Hop til indhold

At sige fra

Lonny
 Share

Recommended Posts

Som nogen af jer måske husker, så var jeg med Baldur til træning hos en adfærdsterapeut, og det havde en meget uheldig udgang, hvor Baldur endte med at snappe ud efter mig:

http://www.hunde-forum.dk/adfaerd/8310-er-det-ogsa-ok-bare-vaere-hund.html

Det har desværre haft nogle rigtig uheldige konsekvenser som jeg ikke helt ved hvordan jeg skal håndtere :cry:

Baldur er begyndt oftere og oftere at snappe ud når der er noget han bliver bange for, og jeg kan samtidig mærke at hvis dette ikke bliver respekteret, så vælger han at lægge lidt mere tryg på sin markering :cry:

Han bider endnu ikke, men jeg kan godt frygte at han en dag måske gør :cry:

Det han er blevet (mere) bange for er fysisk håndtering. Før vi var til denne træningssession så kunne vi sagtens fjerne tæger på ham, men i dag vil han ikke tillade det hvis de sidder på hans bagparti (alle andre steder må jeg godt) :cry: Det resulterer i, at han løfter læben, og bliver dette ikke respekteret, så forsøger han at snappe. Først ud i luften og hvis dette heller ikke bliver respekteret, så griber han fat om min hånd, og ligesom signalere (ved at trykke lidt hård) at han sagtens kan bide, men vælger ikke at gøre det...

Han har også en enkelt gang snappet ud efter mig da jeg forsøgte at skubbe ham ned fra sofaen (noget jeg normalt godt kan), og efterfølgdende kunne jeg udemærket godt se at mit greb mindede om det der skete til den uheldige træningssession...

Jeg er ikke helt klar over hvorfor han gør som han gør, har han mistet tilliden til mig, eller har han bare fundet ud af at det virker det han gør? Alt efter grunden, skal det jo håndteres på forskellig vis.

I dag forsøgte jeg at klikkertræne det med at få fjernet tægen, da han desværre har en siddende på inderlåret som skal væk. Det gik også fint indtil at jeg fik tangen sat fast rundt om tægen, så peb han og løb væk :cry: Så han syntes åbenbart (selvom jeg ikke forstå hvorfor) at det gør ondt, men det positive er, at han løb væk i stedet for at snappe efter mig. Så jeg må jo forsætte med klikkertræningen. Men hvad gør jeg så med den tæge der sidder der, den skal jo væk, og klikkertræning sker jo ikke bare på en dag?

Jeg overvejede også at give ham mundkurv på når han skal håndteres fysisk, for på denne måde at vænne ham af med at reagere ved at snappe, men er det mon en god idé eller vil han så bare blive endnu mere usikker?

Hvorfor er han begyndt at reagere så voldsomt? Og hvad kan jeg gøre for at stoppe ham i at reagere så voldsomt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikke læst den anden tråd, men jeg synes at det unægteligt lyder som om han har smerter. Det er typiske smerte reaktioner han kommer med.

Det tænkte jeg også på, i og med at det kun går galt når det har noget med hans bagparti at gøre, alle andre steder er der jo ingen problemer.

Han er jo en nervøst anlagt hund, og ligesom vi andre får smerter i ryggen ved at være anspændt, så får hunde det i bagpartiet.

Jeg ved bare ikke helt hvad jeg skal gøre ved det. For et halvt år siden var han til kiroprkator, og hun sagde han var meget anspændt i bagpartiet, men at der ellers ikke var noget fysisk galt. Hun ville gerne have at han kom der jævnligt, men jeg valgte at lade være, fordi at Baldur absolut ikke kunne lide det, og derfor snappede voldsomt ud efter mig (altid mig, aldrig de andre :blink: Heldigvis :5up:).

Han blev røgentfotograferet hos dyrlægen for et halvt år siden, og dyrlægen mente hans hofter så fine ud, DKK mente så at de var hhv. B og C.

Skal jeg bare give ham en mundkurv på og så tvinge ham til kiropraktor alligevel? Det hjalp nemlig på hans bevæge mønstrer sidst han var der, og han blev bedre til at hoppe op og ned i sofaen.

ps. Desuden har dyrlægen lige fundet ud af at han har en voldsom infektion, dette kunne hun se i hans blodprøve, desværre kan blodprøven ikke vise hvad han fejler, så han skal til dyrlæge igen på torsdag så vi kan finde ud af hvad der er han fejler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg glemte også at nævne, at når Baldur siger fra ved at snappe, så er hans næste skridt 110% at smide sig om på ryggen og lave underkastelses signaler.

Jeg slår ham ikke når han snapper eller på nogen anden måde straffer ham, så derfor virker denne umiddelbare underkastelse direkte efter at han har snappet, lidt som om at det at han snapper er en refleks han ikke kan stoppe, hvorefter han straks indser at det ikke var så godt det han gjorde der, og derfor forsøger at rette op på det igen.

Jeg ved ikke om min tolkning af hans underkastelse er korrekt, men ret mig endelig hvis I ikke er enige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Det tænkte jeg også på, i og med at det kun går galt når det har noget med hans bagparti at gøre, alle andre steder er der jo ingen problemer.

Han er jo en nervøst anlagt hund, og ligesom vi andre får smerter i ryggen ved at være anspændt, så får hunde det i bagpartiet.

Problemet behøver ikke nødvendigvis at sidde ved bagparten, men det kunne da tyde på at et eller andet er galt.

For et par uger siden blev Buddy stukket af en hveps/bi ved hans ene øje, i tiden lige efter fór han sammen, hvis jeg fik rørt ham eller, hvis der kom en flue for tæt på, og kunne finde på at snappe ud.

Han var tydeligt irriteret ved det, da han gned sig ved øjet, og jeg tænkte mit, for hvad nu hvis disse udfald og reaktioner var vedvarende, det ville jo være skrækkeligt. Men efter et par dage, og stikket var væk, så gik denne uønskede reaktion også i sig selv igen, og der har ikke været noget efterfølgende. Dette bekræfter bare over for mig, at smerter/irritation kan gøre en forskel og man skal virkelig være på vagt .

Jeg ved bare ikke helt hvad jeg skal gøre ved det. For et halvt år siden var han til kiroprkator, og hun sagde han var meget anspændt i bagpartiet, men at der ellers ikke var noget fysisk galt. Hun ville gerne have at han kom der jævnligt, men jeg valgte at lade være, fordi at Baldur absolut ikke kunne lide det, og derfor snappede voldsomt ud efter mig (altid mig, aldrig de andre :blink: Heldigvis :5up:).
En skade kan komme meget pludselig, så selvom der ikke var noget dengang, kan der sagtens være noget nu.

Nu ved jeg ikke hvem du har brugt, men der er jo forskel på kiropraktorer, så måske du skal bruge en anden.

Jeg selv har prøvet to forskellige, og der er himmelvid forskel på de to. Den ene arbejder hurtigt og effektivt uden at tænke så meget over hunden og dens grænser, hvorimod, den anden arbejder i hundens tempo, for at undgå at overskride dens grænser.

Han blev røgentfotograferet hos dyrlægen for et halvt år siden, og dyrlægen mente hans hofter så fine ud, DKK mente så at de var hhv. B og C.

Skal jeg bare give ham en mundkurv på og så tvinge ham til kiropraktor alligevel? Det hjalp nemlig på hans bevæge mønstrer sidst han var der, og han blev bedre til at hoppe op og ned i sofaen.

Nu er det svært lige at rådgive med, hvad der er bedst, da jeg ikke selv har set ham og hvordan han er blevet håndteret, men jeg tror, at hvis det var mig, så ville jeg prøve igen, og eventuelt med en anden, hvis den kiro I har brugt er for "voldsom" for Baldur, men igen jeg ved ikke hvordan tingene har set ud, så jeg vil nødig råde til hverken det ene eller det andet.

ps. Desuden har dyrlægen lige fundet ud af at han har en voldsom infektion, dette kunne hun se i hans blodprøve, desværre kan blodprøven ikke vise hvad han fejler, så han skal til dyrlæge igen på torsdag så vi kan finde ud af hvad der er han fejler.
Dette kan jo også meget vel have noget med hans adfærd at gøre.
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Hvis du har ret i at han reagere sådan fordi han har ondt, så har han ikke mistet tilliden til mig, tværtimod. For da han sprang væk og peb, der valgte han at komme tilbage og lade mig prøve igen :-)

Jeg tror ikke han har mistet tilliden til dig. Det er jo ikke, efter hvad jeg kan forstå, fordi han holder afstand til dig, eller ikke ønsker at lave visse øvelser. Han reagere ved at blive rørt fysisk, og det gør vi andre jo som regel også, hvis vi har ondt. :-)

Jeg glemte også at nævne, at når Baldur siger fra ved at snappe, så er hans næste skridt 110% at smide sig om på ryggen og lave underkastelses signaler.

Jeg slår ham ikke når han snapper eller på nogen anden måde straffer ham, så derfor virker denne umiddelbare underkastelse direkte efter at han har snappet, lidt som om at det at han snapper er en refleks han ikke kan stoppe, hvorefter han straks indser at det ikke var så godt det han gjorde der, og derfor forsøger at rette op på det igen.

Jeg ved ikke om min tolkning af hans underkastelse er korrekt, men ret mig endelig hvis I ikke er enige.

Jeg tror at du har ret. Han reagere pr refleks af eventuelt ubehag, og da han muligvis selv bliver overrasket over sin reaktion, følger han op med pacificerende signaler for at blødgøre situationen, og fortælle dig, at han ikke vil dig noget ondt. Man kan "oversætte" det til menneskesprog som en slags undskyld. Undskyld til dem, der ikke gider at man trækker det menneskelige ind i hundesammenhæng (men sådan ser jeg altså på det) :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan da godt være at jeg skal smutte en tur forbi en kiropraktor igen.

Hende vi var hos brugte ikke så meget tid på at gøre Baldur tryg, men han var heller ikke voldsom ved ham. Og jeg er ikke sikker på at vi nogensinde finder en kiropraktor Baldur kan være tryg ved, da han bliver utryg så snart han mærker, at det der skal ske ikke er almindelig nusseri, men fordi at der skal ske noget særligt. Han kan med det samme kende forskel, og han reagerer ved at blive skræmt og ville væk, så snart han mærker at det ikke bare er almindelig kæleri.

Men jeg tror lige jeg venter med kiropraktoren til Baldur har været hos lægen, der er jo noget med at det kan sprede en evt. betændelse, så man anbefaler ikke massage og lignende ved betændelsestilstande.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke han har mistet tilliden til dig. Det er jo ikke, efter hvad jeg kan forstå, fordi han holder afstand til dig, eller ikke ønsker at lave visse øvelser. Han reagere ved at blive rørt fysisk, og det gør vi andre jo som regel også, hvis vi har ondt. :-)

Jeg tror at du har ret. Han reagere pr refleks af eventuelt ubehag, og da han muligvis selv bliver overrasket over sin reaktion, følger han op med pacificerende signaler for at blødgøre situationen, og fortælle dig, at han ikke vil dig noget ondt. Man kan "oversætte" det til menneskesprog som en slags undskyld. Undskyld til dem, der ikke gider at man trækker det menneskelige ind i hundesammenhæng (men sådan ser jeg altså på det) :mrgreen:

Tak for dine input, jeg tror, at du har ret.

Jo mere jeg tænker over det, jo mere tror jeg at hans reaktioner skyldes smerter. Problemet er så bare at han altid har haft disse reaktioner i mindre grad, og nu er problemet så bare blevet værre. Så jeg frygter lidt at den infektion han har, er noget han altid har haft og at det nu bare er begyndt at blive mere smertefuldt for ham :cry:

Baldur har altid været en træt og nervøs hund, men alle dyrlæger har bare sagt til mig, at det var meget normalt. Bortset fra den nye dyrlæge jeg har nu, hun valgte at tage en fuldstændig blodprøve på ham, som så viste at han havde en voldsom infektion. Jeg kan selvfølgelig ikke vide om han altid har haft den infektion (da jeg endnu ikke ved hvad det er), men jeg kan godt have en fornemmelse af det, da han som sagt altid har været mere træt end normalt, og altid har reageret lettere nervøst.

Og efter at jeg har fået Luna, så kan jeg jo tydelig se forskellen, hvor jeg med Baldur jo efterhånden bare havde vænnet mig til at sådan var han.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Det kan da godt være at jeg skal smutte en tur forbi en kiropraktor igen.

Hende vi var hos brugte ikke så meget tid på at gøre Baldur tryg, men han var heller ikke voldsom ved ham. Og jeg er ikke sikker på at vi nogensinde finder en kiropraktor Baldur kan være tryg ved, da han bliver utryg så snart han mærker, at det der skal ske ikke er almindelig nusseri, men fordi at der skal ske noget særligt. Han kan med det samme kende forskel, og han reagerer ved at blive skræmt og ville væk, så snart han mærker at det ikke bare er almindelig kæleri.

Men jeg tror lige jeg venter med kiropraktoren til Baldur har været hos lægen, der er jo noget med at det kan sprede en evt. betændelse, så man anbefaler ikke massage og lignende ved betændelsestilstande.

Det er altid noget skidt, når de ikke er trygge ved andre, og man skal virkelig passe på, at man ikke får gjort det værre, så det er en svær balancegang. :(

Jeg ville også vente til I havde fået klar besked fra dyrlægen. Det KAN være være, at det "bare" er en infektion, der skal slås ned og det så går i sig selv igen. Det ville jo være dejligt. :5up:

Og god bedring til drengen. :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Tak for dine input, jeg tror, at du har ret.

Jo mere jeg tænker over det, jo mere tror jeg at hans reaktioner skyldes smerter. Problemet er så bare at han altid har haft disse reaktioner i mindre grad, og nu er problemet så bare blevet værre. Så jeg frygter lidt at den infektion han har, er noget han altid har haft og at det nu bare er begyndt at blive mere smertefuldt for ham :cry:

Baldur har altid været en træt og nervøs hund, men alle dyrlæger har bare sagt til mig, at det var meget normalt. Bortset fra den nye dyrlæge jeg har nu, hun valgte at tage en fuldstændig blodprøve på ham, som så viste at han havde en voldsom infektion. Jeg kan selvfølgelig ikke vide om han altid har haft den infektion (da jeg endnu ikke ved hvad det er), men jeg kan godt have en fornemmelse af det, da han som sagt altid har været mere træt end normalt, og altid har reageret lettere nervøst.

Og efter at jeg har fået Luna, så kan jeg jo tydelig se forskellen, hvor jeg med Baldur jo efterhånden bare havde vænnet mig til at sådan var han.

Øv da, jeg håber at I snart får svar på, hvad der er galt, og at han ikke skal igennem for mange prøver. :(

Jeg har desværre ikke forstand på infektioner, så jeg kan end ikke komme med nogle trøstende og beroligende ord, andet end at jeg håber, det ikke er noget alvorligt, og at I kan afhjælpe det med noget medicin af en art. :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites