Hop til indhold

Valg af race


Gæst martinvalby
 Share

Recommended Posts

Gæst martinvalby

Hejsa :vinken:

 

Min kæreste og jeg flytter snart i rækkehus efter at have boet i en lejlighed i byen, og noget af det jeg glæder mig mest til er muligheden for at få en firebenet legekammerat, jeg er dog i tvivl om hvilken race vi bør vælge.

 

Vi snakker rækkehus med lille have i forstad til københavn, tæt på park og skov. rækkehuset er i forskudte plan med masser af trapper overalt :???:. Vi har (endnu) ingen børn.

 

Da vi begge arbejder en del bliver den primære udfordring er at finde en race der, kan trænes til at være alene hjemmeop til 9-10 timer dagligt. Desuden skal motions/aktivitetsbehovet være lavt eller middel og så må hunden må ikke larme alt for meget.

 

Øvrige kriterier som pelspleje, økonomi og størrelse er mindre vigtige.

 

Nogen bud på en passende race, eller bør vi holde os til et dyr af stof :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen til :vinken:

 

10 timer alene er lang tid - meget lang tid - uanset hvilken race man vælger. Har I mulighed for at arbejde lidt "forskudt" af hinandens arbejdstider, så alene-tiden bliver mindre? Eller har I mulighed for at nogen (f.eks. en pensionist i familien) kan komme og passe hunden noget af tiden?

 

Hvis ikke, vil jeg anbefale at I venter med at få hund indtil problemet med alene-tiden kan løses.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Hvis I ikke kan løse problemet med alenetiden bliver I ihvertfald nødt til at kigge efter en voksen hund. De fleste racer kan trænes til at være alene hjemme i mange timer - men ikke når de er hvalpe.

 

Jeg tror Nura var omkring 7 måneder, da hun kunne holde sig i 8 timer - og nu hvor hun er 11 måneder, er vi kun lige oppe på 10 timer. Jeg er alene med hende og løste det på alle tænkelige måder. Havde selvfølgelig sparet hele min ferie sammen, derefter var hun med på arbejde og jeg har også haft arrangeret pasning.

 

Derudover skal du så spørge dig selv om det er rimeligt at hunden skal være så meget alene - især hvis den så ikke står på meget aktivering efterfølgende. Jeg bruger min flextid til at sørge for at jeg aldrig er væk mere end 8 timer om dagen (inkl. transport) - og at jeg arbejder hjemme mindst en gang om ugen.

 

Prøv at lave en lille søg på "alene hjemme" herinde - og så vil du få et indblik i hvilket arbejde det kan være at lære sin hund at være alene hjemme. Det er desværre ikke noget der er racespecifikt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga

Sikker på at det ikke er racespecifikt til en vis grad alligevel?

 

Jeg har da fået at vide, at spidshunde oftest er mere selvstændige, og derfor ikke har brug for deres ejer i samme grad som f.eks selskabshunde, som er avlet til at være sammen med ejeren. Selvfølgelig skal de stadig trænes til at være alene-hjemme, men jeg synes bare tit, at jeg hører, at de har lettere ved at lære det.

 

Og så har jeg også fået at vide, at rottweilere og og dobberman (m.m.) har sværere ved at lære at være alene hjemme...hmm, men taget deres oprindelige funktion i brug kan jeg ikke lige sige hvorfor :hmm:Har bare fået det at vide med en med en rott-dobberblanding, så det er ikke en større undersøgelse, det bygger på.

 

Hvad med to små hunde? F.eks to franske bulldogs? Så har de hinanden, når I ikke er hjemme, og de kræver ikke særlig meget motion!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst martinvalby

Tak for jeres svar og gode råd.

 

Arbejdstiderne er der ikke meget at gøre ved, men indrømmet: det er ikke sikkert at det overhovedet er en god ide med en hund.

 

Jeg overvejer, er at drible ned forbi det lokale hundeinternat. De kender formentligt hundenes temperament og kan vurdere om de har en voksen hund som vil passe ind i familiemønstret. Hvad jeg sådan kan læse mig til er, at det til en vis grad er raceafhængigt, men det er nok mindst lige så godt at satse på internatets kendskab til de enkelte hunde. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Tak for jeres svar og gode råd.

 

Arbejdstiderne er der ikke meget at gøre ved, men indrømmet: det er ikke sikkert at det overhovedet er en god ide med en hund.

 

Jeg overvejer, er at drible ned forbi det lokale hundeinternat. De kender formentligt hundenes temperament og kan vurdere om de har en voksen hund som vil passe ind i familiemønstret. Hvad jeg sådan kan læse mig til er, at det til en vis grad er raceafhængigt, men det er nok mindst lige så godt at satse på internatets kendskab til de enkelte hunde. :5up:

 

Det synes jeg lyder som en god idé! :blink:

 

Dernede vil de kende lidt til hvilke hunde der kan være alene hjemme uden problemer, I vil være ovre den krævende hvalpetid, eller den tossede unghundetid og det vil være lidt lettere at få det hele til at køre.

 

Jeg ved godt at der er maaaange hunde der er alene hjemme i maaange timer hver dag.. Men jeg tror bare, at det kommer bag på de fleste HVOR meget en lille hvalp kræver - og hvor lang tid den kræver det. Faktisk tror jeg næsten selv jeg har glemt det og min unghund er kun 11 måneder :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke for at være på tværs, men hvad med et par katte i stedet? Nu kan det selvfølgelig være, at I ikke er kattemennesker, men har ladet mig fortælle om forskellige katteracer, der er meget "hund" i deres væremåde. Var det mon burmesere?

 

Det lyder til, at I syntes I nu har det fysiske på plads (rækkehus) for at have hund, men må indrømme at det ikke lyder til, at det tidsmæssige er på plads - forståelsen for HVOR meget det kræver at have en hund, der er frisk og klar på at blive aktiveret når man selv kommer hjem og er dødtræt. De vil ikke blive glade og tilfredse med en hurtig tissetur og et par klap på hovedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga

Det er lidt for let at sige, at så kan man bare få katte. Katte har skam også brug for at deres ejere er hjemme hos dem og bruger tid på dem. Det er kun ikke-kattefolk, der har den opfattelse, at katte bare har det fint med at ligge i sofaen og sove og ikke har brug for deres ejere. Nå, OT, ville bare ikke lade det indlæg stå ubesvaret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, katte skal også have en meningsfuld hverdag. Har selv måtte finde nyt hjem til en kat, da den absolut ikke var typen til at bo i en lejlighed. Men et par katte magter i højere grad at være alene over en længere tidsperiode i løbet af en dag end en hund gør.

 

Ligesom en kat kan få opfyldt meget af sit sociale behov ved at hygge i sofaen, mens en hund også har brug for motionen. Men jeg indrømmer, jeg er måske ikke så velbevandret inden for katteverdenen, så kan meget vel være jeg negligerer hvor meget det kræver at have kat. Men de skal vel ikke aktiveres via gåture og lignende i op til 4 timer per dag? Og selvom det er OT, håber jeg du gider svare alligevel, for jeg er så nysgerrig :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Jeg må sige at det er utrolig lang tid for en hund at være alene hjemme hver dag.

 

En hund kræver uanset race samvær med sin familie og den kræver derudover motion samt ikke mindst aktivering hver dag.

 

Selv står jeg en time tidligere op hver dag efter, at jeg ar fået hund for at den skal ha nogen at være sammen med inden jeg skal på arbejde men også så den kan ¨blive luftet og aktiveret. Og tro mig den er klar, når jeg kommer hjem fra arbejde igen.

 

Så jeg synes at I skal tænke jer om en ekstra gang;-)

 

V.H.

Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...