Hop til indhold

Kræsen eller trodsig hvalp!


Gæst Frank
 Share

Recommended Posts

Gæst Frank

Hjælp...

Frank er over de seneste par uger, begyndt ikke rigtig at ville spise sin mad. Vi har aldrig haft problemer med, at få Frank som nu er godt 7 mdr. til at spise sin Royal Canin junior for Chihuhua foder.

Vi ka næsten ikke få ham til at røre sin mad, som han får over tre gange på en dag. Han plejer at gufle det i sig på 2 min, nu sætter han sig foran skålen og kigger på det, eller snuser kort til det og går væk.

Vi har prøvet at bløde foderet lidt op, da vi tænkte at det måske kunne være pga. at han skifter tænder, men det hjælper heller ikke.

Jeg må indrømme, at vi nogle enkle gange har givet frank en smule menneskemad, men kun nogle enkle gange og kun som snack, ikke som mad (måltid).

Er Frank blevet kræsen? eller skyldes det blot trods (jeg vil selv besteme)?

Er fortvivlende, når hvalpen ikke vil spise det foder, som ellers altid har været et hit for hunden.:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Freya har også nogle gange haft nogle perioder med at hun ikke ville spise... Det er dog gået over igen efter et stykke tid... men ja men bliver fortvivlet...:(

 

Jeg synes bare at i skal blive ved med at servere mad for ham, og tage det væk efter et kvarter.. også selvom han ikke har spist!.. Hvis han er sulten skal han nok gribe til fadet. Hold dog øje med om han indtager nok vand, og hans vægt... hvis den falder helt drastisk, så skal i nok søge dyrelæge... men umiddelbart vil jeg sige at i bare skal have tålmodighed.. han spiser når han er sulten!

 

Jeg tror bestemt ikke det er fordi at han vil være på tråds af jer, at han ikke vil spise.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Freya har også nogle gange haft nogle perioder med at hun ikke ville spise... Det er dog gået over igen efter et stykke tid... men ja men bliver fortvivlet...:(

 

Jeg synes bare at i skal blive ved med at servere mad for ham, og tage det væk efter et kvarter.. også selvom han ikke har spist!.. Hvis han er sulten skal han nok gribe til fadet. Hold dog øje med om han indtager nok vand, og hans vægt... hvis den falder helt drastisk, så skal i nok søge dyrelæge... men umiddelbart vil jeg sige at i bare skal have tålmodighed.. han spiser når han er sulten!

 

Jeg tror bestemt ikke det er fordi at han vil være på tråds af jer, at han ikke vil spise.

 

 

hunde kan sagtens blive mere kræsne af en hundeejer pylre om den

 

server maden fjern den efter et kort stykke tid server ikke mere den dag og prøv igen dagen efter hunden kommer til og spiser efter et stykke tid ingen hunde begår selvmord kræsenhed kan kun læres på denne måde eller kan det blive langt værre har set det masser af gange

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

Som de andre siger skal han nok spise når han er sulten. Det er IKKE trods at han ikke spiser - hvordan skulle det være det? "jeg sulter mig selv for jeg vil bestemme hvad jeg skal spise" er ikke en hunds tankegang :blink:

 

Jason er også en af de hunde der synes mad er et nødvendigt onde - han kan godt gå 2 dage uden at spise noget og det kan også være flere gange i ugen han springer måltider over...

 

(Heldigvis er han dog begyndt at tage mindst 1-2 mundfulde efter vi kommer ind fra aftenturen)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan også have noget med alderen at gøre, homoner der fiser rundt i kroppen og så videre, der sker meget for sådan en lille vaps i den periode :-D

 

Chivas havde også en periode som stor hvalp/mindre unghund, hvor det kneb lidt med appetiten. Han fik maden serveret og fik 10 minutters tid til at spise og hvis han var gået fra skålen ved udløbet af de 10 minutter, blev skålen sat væk og blev ikke tilbudt ham igen for ved næste ordinære spisetid, hvor det samme gentog sig. Jeg mener det tog et par uger, eller måske en mdr. så gik det over og siden har han spist alle måltider uden problemer :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan høre, at det ikke er helt unormalt med en periode, hvor hunden er kræsen eller mangler appetit.

Vi fortsætter som hidtil, med tre måltider og ca. 15 min pr gang, hvis maden ikke er spist bliver den smidt ud.

Men det har altså ikke noget at gøre med, at hunden "venter/tror" at der bliver serveret noget "bedre, hvis man venter længe nok, nærmere hormoner som suser rundt i unghunden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan høre, at det ikke er helt unormalt med en periode, hvor hunden er kræsen eller mangler appetit.

Vi fortsætter som hidtil, med tre måltider og ca. 15 min pr gang, hvis maden ikke er spist bliver den smidt ud.

Men det har altså ikke noget at gøre med, at hunden "venter/tror" at der bliver serveret noget "bedre, hvis man venter længe nok, nærmere hormoner som suser rundt i unghunden?

 

Hvis ikke hvalpen er vandt til at få alt muligt andet end dens foder, ved spisetiderne, så tvivler jeg alvorligt på at den lige pludselig kommer til at tænke "hey, hvis jeg nu ike spise det her, så får jeg sikkert noget bedre :banan: " Så kvikke/uspekulerede er hunde som regel ikke -med mindre man selv har lært dem det, ved netop at tilbyde alt muligt andet fordi hunden ikke lige spiser så meget i et par dage :blink:

 

Så ja, jeg tror på at det nok er homonerne der spille ind i dette tilfælde :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde er ikke beregnende på den måde, at de af trods ikke vil spise. Ligesom hunde ikke vil hævne sig. Det er menneskelige følelser.

 

Jeg tror, at det hænger sammen med dens alder. Vores dyrlæge nævnte på et tidspunkt, at en hvalp typisk vokser i den periode, hvor den ikke spiser... lyder lidt modsat, men den spiser godt i en periode, og så vokser den derefter, hvor den så ikke nødvendigvis har helt så meget appetit. Det har vi også oplevet med vores hunde, og de er selv begyndt at spise igen, når de har været sultne.

 

Det er nok muligt, at man kan lokke dem til at spise lidt ekstra ved at servere noget ekstra lækkert, men de har ikke nødvendigvis behov for det, når de vælger maden fra.

 

Hvis hunden ikke virker syg eller bliver afmagret, så synes jeg ikke, at der er den store grund til bekymring :-) Den skal nok få appetitten igen. Værre er det for hunde, som generelt har haft svært ved at tage på og holde vægten. Der skal man være meget obs på, at hunden får tilstrækkeligt foder.

 

Pøj-pøj med den lille.

 

Mange hilsner

Annette

Link til indlæg
Del på andre sites

Der findes ingen kendte tilfælde af hunde, der er døde af sult ved siden af en fyldt madskål - det sagde dyrlægen til mig da jeg panikkede, håber det kan berolige dig lidt ;-)

 

Jeg respekterer dog at Petrine ikke kan lide visse ting, da jeg selv hader fx stegt lever - så herhjemme har Petrine magten og har selv besluttet hvilken slags foder hun vil have :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres henvendelser, det hjælper meget at høre, at jeg/vi ikke er de eneste der har prøvet det, at hunden mister appetitten.

Blev bare bekymret, da Frank altid har "slugt" sin mad og elsket det foder han får og så næsten fra den ene dag til den anden bare sidder og glor på den fyldte skål.

Men det er dog stadig en god ide, at give hunden de tre måltider med ca. 15 min til rådighed? Vi bør ikke gå over til bare at fylde skålen op og så lade hunden spise når den vil?

Link til indlæg
Del på andre sites

Med den alder han har, ville jeg nok gå over til at fodre to gange om dagen, det burde være nok når han er 7 mdr. :-)

 

Tilgengæld vil jeg aldrig gå over til bare at fylde skålen og lade hunden spise når den vil. For det første vil jeg gerne have styr på hvor meget hunden spiser og hvornår, af hensyn til træning og gåture, så disse ting ikke kommer til at forgå på fuld mave, og for det andet bliver fodret for nogle hunde endnu mere uinteresant hvis de har fri adgang til det..

Link til indlæg
Del på andre sites

Er også den regel vi plejer at følge.

Vi har prøvet, at fodre to gange om dagen, og der virker det som om, at det er en for stor mundfuld for hunden, det ser ud som om at det er for voldsomt for ham, og at det virkelig er slemt at få det sidste klemt ned.

Men jo, han har da alderen. Dog kan Chihuahuaér godt lide små og mange måltider!

Har lige fodret ham her til morgen og han spiste absolut intet af maden. Frank snuste til det kort og gik væk. Maden blev fjernet efter 15 min.

Men har det skidt med, at han slet ingen mad spiser, har jo nok hørt om at Chihuahuaér nemt går sukkerkolde...arrgh er irriterende at han ikke bare spiser den mad!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Er også den regel vi plejer at følge.

Vi har prøvet, at fodre to gange om dagen, og der virker det som om, at det er en for stor mundfuld for hunden, det ser ud som om at det er for voldsomt for ham, og at det virkelig er slemt at få det sidste klemt ned.

Men jo, han har da alderen. Dog kan Chihuahuaér godt lide små og mange måltider!

Har lige fodret ham her til morgen og han spiste absolut intet af maden. Frank snuste til det kort og gik væk. Maden blev fjernet efter 15 min.

Men har det skidt med, at han slet ingen mad spiser, har jo nok hørt om at Chihuahuaér nemt går sukkerkolde...arrgh er irriterende at han ikke bare spiser den mad!!

sukkerkold? :-) godt de ikke har brug for sukker så :blink:

 

har i prøvet at sprede lidt ud af det på græsplænen ? eller bruge det som godbidder når i laver små øvelser?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, vi har brugt maden som "godter" også.

I går spiste Frank alle sine måltider, undtagen morgenmaden. I dag var det galt med morgenmaden igen. Man må sige, at det er værst om morgenen, men kniber også lidt med de andre måltider. Måske det så er apptitten eller tænderne der "driller" lidt!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Guincho fik ret hurtigt en periode hvor han ikke havde appetit til "Royal canin chihuahua" foderet.

 

Jeg gik så over til "Royal Canin junior", som "man" brugte før de begyndte at lave racespecifikt foder. Min tidligere chi var vild med det, og ville meget gerne have det som voksen også.

 

Og Guincho kan også li det.

 

Jeg giver så halvt hjemmelavet mad også, for at det ikke skal blive så bastant, og har lige købt en pose Olivers start til små racer som supplement/godbidder, ved ikke endnu hvad det ender med.

Men ingredienserne er uden tvivl en tand bedre end ved Royal Canin.

 

Jeg synes ikke der er noget galt i at lytte til hvis hunden fravælger noget bestemt foder.

 

Jeg er så naiv at jeg tror at der er lidt urhund i selv vores små chihuahuaer, og at de derfor til en vis grad har en lille fornemmelse for, om der er noget der er skidt for dem at indtage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne da godt være, at man bare skulle prøve royal canin junior. Men overvejer lidt at vente med noget som helst nu her, da Frank jo her om en lille måned skal "slå" over til voksen chihuahua mad, måske det også kan hjælpe lidt.

Men tak for hjælpen indtil videre!:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Var lige inde og se på olivers.dk, og det ser da meget professionelt ud!

Hvad er det for en Olivers du har købt til din Chihuahua? Er bange for om fodderpillerne måske er for store til Frank, så han slet ikke vil tykke dem.

Overvejer lidt at prøve enten den der hedder 4 kg olivers selected fish (til kræsne hunde) eller 4kg olivers start.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har købt den der hedder Olivers Start.

 

Mht. royal Canin, så er det mit indtryk at flere chier bedre kan li hvalpefoderet end voksenfoderet.

Jeg kender en enkelt som er blevet ved med at bruge RC junior, selvom hendes hunde forlængst er blevet voksne. Hun kan simpelthen ikke få dem til at spise andet.

 

Toffi var bestemt også mest vild med hvalpefoderet, men da hun skulle passe lidt på vægten, brugte vi det kun ved særlige lejligheder efter hun var blevet voksen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...