliver bange for noget, kan du prøve at distrahere ham og så give ham en godbid, så snart han holder op med at gø/knurre. Snak med ham i en glad tone: "Det er ikke noget at være bange for, det er ikke farligt". Sæt dig ned på hug, så han kan søge tilflugt mellem dine ben, hvis han ønsker det.

 

Det bedste er selvfølgelig, hvis han ikke når at blive forskrækket. Hvis han f.eks. er nervøs ved mennesker, der går forbi, så sørg for at være på så god afstand af dem, at han ikke reagerer. Ros ham i en glad tone og giv masser af godbidder. Så kan I efterhånden komme tættere og tættere på det "farlige".

 

Har du læst "Hvalpen" af Lone Greva? Ellers vil jeg anbefale dig at læse den, der kan du få rigtig mange gode råd. :5up:

 

I en anden tråd anbefaler jeg http://www.hundetræningkbh.dk. Irene, der er en af trænerne, er adfærdsbehandler, og både hun og den anden træne vil kunne råde dig mht. den slags situationer, hvis du melder dig til et af deres hold. (De skal vist snart til at betale mig for at gøre reklame for dem :mrgreen: :blink:).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CilleSofie
Hejsa

 

Jeg tror ikke din lille hvalp er agressiv. Den har måske aldrig set en due før og synes den er noget underligt noget og derfor gør af den.

 

Så er den jo oppe at køre med adrenalin og så gør den af damen fordi den ikke ved hvor den skal gøre af sig selv.

 

Tillykke med din lille hvalp :-D

 

Ja, jeg tænkte nok også at det var noget i den stil. :) Jeg er bare førstegangs-hundeejer og vil så gerne have at det hele går godt. Så derfor vil jeg hellere lige spørger en gang for meget end en gang for lidt. :) Der er jo så mange kloge hoveder herinde. Så ville bare lige høre hvad folk tænker :)

 

Tusinde tak! Jeg er MEGET glad for ham. Hihi :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa

 

Jeg tror ikke din lille hvalp er agressiv. Den har måske aldrig set en due før og synes den er noget underligt noget og derfor gør af den.

 

Så er den jo oppe at køre med adrenalin og så gør den af damen fordi den ikke ved hvor den skal gøre af sig selv.

 

Tillykke med din lille hvalp :-D

 

Jeg er helt enig i ovenstående, og så skal man også huske at en lille hvalp afprøver sit sprog ret ofte, da den jo endnu ikke helt har lært hvilken virkning dens forskellige lyde har, så det er den ved at finde ud nu. Så du må endelig ikke blive forskrækket når den pludselig står og snerrer eller gør af en potteplante eller noget andet underligt :lol:

 

Og hvis den snerrer eller gør af dig, så ville jeg bare ignorere den, så den ikke finder ud af at den kan få din opmærksomhed ved at gøre sådan.

 

Og forresten, tillykke med din nye hvalp :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CilleSofie
Han er nok usikker, han har jo ikke oplevet så meget endnu, og han er nu for første gang "på egen pote" uden mor og søskende. Han kender jo heller ikke dig så godt endnu og ved ikke, om du vil hjælpe ham i en situation, der er farligt for ham. :-)

 

Mit råd ville være at støtte ham i situationen uden at pylre (så forstærkes han i, at det er farligt). Kæl kan få ham til at tro, at du bekræfter ham i, at situationen er farlig. Jeg ville sørge for altid at have godbidder med på turen. Hvis han så bliver bange for noget, kan du prøve at distrahere ham og så give ham en godbid, så snart han holder op med at gø/knurre. Snak med ham i en glad tone: "Det er ikke noget at være bange for, det er ikke farligt". Sæt dig ned på hug, så han kan søge tilflugt mellem dine ben, hvis han ønsker det.

 

Det bedste er selvfølgelig, hvis han ikke når at blive forskrækket. Hvis han f.eks. er nervøs ved mennesker, der går forbi, så sørg for at være på så god afstand af dem, at han ikke reagerer. Ros ham i en glad tone og giv masser af godbidder. Så kan I efterhånden komme tættere og tættere på det "farlige".

 

Har du læst "Hvalpen" af Lone Greva? Ellers vil jeg anbefale dig at læse den, der kan du få rigtig mange gode råd. :5up:

 

I en anden tråd anbefaler jeg www.hundetræningkbh.dk. Irene, der er en af trænerne, er adfærdsbehandler, og både hun og den anden træne vil kunne råde dig mht. den slags situationer, hvis du melder dig til et af deres hold. (De skal vist snart til at betale mig for at gøre reklame for dem :mrgreen: :blink:).

 

Det lyder rigtig logisk! :) Jeg har bare aldrig haft hund før, sådan rigtig, så jeg bliver hurtig nervøs for at jeg gør det hele forkert og sådan. Men jeg tror han trives. I forhold til de af mine veninder der har haft hvalpe, som ikke spiste før efter flere dage og som ikke ville sove om natten og sådan noget. Ham her virker bare fantastisk, igår sov han hele natten i sin kurv uden en lyd. Han er glad, frisk, legesyg og virker meget klog. Han har vidst allerede forstået hvad "nej" betyder, og at han ikke skal tigge eller op i sengen. Og han er så tryg at han faktisk slet ikke har noget imod at være alene, og nej, det er ikke mig der går fra ham, det er skam ham der går fra mig engang imellem. Han har intet imod lige at løbe ud i køkkenet, drikke lidt vand, knurre lidt af sit spejlbillede i skabslågen for derefter at frese lovrende ind til mig igen og kysse mig i hele hovedet! :D Det er bare så dejligt!

 

Jeg har allerede sendt en mail til Irene, omkring om jeg kan komme på venteliste til hendes næste hvalpehold, og hvis ikke, hvornår det næste ledige så bliver afholdt. Det kunne være rigtig sjovt :)

 

Jeg har ikke fået læst netop den bog endnu, men er skrevet op til den på bibliokteket, så den skulle meget snart gerne være der. Har været skrevet op længe! Hehe

 

Tusinde tak for hjælpen! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sheltie-Love
Ja, jeg tænkte nok også at det var noget i den stil. :) Jeg er bare førstegangs-hundeejer og vil så gerne have at det hele går godt. Så derfor vil jeg hellere lige spørger en gang for meget end en gang for lidt. :) Der er jo så mange kloge hoveder herinde. Så ville bare lige høre hvad folk tænker :)

 

Tusinde tak! Jeg er MEGET glad for ham. Hihi :-D

Jeg kender udmærket den der usikkerhed :)

Min hund er også min første hund, han er godt nok 3 år nu,men kan godt huske hvordan det var i starten :)

 

Han er helt vildt nuttet, har lige set et billede af ham :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...