Hop til indhold

skal vi vælge en terrier


Gæst Jakob Bach-Kruijer
 Share

Recommended Posts

Gæst Jakob Bach-Kruijer

Vi er en familie på 4 som har tænkt sig at anskaffe en terrier.

Vi elsker dyr og har en del i haven; ikke inde fordi jeg var astmatiker og allergiker. De sidste 2 år er det blevet betydelig bedre, f.eks. var vi en weekend i sommerhus hvor jeg slet ikke kunne mærke at der lige havde været 2 hunde i flere dage. Nu vil vi godt prøve at anskaffe en hund.

Vi har hørt at en West Highland White Terrier kunne være et godt valg.

Den skal så sove ind på min søns (11 år) værelse.

Vi har have og kan godt li´ at gå tur.

Tror I at det er et godt valg?

Kan I sige noget om hundens karakter?

MVH Jakob:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Ved du hvad du er allergisk overfor ved hunde? Pels eller skæl? Det har en del at sige, når du skal vælge hund.

Min kærestes søster er f.eks allergisk overfor pelsen, hvor min tante ikke kan tåle skællene (hun har problemer med westier)

 

Men Westien er en super dejlig familie hund, der har masser af energi, og elsker at blive aktiveret.

Den er bliver dog typisk ikke en lydigheds champion, i første forsøg, men kan sagtens trænes med konsekvens og kærlighed - Har i hvertfald set en der er vældig godt opdraget og løber agility.

 

Og så er det en lille hund med "gods i", der godt kan følge med til en 11 årigs energi niveau. Den skal trimmes nogle gange om året, og skal børstes jævnligt for at pelsen holder sig pæn.

 

De westier jeg kender (og det er efterhånden mange) er alle glade for børn, men er gode til at sige fra, så børnene skal også lige opdrages til ikke at tumle for vildt. Men sådan er det jo med alle hunde.

 

Man skal dog være obs på, at det ikke er en behagesyg hund, men de har deres egen vilje på godt og ondt, så det kan tage lang tid at lære at sitte, hvis ikke lige vovsen kan se formålet med det, og hvis der sker noget mere spændende.

 

Det er mine erfaringer med dem, uden at have ejet en selv.

Så der er sikkert mange westie ejere der kan give en bedre og mere uddybende beskrivelse af racen - Og så kan jeg anbefale at gå på rov, på bbilioteket og på google ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er også nye hunde-ejere. Vi valgte en Jack Russell Terrier, fordi den skulle have samme energi-niveau som vores børn... :-P

 

Min mand har pollen-allergi, men er vokset op med hunde, så det er et sats, men indtil videre har der ikke været noget.

 

Vores prioriteringer var: aktiv, glad for børn, glad for at lære tricks mm., lærenem, minimal pelspleje, lille og til at have med rundt hos familie og venner.

 

Vi har haft hende i ca. 3 uger, og hun er super dejlig, glad - og et værre puttehoved... :wub: - Alt i alt går det super godt.

 

Jeg kender ikke West Highland White Terrier andet end af udseende, så der kan jeg desværre ikke bidrage med viden eller erfaring.

 

Held og lykke med valget. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det eneste jeg ved om westien er, at man skal være utrolig påpasselig med linjerne da der er problemer med allergi i racen. Der er ikke avlsrestrektioner på det, men det nævnes at racen døjer med generaliseret demodicosis og allergisk hudbetændelse. Så jeg ville se mig rigtig godt for, når der skal vælges opdrætter. Alternativt findes der andre søde terrierracer, der har lidt knapt så meget under popularitet som det er tilfældet for westien.

 

I forhold til allergien - er det ikke muligt for jer at agere hundepassere på en hund af den påtænkte race, så I ikke risikerer at skulle levere den tilbage efter ganske kort tid? Det er desværre sket for andre, atdet har været resultatet af pludselig opstået allergi. Man kan selvfølgelig aldrig sikre sig 100%, men hvis man ved det kunne være et problem, er det måske en god idé at afprøve det indet det bliver "alvor".

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg elsker terrieren........... Vi kører nu på 16. år med Border Terrier......... Det har jeg aldrig fortrudt. Men de er en udfordring........ intelligente og selvstændige, men skønne.

 

 

Jeg kender ikke Westien, men lån nogle bøger, besøg en masse opdrættere, kik en masse hvalpe og deres forældre........... og snak med en masse Westiefolk. De deler garanteret gerne ud af deres erfaringer.

 

Held og lykke med jagten på familiehunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Jeg ville under INGEN omstændigheder anskaffe mig en hund før jeg var 110% sikker på at jeg kunne tåle det. Ikke kun inden på sønnens værelse eller ude i haven.

 

Da ville jeg henvende mig på et internat og tage en hund med hjem på prøve - med den klausul at den kunne returneres hvis det viste sig inden for den første uges tid at I ikke kunne tåle den.

 

At anskaffe sig en hvalp fordi man kan være i sommerhus efter der har været hunde ville i min verden være direkte uansvarligt - og jeg bliver sgu harm over alle de hvalpe der er i sådan noget som Den Blå Avis fordi far og mor nok mente at allergien kunne udholdes og kræet var kært og blødt. Det er lige synd for en forsvarsløs hvalp, der skal ud i en usikker fremtid to gange før den overhovedet har lært verden at kende - og for din stakkels søn som skal af med den hvalp han lige var kommet til at holde af.

 

Det kan godt være at du bliver offer for noget galde her, som du ikke har fortjent - men dit spørgsmål gør mig bare meget bange på en lille hvalps vegne...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jakob Bach-Kruijer

Det er bare i orden. Jeg efterlyser jo kommentarer og alt er velkommen.

Jeg har også overvejet at besøge en Westie eller passe en. Der er vel ikke en som lige skal ha´ passet deres Westie en weekend?

MVH Jakob:?:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Det er bare i orden. Jeg efterlyser jo kommentarer og alt er velkommen.

Jeg har også overvejet at besøge en Westie eller passe en. Der er vel ikke en som lige skal ha´ passet deres Westie en weekend?

MVH Jakob:?:

 

westien er en terrier når terrier er allermest terrier. Forstået på den måde at de ælsker deres flok ubetinget ...Når det lige passer den :mrgreen:. Men er absolut en hund der er god til at lære men den skal så bare lige have det at vide et par gange ekstra. Og de er altid glade for børn som kan finde ud af at respektere hundens grænser.

 

Vores Westie er 6 år og har ingen allergier overhovedet. Men han er heller ikke indavlet på danske gener, da han er fra Polen. Vi har også to Rottweilers og der er ingen tvivl om hvem der bestemmer det meste af tiden.

 

Omkring et Westie besøg så er det altså ret vigtigt at du skriver hvor du bor så du kan blive inviteret. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville under INGEN omstændigheder anskaffe mig en hund før jeg var 110% sikker på at jeg kunne tåle det. Ikke kun inden på sønnens værelse eller ude i haven.

 

Da ville jeg henvende mig på et internat og tage en hund med hjem på prøve - med den klausul at den kunne returneres hvis det viste sig inden for den første uges tid at I ikke kunne tåle den.

 

At anskaffe sig en hvalp fordi man kan være i sommerhus efter der har været hunde ville i min verden være direkte uansvarligt - og jeg bliver sgu harm over alle de hvalpe der er i sådan noget som Den Blå Avis fordi far og mor nok mente at allergien kunne udholdes og kræet var kært og blødt. Det er lige synd for en forsvarsløs hvalp, der skal ud i en usikker fremtid to gange før den overhovedet har lært verden at kende - og for din stakkels søn som skal af med den hvalp han lige var kommet til at holde af.

 

Det kan godt være at du bliver offer for noget galde her, som du ikke har fortjent - men dit spørgsmål gør mig bare meget bange på en lille hvalps vegne...

 

Er fuldstændig enig - prøv at tænk på hvordan du - og måske især din søn - vil reagere, hvis I bliver nødt til at aflevere hunden tilbage. Man knytter sig ufattelig hurtigt til sådan en lille en :-D Så sørg for guds skyld at være sammen med en hund - meget! - inden I anskaffer jer en. Indenfor, udendørs er ikke nok. Jeg har lige hørt om en familie, som havde besøgt deres kommende hvalp på kennelen flere gange, men da de altid havde været udendørs pga. det dejlige forårsvejr, blev datterens allergi ikke opdaget, før hun fik et voldsomt anfald 1-2 dage efter hunden var kommet hjem. Den blev de så nødt til at reture til kennelen :(

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 10 months later...
Gæst Stinne og Hugo

Jeg finder så mange dejlige - og gamle - terrier-tråde i dag og kan "desværre" ikke lade være med at gø med. Det kan være svaret ikke er aktuelt mere, men andre måske kunne få noget ud af debatten.

 

Jeg vil give ret i at det er altafgørende at være sikker på ALT incl. allergier inden, man anskaffer sig en hund. Desuden er det også vigtigt at være sammen med hunden, måske både en voksen og en hvalp, indenfor og både lege, nuldre pels mv - ikke bare stryge pelsen blidt. Altså alle de ting, der kan fremkalde evt allergianfald.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...