Gæst Dogue1 Skrevet Juli 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 3, 2009 Kommuner over hele landet fraråder nu badning i søer, efter at det varme vejr har fået algerne til at blomstre. En udflugt til Knudsø ved Ry endte forleden trist for en jysk familie. Familiens hund døde, fordi den havde drukket algeinficeret vand fra søen. http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-23451162.html Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Splinten, mor og mig Besvaret Juli 3, 2009 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2009 Fårk... vi var der mandag aften - der var jo helt fint og masser af mennesker ude og bade Heldigvis havde hundene det da stadig godt i morges, så mon ikke de har klaret frisag? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Dogue1 Besvaret Juli 3, 2009 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2009 Fårk... vi var der mandag aften - der var jo helt fint og masser af mennesker ude og bade Heldigvis havde hundene det da stadig godt i morges, så mon ikke de har klaret frisag? Jo, hvis ikke de har vist tegn, er det helt sikkert ok:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juli 3, 2009 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2009 Hm... Silke bader i søerne heromkring næsten hver dag. Og det har hun gjort siden hun var hvalp. Det første år fik hun en infektion i det ene øje, som muligvis kunne skyldes forurenet vand. Og selvfølgelig badede hun ikke mere i den varmeperiode. Men siden da har hun ikke fejlet noget som kan skyldes alger. Og vandet ser ikke altid særlig godt ud. For os er det et spørgsmål om livskvalitet. Vandet er jo allerværst når vejret er varmest og når Silke trænger allermest til et dyp. Til gengæld bliver Silke vaccineret hvert år, fordi der kan være risiko for leptospirose-smitte i vådområder. Og det er en af de ting en almindelig hundevaccine dækker. Den almindelige vaccination dækker hundesyge og parvovirus, hvor der kun behøves revaccination hvert andet år, -eller måske sjældnere... Men vaccinationen dækker også leptospirose og parainfluenza. Og der er dækningen kun et år. ---Jeg ved ikke, hvor forskellige symptomerne er på algeforgiftning eller leptospirose, -men hvis hunden først dør, så er der tit tale om kvalificeret gæt fra dyrlægen, for der er ikke rigtig interesse for at bruge mange penge på at få konstateret dødsårsagen... Det bringer jo ikke hunden tilbage. Men i begge tilfælde kan der være opkastninger og diarré.. Så jeg satser på, at Silke bliver "imunniseret" mod eventuel algesygdom ved at bade tit i de samme søer. Og at nogle af de alvorlige sygdomstilfælde, man hører om, egentlig er leptospirose, --som Silke er gennemvaccineret imod. Men man skal nok ikke lade sin hund bade i søer, som man ikke kender lige nu... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst n1nna Besvaret Juli 3, 2009 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2009 ARRRGHHHH..... Vi har lige været ved Knudssø idag... og Mio var ude og svømme!!! Hvordan ved man om hunden har taget skade? Og kan man overhovedet gøre noget så? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Dogue1 Besvaret Juli 3, 2009 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2009 Hm... Silke bader i søerne heromkring næsten hver dag. Og det har hun gjort siden hun var hvalp. Det første år fik hun en infektion i det ene øje, som muligvis kunne skyldes forurenet vand. Og selvfølgelig badede hun ikke mere i den varmeperiode. Men siden da har hun ikke fejlet noget som kan skyldes alger. Og vandet ser ikke altid særlig godt ud. For os er det et spørgsmål om livskvalitet. Vandet er jo allerværst når vejret er varmest og når Silke trænger allermest til et dyp. Til gengæld bliver Silke vaccineret hvert år, fordi der kan være risiko for leptospirose-smitte i vådområder. Og det er en af de ting en almindelig hundevaccine dækker. Den almindelige vaccination dækker hundesyge og parvovirus, hvor der kun behøves revaccination hvert andet år, -eller måske sjældnere... Men vaccinationen dækker også leptospirose og parainfluenza. Og der er dækningen kun et år. ---Jeg ved ikke, hvor forskellige symptomerne er på algeforgiftning eller leptospirose, -men hvis hunden først dør, så er der tit tale om kvalificeret gæt fra dyrlægen, for der er ikke rigtig interesse for at bruge mange penge på at få konstateret dødsårsagen... Det bringer jo ikke hunden tilbage. Men i begge tilfælde kan der være opkastninger og diarré.. Så jeg satser på, at Silke bliver "imunniseret" mod eventuel algesygdom ved at bade tit i de samme søer. Og at nogle af de alvorlige sygdomstilfælde, man hører om, egentlig er leptospirose, --som Silke er gennemvaccineret imod. Men man skal nok ikke lade sin hund bade i søer, som man ikke kender lige nu... Tja. Men nu har jeg da skrevet at man skal passe på..Det er da muligt at din hund er vaccineret mod de blågrønne alger:-D Men jeg at ikke kunne finde noget som helst på nettet om en sådan vaccine. Det jeg kunne finde var dette.: http://www.netdyredoktor.dk/sw31468.asp Hvad er symptomerne på forgiftning med blågrønne alger? De blågrønne alger producerer 4 forskellige giftstoffer, også kaldet toksiner. Symptomerne knytter sig til, hvilke giftstoffer der er optaget. Levertoksiner har virkning i leveren. Det hyppigste kaldes mikrocystin. Det bevirker, at levercelle-skelettet nedbrydes, og at indre blødninger opstår.Der findes ca. 50 øvrige levertoksiner produceret af giftige blågrønne alger. Nervetoksiner har virkning i nervesystemet. Der kendes 18 forskellige nervetoksiner. Giftstofferne forstyrrer overførslen af impulser fra nervecelle til muskelcelle. De kan medføre lammelse af muskler, herunder også åndedrætsorganerne. Endotoksiner og cytotoksiner fra de blågrønne alger er dårligt beskrevet. De minder meget om giftstoffer, som bakterier fremstiller, både med hensyn til effekt og kemi. Disse 2 typer giftstoffer menes at have fremkaldt influenza lignende symptomer hos mennesker i Sverige og Finland. Her rapporteres om opkastninger, diarre, feber og mavekrampe. Mennesker, som har været ude at bade i vand med store mængder alger, får ofte hovedpine og kraftigt hud udslæt. Hvordan kan din dyrlæge stille diagnosen forgiftning med blågrønne alger? Ud fra den forhistorie, som ejeren kommer med sammenholdt med symptomerne, er diagnosen ikke svær at stille. Hvordan behandles forgiftning med blågrønne alger? Hundene sættes i behandling med understøttende medicin. Behandlingen går ud på at forsøge at neutralisere giftstofferne. Derudover behandler dyrlægen med understøttende væsketerapi, antibiotika, varme og ro. Hvordan er fremtiden for din hund, hvis den har haft forgiftning med blågrønne alger? Hvis din hund overlever de første døgn efter at have optaget algeholdigt vand, ser fremtiden god ud. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Dogue1 Besvaret Juli 3, 2009 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2009 ARRRGHHHH..... Vi har lige været ved Knudssø idag... og Mio var ude og svømme!!! Hvordan ved man om hunden har taget skade? Og kan man overhovedet gøre noget så? Jeg ville få ringt til dr. dyr en en fart, og spørge dyrlægen tilråds Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juli 3, 2009 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2009 Nej. Jeg siger ikke, at Silke er vaccineret imod blågrønne alger, men hun er vaccineret imod leptospirose, som er en sygdom, der sandsynligvis kan forveksles med algeforgiftning hvis hunden ikke bliver nærmere undersøgt, altså får taget blodprøver og afføringsprøver, f.eks. Og som også kan opstå på grund af forurenede vandhuller. --Og som netdyredoktor skriver, så stilles diagnosen ud fra forhistorie. Så hvis hunden er død, så KAN det lige så godt være leptospirose, den er død af, hvis ingen foretager yderligere undersøgelser (obduktion). Og det gør man sjældent på en hund. Mange af de hunde, der bor her omkring, bader jævnligt i søerne ligesom Silke. Og de synes heller ikke at blive syge. --Nu har jeg lige gået tur med Silke og hendes veninde (begge 7 år) og venindens næsten 12 årige mor. De har alle badet hele deres liv i søerne her omkring. Og det kan da godt være, at vores lavvandede huller er så mudrede, at end ikke alger kan trives der, --men jeg tror altså, at det er mere sandsynligt, at hundene vænner sig til giftstofferne når de får en smule daglig... Jeg kunne være bekymret for langsomt opståede leverskader......... Men selv den 12-årige tæve er altså utrolig sund og rask... Jeg vil da være meget interesseret i at høre, hvad en dyrlæge siger til n1nna angående Mio's svømmetur... ---Det kan da godt være, at jeg undervurderer problemet:neutral:.... Eller det sædvanlige: der er forskel på både hunde og på søer... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst n1nna Besvaret Juli 3, 2009 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2009 Jeg ville få ringt til dr. dyr en en fart, og spørge dyrlægen tilråds Mio har heldigvis ikke nogle af symptomerne, men Dr. dyr bad os give ham surmælksprodukter og komme ind efter noget aktivt kul, ASAP! Nu har han fået begge dele, og så håber vi, at vi slap med skrækken! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst n1nna Besvaret Juli 3, 2009 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2009 Jeg vil da være meget interesseret i at høre, hvad en dyrlæge siger til n1nna angående Mio's svømmetur... ---Det kan da godt være, at jeg undervurderer problemet:neutral:.... Eller det sædvanlige: der er forskel på både hunde og på søer... Dr. dyr var meget uforstående overfor, at folk lod deres hunde bade i søer i disse perioder, fordi der hvert år var flere hunde der døede - især i den omtalte sø. (Altså jeg havde ikke indtryk af, at han bebrejdede os, mere at han forsøgte, at forklare alvoren). Men om nogle hunde tåler det, ved jeg ikke? :hmm:Det kan da sagtens tænkes, når Silke nu ikke er blevet påvirket før? Men jeg tør ikke bade med Mio mere pt. Ville aldrig tilgive mig selv hvis der skete ham noget! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Juli 3, 2009 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2009 Straks varmen kom udskiftede vi søer med stranden - så må vi lide med alle de frygtelige mennesker der er ved stranden men tak for alge-advarslen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMette09 Besvaret Juli 3, 2009 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2009 Kommuner over hele landet fraråder nu badning i søer, efter at det varme vejr har fået algerne til at blomstre. En udflugt til Knudsø ved Ry endte forleden trist for en jysk familie. Familiens hund døde, fordi den havde drukket algeinficeret vand fra søen. http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-23451162.html har hørt det.. heldigvis bor jeg på den nordlige side, så jeg er jo bare i nørresø. men iselvom jeg vidste det så tak for advarslen:-D Hvil i fred lille vovse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst freya3010 Besvaret Juli 3, 2009 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2009 Hvornår plejer man at sige at algerne breder sig til stranden???... Freya bader aldrig i søerne her omkring da vi hellere kører til stranden... men er algerne også nået dertil?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mariannaa Besvaret Juli 3, 2009 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2009 Helt sikkert et dumt spørgsmål, men jeg er ikke lige sådan et geni ud i biologi men hvad med åer og bække, kan de også blive ramt af alger? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Dogue1 Besvaret Juli 3, 2009 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2009 Hvornår plejer man at sige at algerne breder sig til stranden???... Freya bader aldrig i søerne her omkring da vi hellere kører til stranden... men er algerne også nået dertil?? Det er ikke så slemt ved kysterne.....Endnu http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/algekort.htm Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Dogue1 Besvaret Juli 3, 2009 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2009 har hørt det.. heldigvis bor jeg på den nordlige side, så jeg er jo bare i nørresø. men iselvom jeg vidste det så tak for advarslen:-D Hvil i fred lille vovse. Nu er Nørresø jo også så forurrenet at det fra rådes at bade i den i forvejen. Så jeg tror slet ikke nørresø er betraktet som en bade sø Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst milder batmusen Besvaret Juli 3, 2009 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2009 Kommuner over hele landet fraråder nu badning i søer, efter at det varme vejr har fået algerne til at blomstre. En udflugt til Knudsø ved Ry endte forleden trist for en jysk familie. Familiens hund døde, fordi den havde drukket algeinficeret vand fra søen. http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-23451162.html uhhhaaa jeg har været ude og bade i hvidovre havn i tirsdags og igår mine hunde har voldsom diarre og xaro er ikke i bedring med sin diarre siden i tirsdags hendes er stoppet men xaro er stadig mut og nedstemt puha bliver nervøs nu min vovse tænk hvis der sker ham noget Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst milder batmusen Besvaret Juli 3, 2009 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2009 der er lidt blod i afførringen :megaked: hvad pokker gør man Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst n1nna Besvaret Juli 3, 2009 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2009 der er lidt blod i afførringen :megaked: hvad pokker gør man Du har forhåbentlig ringet til dyrlægevagten?! Ved ikke om det er et tegn på alge-forgiftning eller noget andet, men det er da aldrig godt når der er blod i afføringen! herfra! :ae: Ps. Mio har det helt fint, og har fået den sidste portion kul, så jeg tror vi er sluppet! :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Dogue1 Besvaret Juli 4, 2009 Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2009 der er lidt blod i afførringen :megaked: hvad pokker gør man Hvordan går det?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst milder batmusen Besvaret Juli 4, 2009 Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2009 Du har forhåbentlig ringet til dyrlægevagten?! Ved ikke om det er et tegn på alge-forgiftning eller noget andet, men det er da aldrig godt når der er blod i afføringen! herfra! :ae: Ps. Mio har det helt fint, og har fået den sidste portion kul, så jeg tror vi er sluppet! :5up: jeg var ved dyrlæge igår morges og snakkede med dyrlægenvagten efter jeg havde set denne tråd hun mente også det var en alfeforgiftning men i en mildere grad så han nok ikke havdw slugt så meget men vi måtte se weekenden over hvis han fik det værre måtte jeg komme ind med ham:confused: Hvordan går det?? han virker til og være lidt bedre stadig ondt i den nederste del af mave bugen men ingen feber han får nu slippery elm og det der pro-kolin som dyrlægen gav mig igår men det har været tæt på tror jeg :oops: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst milder batmusen Besvaret Juli 4, 2009 Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2009 Mio har heldigvis ikke nogle af symptomerne, men Dr. dyr bad os give ham surmælksprodukter og komme ind efter noget aktivt kul, ASAP! Nu har han fået begge dele, og så håber vi, at vi slap med skrækken! hvor får henter i det på apoteket:confused::confused: og hedder det bare aktivt kul:confused::confused: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMette09 Besvaret Juli 4, 2009 Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2009 Dr. dyr var meget uforstående overfor, at folk lod deres hunde bade i søer i disse perioder, fordi der hvert år var flere hunde der døede - især i den omtalte sø. (Altså jeg havde ikke indtryk af, at han bebrejdede os, mere at han forsøgte, at forklare alvoren). Men om nogle hunde tåler det, ved jeg ikke? :hmm:Det kan da sagtens tænkes, når Silke nu ikke er blevet påvirket før? Men jeg tør ikke bade med Mio mere pt. Ville aldrig tilgive mig selv hvis der skete ham noget! Gå i hunde svømmehale.. Der tror jeg ikke lige frem vandet er giftigt.. :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst n1nna Besvaret Juli 4, 2009 Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2009 hvor får henter i det på apoteket:confused::confused: og hedder det bare aktivt kul:confused::confused: Vi fik det hos dyrlægen, ved ik om man kan få det andre steder. Måske på apoteket eller i matas? Hvordan går det vovse? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst n1nna Besvaret Juli 4, 2009 Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2009 Gå i hunde svømmehale.. Der tror jeg ikke lige frem vandet er giftigt.. :blink: Nej, men desværre er han hyper angst for svømmehaller, især efter sidste tur Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts