Hop til indhold

Tynd mave igen:(

Gæst Nalle24
 Share

Recommended Posts

Gæst Nalle24

Luna har igen en omgang tynd mave,men dog har hun ikke feber,og spiser som hun plejer :?

Men det der kommer ud er en omgang tynd splat,med meget slim? kan det være grene og blade ,der gir hende tynd mave?

Synes godt nok hun tit er syg :cry:

Jeg er begyndt igen og lave skånekost til hende,kogt kylling/kalkun og brune(meget kogte ris)med A38,som vores dyre læge sagde var godt ved dårlig mave,men synes ikke der sker noget?

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna har igen en omgang tynd mave,men dog har hun ikke feber,og spiser som hun plejer :?

Men det der kommer ud er en omgang tynd splat,med meget slim? kan det være grene og blade ,der gir hende tynd mave?

Jeg er begyndt igen og lave skånekost til hende,kogt kylling/kalkun og brune(meget kogte ris)med A38,som vores dyre læge sagde var godt ved dårlig mave,men synes ikke der sker noget?

Det bedste når hunden har tynd mave er at faste...

Så jeg bruger altid håndkøbsmedicin mod diarré til min hund hvis der skulle opstå sådan et problem. Så undgår man at fodre og dermed belaste maven unødigt.

Min dyrlæge har sagt, at det er ok at bruge "Paraghurt" tabletter, som jeg alligevel har i huset til mig selv. Men andre slags håndkøbsmedicin mod diarré kan sikkert også bruges.

Én paraghurt tablet indeholder jo gavnlige yoghurtbakteriesporer som svarer til en hel kop yoghurt.

Skånekosten kan du først bruge, når mavsen ER i orden og Luna skal til at spise igen.

Først faste... Det vil sige: KUN vand, ingen mad. I 24-48 timer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spalotte

Du spørger om det kan skyldes indtag af grene og blade, og ja i teorien kan de godt være årsag til dårlig mave. Der kan jo sagtens ligge andet i og rådne i sådan en omgang.

Den bedste behandling er 24 timers faste, efter de første 12 timer tilbyder man koldt kogt vand. Herefter skånekost i små portioner, det kan være den hjemmelavede slags du kender med udkogte ris, kogt fisk eller fjerkræ, man kan også få skånekost som færdiglavet tørkost hos dyrlægen, det gode ved tørkosten er at man ikke skal koge og brase og så er det energirigt sådan at tarmen hurtigt kommer igang igen.

Herudover kan man give Zoolac, som er en paraghurt udviklet til hunde og katte, de humane bakterier kan ikke rigtig etablere sig i hundens tarmkanal. Man kan også prøve noget der hedder canicur - det er fiber der efter sigende opsuger vandet og dermed hindrer den helt tynde afføring.

Hvis hun er sløj, har feber, har blod i afføringen eller kaster op ville jeg kontakte min dyrlæge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Min dyrlæge mener ikke at faste er godt, medmindre der er opkast :)

Du kan se i tråden for hjemmelavede madvarer til hunde nogle opskrifter du kan bruge, mine har aldrig problemer med mavserne efter vi er begyndt på hjemmelavet mad, og Mika har døjet meget tidligere :)

Hvad siger din dyrlæge til slimmen?

Er der slim i afføring også?

Hvad fodrer i med normalt?

Hvor er det henne i landet du bor?

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan se i tråden for hjemmelavede madvarer til hunde nogle opskrifter du kan bruge, mine har aldrig problemer med mavserne efter vi er begyndt på hjemmelavet mad, og Mika har døjet meget tidligere :)

Ej altså.... En stor normalvægtig hund tager bestemt ikke skade af at faste en dag eller to. e058.gif

Din dyrlæge råder dig sikkert i relation til DINE hunde, anne-marie.

Nu er det jo søndag eftermiddag, og det er vist ikke alle, der kontakter deres dyrlæge privat på grund af (endnu en) diarre.

Det sikreste er altså at give ingenting indtil maven er i orden, eller man har snakket med dyrlægen.

At begynde at give kost efter nogle opskrifter som hunden ikke har prøvet før, -på et tidspunkt hvor der ER diarre, det skal man altså ikke kaste sig ud i uden på dyrlægens anvisning!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Ej altså.... En stor normalvægtig hund tager bestemt ikke skade af at faste en dag eller to. e058.gif

Din dyrlæge råder dig sikkert i relation til DINE hunde, anne-marie.

Nu er det jo søndag eftermiddag, og det er vist ikke alle, der kontakter deres dyrlæge privat på grund af (endnu en) diarre.

Det sikreste er altså at give ingenting indtil maven er i orden, eller man har snakket med dyrlægen.

At begynde at give kost efter nogle opskrifter som hunden ikke har prøvet før, -på et tidspunkt hvor der ER diarre, det skal man altså ikke kaste sig ud i uden på dyrlægens anvisning!

NEJ Birgitta, jeg ved skam godt hvad jeg skriver her!!!!!!!!!!!

Det jeg fodrer med er skånekost ;) Og det ligner meget det trådstarters dyrlæge siger at de skal fodre med :)

Jeg regner skam ikke med at de begynder at lave hundemad idag, Birgitta ;)

Og min dyrlæge siger det ret generelt, at faste ikke er så godt fordi maven stopper med at fungere, det kan godt være din hund ikke tager skade, men hvad er bedst, det er mit bud på hvad der er bedst, du har dit!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Nalle24

Luna har fået morgen mad kl 8:00.

Kogte ris med kylling og A38...(Hun har ikke fået aftensmad)

Der er stadig tynd mave hun har med meget slim i afføringen,hun har ikke kastet op,og virker frisk.

men maven er helt skidt :?

Vi bor tæt ved skoven,og der er mange store vandpytter med blade i,som er sjovt at fiske op,og tygge på... det samme med grene,der er faldet ned fra træerne,efter det vilde blæse vejr...

Hun har masser appetit(tigger meget)Har tjekket for orm,og der er ikke noget at se...

Hvor kan jeg købe disse mave piller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Vi foder med Royal Canin til golden retriver hvalpe...

Hvis din hvalp ofte er syg med dårlig mave ville jeg få set godt og grundigt på det foder hun får, og på om der kan være noget andet i vejen.

Slim på afføringen lyder som en god gang tarmirritation/infektion, så jeg synes du skal kontakte dyrlægen i morgen,

Zoolac er en pasta som kan købes på apotek og hos dyrlægen.

Skånekost i små, men hyppige, portioner er godt. Jeg var oppe på 10 måltider af bare nogle få spiseskefulde til min labrador i sommer da han havde en ORDENTLIG omgang "mylderbæ".

Min dyrlæge, samme som Anne- maries, vil have mange små måltider så maven ikke skal knokle på at nedbryde et fuldt måltid. Det er lange nemmere fordøjeligt.

God bedring med hende

PS jeg ville holde hende fra vandpytterne :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Vores dyrlæger siger også 24 timers faste og derefter skånekost i små, men hyppige mængder.

Zacho har kun en enkelt gang haft dårlig mave og der brugte vi ovenstående metode med supert resultat. Han var OK igen efter 1 døgn.

En anden ting vi altid har liggende i skuffen er Zoolac - det er mælkesyrebakterier i en tube og hunde, kattene og hestene ELSKER det :-) Zoolac har en meget meget lang holdbarhed også efter åbning, så længe man opbevarer det ved stuetemp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke hvor du bor i landet, men her i Københavns området er der rigtig mange syge hunde, min egen inklusiv, med opkast og diarre. Og det rammer mest hunde under 1 år. På nogle af hundene er det parvovirus, og på andre ved de ikke lige hvad det er.

Måske din hund også har fået sådan en omgang

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Nalle24

mange tak for alle svarene :)

Jeg ville få en snak med vores dyrelæge imorgen...

lige pt ville jeg vente med at gi hende mad til jeg har snakket med dyrelægen imorgen.. Tak for de gode svar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Loke døjede meget med dårlig mave da han var hvalp - også den slags afføring du skriver om. Han fik Zoolac med jævne mellemrum og det var super, så vi slap for faste og skånekost.

Har du overvejet at skifte fra Royal Canin??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Nalle24

Nej det har jeg ikke,men synes heller ikke der er grund til det,hvis det ikke er det der gir Luna dårlig mave..Men det kan jo komme på tale hvis det er det skyld i den dårlige mave :? vi ser tiden an, er manden og jeg blevet enige om :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det har jeg ikke,men synes heller ikke der er grund til det,hvis det ikke er det der gir Luna dårlig mave..Men det kan jo komme på tale hvis det er det skyld i den dårlige mave :? vi ser tiden an, er manden og jeg blevet enige om :)

Loke kunne i hvert fald ikke tåle det. Men hvis hun ikke har haft dårlig mave al den tid hun har fået det, kan hun vel godt tåle det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så jeg bruger altid håndkøbsmedicin mod diarré til min hund hvis der skulle opstå sådan et problem. Så undgår man at fodre og dermed belaste maven unødigt.

Min dyrlæge har sagt, at det er ok at bruge "Paraghurt" tabletter, som jeg alligevel har i huset til mig selv. Men andre slags håndkøbsmedicin mod diarré kan sikkert også bruges.

Én paraghurt tablet indeholder jo gavnlige yoghurtbakteriesporer som svarer til en hel kop yoghurt.

Skånekosten kan du først bruge, når mavsen ER i orden og Luna skal til at spise igen.

Hej Birgitta..!!

Vil du være søde at oplyse om hvor mange Paraghurt tbl. man må give sin hund dgl. Jeg har en hund der vejer 55 kg og han har lidt af diarré i 1½ døgn. Jeg giver ham A-38 og kogt vand men det har ikke hjulpet meget.

M.v.h.

Amber

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Birgitta..!!

Vil du være søde at oplyse om hvor mange Paraghurt tbl. man må give sin hund dgl. Jeg har en hund der vejer 55 kg og han har lidt af diarré i 1½ døgn. Jeg giver ham A-38 og kogt vand men det har ikke hjulpet meget.

M.v.h.

Amber

De få gange jeg har haft brug for det til Silke, har jeg givet hende 2 tabletter af gangen, 3 gange i døgnet. Hun vejer 30 kilo, så det er sandsynligt, at du skal give noget mere. Du kan enten give 3 piller af gangen 3 gange, eller give ham 2 piller 4 gange i døgnet, -efter hvad der passer bedst i jeres dagsrytme.

Silkes diarré er stoppet næsten øjeblikkeligt, i hvert fald indenfor 12 timer.

Det er (ifølge MIN dyrlæge, -men der er åbenbart uenighed...) bedst at fodre så lidt som muligt så længe der er diarré. Men der skal endelig være adgang til frisk drikkevand.

Og du skal ikke vente for meget længere med at søge dyrlæge, hvis din hund har haft SLEM diarré i 1½ døgn...

Du kunne evt. ringe og snakke med din dyrlæge, der kender ham.

Det, der også spiller ind, er hvor gammel han er, hvilken race, -om han har andre sygdomme eller svagheder osv. Altsammen noget, som din dyrlæge måske ved.

Gamle eller af andre årsager svage hunde bliver hurtigere livstruende svækkede af diarré end unge, sunde og raske hunde.

Og også små hunde bliver mere syge end store hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Birgitta..!!

M.v.h.

Amber

De få gange jeg har haft brug for det til Silke, har jeg givet hende 2 tabletter af gangen, 3 gange i døgnet. Hun vejer 30 kilo, så det er sandsynligt, at du skal give noget mere. Du kan enten give 3 piller af gangen 3 gange, eller give ham 2 piller 4 gange i døgnet, -efter hvad der passer bedst i jeres dagsrytme.

Silkes diarré er stoppet næsten øjeblikkeligt, i hvert fald indenfor 12 timer.

Det er (ifølge MIN dyrlæge, -men der er åbenbart uenighed...) bedst at fodre så lidt som muligt så længe der er diarré. Men der skal endelig være adgang til frisk drikkevand.

Og du skal ikke vente for meget længere med at søge dyrlæge, hvis din hund har haft SLEM diarré i 1½ døgn...

Du kunne evt. ringe og snakke med din dyrlæge, der kender ham.

Det, der også spiller ind, er hvor gammel han er, hvilken race, -om han har andre sygdomme eller svagheder osv. Altsammen noget, som din dyrlæge måske ved.

Gamle eller af andre årsager svage hunde bliver hurtigere livstruende svækkede af diarré end unge, sunde og raske hunde.

Og også små hunde bliver mere syge end store hunde.

Hej igen..!!

Mange tak for dit hurtige svar. Jeg snupper den med 3 piller x3/dgl.. fortsætter med kogt kold vand og A-38 og lidt kogt kylling ( i meget små portioner ).. Min schæfer er 10 år gammel og ja jeg ringer til dyrlægen.

Tak for hjælpen ...ha' en god aften

M.v.h.

Amber

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Nalle24

Ja Luna har det super i maven igen :wink:

Snakket med vores dyrelæge,og hun sagde hun skulle faste i 24/48 timer,og så skulle vi købe Zoolac på apoteket:)og det virket med det samme..skønt,så nu har hun det godt igen :D

men det er godt nok svært at holde hende fra vandpytter & grene(hun er jo stadig hvalp :? og skal da ha lov til at løbe frit omkring,når vi er ude og gå tur :roll: men vi prøver at holde så godt øje med hende som det nu kan lade sig gøre,når man som Luna ha meget krudt der skal løbe af sig :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan går det med de dårlige maver?

Hvordan har Amber og Luna det?

Er der nogen bedring? Eller nyt fra deres dyrlæger? :?

Hej igen.. :)

Tak Magnum har det fint , de piller "Paraghurt" virkede omgående :D . Jeg giver ham stadig flere mindre måltider et par dage endnu og går langsomt tilbage til normal fodring.

Mange tak for hjælpen....Paraghurt får sin faste plads her i hjemmet.!!

Amber

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan går det med de dårlige maver?

Hvordan har Amber og Luna det?

Er der nogen bedring? Eller nyt fra deres dyrlæger? :?

Hej igen.. :)

Tak Magnum har det fint , de piller "Paraghurt" virkede omgående :D . Jeg giver ham stadig flere mindre måltider et par dage endnu og går langsomt tilbage til normal fodring.

Mange tak for hjælpen....Paraghurt får sin faste plads her i hjemmet.!!

Amber

Nåja, undskyld... Det er lige det med at holde styr på hundenavne og profiler... :lol:

Jeg har osse altid Paraghurt i huset.

Ja Luna har det super i maven igen

Snakket med vores dyrelæge,og hun sagde hun skulle faste i 24/48 timer,og så skulle vi købe Zoolac på apoteket:)og det virket med det samme..skønt,så nu har hun det godt igen

men det er godt nok svært at holde hende fra vandpytter & grene(hun er jo stadig hvalp og skal da ha lov til at løbe frit omkring,når vi er ude og gå tur men vi prøver at holde så godt øje med hende som det nu kan lade sig gøre,når man som Luna ha meget krudt der skal løbe af sig

Det er godt at høre, at mavserne er i orden igen.

Det plejer også at virke øjeblikkeligt når jeg har brugt det.

Men der er jo forskel på hunde. Og der kan være noget kronisk galt, så man skal ikke bixe med håndkøbsmedicin alt for længe, hvis hunden er syg. ---Slet ikke når det er helt unge hunde eller gamle hunde...

Jeg tror ikke, der er så stor forskel på indholdet af Zoolac og Paraghurt.

Fortsat rigtig god bedring med vapperne. :D

Link til indlæg
Del på andre sites