Hop til indhold

lyd og håndsignaler


Gæst frederik
 Share

Recommended Posts

Gæst frederik

hej

jeg har brug for lidt hjælp til signaler. jeg kan mange af de gængse og normale med lyd, sit, dæk, stå, frem, indkald. men jeg mangler håndsignaler til disse. jeg kan jo selv være kreativ og bruge dem der falder mig bedst for. men er der ikke nogle gængse brugt håndsignaler til hunde.

hilsen frederik

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Jeg kan sige hvad jeg bruger af signaler:

 

Alle signaler er udledt af den bevægelse som du bruger under indlæringen.

 

Sit: hånden føres op og en smule frem

Dæk: hånden føres ned

Stå: hånden føres bagud og lidt til siden

Dirigeringen: hånden føres i den retning hunden ønskes

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst frederik

tak for svar.

ikke så langt fra det jeg selv bruger nu. dæk lig håndfladen mod migselv med bevægelse nedad. stå det samme bare bevægende opad. frem i landet lig armen hængende ned med håndfladen fremad bevægelse fremad i bue opad strakt arm. det ser ud til at de bevægelser der falder en ind spontant er rimelige ok. men rart at hører hvad andre bruger. og rigtigt sjovt at træne med hunden. jeg kan se du har border collie på billedet er det dine. min er også en border

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger også lignende håndsignaler.

 

Sit: Hånden op og lettere fremad med en pegefinder løftet

dæk: flad hånd der holdes vandret og lavt

twist: cirkelbevægelse foran mig

bak: peger fremefter med strakt arm

stop: flad hånd med spredte fingre holdes lodret

 

fløjtelyd for at dreje til højre og en anden for at dreje til venstre.

 

Jodie er halvt border :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man må bruge lige nøjagtig de håndsignaler man vil, så gør hvad der falder dig mest naturligt.

 

Jeg gør følgende:

Sit: Knyttet hånd med strakt pegefinger pegende opad

Plads: Knyttet hånd med strakt pegefinger pegende nedad

Dæk: Flad hånd med håndfladen nedad

Stå: Flad hånd med håndfladen vendt mod hund, hånden "på langs"

Bliv: Flad hånd med håndfladen vendt mod hund, hånden "på højkant"

Bak: To fingre peger nedad, håndryggen mod hunden

Link til indlæg
Del på andre sites

Sit - højre pegefinger op i luften.

Dæk - venstre hånd foran kroppen og håndfladen nedad.

Stå - højre hånd ud fra kroppen, Håndfladen mod hunden i en fremadrettet bevægelse.

Fremsendelse & dirigeret apport - højre eller venstre arm peger i den retning hunden skal løbe.

Bakke - begge hænder ud fra kroppen med håndfladerne mod hunden.

 

Samme fremgangsmåde både til borderne og tervueren :-D

 

 

Stå, sit, dæk kommandoerne er når hunden skal lave fjernkontrol ;-) positioner under gang, bruger jeg ikke håndtegn, men "fod-tegn" :lol:

Redigeret af Hailey
tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst frederik

hej umulia og haliy

ja man er fritstillet til at gøre hvad man vil hi hi den glæde har man med hund:-D

jeg spørger for at få nogle gode input og måske undgå at få lavet nogle tegn der pludselig overlapper hinanden så hunden kan blive forvirret på hvad jeg mener.

til haliy

hi hi border er bare godt og som der står har man først haft en er man altid til dem eller aldrig til dem :-) jeg har prøvt nogle forskellige racer. dansk svensk. lab. og en border før den jeg har nu. den jeg har nu er 6 år og jeg har lige fået hende. hun er fantastisk at arbejde med.

glade hilsner frederik

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger meget få håndsignaler, så for vores vedkommende er der ikke den store risiko for forvirring :blink:

 

Til sit bruger jeg den gængse; højre hånd/pegefinger, op i luften, hen mod/over hunden.

 

Til stå bruger jeg en lidt mere alternativ, hvis man kan sige det sådan; Højre hånd ind foran mig selv, med fingrende lukket, ligsom hvis jeg holdt en godbid, trækker hånden lidt tilbage og i det øjeblik hunden rejser sig, strækker jeg fingerne ud mod hunden, med flad hånd og håndfladen vendt ned ad. Det er lidt svært at forklare, men det ser ikke ud af så meget når det bliver udført, på trods af den lange forklaring ;-)

 

Jeg bruger ikke håndsignal til dæk og ej heller til fremadsendelse hvis hunden bare skal lige ud, så er det kun verbal kommando, skal hunden derimod til højre eller venstre strækker jeg pågældende arm i den retning, det samme ved dirigerings apport.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...