Hop til indhold

Besat af legetøj m.m.

Gæst Sandra.1989
 Share

Recommended Posts

Gæst Sandra.1989

Hej alle

Håber der er nogle der kan give mig lidt råd/tips. Har min lille Kenzo, en yorkshire terrier på knapt et år, og han er bare den bedste, enormt venlig og vil ikke gøre nogen fortræd.

Dog har han fået tendens til at blive lidt besat af sit legetøj, og nogle gange også lidt for glad for sin mad hvis andre hunde nærmer sig.

Jeg er meget sammen med en veninde som har to hunde, og de tre er bedste venner uden tvivl, men nærmer de sig maden mens Kenzo spiser snapper han ud efter dem, ikke som om han vil angribe men mere at han siger "gå væk".

En anden ting er at han er meget besat af sit legetøj, han har ikke mængder af legetøj da jeg har fået af vide det er smartest at hunde kun har et eller to stykker legetøj og hans er som så mange andres det sædvanlige tov som man kan lege med sammen med dem og de kan også hygge sig med det alene, men han er så besat af det at når jeg får fat i det og vil kaste det sidder han og sitrer/ryster helt fordi han er så spændt, og jeg er af den opfattelse at hvis ikke jeg gør noget kan det måske forværre hans adfærd og det vil jeg bestemt ikke lade ske, han er simpelthen den bedste hund, elsker mennesker og ligner ikke den typiske terrier der snapper efter mange folk osv. Han er meget stille og rolig og er simpelthen en guldklump at komme hjem til.

Jeg beder til at der er en af jer derude der kan give mig lidt råd om hvad jeg kan gøre for at hjælpe ham.

På forhånd mange tak.

Mange hilsner

Sandra

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst michelle150

Mmh..

Jeg er ikke helt sikker på, hvad det er, du ser som problemer? :-)

At han snapper efter andre, hvis de nærmer sig hans mad, tror jeg da er fint nok, hvis de andre respektere det og går væk. Så de ikke går agurk på hinanden..

Det med legetøjet.. Det gør begge mine hunde også. Jeg har aldrig set det som et problem, tror da bare, at det er fordi de venter spændt på, at man kaster det, men jeg vil da lige følge med..

Link til indlæg
Del på andre sites

At hunden har ressourceforsvar overfor sin mad, ville jeg personligt ikke anse som værende et problem. Efter min mening er hunden i sin ret til at passe på sin mad, hvis andre kommer og vil stjæle det fra den. At jeg syntes mennesker skal kunne gå til en spisende hund, er så noget lidt andet.

Det kunne lyde til, at du er ved at oparbejde stress hos din hund i forbindelse med kaste-hente lege. Generelt anbefaler man ikke den type leg til nogen hunde, da det ikke gør meget andet for dem, end at opbygge stress. Ingen hund vil blive træt af denne leg, og der er derfor ingen "grund" til at lege den.

Hvis man arbejder med apportering med sin hund, er der større grad af impulskontrol og kontrolleret øvelse over det, hvorfor det ikke kan sammenlignes. Mit forslag er, at du stopper med at kaste med legetøjet og i stedet arbejder med at gemme det, så han får lov at søge efter det og bruge sin mentale energi på det fremfor den fysiske.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sandra.1989

Hej igen

Mange tak for begge svar.

Vil blot sige at det er jo min første hund, som jeg selv har 100% ansvar for alene hvilket jeg er rigtig glad for, men da det er første gang, vil jeg blot sikre mig at jeg gør alt muligt for at han har det godt.

Plus vil ikke have at han udvikler sig til at blive agressiv på nogen måde, men kan godt følge jer i at en ting er at han snapper ud efter andre hunde der nærmer sig hans mad, og en anden ting er hvis jeg eller en anden person gør det, så er det selvfølgelig ikke tilladt.

Jeg vil lige spørge nærmere indtil hvordan jeg gør legen med tovet til apport-træning - er det noget med at gå ud i det fri og kaste den og han så henter den og kommer tilbage - vil det være bedre?

Og det med at gemme den prøver jeg også nogle gange, det ser simpelthen så sjovt ud han går der og leder efter den :D

I hvert fald mange tak for svar indtil nu, det er meget værdsat :D:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen

Mange tak for begge svar.

Vil blot sige at det er jo min første hund, som jeg selv har 100% ansvar for alene hvilket jeg er rigtig glad for, men da det er første gang, vil jeg blot sikre mig at jeg gør alt muligt for at han har det godt.

Plus vil ikke have at han udvikler sig til at blive agressiv på nogen måde, men kan godt følge jer i at en ting er at han snapper ud efter andre hunde der nærmer sig hans mad, og en anden ting er hvis jeg eller en anden person gør det, så er det selvfølgelig ikke tilladt.

Jeg vil lige spørge nærmere indtil hvordan jeg gør legen med tovet til apport-træning - er det noget med at gå ud i det fri og kaste den og han så henter den og kommer tilbage - vil det være bedre?

Og det med at gemme den prøver jeg også nogle gange, det ser simpelthen så sjovt ud han går der og leder efter den :D

I hvert fald mange tak for svar indtil nu, det er meget værdsat :D:vinken:

Jeg synes du skal lade være med at kaste noget som helst til ham i et langt stykke tid. Nærmest indtil han glemme hvor sjov den leg er. Det hjælper ikke rigtig noget med apport-træning, når dyret flipper ud allerede nu. Vent med den type træning til han har glemt det med at skeje ud, slapper af, når i leger et eller andet og er velafbalanceret. Jeg tror du gør ham lige så meget skade ved apport-træning som bare ved at kyle hans reb hid og did.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville også mene at du helt skal glemme kaste / ruske legen et godt stykke tid, den har brug for en pause.

Giv den nogle andre opgaver som søge arbejde, så den kan bruge hovedet og næsen på noget andet.;-)

Og så give dig et skulderklap for at søge råd, inden det er kørt af sporet. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites