Hop til indhold

Bedste tørkost foder?


Gæst cocker spaniel ejer
 Share

Recommended Posts

Gæst hundevennen
Måske kan denne test fra TÆNK hjælpe lidt:

 

http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&cid=3440&paid=5&scid=3550

 

Nu er det vist på tide at smide denne test i skraldespanden.

 

En kemisk test af foder siger intet om hvorledes en hund vil fungere på et foder eller om den vil spise det.

 

Man kunne lave samme kemisk test på en rugbrødsmad med smør og leverpostej med agurk på, tilsat en vitaminpille, og få den vurdering at den dækker hundens behov for protein, fedt, kulhydrater samt viatminer. Men mod ikke hunden ville blive fejlernæret efter nogle år på den kost.

 

Man kunne også lave en test om hvorvidt hunde vil spise foderet, men det siger heller ikke noget om ernæringeværdien af det.

Stort set alle hunde ville spise harelort hvis de fik dem i skålen, men de kunne næppe leve af det. Mange producenter af foder kommer duftende spray på deres foder så hundens næse "tror" det er godt foder. Typisk dyrefedt!

 

Tænk&Test testen er også 5 år gammel og er derfor også uinteressant med det foder der er i dag. Men husk blot på at selv om foderet er lavet om, er det ikke nødvendigvis blevet bedre, alle lave kostoptimering på deres produkter og ikke kun ernæringsoptimering.

 

Tænk&Test er gode til at lave f.eks. vaskepulver test eller hvorvidt en bilvoks giver et blankt resultat....men ikke foder test.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 106
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst hundevennen
Tror egentlig du har ret (er ikke selv for godt inde i hundes fysiologi) - Problemet er vel desværre bare at majs, kun i de færreste fodertyper er brugt rigtigt - og jeg kan ikke genneskue i hvilke fodertyper de er brugt korrekt! ( Du har helt ret, det kan menig mand ikke vide, desværre )

 

Ikke fordi jeg er uening i at fordøjelses systemet er ens på hunde og ulve (har ikke viden om det) - men undre mig over at nogle hunde, så ikke trives på barf? ( ofte vil hunde der prøver barf få en stor ændring i deres mave/tarm at vi som mennesker ikke vil give det mere, men typisk sker der en pH ændring i mave/tarm systemet fra overgangen fra tørfoder til barf, dette slår maven i stykker. Ved barf fodring ligger pH på 1-2 og ved traditionel tørfoder på mellem 4-5. Mange oplever at blot de giver deres hund en ben, får den tynd mave, det er altså derfor. Giver man tørfoder som bibeholder en pH på 1-2 har man ikke dette problem )

 

og hvorfor er så stor forskel på hvilket foder hunde trives på?

( fordi det meste er lavet på affaldsstoffer og fyldstoffer hunden ikke har gavn af men som opfylder kravet til foder. Samt det mangler vitale micronæringsstoffer o.lign ) Se evt. Plantedirektoratets liste over produkter der må bruges til foder!!!!

 

Synes at have læst, at soya er en dårligere protienkilde end kød, og er en kendt årsåg til allergi. Så hvorfor bruge det i stedet for kød? ( igen når kun dele af soja bønnen bruges bliver andelen af det der er tilbage for stort til at give den fulde ernæring, allergi opstår når ens immunforsvar møder en komponent så den ikke vil have. Bliver soja protein hydrolyseret kommer der ingen allergisk reaktion. Man bør vælge soja af 2 grunde. 1) det indeholde alle proteiner hunden har brug for. 2) fordi det kød der bruges til foder ikke er godt, affald, huder, horn, klove, blod....men som desværre gerne må bruges.)

 

Mht. roetrævler, er det lige så omdiskuteret som majs og soya - Nogle mener det giver allergi, andre siger det er godt for fordøjelsen. Hvad skal man tro på? :shock:( fibre i roetrævler er ikke kostfibre og har derfor ikke nogen værdi i kosten, blot billigt fyld )

 

Nu har jeg også en hund med tendens til allergi - Og Majs, soya og hvede er bla. en af de ting min dyrlæge har som mistænkt. ( det gjorde vores dyrlæge også, vores hund er nu allergi symtompfri på foder med både majs og soja...til gengæld ikke på dyrlægen RC sensivite / allergifoder eller Hils's Z/D foder.)

Har dog aldrig fået det testet, da et foderskift fulstændig fjernede alle tegn på allergi, så jeg styre konsekvent uden om alle tre for at være på den sikre side :rolleyes:

 

En masse spørgsmål, men vil så gerne være klogere på hvad jeg putter i munden på min vovse :mrgreen:

 

Håber det gav en ide

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Tak skal du have!

Det er altid rart at blive lidt klogere - Især på det her emne.

Det er sgu' umuligt at finde ud af og rundt i!

 

Har heldigvis fundet et foder min hund fungere på.

Men er altid på udkik efter noget bedre - Men det finder man jo kun, hvis man ved hvad man skal kikke efter ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Potemis

Cookie får det der Hills, natures finest eller sådan noget. Det var det bedste dyrlægemanden kunne anbefale da hun begyndte at klø sig og vi fodrede hende med noget multifit tørkost. (Maxizoo's eget mærke)

 

Kan man godt tillade sig at bestille et par forskellige af Olivers foder-prøver? Og hvad koster det i porto?

Link til indlæg
Del på andre sites

Cookie får det der Hills, natures finest eller sådan noget. Det var det bedste dyrlægemanden kunne anbefale da hun begyndte at klø sig og vi fodrede hende med noget multifit tørkost. (Maxizoo's eget mærke)

 

Kan man godt tillade sig at bestille et par forskellige af Olivers foder-prøver? Og hvad koster det i porto?

 

Jeg bruger også Natures Best fra Hills, men synes der er for meget salt i for hun drikker vildt meget og kan derfor ikke holde sig hele natten :(

 

Men du går bare ind på olivers hjemmeside og bestiller prøverne, det koster ikke noget, heller ikke i porto :5up: Du skal bare vælge smagsprøver i betaling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
Ulven er stamfader til alle hunderacer, derfor er der heller ingen fysiologisk forskel mellem eksempelvis en puddelhund og en schæferhund. Alle hundracer kræver derfor præcist den samme type ernæring, og behøver ikke artsspecifikt foder.

 

Det samme gælder for hvalpe, voksne hunde og ældre hunde, som også ville spise den samme føde i naturen, men i forskellige mængder. Hvalpe spiser større mængder føde end voksne hunde, mens ældre hunde med mindre aktivetet, vil spise mindre føde. Derfor kræver hvalpe og ældre hunde heller ingen specialfoder i fangenskab.

 

For at slå et 7 tommer søm igennem myten om majs og soja!

 

Brugt korrekt er majs 99% optageligt i hunden og brugt i de rigtige mængder, i forhold til resten af indholdet, giver det hverken damp eller andet skidt. Underforstået at det er ikke er presserester af majs fra majsolie produktionen, men hel gmo fri gerne økologisk majs tørret ned og malet til mel..

 

Soja indeholder faktisk flere proteiner end kød gør og brugt i de korrekte mængder giver det et super foder. Problemet er ofte at soja brugt i hundefoder er igen rester fra soja produktionen og tofu fremstillingen. Her skal det igen være hel tørret sojabønner malet til mel.

 

Så derfor skal man ikke udråbe hverken majs eller soja som skurke, men måden de bliver brugt på. Der findes faktisk hundefoder med korrekt brug af disse.

 

Dem som roser Olivers foder bør måske tænke lidt over indholdet i dette foder, roetrævler, skrald af roe, kartofler, skral af disse samt diverse stoffer som næsten må betegnes som lægemidler. Velbekommen.

 

 

Må jeg bede om kilder til dine påstande.

 

Der er flere ting jeg er uenig i.

 

Bla. omkring forskel i ernæring vedr. hvalpe, voksne og ældre hunde, brug af roetrævler og deres effekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundevennen
Må jeg bede om kilder til dine påstande.

 

Der er flere ting jeg er uenig i.

 

Bla. omkring forskel i ernæring vedr. hvalpe, voksne og ældre hunde, brug af roetrævler og deres effekt.

 

Når hvalpe, i naturen, hos vilde hunde og ulve ikke får mælk mere og er tilvændet kød fra bytte dyr som bliver gylpet op, deltager de på lige fod med samme foder som alle andre. Ofte ses at ulve i fangeskab ikke vil opfostre en hvalp, som vi så skal fodre op. De ulve vi fodre op er ofte i dårligere stand end dem ulven selv sørger for. Det kan du læse i mange bøger om ulve og vildehunde, kender ingen sites som ref.

 

Kostfibre

Kostfibre er den spiselige del af planter, der ikke kan fordøjes af hundens egne enzymer. Kostfibre er altså et samlet navn for poly- og oligosaccharider, samt lignin. Kostfibre kaldes ofte for træstof. Kostfibre har ingen ernæringsmæssig værdi for hunden, men fylder godt i maven og giver en god mæthedsfornemmelse. Nyere undersøgelser viser, at der bør være lidt fiber i hundefoder for at "holde gang i maven", på denne måde er der mindre risiko for, at din hund får forstoppelse eller diarré. For mange kostfibre er derimod ikke godt, da det også kan give hunden diarré. Fibre tilsættes ofte til slankefoder, da kostfibrene sikrer at hunden holder sig mæt i længere tid. Kostfibre tilsat foderet vil ofte være i form af roetrævler. "Men hunden ville aldrig selv spise roetrævler så disse kostfibre bør komme fra en mere naturlig fibre kilde som hunden selv ville benytte" Eget citat.

 

Ses på mange hjemmesider, denne er fra http://www.dyrelunds.dk/foder/hund_indhold.htm

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Der er mange meninger om foder - deraf vel også de mange mærker af foder på markedet.

 

I bund og grund handler det vel om at købe det foder som man har tillid til og som ens hund trives bedst på.

 

Jeg ved at jeg personligt ville vælge et tørkost mærke, som indeholder en klar overvægt af rene animalske produkter og som helts ikke indeholder kornprodukter af nogen af.

Jeg styre helt uden om alt tørkost som indeholder soya, oksekød, majs, hvede (spelt), durra, biprodukter (både af animalsk og vegetabilsk oprindelse) og unaturlige konserveringsmidler.

 

Interesserede kan læse mere om tørkost her:

http://www.naturligthundefoder.dk/toerkost.html

- - -

Til hundevennen:

 

Problemet er vel desværre bare at majs, kun i de færreste fodertyper er brugt rigtigt - og jeg kan ikke genneskue i hvilke fodertyper de er brugt korrekt! ( Du har helt ret, det kan menig mand ikke vide, desværre )

Hvorfor skal majsen slås i stykker og behandles på alle leder og kanter for at hunden så bedre kan udnytte den?

Hvorfor ikke bare tilsætte kød - som hunden nu engang er skabt til at spise?

Ikke fordi jeg er uening i at fordøjelses systemet er ens på hunde og ulve (har ikke viden om det) - men undre mig over at nogle hunde, så ikke trives på barf? ( ofte vil hunde der prøver barf få en stor ændring i deres mave/tarm at vi som mennesker ikke vil give det mere, men typisk sker der en pH ændring i mave/tarm systemet fra overgangen fra tørfoder til barf, dette slår maven i stykker. Ved barf fodring ligger pH på 1-2 og ved traditionel tørfoder på mellem 4-5. Mange oplever at blot de giver deres hund en ben, får den tynd mave, det er altså derfor. Giver man tørfoder som bibeholder en pH på 1-2 har man ikke dette problem )

Jeg har spugt dig om du kunne give kilder på de ting du skriver rigtig mange gange - uden at få svar.

Har du denne gang nogle - troværdige - kilder som belyser din påstand herover???

Med troværdig mener jeg ikke et foderfirmas overbevisning, men veldokumenteret forskning mv.

Der florere desværre stadig denne skrøne om pH ændring - og ikke en eneste som påstår dette har kunne give et troværdigt bevis på denne påstand - andet end deres overbevisning.

Grunden til at nogle hunde ikke trives på BARF, skal nærmere findes i andre fysiologiske forhold:

Enzymer produceres efter behov, er der stor behov for kulhydrat nedbrydende enzymer så produceres disse, er der stort behov for proteinnedbrydende enzymer så produceres disse mv.

Stort indhold af fibre i kosten stimulere en større slimproduktion pga. af større slid i tarmen. Det øger også antal af "trævler" i tarmen, som medvirker til hurtiger optag og "gennemløb".

Hunde som gennem længere tid har kørt på tørkost med højt kulhydratindhold, fibre mv. kan derfor opleve gener som diarré, slim i afføring mv.

Kvaliteten af BARF produkterne har også stor betydning. Mine hunde trives super på de produkter jeg køber, men hvis de f.eks. for produkter fra en forhandler (navn forbliver unævnt), så for de dårlig mave, et par af dem enddog meget tynd mave.

og hvorfor er så stor forskel på hvilket foder hunde trives på?

( fordi det meste er lavet på affaldsstoffer og fyldstoffer hunden ikke har gavn af men som opfylder kravet til foder. Samt det mangler vitale micronæringsstoffer o.lign ) Se evt. Plantedirektoratets liste over produkter der må bruges til foder!!!!

... men ikke kun det. Det kan også være sammensætningen af de pågældende foder - selvom det er lavet af udemærkede ingredienser., mængden af kulhydrat kontra protein, mængden af fibre, foderintolerance.

Mine hunde for f.eks. racermave af det foder som du taler så lovende om, men deres mave er fin på foder som Fish4Dogs, Orijen, Fromms Holistic Gold mv. - endog sammen med råt!

Synes at have læst, at soya er en dårligere protienkilde end kød, og er en kendt årsåg til allergi. Så hvorfor bruge det i stedet for kød? ( igen når kun dele af soja bønnen bruges bliver andelen af det der er tilbage for stort til at give den fulde ernæring, allergi opstår når ens immunforsvar møder en komponent så den ikke vil have. Bliver soja protein hydrolyseret kommer der ingen allergisk reaktion. Man bør vælge soja af 2 grunde. 1) det indeholde alle proteiner hunden har brug for. 2) fordi det kød der bruges til foder ikke er godt, affald, huder, horn, klove, blod....men som desværre gerne må bruges.)

1 ) er for mig ingen grund til at anbefalde foder med soya - lige så lidt som det er anbefalde foder hvis hoved ingrediens er majs.

Soya er en unaturlig kilde til protein for en hund og lige som for majs vedkommende, hvorfor skal det behandles på alle leder og kanter således at hunden bedre kan udnytte det ... og ikke udvikler allergi over for det!

2) Det er godt nok at generelisere - alt kød der bruges i foder er at klasssifisere som biprodukter/alle fodermærker bruger kun affald!

Det passer jo ikke og det ved du også godt.

De billige mærker ja, men der findes efterhånden flere mærker som bruger udemærkede produkter - og ja jeg er godt klar over at det måske er et fåtal af udenlanske firmaer som har en GMP styret produktion!

Mht. roetrævler, er det lige så omdiskuteret som majs og soya - Nogle mener det giver allergi, andre siger det er godt for fordøjelsen. Hvad skal man tro på? :shock: ( fibre i roetrævler er ikke kostfibre og har derfor ikke nogen værdi i kosten, blot billigt fyld )

Det er vi så enige i

Nu har jeg også en hund med tendens til allergi - Og Majs, soya og hvede er bla. en af de ting min dyrlæge har som mistænkt. ( det gjorde vores dyrlæge også, vores hund er nu allergi symtompfri på foder med både majs og soja...til gengæld ikke på dyrlægen RC sensivite / allergifoder eller Hils's Z/D foder.)

Hvis foderemnerne skal slå så grundigt i stykker at hundens immunsystem ikke længere kan genkende dem, hvorfor så i alverden ikke bare fodre med noget som man ved den godt kan tåle?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundevennen
Der er mange meninger om foder - deraf vel også de mange mærker af foder på markedet.

 

 

Jeg tror at folk der taler om at kød er til hunde og grønsager er til kaniner, har misforstået noget helt fundamentalt i hvordan en fordøjelse virker.

 

Lad mig bruge et gammelt "Hans Bishof" eksempel:

 

Hvis vi tager et slot at lego klodser, hvor der findes alle farver og former. Tager vi dem fra hinanden kan vi bygge en flyer, en bil, en bro og meget meget mere....af helt samme klodser.

 

Det samme med mad. Mad består også af små "lego klodser" som bygger de enkelte komponenter op, som kulhydrater, proteiner og fedt..m.m.

 

Så hvis du tager en oksebøf og nedbryder den får du ca. 13 - 14 aminosyrer, som den er bygget op af.

Tager du soja for du 20 aminosyre den er lavet af.

 

Forskellen på hvordan hundens mave behandler disse 2 typer af mad er forskellig.

 

Bøffen kræver en masse energi at nedbryde i maven og den skal jo nedbrydes for at hunden skal bygge nye celler.

 

Smider du en sojabønne i hundens mave vil den ikke kunne "klippe" med enzymer de korrekte steder for at kunne nedbryde den.

Det gør vi for den, ved at tørre den ned og male den til mel og hydrolysere den ( altså opvarme den med vand ) , når denne formalede hydrolyserede soja kommer i hundens mave nedbrydes den nemt og hurtigt til de 20 aminosyrer som skal opbygge nye celler af.

 

Altså 2 måder at udnytte de byggesten mad giver os, blot har du flere byggesten når du foder med soja....og det kræver mindre energi af hunden.

 

Hvis du spørger min søn om han vil have 13 forskellige lego koldser eller 20 forskellige, så siger han da 20, for så kan han bygge flere og bedre ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
Når hvalpe, i naturen, hos vilde hunde og ulve ikke får mælk mere og er tilvændet kød fra bytte dyr som bliver gylpet op, deltager de på lige fod med samme foder som alle andre. Ofte ses at ulve i fangeskab ikke vil opfostre en hvalp, som vi så skal fodre op. De ulve vi fodre op er ofte i dårligere stand end dem ulven selv sørger for. Det kan du læse i mange bøger om ulve og vildehunde, kender ingen sites som ref.

 

Kostfibre

Kostfibre er den spiselige del af planter, der ikke kan fordøjes af hundens egne enzymer. Kostfibre er altså et samlet navn for poly- og oligosaccharider, samt lignin. Kostfibre kaldes ofte for træstof. Kostfibre har ingen ernæringsmæssig værdi for hunden, men fylder godt i maven og giver en god mæthedsfornemmelse. Nyere undersøgelser viser, at der bør være lidt fiber i hundefoder for at "holde gang i maven", på denne måde er der mindre risiko for, at din hund får forstoppelse eller diarré. For mange kostfibre er derimod ikke godt, da det også kan give hunden diarré. Fibre tilsættes ofte til slankefoder, da kostfibrene sikrer at hunden holder sig mæt i længere tid. Kostfibre tilsat foderet vil ofte være i form af roetrævler. "Men hunden ville aldrig selv spise roetrævler så disse kostfibre bør komme fra en mere naturlig fibre kilde som hunden selv ville benytte" Eget citat.

 

Ses på mange hjemmesider, denne er fra http://www.dyrelunds.dk/foder/hund_indhold.htm

 

 

Den kilde er desværre ret ubrugelig for mig, når jeg ikke kan se hvem der har skrevet alle disse ting. :confused::confused:

 

Til det markerede: Hvor har du så denne påstand fra? Jeg kender mange ting hunden og en masse andre dyr i fangeskab IKKE ville spise i naturen men som alligevel er rigtig godt for dem :idea:

 

Jeg vil stadig gerne have en kilde til din påstand omkring hvalpeføde. Igen en ting er hvad hvalpene æder i naturen som deres mor har fanget - en anden ting er hvad vi mennesker så ville stoppe i hvalpen herhjemme.

 

Jeg vælger bestemt og tro at hvalpe ligesom rigtig mange andre dyr, skal have en anderledes kostsammensætning. Det er jo oftes sådan med hvalpefoder, at det netop er mængden af fedt der er forhøjet i foderpillen, for at hvalpene ikke skal æde flere kilo mad set i forhold til en voksen hund. Men kan nøjes med en mindre mere energirig portion.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Jeg tror at folk der taler om at kød er til hunde og grønsager er til kaniner, har misforstået noget helt fundamentalt i hvordan en fordøjelse virker.

 

Lad mig bruge et gammelt "Hans Bishof" eksempel:

 

Hvis vi tager et slot at lego klodser, hvor der findes alle farver og former. Tager vi dem fra hinanden kan vi bygge en flyer, en bil, en bro og meget meget mere....af helt samme klodser.

 

Det samme med mad. Mad består også af små "lego klodser" som bygger de enkelte komponenter op, som kulhydrater, proteiner og fedt..m.m.

 

Så hvis du tager en oksebøf og nedbryder den får du ca. 13 - 14 aminosyrer, som den er bygget op af.

Tager du soja for du 20 aminosyre den er lavet af.

 

Forskellen på hvordan hundens mave behandler disse 2 typer af mad er forskellig.

 

Bøffen kræver en masse energi at nedbryde i maven og den skal jo nedbrydes for at hunden skal bygge nye celler.

 

Smider du en sojabønne i hundens mave vil den ikke kunne "klippe" med enzymer de korrekte steder for at kunne nedbryde den.

Det gør vi for den, ved at tørre den ned og male den til mel og hydrolysere den ( altså opvarme den med vand ) , når denne formalede hydrolyserede soja kommer i hundens mave nedbrydes den nemt og hurtigt til de 20 aminosyrer som skal opbygge nye celler af.

 

Altså 2 måder at udnytte de byggesten mad giver os, blot har du flere byggesten når du foder med soja....og det kræver mindre energi af hunden.

 

Hvis du spørger min søn om han vil have 13 forskellige lego koldser eller 20 forskellige, så siger han da 20, for så kan han bygge flere og bedre ting.

Du vælger igen kun at svare på en meget lille del af mine spørgsmål og "glemmer" igen alt det andet, blandt andet mit spørgsmål om kildeangivelser.

 

Din sammenligning med legoklodser synes jeg er pænt komisk (ikke positiv komisk) og det er for mig stadig ikke grund nok til at basere et tørkost på en hund fuldstændig unaturlig ingrediense, som tilmed skal behandles på alle leder og kanter for at den udnytte den og evt. ikke skaber allergi - soya er, uanset hvor begejstret du er for for det, en af de helt store allergener indenfor hunde, jævnfør selv allergi eksperter som Flemming Kristensen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Til det markerede: Hvor har du så denne påstand fra? Jeg kender mange ting hunden og en masse andre dyr i fangeskab IKKE ville spise i naturen men som alligevel er rigtig godt for dem :idea:

... og fuldstændig i modstrid med agumentation omkring majs og soya - som en hund heller ikke ville spise naturligt

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundevennen
Du vælger igen kun at svare på en meget lille del af mine spørgsmål og "glemmer" igen alt det andet, blandt andet mit spørgsmål om kildeangivelser.

 

Din sammenligning med legoklodser synes jeg er pænt komisk (ikke positiv komisk) og det er for mig stadig ikke grund nok til at basere et tørkost på en hund fuldstændig unaturlig ingrediense, som tilmed skal behandles på alle leder og kanter for at den udnytte den og evt. ikke skaber allergi - soya er, uanset hvor begejstret du er for for det, en af de helt store allergener indenfor hunde, jævnfør selv allergi eksperter som Flemming Kristensen.

 

Du focusere helt forkert, du tænker på hvad der er "Naturligt" for hunden og ikke hvad den har brug for. Hvis du fodre Barf....hvilket du bestemt reklamere for er naturligt, hvorfor skal du så tilføje olier og vitamin blandinger får at din barf hunde ikke udvikler mangelsygdomme? Hunden jagter vel ikke vitaminpiller i naturen!

 

Betragt dog mad som byggesten til at lave nye celler af.....ikke hvad der er naturligt eller ej.

 

Når jeg kommer på diverse hundefoder fabrikker og ser hvad de f.eks. gør når deres foderblandinger ikke indeholder den korrekte protein mængde....finder de så bedre kød eller mindre affald....nej de tilsætte blot proteinpulver for at hæve mængden.

 

Problemet her er at der er ubalance mellem ting som belaster hundens organer og affaldstransport systemer....den skal nærmest køre i døgn drift for at skille sig af med det.

 

Så hellere fornuftige økologiske majs og soja end slagteri affald.

 

Se iøvrigt Eu bekendtgørelse om hvad der må og BLIVER brugt i hundefoder.

 

Se evt. det hele her http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:2002R1774:20080825:DA:PDF

 

Artikel 6

Kategori 3-materiale

1. Kategori 3-materiale omhandler animalske biprodukter som

nedenfor beskrevet og alt materiale indeholdende sådanne biprodukter:

a) dele af slagtede dyr, der i overensstemmelse med EF-forskrifterne er

egnet til konsum, men som af kommercielle grunde ikke er bestemt

til konsum

b) dele af slagtede dyr, som er erklæret uegnede til konsum, men som

ikke udviser tegn på sygdomme, der kan overføres til mennesker

eller dyr, og som stammer fra slagtekroppe, der er egnede til

konsum i overensstemmelse med EF-forskrifterne

2002R1774DA 25.08.2008 009.001 11

B

c) huder og skind, hove og horn, svinebørster og fjer fra dyr, der er

slagtet på et slagteri efter at have været underkastet levende syn og

ved denne undersøgelse blev fundet egnede til slagtning med henblik

på konsum i overensstemmelse med EF-forskrifterne

d) blod fra andre dyr end drøvtyggere, der er slagtet på et slagteri efter

at have været underkastet levende syn og ved denne undersøgelse

blev fundet egnede til slagtning med henblik på konsum i overensstemmelse

med EF-forskrifterne

e) animalske biprodukter fra fremstilling af produkter bestemt til

konsum, herunder affedtede knogler og grever

f) tidligere fødevarer af animalsk oprindelse eller som indeholder

animalske produkter, bortset fra køkken- og madaffald, som ikke

længere er bestemt til konsum af kommercielle grunde eller på

grund af fremstillingsvanskeligheder, mangler ved emballagen eller

andre fejl, der ikke indebærer nogen risiko for mennesker eller dyr

g) rå mælk fra dyr, der ikke udviser kliniske tegn på nogen sygdom, der

via dette produkt kan overføres til mennesker eller dyr

h) fisk eller andre havdyr, undtagen havpattedyr, som er taget på åbent

hav med henblik på fiskemelsproduktion

i) ferske biprodukter fra fisk fra anlæg, der fremstiller fiskerivarer til

konsum

j) skaller, biprodukter fra rugerier og knækægsbiprodukter stammende

fra dyr, der ikke udviser kliniske tegn på nogen sygdom, der via

dette produkt kan overføres til mennesker eller dyr

k) blod, huder og skind, hove, fjer, uld, horn, hår og pelsværk stammende

fra dyr, der ikke udviste kliniske tegn på nogen sygdom, der

via dette produkt kan overføres til mennesker eller dyr, og

l) andet køkken- og madaffald end det i artikel 4, stk. 1, litra e),

omhandlede.

2. Kategori 3-materiale skal uden unødig forsinkelse indsamles,

transporteres og identificeres i overensstemmelse med artikel 7, og

med mindre andet er fastsat i artikel 23 og 24:

a) direkte bortskaffes som affald ved forbrænding i et forbrændingsanlæg,

der er godkendt i henhold til artikel 12

b) forarbejdes i et forarbejdningsanlæg, der er godkendt i henhold til

artikel 13, under anvendelse af en af forarbejdningsmetoderne 1-5,

hvorefter det deraf resulterende materiale skal mærkes permanent,

hvis teknisk muligt med lugt, i henhold til bilag VI, kapitel I, og

bortskaffes som affald ved forbrænding eller medforbrænding i et

forbrændings- eller medforbrændingsanlæg, der er godkendt i

henhold til artikel 12, eller bringes til et deponeringsanlæg, der er

godkendt i henhold til direktiv 1999/31/EF

c) forarbejdes i et forarbejdningsanlæg, der er godkendt i henhold til

artikel 17

d) forarbejdes i et teknisk anlæg, der er godkendt i henhold til

artikel 18

e) anvendes som råvare i et anlæg, der fremstiller foder til selskabsdyr,

og som er godkendt i henhold til artikel 18

f) forarbejdes i et biogas- eller et komposteringsanlæg, der er godkendt

i henhold til artikel 15

g) hvis der er tale om køkken- og madaffald, som omhandlet i stk. 1,

litra l), forarbejdes i et biogasanlæg eller komposteres i overensstemmelser

med regler, der er fastsat efter proceduren i artikel 33, stk. 2,

eller, indtil sådanne regler er vedtaget, i overensstemmelse med national

lovgivning

2002R1774DA 25.08.2008 009.00112

B

h) hvis der er tale om fiskemateriale, ensileres eller komposteres i overensstemmelse

med regler, der er fastsat efter proceduren i artikel 33,

stk. 2

i) bortskaffes på en anden måde eller anvendes på en anden måde i

overensstemmelse med regler, der er fastsat efter proceduren i

artikel 33, stk. 2, efter høring af den relevante videnskabelige

komité. Disse fremgangsmåder kan enten supplere eller erstatte

dem, der er omhandlet i litra a)-h).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundevennen
Den kilde er desværre ret ubrugelig for mig, når jeg ikke kan se hvem der har skrevet alle disse ting. :confused::confused:

 

Til det markerede: Hvor har du så denne påstand fra? Jeg kender mange ting hunden og en masse andre dyr i fangeskab IKKE ville spise i naturen men som alligevel er rigtig godt for dem :idea:

 

Jeg vil stadig gerne have en kilde til din påstand omkring hvalpeføde. Igen en ting er hvad hvalpene æder i naturen som deres mor har fanget - en anden ting er hvad vi mennesker så ville stoppe i hvalpen herhjemme.

 

Jeg vælger bestemt og tro at hvalpe ligesom rigtig mange andre dyr, skal have en anderledes kostsammensætning. Det er jo oftes sådan med hvalpefoder, at det netop er mængden af fedt der er forhøjet i foderpillen, for at hvalpene ikke skal æde flere kilo mad set i forhold til en voksen hund. Men kan nøjes med en mindre mere energirig portion.

 

Med det antal hvalpe vi har lavet gennem tiderne har jeg den erfaring...ikke blot læste kilder. Med den blanding af tørfoder, barf vi giver vores hvalpe, får vi super hvalpe hver gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
Med det antal hvalpe vi har lavet gennem tiderne har jeg den erfaring...ikke blot læste kilder. Med den blanding af tørfoder, barf vi giver vores hvalpe, får vi super hvalpe hver gang.

 

Okay, det er jo fint for jer, men så vil jeg påpege vigtigheden af at du tilkendegiver at det skrevne er baseret på egne erfaringer, når du "reklamerer" i et offentlig hundeforum.

 

Folk uden forstand kunne jo rent faktisk gå ud og købe voksenmad til deres hvalpe, uden noget kenskab, udover hvad du har skrevet herinde. Og det mener jeg ikke er hensigtigsmæssig.

 

Det er sikkert muligt, men det er absolut ikke allemandsbeskæftigelse!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundevennen
Okay, det er jo fint for jer, men så vil jeg påpege vigtigheden af at du tilkendegiver at det skrevne er baseret på egne erfaringer, når du "reklamerer" i et offentlig hundeforum.

 

Folk uden forstand kunne jo rent faktisk gå ud og købe voksenmad til deres hvalpe, uden noget kenskab, udover hvad du har skrevet herinde. Og det mener jeg ikke er hensigtigsmæssig.

 

Det er sikkert muligt, men det er absolut ikke allemandsbeskæftigelse!

 

Jeg mener stadig at der ikke bør være noget hvalpe, voksen eller senior foder. Blot fornuftigt allround foder, uden fyldstoffer, tilsætningsstoffer eller konserveringsmidler. Og jeg mener stadig at det er mængden at foder behov, når vi taler kvalitetsfoder, der er afgørende og ikke om de tilsætter mere eller mindre fedt ( hvilket typisk er forskellen på foder )

 

Jeg anbefaler iøvrigt ikke at folk skal købe voksenfoder til hvalpe, men understreger blot at vilde hunde og ulve spiser det samme som hvalpe og voksen og senior ( hvis man ser bort fra de første 8 -10 uger af hvalpens liv. )

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Du focusere helt forkert, du tænker på hvad der er "Naturligt" for hunden og ikke hvad den har brug for...Betragt dog mad som byggesten til at lave nye celler af.....ikke hvad der er naturligt eller ej.

Det kan være du synes jeg "fokusere forkert", men ved du hvad hvis man skal kun skal tænke over hvad en hund har brug for og ikke hvad der er naturligt for den, så kunne de s.. da lige så godt æde aldi's det billige, der er alt hvad en hund har brug for får at kunne vokse og overleve.

 

Så din argumentation om at fokusere på "hvad den har brug for", istedet for naturligt synes jeg ikke holder nogle steder i debaten om godt kontra knap så godt foder :roll:

 

... og nu skriver jeg altså ikke nogle steder at vi skal fodre en hund, præcis som en vild hund lever i naturen:

 

En ulv er gennem mill. af år selekteret mod indtagelse af animalske proteiner og morfologisk derfor indrettet hermod. Den kan overleve på vegetabilske fødekilder, men trives og foretrækker klart animalske fødekilder.

 

En hund er, med få undtagelser, morfologisk og fysiologisk, så lig ulven at vi uden vidre kan drage sammenligner mellem dem mht. kost.

Der er dog den lille krølle at dn domesticeret forvildet hund ikke længere er et gruppelevende dyr som jager - den jager måske ind i mellem, men oftest så lever den af menneskeligt affald samt fæces.

 

Hvis vi skulle fodre en domesticeret hund på naturligvis, skulle vi så altså - ifølge hvad du siger jeg skriver - hælde affaldsspanden og toilettet i hovedet på den! :shock:

 

Jeg siger at vi skal se på hvad hunden morfologisk og fysiologisk er skabt til at spise - og fodre der efter, dvs. fødekilder af animalske oprindelse.

 

Hvis du fodre Barf....hvilket du bestemt reklamere for er naturligt, hvorfor skal du så tilføje olier og vitamin blandinger får at din barf hunde ikke udvikler mangelsygdomme?

Jeg tror vist aldrig du har tager dig tid til at læse hvad jeg skriver om BARF? For så ville du ikke skrive dette - ialt fald ikke med god samvittighed! :roll:

 

Hunden jagter vel ikke vitaminpiller i naturen!

Næ, de jagter tilsyneladende majs og soya :lol:

 

Når jeg kommer på diverse hundefoder fabrikker og ser hvad de f.eks. gør når deres foderblandinger ikke indeholder den korrekte protein mængde....finder de så bedre kød eller mindre affald....nej de tilsætte blot proteinpulver for at hæve mængden.

 

Problemet her er at der er ubalance mellem ting som belaster hundens organer og affaldstransport systemer....den skal nærmest køre i døgn drift for at skille sig af med det.

 

Så hellere fornuftige økologiske majs og soja end slagteri affald..

Er det virkelig værere at tilsætte proteinpulver end hælde soya/majs i :confused: Begge dele er for mig ikke i orden!

 

Jeg kunne hverken drømme om at benytte et foder baseret på biprodukter - eller majs/soya :shock:

 

Se iøvrigt Eu bekendtgørelse om hvad der må og BLIVER brugt i hundefoder

Tusind tak for at gøre mig opmærksom på dette :???:

Hvis du havde læst bare nogle af mine tidligere indlæg omkring tørkost eller det jeg skriver om BARF, så ville du dog vide at jeg er rimelig godt inde i biproduktsforordningen.

 

 

... og du vælger - stadig - ikke at svare på mine spørgsmål, eller komme med kilder for dine påstande, blandt andet om pH værdien.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundevennen

Du kan se vedr. pH i hundemaver:

 

DYNAMICS OF RECOVERY OF THE BACKGROUND GASTRIC

pH AFTER ACTIVE GASTRIC SECRETION IN RESPONSE

TO A FOOD STIMULUS

A. I. Kienya

 

Link http://www.springerlink.com/content/ttj1240m831h3216/fulltext.pdf?page=1

 

Du skal desværre købe hele testen for at kunne se konklusionen. Derfor viser jeg ofte ikke link til kilder fordi de desværre ikke er gratis tilgængelige.

 

Iøvrigt skal du vel sige hvad du siger når du selv sælger Barf og de andre produkter du roser. Ikke helt uvildigt.

 

 

Personligt synes jeg Barf er rigtigt godt, i kombination med andet, endnu bedre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maria Hjort
Du focusere helt forkert, du tænker på hvad der er "Naturligt" for hunden og ikke hvad den har brug for. Hvis du fodre Barf....hvilket du bestemt reklamere for er naturligt, hvorfor skal du så tilføje olier og vitamin blandinger får at din barf hunde ikke udvikler mangelsygdomme? Hunden jagter vel ikke vitaminpiller i naturen!

 

Betragt dog mad som byggesten til at lave nye celler af.....ikke hvad der er naturligt eller ej.

 

Når jeg kommer på diverse hundefoder fabrikker og ser hvad de f.eks. gør når deres foderblandinger ikke indeholder den korrekte protein mængde....finder de så bedre kød eller mindre affald....nej de tilsætte blot proteinpulver for at hæve mængden.

 

Problemet her er at der er ubalance mellem ting som belaster hundens organer og affaldstransport systemer....den skal nærmest køre i døgn drift for at skille sig af med det.

 

Så hellere fornuftige økologiske majs og soja end slagteri affald.

 

Se iøvrigt Eu bekendtgørelse om hvad der må og BLIVER brugt i hundefoder.

 

Se evt. det hele her http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:2002R1774:20080825:DA:PDF

 

Artikel 6

Kategori 3-materiale

1. Kategori 3-materiale omhandler animalske biprodukter som

nedenfor beskrevet og alt materiale indeholdende sådanne biprodukter:

a) dele af slagtede dyr, der i overensstemmelse med EF-forskrifterne er

egnet til konsum, men som af kommercielle grunde ikke er bestemt

til konsum

b) dele af slagtede dyr, som er erklæret uegnede til konsum, men som

ikke udviser tegn på sygdomme, der kan overføres til mennesker

eller dyr, og som stammer fra slagtekroppe, der er egnede til

konsum i overensstemmelse med EF-forskrifterne

 

2002R1774

DA 25.08.2008 009.001 11

B

c) huder og skind, hove og horn, svinebørster og fjer fra dyr, der er

slagtet på et slagteri efter at have været underkastet levende syn og

ved denne undersøgelse blev fundet egnede til slagtning med henblik

på konsum i overensstemmelse med EF-forskrifterne

d) blod fra andre dyr end drøvtyggere, der er slagtet på et slagteri efter

at have været underkastet levende syn og ved denne undersøgelse

blev fundet egnede til slagtning med henblik på konsum i overensstemmelse

med EF-forskrifterne

e) animalske biprodukter fra fremstilling af produkter bestemt til

konsum, herunder affedtede knogler og grever

f) tidligere fødevarer af animalsk oprindelse eller som indeholder

animalske produkter, bortset fra køkken- og madaffald, som ikke

længere er bestemt til konsum af kommercielle grunde eller på

grund af fremstillingsvanskeligheder, mangler ved emballagen eller

andre fejl, der ikke indebærer nogen risiko for mennesker eller dyr

g) rå mælk fra dyr, der ikke udviser kliniske tegn på nogen sygdom, der

via dette produkt kan overføres til mennesker eller dyr

h) fisk eller andre havdyr, undtagen havpattedyr, som er taget på åbent

hav med henblik på fiskemelsproduktion

i) ferske biprodukter fra fisk fra anlæg, der fremstiller fiskerivarer til

konsum

j) skaller, biprodukter fra rugerier og knækægsbiprodukter stammende

fra dyr, der ikke udviser kliniske tegn på nogen sygdom, der via

dette produkt kan overføres til mennesker eller dyr

k) blod, huder og skind, hove, fjer, uld, horn, hår og pelsværk stammende

fra dyr, der ikke udviste kliniske tegn på nogen sygdom, der

via dette produkt kan overføres til mennesker eller dyr, og

l) andet køkken- og madaffald end det i artikel 4, stk. 1, litra e),

omhandlede.

2. Kategori 3-materiale skal uden unødig forsinkelse indsamles,

transporteres og identificeres i overensstemmelse med artikel 7, og

med mindre andet er fastsat i artikel 23 og 24:

a) direkte bortskaffes som affald ved forbrænding i et forbrændingsanlæg,

der er godkendt i henhold til artikel 12

b) forarbejdes i et forarbejdningsanlæg, der er godkendt i henhold til

artikel 13, under anvendelse af en af forarbejdningsmetoderne 1-5,

hvorefter det deraf resulterende materiale skal mærkes permanent,

hvis teknisk muligt med lugt, i henhold til bilag VI, kapitel I, og

bortskaffes som affald ved forbrænding eller medforbrænding i et

forbrændings- eller medforbrændingsanlæg, der er godkendt i

henhold til artikel 12, eller bringes til et deponeringsanlæg, der er

godkendt i henhold til direktiv 1999/31/EF

c) forarbejdes i et forarbejdningsanlæg, der er godkendt i henhold til

artikel 17

d) forarbejdes i et teknisk anlæg, der er godkendt i henhold til

artikel 18

e) anvendes som råvare i et anlæg, der fremstiller foder til selskabsdyr,

og som er godkendt i henhold til artikel 18

f) forarbejdes i et biogas- eller et komposteringsanlæg, der er godkendt

i henhold til artikel 15

g) hvis der er tale om køkken- og madaffald, som omhandlet i stk. 1,

litra l), forarbejdes i et biogasanlæg eller komposteres i overensstemmelser

med regler, der er fastsat efter proceduren i artikel 33, stk. 2,

eller, indtil sådanne regler er vedtaget, i overensstemmelse med national

lovgivning

2002R1774

DA 25.08.2008 009.00112

B

h) hvis der er tale om fiskemateriale, ensileres eller komposteres i overensstemmelse

med regler, der er fastsat efter proceduren i artikel 33,

stk. 2

i) bortskaffes på en anden måde eller anvendes på en anden måde i

overensstemmelse med regler, der er fastsat efter proceduren i

artikel 33, stk. 2, efter høring af den relevante videnskabelige

komité. Disse fremgangsmåder kan enten supplere eller erstatte

dem, der er omhandlet i litra a)-h).

 

Hvis du mener at nutidens hunde er SÅ nært beslægtet med ulven rent fysiologisk bør slagteri affald jo ikke være dårligt for dem? I naturen spiser ulvene jo stortset alt af deres bytte dyr :mums:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Du kan se vedr. pH i hundemaver:

 

DYNAMICS OF RECOVERY OF THE BACKGROUND GASTRIC

pH AFTER ACTIVE GASTRIC SECRETION IN RESPONSE

TO A FOOD STIMULUS

A. I. Kienya

 

Link http://www.springerlink.com/content/ttj1240m831h3216/fulltext.pdf?page=1

 

Du skal desværre købe hele testen for at kunne se konklusionen. Derfor viser jeg ofte ikke link til kilder fordi de desværre ikke er gratis tilgængelige.

 

Iøvrigt skal du vel sige hvad du siger når du selv sælger Barf og de andre produkter du roser. Ikke helt uvildigt.

 

 

Personligt synes jeg Barf er rigtigt godt, i kombination med andet, endnu bedre.

 

Jeg skal se på den artikel når jeg får adgang til min egen computer, hvor jeg har adgang til temmelig mange online tidskrifter gennem KU's log in (og har tid).

 

... og mht. at rose ting:

 

Jeg har ingen skjult dagsorden. Jeg kan virkelig ikke forstå hvordan du kan så meget som påstå at jeg er uvildig: Jeg sælger ét produkt ud af de mange som jeg har listet som godt: F4D.

 

Hvis du for pokker bare gad at læse mine indlæg ordentligt for en gang skyld!

 

Jeg sælger IKKE: Orjen, Acana, Fromms Holistick Gold, Eaglepack mv. som jeg også anbefalder som særdeles gode mærker

... også sælger jeg forøvrigt heller ikke hverken RHM eller DBC produkter!

 

Det er kun dig som vist ikke helt kan siges fri for at være uvillig!

 

- ja undskyld men nu bliver jeg sgu snart rigtig sur :evil:

 

Hvis du mener at nutidens hunde er SÅ nært beslægtet med ulven rent fysiologisk bør slagteri affald jo ikke være dårligt for dem? I naturen spiser ulvene jo stortset alt af deres bytte dyr :mums:

[/left]

Slagteri affald er efter min mening også ganske udemærket fodermidler til dyr. Jeg selv bruger en del til mine hunde: knogler, struber, nyre, kallun, hjerter, lever, mellemgulv, kæbekød, tunger mv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundevennen

Det er kun dig som vist ikke helt kan siges fri for at være uvillig!

 

- ja undskyld men nu bliver jeg sgu snart rigtig sur :evil:

 

Jeg sælger sku ingenting!! :vinken: og nævner ikke produktnavn mere....det får man blot hug for i dette forum.

 

Når jeg snakker om slagteriaffald mener jeg: blod, huder og skind, hove, fjer, uld, horn, hår og pelsværk o.lign.

Det andet er jo hele komponenter, ting som blot vi mennesker ikke spiser....måske bortset fra kinesere :)

 

Jeg er utrolig glad for at høre du ikke sælger barf fra rigtighundemad!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...