Hop til indhold

Damn, damn, damn...


Gæst Loke
 Share

Recommended Posts

Loke er begyndt at være meget vild når han møder en ny hund - hvis folk kommer hen med den i snor og lader dem hilse, så kan jeg næsten ikke holde ham - han hopper og løber rundt osv :shock:

 

- Ville det være bedre ikke at lade dem hilse når de er i snor, eller kan det lade sig gøre at han er mere rolig når han hilser? Igår fik han en westie til at skrige fordi han var så vild, og hans snor var viklet om ejeren :oops:

 

Er det dumt at bede ham sitte når han hilser på en lille hund, - er det for utrygt for ham (fordi han så er mere presset og ikke kan flygte så hurtigt)?

 

Han er tit sammen med hans hundevenner, så det er ikke fordi han mangler hundekontakt. Tror jeg ikke.

:D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Hvis Loke får det ud af sin adfærd, han vil, møde andre hunde, så ændrer han jo ikke selv på konceptet: At blive vild. Det virker jo fint, må han synes :)

 

Når først du står i situationen og den er løbet af hånden, kan du ikke gøre noget for at ændre situationen. Så umiddelbart ville jeg sige ja, lad ham ikke møde hunde på denne måde.

 

Udover at situationen løber løbsk kan hans voldsomhed skade andre hunde, så de på sigt bliver bange for at hilse på andre.

 

Jeg gør selv sådan, at hvis Pelle begynder at køre op ved udsigten til at møde en anden hund, tager jeg kontakt og enten afleder med lækre guffer, tale og kropssprog eller hvis mødet er overrumplende og uønsket, går væk. Og der er jeg totalt kold overfor om Pelle skal "hives" med!

Jeg ved jo, at den måde han oplever at kontakte andre hunde på er den facon han tager med sig videre - lærer.

 

Det er langt de fleste hunde vi passerer, Pelle IKKE får lov at hilse på.

Og det er der to årsager til: Da han var hvalp og lidt ældre havde han et dårligt ben som ikke måtte overbelastes, den anden årsag er den jeg lige har fortalt om: Jeg VIL ikke have at min hund forventer at skulle i nærkontakt med alle hunde. Det er møgfrustrerende for en hund at have det sådan og en belastning for ejeren :)

 

Så vi kan passere andre hunde på ret kort afstand nu.

Det har krævet mange guffer og livligt kropssprog og andre gode tilbud fra min side, men det kan betale sig i længden.

 

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke har bare fra starten lært, at hun ikke skal hilse på hunde i snor. Om det er HENDE eller DEM, der har snor på, det er så ligemeget...

 

Og det er fordi vi især færdes et sted, hvor de fleste hunde løber løs..... Men ikke alle. Og de hunde, der er i snor, er tit hunde, der af en eller anden grund (løbetid/sygdom/aggressioner) ikke må hilse på andre hunde..

 

Vi har hunde nok der er løs, så der er ingen grund til at opsøge dem i snor.

 

Nu, hvor Silke er næsten 6 år kan vi godt gøre undtagelser, men kun ganske kort. Og kun efter jeg udtrykkelig har givet lov.

 

Meget tit er der tale om helt unge hunde i snor, som ejeren giver lov til at mase ind på Silke i snor. Og der siger jeg fra. For Silke gider ikke de der unge hunde. Hun gør dem ikke noget, men hun skal ikke belemres med dem imod sin vilje.

Så jeg siger til den anden ejer, at Silke ikke kan lide unge hunde......

Og tit får jeg gudhjælpemig svaret, at så må den unge hund jo lære at holde afstand, --underforstået: Silke må godt "mule" den. Og så maser de bare ind på os. --Først når jeg hæver stemmen og klart og tydeligt siger: "Jeg vil ikke have det!" -så stopper de og ejeren mopser lidt..

Silke ser bare lettet ud og skynder sig videre..

Og her taler jeg om situationer, hvor begge hunde er i snor, og VI i forvejen er gået i en STOR bue udenom for at passere, faktisk går vi helt ud på cykelstien for at slippe forbi uden nærkontakt.

 

Det er noget andet, hvis Silke viser interesse for den anden hund. Hvis det f.eks. er en af de gode venner. Så får de selvfølgelig lov til at hilse. Men det er altså ikke så tit. Dem møder vi mest løse på marken. Og ALDRIG når det er unge hunde, der TRÆKKER for at komme hen til hende. a093.gif

 

Det er DIG, Ulla, der skal beslutte, at Loke ikke må hilse på alle og enhver. Og hvis du har besluttet det, så er det DIG, der skal holde de andre på afstand, så Loke ved hvad han har at regne med..

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke har bare fra starten lært, at hun ikke skal hilse på hunde i snor. Om det er HENDE eller DEM, der har snor på, det er så ligemeget...

 

Og det er fordi vi især færdes et sted, hvor de fleste hunde løber løs..... Men ikke alle. Og de hunde, der er i snor, er tit hunde, der af en eller anden grund (løbetid/sygdom/aggressioner) ikke må hilse på andre hunde..

 

Vi har hunde nok der er løs, så der er ingen grund til at opsøge dem i snor.

 

Nu, hvor Silke er næsten 6 år kan vi godt gøre undtagelser, men kun ganske kort. Og kun efter jeg udtrykkelig har givet lov.

 

Meget tit er der tale om helt unge hunde i snor, som ejeren giver lov til at mase ind på Silke i snor. Og der siger jeg fra. For Silke gider ikke de der unge hunde. Hun gør dem ikke noget, men hun skal ikke belemres med dem imod sin vilje.

Så jeg siger til den anden ejer, at Silke ikke kan lide unge hunde......

Og tit får jeg gudhjælpemig svaret, at så må den unge hund jo lære at holde afstand, --underforstået: Silke må godt "mule" den. Og så maser de bare ind på os. --Først når jeg hæver stemmen og klart og tydeligt siger: "Jeg vil ikke have det!" -så stopper de og ejeren mopser lidt..

Silke ser bare lettet ud og skynder sig videre..Og her taler jeg om situationer, hvor begge hunde er i snor, og VI i forvejen er gået i en STOR bue udenom for at passere, faktisk går vi helt ud på cykelstien for at slippe forbi uden nærkontakt.

 

Det er noget andet, hvis Silke viser interesse for den anden hund. Hvis det f.eks. er en af de gode venner. Så får de selvfølgelig lov til at hilse. Men det er altså ikke så tit. Dem møder vi mest løse på marken. Og ALDRIG når det er unge hunde, der TRÆKKER for at komme hen til hende. a093.gif

 

Det er DIG, Ulla, der skal beslutte, at Loke ikke må hilse på alle og enhver. Og hvis du har besluttet det, så er det DIG, der skal holde de andre på afstand, så Loke ved hvad han har at regne med..

 

Sådan nogle hundeejere (og "børneejere") kender jeg godt, det kan godt være lidt træls :?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes altså, at det er helt i orden at være skrap en gang imellem. Især når man oplever noget, som man absolut ikke vil have. Argumenter er ikke altid nok.

 

 

Men især kvinder er vist opdraget til, at det ikke er "kvindeligt" at hæve stemmen, blive vred eller protestere..

Tidligere fik jeg at vide, at jeg "...nok var præmenstruel.." :roll:

 

DET er der i hvert fald ingen, der kan beskylde mig for at være mere.. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Det er DIG, Ulla, der skal beslutte, at Loke ikke må hilse på alle og enhver. Og hvis du har besluttet det, så er det DIG, der skal holde de andre på afstand, så Loke ved hvad han har at regne med..

 

Det gør jeg også :) Problemet opstår idet han hilser, det er der han er for vild.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Det er DIG, Ulla, der skal beslutte, at Loke ikke må hilse på alle og enhver. Og hvis du har besluttet det, så er det DIG, der skal holde de andre på afstand, så Loke ved hvad han har at regne med..

 

Det gør jeg også :) Problemet opstår idet han hilser, det er der han er for vild.

 

Så gør som os: Gå i en stor bue udenom. Hvis vi går på en villavej, så skifter vi fortov.. (det gjorde vi... Det behøver vi sjældent mere...) k015.gif

 

Hvis man har lidt afstand til den anden hund, så er det jo lettere at holde sin hunds opmærksomhed.

GLEM den anden hund og hundeejer... Koncentrer dig HELT om din hund. Det er DET, der kan være svært... For man vil jo osse gerne være flink og social... a055.gif

 

Han ER jo ung... Så selvfølgelig er han noget vild..

Når han bliver rigtig voksen kan han sikkert hilse igen, hvis han -og du- vil.

 

Lige nu lyder det som om der mere er brug for, at du lærer ham at ignorere de andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...