Hop til indhold

Typisk alene hjemme problem?

Gæst Tutu
 Share

Recommended Posts

Hej Alle vovse venner.

Tutu (eller Tulle som hun rigtigt hedder!) er nystartet herinde på hunde-forum, og jeg oprettede hendes/min profil til at starte med det håb at vi kunne få noget hjælp fra nogle venlige og kyndige hunde mennesker; Tutu er vist det klassiske eksempel på alene hjemme problemet.

Jeg har læst nogle tråde herinde fra folk med samme problem, men da Tutu ikke længere er hvalp og vist ikke altid har haft problemet ville jeg fortælle hendes historie alligevel.

Først lidt baggrund:

Jeg fik hende dagen før nytårs aften 2008, da var hun lige fyldt 1 år.

I annoncen stod der hun var en shetland sheepdog, men Tutu voksede og voksede, og krøllen på halen indikerede at hun i hvert fald ikke er ren.

Hun er en vældig kvik hund, og vi er vist slet ikke kreative nok i familien til at underholde hende:neutral:, og så skal hun jo dælme motioneres i flere timer, men det er også fint nok.

Og så var der det med at være alene hjemme: det kan hun absolut ikke!

Det hjem hun kom fra syntes ikke at have det problem da hun gik sammen med en gammel puddelhund der. Men der hvor vi bor er det udelukket at få endnu en hund, til selvskab.

I øvrigt er hun meget mor syg, det betyder dog ik at hun ik kan lide andre mennesker overhovedet.

Jeg har også trænet som en gal med hende, på samme måde som mange af jer andre, da jeg er arbejdsløs og har gået hjemme siden jul, men træningen har ikke givet pote - desværre. Og nu er jeg i tvivl om hvorvidt det nogensinde lykkes.

Jeg har læst at det har taget helt op til et år for nogen før træningen lykkedes - det lyder jo nærmest helt absurd!!

Er det for sent at gøre sig forhåbninger om at hun nogensinde lærer det?

Jeg har læst om en D.A.P tingest som skulle gøre hunden rolig - er der nogen der har erfaringer med sådan en?

Jeg kunne blive ved at skrive side op og side ned om mine bekymringer vedr.Tutu's alene problem, men jeg tror mange af jer ved hvordan jeg har det. Og man gør jo helst hvad man kan for at løse problemet - holder jo dælme så meget af hunden.

Håber der er nogen der kan hjælpe..

Link til indlæg
Del på andre sites

Først og fremmest: :ae:

Jeg ved, hvordan du har det. Jeg har selv en genbrugshund med separationsangst. Vi har trænet i over et år og er stadig ikke nået helt op på de 6 timer, der er mit mål. Vi burde dog snart nå derop (7-9-13). :x: Jeg ville også have syntes, at det lød absurd, før jeg fik Tyson. Men nu er det bare sådan, det er. Der har dog været tidspunkter, hvor jeg var ved at give op, fordi jeg bare ikke følte, at der var fremskridt.

Jeg bruger D.A.P. til at supplere træningen. Det har ikke den store effekt, men jeg bilder mig ind, at det giver Tyson lidt ekstra ro, når han er alene. Nogle hunde reagerer ikke på det, andre gør - men jeg tror ikke, at man skal regne med, at det er et mirakelmiddel.

Det er svært at sidde her og give et bud på, hvor lang tid det vil tage din hund at være alene, og hvad du skal gøre for at lære hende det. Jeg ville nok investere nogle penge i en god adfærdsbehandler (se evt. http://www.hundeliv.dk eller http://www.paff.dk). Jeg har selv været rigtig glad for at have en adfærdsbehandler til hjælp, ellers havde jeg nok ikke klaret det. Det er seævfølgelig mange penge, når du er arbejdsløs, men hvis du ser det som en investering, der betyder, at du og hunden kan få et godt og langt liv sammen, er de penge jo godt givet ud. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for rådene. Jeg har ofte overvejet at finde en adfærdsbehandler og det er da nok også penge problemet der indtil nu har hindret mig. Men jeg kan da godt se at jeg er glad nok for hunden til at jeg vil ofre det på hende.

Og tak for bemærkningen om D.A.P, jeg har endnu ikke hørt nogens erfaring med det endnu.

Men en adærdsbehandler it is :-) Og så krydser jeg også fingre ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites