Hop til indhold

mig og "min" hund


Gæst Pia B
 Share

Recommended Posts

hejsa..

 

Ja jeg er bosat i sydthy hos mine forædlre (1½ år endnu) efter 3½ år hvor jeg har været flyttet hjemmefra.. :lol:

 

er selvstuderende og livredder - sku gerne have hf'en om 1½ år..

 

hunden er ikke kun min - det ved hun dog ikke! :lol: hun opfører sig som om jeg er hendes... eller hun er min..

 

familiens dejlige store tøs - zentha - grosser münsterländer - født d. 23. december '06...

zentha2.jpg

 

 

vores familie har lidt en svaghed for münsterländeren - her er zenthas moster leica - som vi desværre mistede i sommers til en mavedrejning :cry:

leica.jpg

 

vi har også haft leicas mor mali - men hende har jeg ingen billeder af på computeren :wink: leica er altså en beholder fra malis eneste kuld og en god ven fik så leicas søster.. vi fik så zentha fra søsterens 3. og sidste kuld.

 

en god jagt - og familiehund :D

 

jeg har også to katte - og hund og kat er på rekord tid blevet enige om at deles om huset og være venner...

S6001134.jpg

 

hunden mener dog hun også vil have en seng som katten har :lol:

og den behøver ikke være større - hun kan liiiige være der:

S6001130.jpg

 

:lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til. Skønne billeder og det sidste ligger der vist en opfordring i :lol:

 

I en af de hundeskove jeg ofte kommer i, går der faktisk to grosser mynsterlændere og det er rigtig lækre hunde. Synes bare at det er ærgerligt at de ikke må have hvide aftegn i hovederne. Elsker blisser. :D

 

Har faktisk overvejet sådan en hund næste gang, for selvom det er stående hunde, synes jeg at de virker rimelig rolige. Men som sagt er mit statistiske materiale ikke særlig stort. Er dine forældre opdrættere?

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til. Skønne billeder og det sidste ligger der vist en opfordring i :lol:

 

I en af de hundeskove jeg ofte kommer i, går der faktisk to grosser mynsterlændere og det er rigtig lækre hunde. Synes bare at det er ærgerligt at de ikke må have hvide aftegn i hovederne. Elsker blisser. :D

 

Har faktisk overvejet sådan en hund næste gang, for selvom det er stående hunde, synes jeg at de virker rimelig rolige. Men som sagt er mit statistiske materiale ikke særlig stort. Er dine forældre opdrættere?

 

tja münsterländeren er en relativ rolig hund - HVIS du sørger for at stimulerer den :wink: det er en udpræget jagthund og i lille dk findes der to udstillingslinjer som ikke har meget jagtinstink i behold - men de er så til gengæld skudt i hovedet! :? de kan ikke fungere som familiehunde!

 

grosser münsterlanderen er svær at holde som ren familiehund - vi havde nogle købere til vores eneste kuld som gjorde forsøget..

Jeg personligt endte med at træne hunden - den var direkte understimuleret og hyperaktiv!

det hele endte desværre med en aflivning pga adfærdsproblemer der ikke kunne løses!

 

så den er ikek at anbefale som ren familiehund - motion kan ikke gøre ud for jagt :wink:

 

vil man gerne have münsterländeren som familiehund - så ska man kigge på kleineren :wink: :wink: der er flere linjer som ikke er så jagt"prægede" og som kan fungere i et hjem selvom den ikke kommer på jagt - bare den får motion nok..

 

münsterländern er jo hovedsageligt odprættet til jagt - og jagtinstinkterne er noget af det man hos grosseren har forsøgt at bibeholde så meget som muligt af :wink: så det er svært pludselig hos en enkelt hvalp/hund at forlange at den skal ligge en enorm mængde instinkter på hylden...

 

Jeg har endnu til gode at møde en ren familiehund som aldrig kommer på jagt - som fungerer i et normalt "familien danmark" hjem - når vi snakker grosser münsterländeren...

 

 

men kommer den på jagt en gang i mellem og får opdragelsen - så er det nok en af de dejligste familiehunde der findes! :wink:

lidt sprælske de første 2-3 år - men så falder de også "til ro" :D men det er vist meget normalt blandt hunde

 

 

mine forældre er ikke opdrættere - de fik det ene kuld i '99 (tror jeg nok) for at få en lille tæve og der stod 5 andre jægere som gerne ville have en hvalp efter vores mali - hun var ski en god agt og familiehund!

 

men en tæve fra det kuld vi fik gik videre i "avl" og de har så siden hen beholdt en søster til vores hund - ku forestille mig de har videre planer om flere hvalpe :wink: men lige hvornår ved jeg ikke.. hunden er jo "kun" godt 1 år nu...

Link til indlæg
Del på andre sites

og det med de hvide aftegn - på trods af at vores første münsterländer havde hvidt om snuden vandt hun alt hun kom til af udstillinger :wink: men dommerne var så også meget glædeligt overrasket over hendes størrelse og kropsbygning - hun blev tit taget for at være en hanhund :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for info. Jeg er ikke til leverfarvede hunde, så kleineren er ikke lige sagen.

 

I min verden bør man slet ikke have jagthunde uden at bruge deres medfødte egenskaber men det kan man jo godt gøre, selvom det ikke er på praktisk jagt. Begge mine (først flatcoat, nu springer) har jeg gået til markprøvetræning med og bruger da også de ting vi har lært til daglig.

 

Tror en hund som holdes som familiehund, men selvfølgelig bliver stimuleret dagligt, somme tider har det bedre end jagthunde der bliver taget ud af løbegårdene og støvet af i weekenderne. Sådan er det min fornemmelse at mange jægere holder hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for info. Jeg er ikke til leverfarvede hunde, så kleineren er ikke lige sagen.

 

I min verden bør man slet ikke have jagthunde uden at bruge deres medfødte egenskaber men det kan man jo godt gøre, selvom det ikke er på praktisk jagt. Begge mine (først flatcoat, nu springer) har jeg gået til markprøvetræning med og bruger da også de ting vi har lært til daglig.

 

Tror en hund som holdes som familiehund, men selvfølgelig bliver stimuleret dagligt, somme tider har det bedre end jagthunde der bliver taget ud af løbegårdene og støvet af i weekenderne. Sådan er det min fornemmelse at mange jægere holder hund.

 

tja flere og flere jægere (i hvert fald dem jeg møder) har nu også hunden som familiehund - især nu hvor det er blevet "normalt" at hunde er en del af familien...

sidste jagt jeg var med på (som klapper og hundefører da begge mine forældre sku stå post) var der en gæst som stod måbende og gloede dumt da de andre stod og fortalte om deres hundes nye ballede de havde lavet indenfor eller hvordan de nu havde tumlet rundt med drengen på værelset :lol: hehe tror gæsten følte sig lidt udenfor - hans hund var nemlgi ude det meste af dagen - for den beskidte hund sku da ikke ind... gæsten kom af en eller anden grund slet ikke på post og stå den jagt... han fik lov at gå klapper...

 

i det jagtkonsertie mine forældre er med i er det næsten "forbudt" ikke at holde hunden som en del af familien! og mit indtryk er at det er ved at sprede sig :wink: at hunde er en del af familien... :D

synes da også at kunne se langt bedre præstationer fra de hunde som en "familiehunde" end de der kun er jagthunde, på jagt... :D

Link til indlæg
Del på andre sites

men kommer en grosser münsterländer ud og gøre det den er bedst til en gang i mellem og bliver opdraget rigtigt (kærlig! fast hånd - lidt stædighed ska der også til - og godbidder virker altså ikke! niks giv den en ræve hale eller harepote!) så er det den mest fantastiske familiehund :wink:

 

hihi griner stadig over de folk der mener en münsterländer kan opdrages og trænes til jagt på godbidder - eller bare opdrage og træne den på godbidder!

det virker bare ikke! :lol: en münsterländer vil gøre alt du ber den om hvis dens belønning er at få lov at tumle rundt og lege med rævehaler, kaninpoter osv... i dens hoved er det jagt der tæller :lol:

 

zentha kun 4 måneder gammel og apporteret sin første mink:

S6000117.jpg

hihi den var sjoooov - så sjov at vi måtte have den gamle hund ud og tage minken fra den - vi ku sq ikek fange det lille dyr! :lol:

 

og ande-legetøj er også sjovt;

DSC00541.jpg

 

jep mad er ikek så vigtig som jagt i münsterländerens dejlige hoved :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for info. Jeg er ikke til leverfarvede hunde, så kleineren er ikke lige sagen.

 

I min verden bør man slet ikke have jagthunde uden at bruge deres medfødte egenskaber men det kan man jo godt gøre, selvom det ikke er på praktisk jagt. Begge mine (først flatcoat, nu springer) har jeg gået til markprøvetræning med og bruger da også de ting vi har lært til daglig.

 

Tror en hund som holdes som familiehund, men selvfølgelig bliver stimuleret dagligt, somme tider har det bedre end jagthunde der bliver taget ud af løbegårdene og støvet af i weekenderne. Sådan er det min fornemmelse at mange jægere holder hund.

 

tja flere og flere jægere (i hvert fald dem jeg møder) har nu også hunden som familiehund - især nu hvor det er blevet "normalt" at hunde er en del af familien...

sidste jagt jeg var med på (som klapper og hundefører da begge mine forældre sku stå post) var der en gæst som stod måbende og gloede dumt da de andre stod og fortalte om deres hundes nye ballede de havde lavet indenfor eller hvordan de nu havde tumlet rundt med drengen på værelset :lol: hehe tror gæsten følte sig lidt udenfor - hans hund var nemlgi ude det meste af dagen - for den beskidte hund sku da ikke ind... gæsten kom af en eller anden grund slet ikke på post og stå den jagt... han fik lov at gå klapper...

 

i det jagtkonsertie mine forældre er med i er det næsten "forbudt" ikke at holde hunden som en del af familien! og mit indtryk er at det er ved at sprede sig :wink: at hunde er en del af familien... :D

synes da også at kunne se langt bedre præstationer fra de hunde som en "familiehunde" end de der kun er jagthunde, på jagt... :D

 

Jeg har nok også en del fordomme når det gælder jægere, så det lyder da helt rart at det måske er ved at ændre sig lidt. Altså, når jeg tænker på hvad jeg har oplevet til træning..... puha!. Det skal jeg ikke gøre, for så bliver jeg i dårligt humør.

Link til indlæg
Del på andre sites

ja nogle er bare snot dumme :lol: men det er desværre ikke kun jægere :( :?

 

har også set mit efterhånden - og nu hvor jeg er blevet en del ældre - så siger jeg min mening om jægernes opførsel over for deres hunde på jagt - og de tar det ligefrem til sig og blir klogere :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

ja nogle er bare snot dumme :lol: men det er desværre ikke kun jægere :( :?

 

Det har du fuldstændig ret i.

 

har også set mit efterhånden - og nu hvor jeg er blevet en del ældre - så siger jeg min mening om jægernes opførsel over for deres hunde på jagt - og de tar det ligefrem til sig og blir klogere :lol:

 

Dejligt at høre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...