Hop til indhold

Tysons og Noomis dogdancingtråd


Nollike
 Share

Recommended Posts

Disney tema :mrgreen:

 

Bippety-bobbity-boo fra askepot

[media]

[/media]

Be our guest fra skønheden & udyret

[media]http://www.youtube.com/watch?v=KE6L7ID1kS4[/media]

Never had a friend like me fra aladdin

[media]http://www.youtube.com/watch?v=cd07uvkTeKo&feature=related[/media]

Strangers like me fra Tarzan

[media]

[/media]

On my way fra Bjørnebrødre

[media]

[/media]

Great spirits fra samme film

[media]

[/media]

 

ikke disney - men stadig tegnefilm :mrgreen:

 

Spirit - get off my back

[media]http://www.youtube.com/watch?v=GV9yEp9BqLs&feature=related[/media]

 

Jeg er selv ret vild med Disney-musik og synes, at det er fedt til dogdancing, fordi man får et tema foræret. :5up: Mit nuværende htm-nummer er jo også Disney, nemlig "You've Got A Friend In Me" fra Toy Story.

 

Jeg overvejer jo allerede "Bare Necessities" fra Junglebogen, men "Never Had A Friend Like Me" og "On My Way" skal helt klart også med i overvejelserne nu! :-D

 

"Be Our Guest" skal det IKKE være - den bruger en af de bedste klasse 3 dogdancere til et nummer, og jeg har IKKE behov for at blive sammenlignet med hende. :mrgreen:

 

Weee, hvor er det dejligt at få ny inspiration til numre. :klap: Jeg skal bruge mit nuværende htm-nummer til i hvert fald to konkurrencer til, men jeg kan også godt lide at planlægge kommende numre i god tid. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 350
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Tja, hvad med Girls Just Want to Have Fun", er det ikke lige noget for ham? :blink: Håber han lærer hurtigt, for Tyson og jeg kommer nok først op i sommerhuset den 29. Meeen mon Ikke Sammy bliver så vild med det, at han smugtræner? :mrgreen:

 

Ja der er jo lidt tøs i ham, så den sang vil da sikkert passe glimrende:blink:

 

Det kan godt være du skal tage lidt lever med hvis du skal have ham til at lære hurtigt - han smugtræner allerede nu, men jeg er ikke helt sikker på han laver alle tricksene rigtigt:stupid:

 

Vi glæder os til at se dig den 29. - jeg skal jo nok lade være med at forstyrre jeres træning, det bliver dig og Anders der kommer til at tage det store slæb:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Så har vi været til årets første dogdancingkonkurrence. :-D Det var ellers med risiko for aflysning pga. snestormen, for konkurrencen blev afholdt på Lyngholm landsted langt ude på landet på Tuse Næs. Men de rykkede starten fra kl. 10 til kl. 12, og så var vejene blevet ryddet så nogenlunde, at vi kunne komme frem.

 

Tyson gik fantastisk flot til vores "You've Got A Friend In Me"-nummer i HTM klasse 1. Han gik lidt skævt i en enkelt af positionerne, men ellers tror jeg faktisk, at det er det flotteste, han endnu har gået et heelworknummer! :banan: Jeg er så også blevet bedre til at træne mere heelwork med ham (synes jo at det er lidt sjovere at træne tricks :oops:), så det har jo nok noget at sige. :lol: Vi blev nr. 2 i klassen med 24,7 point. Nr. 1 var Sofie, en af Danmarks topudøvere, så jeg var rigtig godt tilfreds med min andenplads. :5up: Vi fik 4 oprykningspoint, så nu har vi 8 i alt i den klasse. Hvis vi får én andenplads til (eller en førsteplads), rykker vi op i klasse 2.

 

I Freestyle, hvor vi laver vores "Pretty Woman"-nummer, gøede Tyson det meste af nummeret igennem. Men det havde jeg også regnet med og havde på forhånd besluttet mig for at tage det som træning, så jeg vendte konsekvent ryggen til ham ved første vov hele nummeret igennem.

 

Jeg havde meldt os til med samme nummer i For Sjov-klassen (dog uden for konkurrence) og Ommer-klassen, netop for at kunne træne med ham, at han ikke skal gø i ringen. I For Sjov-klassen havde jeg godbidder med ind, og der gjorde han det suverænt godt! En enkelt gang begyndte han at gø, men stoppede straks jeg vendte ryggen til ham, og så kunne vi lave nummeret færdigt uden gøen. Jeg fik nogle rigtig flotte dommerkommentarer med på vejen, og jeg må sige, at det var fedt at få vist, hvordan nummeret faktisk skal se ud. :lol:

 

Emmy Simonsen kom hen bagefter og sagde, at for hende ser det ud som om, at han gør i frustration over ikke at få godbidder, og at det var derfor det gik så godt i For Sjov-klassen. Han gør jo godt nok aldrig i HTM-nummeret, men det er heller ikke lige så ophidsende som Freestyle.

 

Jeg er helt enig i, at det ligner frustration, når han gør, men det undrede mig, at det skulle være pga. godbidder, for herhjemme træner jeg også uden godbidder i hånden. Men jeg har dem synlige på bordet, og han ved, at han får dem, så Emmy mente, at det er det, der gør forskellen til konkurrencerne. Hun syntes, at jeg skal prøve at træne uden synlige godbidder, så de f.eks. er i køkkenet, når jeg træner i stuen. Det vil jeg prøve, det er i hvert fald fedt, at en erfaren handler som hende gider at give mig input, for jeg har jo ikke selv formået at løse problemet indtil videre. :vedikke:

 

I Ommer-klassen tog jeg så ikke godbidder med ind, og der lavede han faktisk det meste af nummeret super flot. Til allersidst i nummeret gik han dog i gø-mode, så det kan meget vel være en frustration over, at der ikke var kommet godbidder. Jeg tror dog også, at det har noget med ophidselse at gøre, når han begynder at gø, men det er måske en kombination.

 

Nå, men nu er der lang tid til næste konkurrence, så vi har god tid til at prøve at få styr på det. :blink: Næste konkurrence ligger i starten af maj, men Randi (træner fra min agilityklub, som også dogdancer) og jeg pønser på at arrangere en konkurrence i april på agilityklubbens arealer, hvis vi får tilladelse fra DKK. Så kan vi rigtig træne på forhånd dernede, så vi får den fedeste hjemmebanefordel. :klap::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi været til årets første dogdancingkonkurrence. :-D Det var ellers med risiko for aflysning pga. snestormen, for konkurrencen blev afholdt på Lyngholm landsted langt ude på landet på Tuse Næs. Men de rykkede starten fra kl. 10 til kl. 12, og så var vejene blevet ryddet så nogenlunde, at vi kunne komme frem.

 

Tyson gik fantastisk flot til vores "You've Got A Friend In Me"-nummer i HTM klasse 1. Han gik lidt skævt i en enkelt af positionerne, men ellers tror jeg faktisk, at det er det flotteste, han endnu har gået et heelworknummer! :banan: Jeg er så også blevet bedre til at træne mere heelwork med ham (synes jo at det er lidt sjovere at træne tricks :oops:), så det har jo nok noget at sige. :lol: Vi blev nr. 2 i klassen med 24,7 point. Nr. 1 var Sofie, en af Danmarks topudøvere, så jeg var rigtig godt tilfreds med min andenplads. :5up: Vi fik 4 oprykningspoint, så nu har vi 8 i alt i den klasse. Hvis vi får én andenplads til (eller en førsteplads), rykker vi op i klasse 2.

 

I Freestyle, hvor vi laver vores "Pretty Woman"-nummer, gøede Tyson det meste af nummeret igennem. Men det havde jeg også regnet med og havde på forhånd besluttet mig for at tage det som træning, så jeg vendte konsekvent ryggen til ham ved første vov hele nummeret igennem.

 

Jeg havde meldt os til med samme nummer i For Sjov-klassen (dog uden for konkurrence) og Ommer-klassen, netop for at kunne træne med ham, at han ikke skal gø i ringen. I For Sjov-klassen havde jeg godbidder med ind, og der gjorde han det suverænt godt! En enkelt gang begyndte han at gø, men stoppede straks jeg vendte ryggen til ham, og så kunne vi lave nummeret færdigt uden gøen. Jeg fik nogle rigtig flotte dommerkommentarer med på vejen, og jeg må sige, at det var fedt at få vist, hvordan nummeret faktisk skal se ud. :lol:

 

Emmy Simonsen kom hen bagefter og sagde, at for hende ser det ud som om, at han gør i frustration over ikke at få godbidder, og at det var derfor det gik så godt i For Sjov-klassen. Han gør jo godt nok aldrig i HTM-nummeret, men det er heller ikke lige så ophidsende som Freestyle.

 

Jeg er helt enig i, at det ligner frustration, når han gør, men det undrede mig, at det skulle være pga. godbidder, for herhjemme træner jeg også uden godbidder i hånden. Men jeg har dem synlige på bordet, og han ved, at han får dem, så Emmy mente, at det er det, der gør forskellen til konkurrencerne. Hun syntes, at jeg skal prøve at træne uden synlige godbidder, så de f.eks. er i køkkenet, når jeg træner i stuen. Det vil jeg prøve, det er i hvert fald fedt, at en erfaren handler som hende gider at give mig input, for jeg har jo ikke selv formået at løse problemet indtil videre. :vedikke:

 

I Ommer-klassen tog jeg så ikke godbidder med ind, og der lavede han faktisk det meste af nummeret super flot. Til allersidst i nummeret gik han dog i gø-mode, så det kan meget vel være en frustration over, at der ikke var kommet godbidder. Jeg tror dog også, at det har noget med ophidselse at gøre, når han begynder at gø, men det er måske en kombination.

 

Nå, men nu er der lang tid til næste konkurrence, så vi har god tid til at prøve at få styr på det. :blink: Næste konkurrence ligger i starten af maj, men Randi (træner fra min agilityklub, som også dogdancer) og jeg pønser på at arrangere en konkurrence i april på agilityklubbens arealer, hvis vi får tilladelse fra DKK. Så kan vi rigtig træne på forhånd dernede, så vi får den fedeste hjemmebanefordel. :klap::mrgreen:

 

Må man ikke give godbider i den rigtige konkurrence? Eller have dem liggende synlige så han kan se han får dem bagefter?

Link til indlæg
Del på andre sites

Må man ikke give godbider i den rigtige konkurrence? Eller have dem liggende synlige så han kan se han får dem bagefter?

 

Man må ikke have godbidder eller legetøj med i ringen i de officielle klasser. Man må gerne have godbidder liggende udenfor ringen, så hunden kan få dem, når man kommer ud. Det er jo forskelligt, hvordan der ser ud, men normalt kan hunden ikke se det område, hvor man har godbidderne liggende.

 

Jeg er dog helt sikker på, at Tyson udmærket ved, at der venter godbidder, når vi er færdige. Han er åbenbart bare lidt utålmodig og synes, at jeg skal gi' lidt guf undervejs. :blink:

 

Han har jo kunnet lave hele nummeret uden godbidder før, og han kan også i htm-nummeret, så han må kunne lære det igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man må ikke have godbidder eller legetøj med i ringen i de officielle klasser. Man må gerne have godbidder liggende udenfor ringen, så hunden kan få dem, når man kommer ud. Det er jo forskelligt, hvordan der ser ud, men normalt kan hunden ikke se det område, hvor man har godbidderne liggende.

 

Jeg er dog helt sikker på, at Tyson udmærket ved, at der venter godbidder, når vi er færdige. Han er åbenbart bare lidt utålmodig og synes, at jeg skal gi' lidt guf undervejs. :blink:

 

Han har jo kunnet lave hele nummeret uden godbidder før, og han kan også i htm-nummeret, så han må kunne lære det igen.

 

Det er så for øvrigt ikke helt rigtigt det med legetøjet... ifølge de danske regler må man gerne have legetøj med i ringen, så længe det er helt skjult for hunden (de fleste gemmer det i blusen). Når nummeret så er færdigt, kan man tage legetøjet frem og belønne hunden inde i ringen. Det må man dog ikke ifølge de internationale regler - en af de danske deltagere til NM blev faktisk disket på den bekostning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror måske jeg har fundet nøglen til at det stoppe den der gøen i freestyle-nummeret :hmm: - håber jeg da. :-)

 

Tyson var faktisk også begyndt at blive slemt til at gø herhjemme, når han syntes, at der gik for lang tid mellem godbidderne, når vi trænede freestyle. Jeg vendte ryggen til med det samme, men han kunne godt finde på at hoppe rundt om mig og gø et stykke tid, hvor han tidligere stoppede med det samme.

 

I dag trænede jeg så med godbidderne ude af syne. Han begyndte en enkelt gang at gø, men så gik jeg ud på badeværelset og lukkede døren. Han stoppede med det samme, og da jeg kom ind i stuen igen, var han meget opsat på at træne videre og gøede ikke. Jeg belønne nogle gange undervejs i nummeret - det kan jeg så langsomt trappe ned. Men jeg fornemmede helt klart, at det havde en god virkning på ham. :5up:

 

Så nu krydser jeg fingre for, at træningen virker, så vi forhåbentlig kan komme igennem vores freestylenummer til næste konkurrence uden gøen og dermed forhåbentlig få de sidste to oprykningspoint vi mangler for at rykke op i klasse 2!

 

I hvert fald kan vi jo nå at træne nummeret en del gange i "ringen" inden konkurrencen, hvis Randi og jeg får ok fra DKK til at holde næste konkurrence på agilityklubbens areal. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja - den er god!! :5up:

Og der er oplagte "bum" tidspunkter, som I kan ramme med gode tricks :klap:

 

Nu er det et htm-nummer (dvs. heelwork), jeg vil bruge det til, og ikke freestyle, så der må ikke være så mange tricks med. (Ja, jeg ved godt, at det er fuldstændig umuligt at finde ud af for alle andre end os, der dyrker sporten. :oops:) Men lidt twists og vendinger skal vi da have med, og der er "bum"erne jo oplagte. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det et htm-nummer (dvs. heelwork), jeg vil bruge det til, og ikke freestyle, så der må ikke være så mange tricks med. (Ja, jeg ved godt, at det er fuldstændig umuligt at finde ud af for alle andre end os, der dyrker sporten. :oops:) Men lidt twists og vendinger skal vi da have med, og der er "bum"erne jo oplagte. :5up:

 

Kunne faktisk godt huske at htm var det der uden så mange tricks :cool: Hehe..

Men skal han f.eks. ikke såen tappe dig på fødderne måske? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er for øvrigt meget stolt - Tyson og jeg er blevet inviteret til at deltage med vores "Big Spender"-nummer til Bakken Freestyle Mesterskaberne, når der er hundens dag på Bakken i maj. :klap: Det er ikke en åben konkurrence, man skal inviteres med, hvis man har udvist god "show quality" i løbet af året. Jeg er ikke til at skyde igennem lige nu. :cool: Og man må have godbidder med på scenen, så Tysonmanden skal nok arte sig. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øh, hvad skal man så lave hvis man ikke laver tricks:confused:

 

Heelwork, dvs. fri ved fod. Der er 10 godkendte heelwork-positioner i HTM.

 

Jeg har prøvet at forklare forskellen på HTM og Freestyle i et tidligere indlæg - men det er vist lidt indviklet. :mrgreen:

 

HTM står for heelwork to music. Det er den officielle betegnelsen for sporten dogdancing og dækker to discipliner: HTM og Freestyle. Og ja, det er forvirrende, at HTM både er en overordnet betegnelse for sporten og navnet på en af disciplinerne. :rolleyes:

 

HTM (altså disciplinen) er groft sagt fri ved fod til musik (heelwork = fri ved fod). Der er 10 heelwork-positioner i HTM. Man må også gerne lave lidt tricks til at binde heelworket sammen eller til at understrege fortolkningen, men der skal minimum være 75 pct. heelwork i et HTM-nummer, og hunden må på intet tidspunkt være længere væk end to meter fra føreren.

 

Freestyle består groft sagt af tricks. Der må også gerne være noget heelwork, men max 25 pct. Ellers må man sammensætte sit program, fuldstændig som man har lyst til.

 

Pretty Woman er vores nye freestylenummer (tidligere var det Big Spender), så ja, vi stillede op med det, men jeg valgte altså at diske os, fordi Tyson begyndte at gø så meget, den lille bøllebanan. :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er for øvrigt meget stolt - Tyson og jeg er blevet inviteret til at deltage med vores "Big Spender"-nummer til Bakken Freestyle Mesterskaberne, når der er hundens dag på Bakken i maj. :klap: Det er ikke en åben konkurrence, man skal inviteres med, hvis man har udvist god "show quality" i løbet af året. Jeg er ikke til at skyde igennem lige nu. :cool: Og man må have godbidder med på scenen, så Tysonmanden skal nok arte sig. :mrgreen:

 

Tillykke, godt gået. Måske man kunne finde vej derud.

 

Heelwork, dvs. fri ved fod. Der er 10 godkendte heelwork-positioner i HTM.

 

Kan du ikke give nogle eksempler?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du ikke give nogle eksempler?

 

Plads (hunden på venstre side)

Fod (hunden ved højre side)

Her (hunden i omvendt plads, dvs. med hovedet i modsat retning af fører)

Der (hunden i omvendt fod)

Hest (hunden mellem førers ben)

Emu (hunden i omvendt hest)

Højre (hunden foran fører parallelt med førers ben - hovedet vender mod højre)

Venstre (hunden foran fører parallelt med førers ben - hovedet vender mod venstre)

Right (som højre, men bagved fører)

Left (som venstre, men bagved fører)

 

Det er bare mine navne for positionerne, de har ikke nogle officielle navne. :-)

 

Du kan se et eksempel på et htm-nummer her:

 

[media]

[/media]
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...