Hop til indhold

Vokser han fra det?


Gæst Christel
 Share

Recommended Posts

Gæst Christel

Hannibal har den stygge vane at hvis vi ikke lige holder øje hapser han gerne efterladenskaber fra andre hunde og katte. Jeg har hørt fra andre at det er en hvalpeting som han vokser fra - men nu er han ikke vanvittigt langt fra at være voksen, vokser han virkelig fra det, eller er det bare noget vi må acceptere :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hannibal har den stygge vane at hvis vi ikke lige holder øje hapser han gerne efterladenskaber fra andre hunde og katte. Jeg har hørt fra andre at det er en hvalpeting som han vokser fra - men nu er han ikke vanvittigt langt fra at være voksen, vokser han virkelig fra det, eller er det bare noget vi må acceptere :shock:

 

INGEN AF DELENE!

 

Naturligvis skal I ikke acceptere at Hannibal æder hundelort. Han kan blive smittet med orm og det der er værre gennem den aktivitet.

 

Og nej, der er ikke belæg for at tro, at hvalpe vokser fra det.

 

Tværtimod grundlægger hvalpe deres motivationer for forskellige ting netop i hvalpetiden.

 

Det er naturligt for hunde at æde ekskrementer med ikke optaget ernæring i, så hvis andre hunde ikke optager foderet godt nok er der stadig MAD i lorten, dog er det mest naturligt for hunde at æde planteæders eskrementer.

 

Hvis du ikke vil have Hannibal skal vænnes til aktiviteten skal han forhindres i det nu og afledes til at tage noget du tilbyder ham i stedet. Noget langt bedre f.eks. rent kød som har meget mere næring i sig end mad, som har passeret en andens hund mave/tarmsystem.

 

Opskriften er at han slet ikke får muligheden og at I træner på lort, dels med afledning dels også med forbud. Altid efterfulgt af guiding til en anden aktivitet f.eks. "neeej (ikke et hårdt NEJ!), se mor har" og når han ser på dig, kan du kaste en lækker godbid væk fra jer, så Hannibal må forlade lorten for at få godbidden.

 

"Se mor har" kan med fordel øves, inden du starter træningen på lortene, så han har en forståelse for, hvad du mener og at der altid følger noget attraktivt efter hvert "se mor har"...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hannibal har den stygge vane at hvis vi ikke lige holder øje hapser han gerne efterladenskaber fra andre hunde og katte. Jeg har hørt fra andre at det er en hvalpeting som han vokser fra - men nu er han ikke vanvittigt langt fra at være voksen, vokser han virkelig fra det, eller er det bare noget vi må acceptere :shock:

 

INGEN AF DELENE!

 

Naturligvis skal I ikke acceptere at Hannibal æder hundelort. Han kan blive smittet med orm og det der er værre gennem den aktivitet.

 

Og nej, der er ikke belæg for at tro, at hvalpe vokser fra det.

 

Tværtimod grundlægger hvalpe deres motivationer for forskellige ting netop i hvalpetiden.

 

Det er naturligt for hunde at æde ekskrementer med ikke optaget ernæring i, så hvis andre hunde ikke optager foderet godt nok er der stadig MAD i lorten, dog er det mest naturligt for hunde at æde planteæders eskrementer.

 

Hvis du ikke vil have Hannibal skal vænnes til aktiviteten skal han forhindres i det nu og afledes til at tage noget du tilbyder ham i stedet. Noget langt bedre f.eks. rent kød som har meget mere næring i sig end mad, som har passeret en andens hund mave/tarmsystem.

 

Opskriften er at han slet ikke får muligheden og at I træner på lort, dels med afledning dels også med forbud. Altid efterfulgt af guiding til en anden aktivitet f.eks. "neeej (ikke et hårdt NEJ!), se mor har" og når han ser på dig, kan du kaste en lækker godbid væk fra jer, så Hannibal må forlade lorten for at få godbidden.

 

"Se mor har" kan med fordel øves, inden du starter træningen på lortene, så han har en forståelse for, hvad du mener og at der altid følger noget attraktivt efter hvert "se mor har"...

 

Se mor har- bruger jeg også, men måske skal i bruge noget far også vil bruge?

 

Jeg har betinget det, dvs at jeg siger, ''se mor har'' og giver godbidder i munden lige idet jeg siger det (mange mange gange) :)

 

Ligesom jeg har betinget ''se'' ved kast af godbidder, Mika og Susi,og andre signaler, fx dygtig, jeg tror sørme egentlig jeg har lært det meste af Ninjamor egentlig :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hannibal har den stygge vane at hvis vi ikke lige holder øje hapser han gerne efterladenskaber fra andre hunde og katte. Jeg har hørt fra andre at det er en hvalpeting som han vokser fra - men nu er han ikke vanvittigt langt fra at være voksen, vokser han virkelig fra det, eller er det bare noget vi må acceptere :shock:

 

Ja, ADR!!

Silke var osse slem til at guffe ræve/kattelorte og hestepærer da hun var barn.. --Som regel ikke hundelorte.. Og sådan en bette lort kunne smutte ned på rekordtid for hun vidste godt, at jeg ikke kunne lide det. Og at hun bestemt ikke måtte.

Jeg synes, det er fint, at man passer på ikke at være hård ved sin hundehvalp og ikke at fratage den initiativ og glæde ved forskellige aktiviteter. Og det er fint, at vi prøver på at forstå baggrund og formål med de ting vores hund gør.

 

Men vi må altså ikke helt glemme også at fortælle vores hund når der er ting, som vi ikke VIL acceptere.

Der er ikke så mange ting, som jeg ikke vil acceptere fra Silke. Men en af dem er helt klart hendes omgang med andre dyrs afføring. Samt hendes omgang med døde dyr i naturen.

---En gang havde hun hugget en rævelort i sig lige inden vi nåede hjem. Hun gik ind i køkkenet og drak en halv skål vand... Og gylpede det helt op igen på køkkengulvet... h040.gif

 

--Jeg synes ikke det er SÅ svært at fortælle hende med "ADR!" "NEJ!" eller "UFF", og bræklyd i stemmen at jeg ABSOLUT synes, at der er en dårlig ide...

Og hun har næppe heller taget skade af min kraftige meningstilkendegivelse, for hun plejede bare at komme hen imod mig med et stort brunt grin på flaben --uden det mindste tegn på dårlig samvittighed! c008.gif

 

Men min ihærdighed har da efterhånden båret frugt.. Nu, da hun snart er 6 år, så æder hun ikke den slags. Hun bruger det kun til parfume, -ruller sig i det... Og kun hvis jeg kikker den anden vej...

 

Jeg tror ikke, at det går over af sig selv......... Men jeg må indrømme at jeg har aldrig været flegmatisk nok til at forsøge at finde ud af det..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Christel

Jeg må forsøge at være lidt mere over ham. Problemet er bare at han ikke er konsekvent, der kan gå lang tid imellem at han gør det. Jeg holder ham fra faldunderlag og sandkasser, men forleden løb han ud og fik hapset en god kattehøm i sig før jeg fik lokket ham ind i haven igen - DET ER BARE SÅ ULÆKKERT!!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må forsøge at være lidt mere over ham. Problemet er bare at han ikke er konsekvent, der kan gå lang tid imellem at han gør det. Jeg holder ham fra faldunderlag og sandkasser, men forleden løb han ud og fik hapset en god kattehøm i sig før jeg fik lokket ham ind i haven igen - DET ER BARE SÅ ULÆKKERT!!!!

 

Så SIG det til ham: "ADRRRK!! hvor ER du ULÆKKER!!" e076.gif

 

Hvis du reagerer hver gang han gør det, så bliver han da i det mindste opmærksom på, at DU ikke synes om det.

Hunde kan ikke GÆTTE hvad vi ønsker eller ikke ønsker... Vi er nødt til at fortælle dem det. Og for det meste kan vi fortælle det med venlig vejledning. Men det er ikke nok når det er noget, som vi ABSOLUT ikke ønsker, og som hunden ønsker RIGTIG meget. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...