Hop til indhold

Ben fra slagteren?

Gæst NinaLab
 Share

Recommended Posts

Gæst NinaLab

Hvordan gør I når I giver jeres hvalpe ben fra slagteren?

Går man bare ned og siger man skal have et ben til hunden eller hvad? :???:

Behøver man bekymre sig om bakterier / salmonella og alt sådan noget? Skal det koges først? :confused:

Synes jeg har hørt at kyllingeben er meget forbudt for hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1

Jeg går bare ind til slagteren og ber om nogle okse eller lamme ben, lexus får dem rå. jeg køber kyllinger, de koster omkring 29,- stykket, han får sådan en rå en gang om ugen

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna

Jeg var også lidt i tvivl første gang jeg skulle prøve det - ville jo ikke lyde dum når jeg kom derned :oops: :blink:

Jeg køber kun okseben/lammeben til Mio. Så burde der ikke være noget med små ben, og heller ikke med salmonella, mener jeg. :hmm:

I supermarkedet køber jeg frosne marv-/kraftben, men hos slagteren beder jeg bare om et tyggeben til min hund.

De kommer altid ud med noget super lækkert og billigt. Og der er som regel mere kød på dem fra slagteren, end på dem fra supermarkedet!

:mums: synes Mio :badr: synes jeg! :lol:

Du kan give dem enten frosne eller rå - benet splintre lettere hvis det er kogt.

God fornøjelse med købet, vuffer vil helt sikkert overfalde dig (af iver altså :mrgreen:), når du kommer hjem med sådan guf :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Ben hos slagteren er normalt marvpiber fra okse eller kalv.

Næsten alle ben kan bruges - mine får fra okse, hest, lam, vildt, kylling, and og gris.

Vigtigt er at det aldrig på tilberedes og udover okse, hest samt unge kyllinger, så bør det ikke være fra de ben dyret går på.

Du kan læse mere om fodring med ben på http://www.naturligthundefoder.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst NinaLab

Tusind tak for de gode tips! :mrgreen:

Må man godt give et ben allerede når hunden er helt "baby", altså 8-9 uger?

Kan lige så godt vænne hende til gode vaner fra starten jo :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Ben hos slagteren er normalt marvpiber fra okse eller kalv.

Næsten alle ben kan bruges - mine får fra okse, hest, lam, vildt, kylling, and og gris.

Vigtigt er at det aldrig på tilberedes og udover okse, hest samt unge kyllinger, så bør det ikke være fra de ben dyret går på.

Du kan læse mere om fodring med ben på www.naturligthundefoder.dk

Øhh hvorfor ikke?? Dem jeg kender som barfer gi'r hunden både over og underben fra køer/okser, heste, lam.... De har aldrig haft problemer

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Tusind tak for de gode tips! :mrgreen:

Må man godt give et ben allerede når hunden er helt "baby", altså 8-9 uger?

Kan lige så godt vænne hende til gode vaner fra starten jo :lol:

Ja det skulle ikke gøre noget. Lexus er barfet fra 5-6ugers alderen og hvalpene har altid haft ben liggende

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna
Ja, jeg er blondine.... Og her kommer et dumt spørgsmål...

Må hunde godt spise råt kød? Eller er det kun ben der må være rå?

Jeg har haft de samme overvejelser (er også blond, men det er da et godt spørgsmål synes jeg :mrgreen:)

Jeg er kommet frem til, at de godt må få råt kød, men at de skal vænnes til det, hvis det er noget man har tænkt sig at give i større mængder.

Se evt. på det link "Aussies for ever" lagde op :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tessa&Molly
Jeg har haft de samme overvejelser (er også blond, men det er da et godt spørgsmål synes jeg :mrgreen:)

Jeg er kommet frem til, at de godt må få råt kød, men at de skal vænnes til det, hvis det er noget man har tænkt sig at give i større mængder.

Se evt. på det link "Aussies for ever" lagde op :5up:

Tak, hvor er du sød ;)

Jeg kunne bare ikke helt gennemskue om man godt bare kunne give dem lidt råt kød ind imellem eller om det var enten eller..

Så konklusionen er at de godt kan få fx en rå grisefod eller en kyllingevinge ind i mellem? Eller and, lam osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der kan være salmonella og alt muligt andet i ALT kød, endda i salat, hvis hygiejnen ikke er i orden ;-)

Petrine spiser alle knogler (undtaget gå-knogler som tidligere nævnt) og kød, råt og med fornøjelse.

Opstart på barf er en hel videnskab, men kan trøste med at lille Petrines sarte mave klarede overgangen uden problemer af nogen art (hun startede sin barf-ning med at stjæle 200 gram tatarkød, ikke helt efter forskrifterne, men det gik fint)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Freya får engang imellem et råt ben...ca. hver 7-14. dag... Hun er dog på tørkost til hverdag, så den dag hun får benet, så får hun ikke andet!

Jeg køber for det meste marvben/kraftben i supermarkedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Der kan være salmonella og alt muligt andet i ALT kød, endda i salat, hvis hygiejnen ikke er i orden ;-)

Petrine spiser alle knogler (undtaget gå-knogler som tidligere nævnt) og kød, råt og med fornøjelse.

Opstart på barf er en hel videnskab, men kan trøste med at lille Petrines sarte mave klarede overgangen uden problemer af nogen art (hun startede sin barf-ning med at stjæle 200 gram tatarkød, ikke helt efter forskrifterne, men det gik fint)

Hvad er der galt med feks. lårben/underben, hvorfor må de ikke få dem??

Jeg har søgt på nettet, men synes ikke rigtig der kommer noget på det

Link til indlæg
Del på andre sites

Første gang Lucca fik et kødben (suppeben fra okse) fik den meget tynd mave. men allerede næste gang den fik ben, var det meget bedre. Nu er der slet ikke noget, selvom den ligger og gnasker i en times tid.

Jeg giver Lucca frosset ben. Når den har gnasket passende tid, smider jeg benet retur i fryseren. På den måde holder det til en 3-4 gange

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Hvad er der galt med feks. lårben/underben, hvorfor må de ikke få dem??

Jeg har søgt på nettet, men synes ikke rigtig der kommer noget på det

Svare lige her.

gå-knogler (feed beskrivelse Petrine!) er ikke noget jeg anbefalder at man giver til sin hund - men mindre det som nævnt er fra ko, kalv, hest eller unge kyllinger.

Gå-knogler har en helt anden struktur end f.eks. ribben. De er "designet" til at bære vægten af dyret i flygt, f.eks. har målinger vist at hvert enkelt ben på en travhest bære hvad der svare til et tons i trav. De er derfor massive og meget solidt bygget, hvor ribben mv. er noget mere "fleksible" i strukturen.

Alle knogle splinter når de bidt/brækket i stykker, men pga. af deres masive struktur så splinter rørknogler i nogle store og meget spidse fragmenter, som kan være farlige for hunden.

Ribben mv. fragmentere som sagt også, men disse fragmenter kan hunden sagtens klare; de skader ikke hverken i halsrør, mave eller tarm.

jeg ved at der en del som barfer som giver deres hunde rørknogler, men jeg tør ikke tage chancen med mine hunde og vil derfor heller ikke anbefalde det.

Hest, ko og kalv er dog så hårde at hunden sjældent kan bide dem i stykker - men hvis de får hul på et så fjerner jeg det dog også. Undtager er enderne, som hunden ofte "rasper" i sig.

Kylling er rimelig unge dyr og deres knoger derfor endnu meget bløde. de skulle derfor heller ikke udgører en risiko.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg giver Lucca frosset ben. Når den har gnasket passende tid, smider jeg benet retur i fryseren. På den måde holder det til en 3-4 gange

Normalt når det er kød til mennesker (eller alt mad sådan set), så står der, at det ikke må genfryses, når det er tøet op, men det gælder måske ikke, når det er til en hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Fra munden på en fødevarehygiejne ekspert (altså ikke mig :mrgreen:):

Så længe kød har ligget på køl hele tiden og ikke er tøet helt op, så kan det godt genfryses af hygiejniske årdager - kvalitetsmæssigt er det en anden sag.

Grunden til man generelt ikke må genfryse er af hensyn til bakterieopformering - og det er helt vildt som de kan opformere sig på næsten ingen tid.

Om man vil genfryse kød der er blevet tilbudt hunden - og dermed været uden for køl - er op til ens egen samvittighed.

Jeg gør det ikke, men mindre det er så godt som helt frossent, f.eks. hvis jeg har taget for meget op; hunden er dermed ikke blevet tilbudt det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gjorde det med ben, da Luna var hvalp og skulle tilvænnes til at kunne tåle kødben.. Men jeg tager ikke længere benene fra hende.. Har hun fået det beholder hun det, til hun har mistet interessen (hun har en kurv ude på altanen fyldt med gamle ben)

Jeg kan godt fylde marvben og fryse ned, men der spiser hun så alligevel ikke marvbenene *S*

Link til indlæg
Del på andre sites

Normalt når det er kød til mennesker (eller alt mad sådan set), så står der, at det ikke må genfryses, når det er tøet op, men det gælder måske ikke, når det er til en hund?

Altså min hvalp render rundt og æder, hvad den kan komme i nærheden af om det så er smågrene, pindsvinelort, tyggegummi og pølserester fundet på gaden eller andet guf :???: Så dens mave er vænnet til lidt af hvert - helt anderledes en hvad min mave er!

Min gamle hund fik også lov til at beholde sine kødben (hvilket Lucca også snart får lov til), men den gravede dem ned, når den holdt "pause". Det resulterede i, at jeg jævnligt fandt den gnaskende i et meget gammelt ben, som bestemt ikke var bakteriefrit! Og da Luccas hvalpemave fortsat er mere sart, foretrækker jeg at minimere baktusserne lidt ved at genfryse benet. Frysningen gør at bakterierne går i dvale, mens de eksploderer i antal, hvis de ligger udenfor i +20 grader

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst paw & banditten

Hejsa.

Jeg køber ben uden på Bazar vest i Århus. det er super billigt og de er nogen gode ben med marv og kød. Vi bor lidt langt derfra men frysere bare benene ned, så holder de lidt længere, når paw får et ben som stadig er frosnen.

Nu med Hvalp. Micki på 4 måneder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Svare lige her.

gå-knogler (feed beskrivelse Petrine!) er ikke noget jeg anbefalder at man giver til sin hund - men mindre det som nævnt er fra ko, kalv, hest eller unge kyllinger.

Gå-knogler har en helt anden struktur end f.eks. ribben. De er "designet" til at bære vægten af dyret i flygt, f.eks. har målinger vist at hvert enkelt ben på en travhest bære hvad der svare til et tons i trav. De er derfor massive og meget solidt bygget, hvor ribben mv. er noget mere "fleksible" i strukturen.

Alle knogle splinter når de bidt/brækket i stykker, men pga. af deres masive struktur så splinter rørknogler i nogle store og meget spidse fragmenter, som kan være farlige for hunden.

Ribben mv. fragmentere som sagt også, men disse fragmenter kan hunden sagtens klare; de skader ikke hverken i halsrør, mave eller tarm.

jeg ved at der en del som barfer som giver deres hunde rørknogler, men jeg tør ikke tage chancen med mine hunde og vil derfor heller ikke anbefalde det.

Hest, ko og kalv er dog så hårde at hunden sjældent kan bide dem i stykker - men hvis de får hul på et så fjerner jeg det dog også. Undtager er enderne, som hunden ofte "rasper" i sig.

Kylling er rimelig unge dyr og deres knoger derfor endnu meget bløde. de skulle derfor heller ikke udgører en risiko.

Den har jeg også hørt, og det skal skam nok også passe - men jeg har givet råt i næsten 3 år nu, og det har både været bærende og ikke bærende ben. Hundene lever i bedste velgående, så det fortsætter jeg med :-)

Dog får de aldrig andet end marv-ben hvis de skal være uden opsyn!

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså min hvalp render rundt og æder, hvad den kan komme i nærheden af om det så er smågrene, pindsvinelort, tyggegummi og pølserester fundet på gaden eller andet guf :???: Så dens mave er vænnet til lidt af hvert - helt anderledes en hvad min mave er!

Æhh nå ja selvfølgelig, jeg havde jeg ikke lige tænkt på :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites