Hop til indhold

Papillon


Gæst Mette Nielsen
 Share

Recommended Posts

Gæst Mette Nielsen

Hej :)

 

Går lidt med tankerne om at anskaffe mig en papillon/phalene, så ville gerne høre nogle erfaringer, egne oplevelser osv.

 

Mvh Mette

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mille07

Jeg har en papillonhvalp på 4 mdr.

 

Det er min første både hund og papillon, men jeg kan kun anbefale den. Til mig som aldrig har haft hund før, er den en god førstegangshund tror jeg. De er rimeligt simple, hvis man kan kalde en hund det.

 

Jeg oplever Mille som meget lærenem, samarbejdsvillig og opmærksom.

De kræver ikke voldssom meget motion, men som alle andre racer, så har de selvfølgelig også et behov for at brænde energi af både mentalt og fysisk.

Samtidig er Mille en rigtig hyggehund, som godt kan lide at putte og hyggenusse i sofaen.

 

Men en hele vejen igennem god og kærlig hund. Vi er ihvertfald enige om, at det bliver papilloner fremover.

 

I forhold til papillon/phalene, så har jeg læst mig frem til i racebeskrivelser at der udelukkende er forskel på ørernes stilling.

 

Jeg er ihvertfald blevet så glad for racen, at jeg varmt kan anbefale den.

 

Jeg vil gerne forsøge at besvare evt. specifikke spørgsmål, men som skrevet ovenfor, så er det min første papper og hun er jo ikke så gammel, men ud fra min egen oplevelse og erfaring kan jeg da altid give et bud. :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mette Nielsen

Tak for dit svar :)

 

For mit vedkommende er det også min første hund, og efter det jeg havde læst, virker racen, som noget for mig.

Jeg har nemlig også læst, at papillon skulle være lærenem, rolig og lydig.

 

Noget, der er lidt delte meninger om (hvad jeg har læst) er hvordan racen er overfor børn? Ikke store og rolige børn, men de lidt mindre og måske mere utilregnelige børn.

Derudover vil jeg gerne høre hvor meget den gøer. Ved godt en hund gøer, men det skal jo helst ikke være sådan jeg driver naboerne til vanvid :)

 

På forhånd tak!

Mette

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mille07

ved jeg desværre ikke så meget om, da vi ikke har nogen endnu. Men Mille har leget med min brors børn på 2 og 4 år, og det gik fint.

 

Mille kan selvfølgelig endnu ikke styre det med at lege uden tænder, men det var da ikke værre end, at børnene ikke hylede over det. Så der tror jeg ikke, der er de store problemer i.

 

Min venindes ene pige på 6 mdr fik også fat i hendes snude på et tidspunkt, og det skete der såmænd heller ikke noget ved. Mille tog det meget pænt. Tog ikke engang fat i pigens hånd.

 

Mht. at gø, så synes jeg faktisk ikke Mille gør ret meget. Når jeg rigtig sidder her og vrider min hjerne, så gør hun egentligt kun, når der kommer nogen til døren eller hun jagter katten i haven. Når vi leger kan hun finde på det en gang imellem.

Jeg har aldrig hørt hende gø når vi går tur eks.

Hvis vi møder en anden hund, så hopper og springer hun og vil hen til hunden, men hun gør ikke af dem.

Så jeg tror ikke de gør meget mere end de fleste andre racer.

 

Med andre ord, hvis hun gør så har hun en grund til det. Så hun gør ikke bare for at gø. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mille07

at Mille overhovedet ikke er reserveret.

 

Hun elsker nye bekendtskaber. Uanset om det er hunde eller mennesker. Møder vi nogen på gaden, så hopper og springer hun i snoren for at få lov at hilse på, som jeg skrev ovenfor, men også med mennesker. Hun er helt fremme i snoren for at komme hen og hilse på.

 

Da jeg var til dyrlæge med hende forleden, spænede hun hen og hilste på vet. sygeplejersken og da vi kom ind og hun stod på bordet, stod hun med forbenene oppe på dyrlægen og prøvede at slikke ham i ansigtet.

 

Og det er helt og aldeles uden forbehold. Hun bruger ikke mange brøkdele af et sekund på, at se folk eller hunde an.

 

Det synes jeg heller ikke jeg oplevede blandt de voksne papilloner, der hvor vi købte hende. De var også meget imødekomne og venlige.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst Tricolour

Godmorgen :)

 

Som ejer af to papillon'er, ville jeg lige give mit besyv med :)

 

Der er stor forskel på Cæsar, 2 år til maj, og Chaplin, 3 år til juni.

 

Hvor Chaplin er en hund, der hviler meget i sig selv, er Cæsar det dimentralt modsatte. Cæsar har et ustabilt sind og har en tendens til at stresse sig selv op - Men derudover har han et enormt højt drive og et behov for at blive brugt. Jeg træner med ham 3 gange ugentligt og han går bl.a. spor. Bliver han ikke brugt, løber han på væggene. Til gengæld er han en super intelligent og arbejdsvillig hund - og som vil komme langt indenfor lydighed/rally. Det oprindelige mål var at bruge ham som redningshund, men hans psyke er ikke stærk nok.

 

Min oplevelse af papillon'erne, er, at der er så meget håbløs avl på dem, hvilket betyder, at mange papillon'er er skrøbelige af sind. Min næste hund bliver en brugshund, men skal vi engang have en pap igen, vil jeg være enormt kritisk med valg af kennel. Der er ingen tvivl om, at eksteriør betyder mere end sind for de fleste avlere af netop denne race - Så vær enormt kritisk. Kig på moderen og faderen, - stresser de? Gør de meget? Hvordan håndterer de forskellige situationer?

Ift at de er reserverede, så er tendensen, et ja - Sammenlignet med andre, mere udfarende racer. Men det er langt fra størstedelen. Igen, vær kritisk med opdrætter og forældre-dyrene.

 

-Og vil du sikre dig nogle gode arbejds-gener, så vælg en opdrætter, der bruger sine hunde til lydighed/rally/agility el.lign.

 

Har du specifikke spørgsmål, må du endelig sige til, - så er jeg gerne behjælpelig ::)

 

/Anne

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...