Hop til indhold

Barf til en shih tzu, med forskellige gener


Gæst larswmat
 Share

Recommended Posts

Gæst larswmat

Hej

 

Håber du gider læste mit lange indlæg - har brug for din hjælp!!!

 

Jeg har Rosa, en Shih Tzu på 14 mdr. Hun er en skøn hund - og er aktiv og ikke mindst glad :).

 

Vi har døjet meget med at hun har fejlet diverse forskellige ting (tarm betændelse, hårsæk mider, svamp m.m.)

 

Hun har gennem de sidste 4 mdr været rød omkring mundvigen - og på for poterne (oven på poterne og i mellem træde poterne). Først mente vores dyrelæge at det var svamp. Først fik vi hende behandlet med noget salve - sammen med noget pencelin (antibiotika) uden held. Der efter har vi prøvet med noget shampoo som vi har skulle bade de udsatte steder i op til flere gange ugenligt + andet antibiotika (10-20 dage ad 2 gange med pencelinen). Behandlingen har stået på de sidste par mdr. men stadig uden resultat. Hun slikker sine poter af og til hvor de er røde.

 

De har sporet lidt svamp fra nolge mikroskops prøver. Men behandlingerne har ikke haft nogen som helst effekt.

 

Dyrelægen siger at det muligvis kan skyldes allergi.

 

Vi fodrer hende med tørfoder og lidt menneskemad (det kan være ris/kylling/leverpostejsmadder og lign.) og vi har også prøvet skånekost våd foder. Hun finder ikke tørfodderet særlig spærndende. Hun gider dog godt spise det hvis hun får det under træning/leg - eller fra hånden.

 

Vi har prøvet at lade hende udelukkende få piller i flere dage (5 dage)- men uden hun har rigtig har spist. Så derfor vi bruger en kombi funktion.

 

Jeg har læst utroligt meget godt om braf - og har ikke rigtigt fundet nogle dårlige ting om det - når jeg har søgt på det på nettet.

 

Kan en shih tzu godt gå over til barf foder metoden - og vil det muligvis hjælpe på nogle af de syntomer hun har?

 

Vi mistænker lidt at nogle af hendes gener - kan skyldes alle de mærkelige ting producenter putter i de forskellige produkter! Men det ved vi jo selfølgelig ikke!!!

 

Er der nogle der har efaringer med lignende symtomer? Og med at skifte over til barf foder fra alm.? og vil det have nogen som helst effekt på lille Rosa?

 

Jeg glæder mig til at høre fra jer. :)

 

De bedste hilsner

 

Lars Mathiesen

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Min hund får barf og trives utroligt godt på det, men da det jo ikke gør mig til ekspert;-) vil jeg anbefale dig at snakke med nogen fra rigtig hundemad(der køber jeg) de kan sikkert vejlede dig.

 

Prøv at kigge på den side der hedder www.naturligthundefoder.dk der står også en masse om barf.

 

Dog kan jeg ikke se nogen grund til at du ikke kan skifte til barf;-).

 

V.H.

Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Sikke noget øv for Jer og Jeres hund.

 

I kan med stor fordel starter Jeres hund op på BARF. Mange hunde som har lidt af allergi, allergi-lign symptomer, maveproblemer mv. har fået det klart bedre efter skiftet til råt.

Men I skal vide at BARF er en fodermetode, det er ikke en mirakelkur og det er hverken alle hunde som får det bedre af det eller som trives på det.

 

Jeg har barfet nogle år efterhånden og er rigtig godt tilfreds med det. 7 hunde er det blevet til som er kørt over på BARF, heraf 2 hvalpe, samt et hvalpekuld.

 

Jeg vil anbefalde at du læser hjemmesiden http://www.naturligthundefoder.dk.

Der står en masse information, måske noget af det er lidt for uddybende og sagligt, men det kan du jo bare springe over og læse det som har relevans for dig :engel:

 

Jeg selv fodre nu en gang om dagen (om aftenen) og bruger ikke længere grøntblandning - mine hunde får dog tilskud i form af Anima-strath, Wollesdogpower og lakseolie. Min hvalp samt min gamle tæve får derudover Vitalanimin.

Hvis din hund er kræsen/lider af foderværing vil jeg anbefalde at du fodre en gang om dagen og indfører en ugentlig fastedag.

 

Da din hund viser klassiske og typiske tegn på allergi vil jeg også anbefalde at alt hvad der hedder hundekiks, rygbrødsmadder, pasta, ris, tørkost som indeholder majs, ris, korn soya, roetrævler mv. totalt undgåes - kort sagt alle produkter som kan indeholder mel af enhver form.

 

Hvis du vil give grøntblanding/grøntsager så prøv at undgå gullerødder, tomat, peberfrugt, melon og lign.

 

Jeg vil anbefalde at I starter op på lammekød hele den første uge-første 14 dage.

 

Produkterne kan I købe i supermarkedet, hos slagteren eller det nærmeste slagtehus.

I kan også købe hos http://www.rigtighundemad.dk eller http://www.dbc.dk

 

I vil sikkert få en masse vejledning her, men prøv at være kritisk over for den - det er forhandlere og deres (forskellige) fodringsmetoder fungere ikke godt for alle hunde. Kender flere som har måtte droppe BARF da hundene ikke trives på disse metoder.

 

Du er velkommen til at sende en pb hvis du har yderligere spørgsmål

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst larswmat

Sille12: Jeg sad det meste af aftenen i går og læse inde på den side - der står en masse gode informationer.. hvilken type hund har du ?

 

Aussies for ever: er der kun "store hunde" du har barfet? Eller har du selv/eller kender nogle som har barfet små hunde - som shih tzu'er`?

 

De symtomer jeg har nævnt, er det klassiske allergi tegn? Er det typisk menneske maden ? eller er det mest af tørfoderet de får det? Eller kommer det ofte fra en helt anden kilde`?

 

Hvad skyldes det at man skal undgå de grøntsaget du nævnet? Rosa er helt vild med gulerødder og melon. Ikke noget hun får tit - men hun har fået en enkel mundfuld eller to en gang i mellem.

 

Men hensyn til hende spise problemer - hun kan godt gå hen og snuse til maden og så bare gå væk igen. Sker næsten hver dag. Og hvis vi så finder nogle andre ting frem vil hun ofte spise det. Vi har prøvet med at give hende mad 2 gange dagligt (middag / aften) hvor maden har stået fremme i en ½ times tid - hvor vi så har fjernet det igen. Men unden nogen som helst effekt. Der spiste hun endnu mindre.

 

Har du hørt om de samme symtomer rosa har - har haft nogen effekt ved at skifte til barf?

 

flaffy,zozo,luna: Jeg tjekker lige din besked.

 

------

Vil i anbefale at få taget en blodprøve test for at se om de kan spore noget allergi i hende?

 

mvh

Lars M

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst larswmat

Aussies for ever: Med hensyn til det at du kun fodrer en gang om dagen (aftenen) med fast faste dag. Lader du maden stå i X minuter og så fjerner den hvis dine hunde ikke spiser? Eller spiser de altid rup og stup når det er`?

 

Rosa vil gerne spise når hun er sammen med andre hunde - hvor de har været ovre og røre hendes mad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er absolut ikke ekspert på områder, heller ej har jeg mange egne erfaringer, men giver alligevel et lille indspark som måske kan bruges.

 

At skifte til BARF kan helt sikkert være en mulighed, men det er ikke et vidundermiddel der fungerer mirakuløst for alle hunde. Det er ikke ofte jeg har hørt om det, men det er sket at allergihunde får det værre på BARF. Hvad det skyldes, skal jeg ikke kunne sige.

 

I den nærmeste familie er der en hund, der nok virker glad og veltilfreds, men har levet med stress grundet understimulering i tæt ved flere år. Udover et forhøjet blodtryk, gav det sig også udtryk i allergilignende symptomer; rød på poterne og mellem tæerne. Faktisk yndede hunden at ligge og gumle i de poter, hvilket sandsynligvis ikke har gjort situationen bedre. Psykiske tilstande kan altså indvirke på fysikken.

 

I forhold til en blodprøve er det sikkert en ganske god idé, men har ladet mig fortælle af andre der har været i tvivl om hvorvidt deres hunde har allergi, at det er bedre at forsøge at arbejde sig gennem foderet, for at se hvad det er hunden reagerer på. Det skulle være en bedre fremgangsmetode, da blodprøven alligevel ikke præcist pinpointer hvad det er hunden ikke kan tåle (hvis det er mad).

 

Selv har jeg haft problemer med en hund, der har haft tendens til svamp i læbefolderne. Hvilket kan være svært at slå ned. I en periode var hun rød langt op af benene og ned af halsen, men det røde sad primært i pelsen og ikke i huden. Et skift af foder hjalp på det, men det tager ca. 2 måneder for at det nye foder får fuld effekt og det er muligt at se om det er dét, der har været årsagen.

 

Håber I finder en løsning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har små hunde.. Og jeg fuldbarfer nogen af dem, resten bliver delvist barfet..

SYmptomerne med den røde farve, er det pelsen eller huden? Vi har problemer med rødfarvning af pelsen med flere tørfoderprodukter.. Især eukanuba var meget slemt. Den ene hund blev helt orange i al den pels som var lys.. Royal Canin farvede også pelsen men ikke så slemt som Eukanuba..De af hundene som får tørkost nu bliver fodret med Olivers og det farver ikke mine.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst larswmat

Hun får udelukkende Royal Canin når der er tale om tørfoder - vi har prøvet noget forskellige tørfoder - men hun er ikke begejstret for det. Hun gider kun spise det i forbindelse med træning og leg. Den røde farve er på huden - pelsen er helt normal.

 

Men der er ingen af jer der har haft allergi symtomer som har fået nogen effekt af at skifte til barf?

 

Jeg syntes jeg læste på en hjemmeside - at man enten skulle fuldtids barfe eller lade være! det passer måske ikke?

 

de bedste hilsner lars

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Jeg har hørt om nogle hunde, der har fået det bedre efter et skift til barf og sluppet af med noget allergi, men der er jo ingen garantier.

 

Almindeligvis anbefaler man at barfe eller fodre med tørkost men man kan godt kombinere.

 

Min hvalp får en håndfuld tørkost oveni barfen ved hvert måltid, men en rigtig barfer ville nok ikke gøre det;-).

 

Det tørkost jeg bruger hedder Fittness Trainer og skulle være godt til hunde med allergi, men jeg gentager lige igen, at jeg altså ikke er ekspert på området:lol:.

Så må du tale med nogen fra evt. rigtig hundemad som også forhandler den tørkost som jeg bruger.

 

V.H.

Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Puha sikke en masse spørgsmål - jeg skal prøve at besvare dem så godt jeg kan :blink:

 

Aussies for ever: er der kun "store hunde" du har barfet? Eller har du selv/eller kender nogle som har barfet små hunde - som shih tzu'er`

Jeg selv har kun større hunde, men kender til fransk bulldog, papillon, chihuahua mv. der er blevet/bliver barfet.

 

quote=larswmat;216482]De symtomer jeg har nævnt, er det klassiske allergi tegn? Er det typisk menneske maden ? eller er det mest af tørfoderet de får det? Eller kommer det ofte fra en helt anden kilde`?

Rødme under poter, knobber, fedtet pels, tør og fældende pels, kløe, konstant øre/øjenbetændelse mv. er typiske tegn på allergi.

 

Allergi kan skyldes mange ting.

 

De hyppigst forekommende allergener (ting som forårsager allergi) er husstøvmider, lagermider - som kan findes i alle produkter som indeholder korn, ris og tørret majs - samt diverse fodervare hvor korn, soja, oksekød, roetrævler mv. er hyppigst.

 

quote=larswmat;216482] Hvad skyldes det at man skal undgå de grøntsaget du nævnet? Rosa er helt vild med gulerødder og melon. Ikke noget hun får tit - men hun har fået en enkel mundfuld eller to en gang i mellem.

Flere grønsager er kendte for at kunne lave en krydsreaktion, dvs. de indeholder noget som gør at hundens immunsystem tror de er noget andet, gerne pollen.

Hvis du kigger på www.naturligthundefoder.dk under grønsager så er der en oversigt over hvilke grønsager som krydsreagere med hvad.

 

quote=larswmat;216482]Men hensyn til hende spise problemer - hun kan godt gå hen og snuse til maden og så bare gå væk igen. Sker næsten hver dag. Og hvis vi så finder nogle andre ting frem vil hun ofte spise det. Vi har prøvet med at give hende mad 2 gange dagligt (middag / aften) hvor maden har stået fremme i en ½ times tid - hvor vi så har fjernet det igen. Men unden nogen som helst effekt. Der spiste hun endnu mindre.

 

Har du hørt om de samme symtomer rosa har - har haft nogen effekt ved at skifte til barf?

Der er flere hunde som spiser gladeligt efter de er kommet over på råt, men der er også hunde som nægter at spise det.

 

Jeg ville nøjes med at give hende mad en gang om dagen og lade det stå i 10 min. - også fjerne det. Tilbyd hende det først igen dagen efter.

 

Det gør ikke noget at hun således får en fastedag. Det er ikke noget jeg selv bruger eller på nogen måde har planer om at bruge, men hvis hun ikke gider spise sin mad, kan det være en god måde at vække noget madglæde i hende.

 

quote=larswmat;216482]Vil i anbefale at få taget en blodprøve test for at se om de kan spore noget allergi i hende?

Det vil helt sikkert være en god idé. Jeg kan anbefalde www.vethudklinik. i glostrup.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst larswmat

SIlle: tak for de gode råd.

 

Jeg tror vi starter med blod prøven - og ser hvad den giver os af resultat - og så går stille frem der fra.

 

aussies: Vi har prøvet det med at give hende faste tidspunkter at spise på. Der gik der bare flere dage hvor hun ikke spiste - og så blev vi nervøse! I min øjne må en hund ikke gå mere end 1-2 dage uden at spise - er det ikke korrekt?

 

Okay så man kan også godt barfe de små raser.

 

Men syntes godt nok det er svært at finde hovede og hale i det hele. Og man skal gøre det ene frem for det andet.. Men dejligt i gider skrive og svare på alle mine spørgsmål - så bliver jeg da lidt klogere :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...