Hop til indhold

Hunde i bilen?


Gæst Rikke-pigen
 Share

Recommended Posts

hej.

Jeg ved ikke om der er nogle regler, men her er hvad vi har gjort.

købt en af de her gittre man sætter ind bag i bilen. gitteret som sådan er ikke vildt stærkt men da det står op af bagsædet omme fra bagagerummet er det sikkert nok. måden vi plejer at gøre det på hvis vi så skal noget i kortere tid er 1 lad radioen køre 2 lad acen køre så hunden er nedkøllet 3 sig "for vel til hunden" så den ved vi kommer igen.

Jeg var ret skeptisk i forhold til et gitter vi har i starten, men hvis man ikke har vildt meget lyst til at få et specielt lavet bur til sin bil er det en god ting. Vi har haft 2 biler mens vi har haft det, der er kun en ulempe...den måde det sidder fast på er ved at det bliver spændt fast melem loft og gulv og det kræver lidt girlpower at få det ind. Vi har en schefer blanding, han har mange kræfter men han kan ikke komme videre når han kommer til gittret. Det vil ikke holde hunden omme bagi hvis man køre galt men til almindelig hverdags kørsel er det fint nok.

Hvis du vil vide mere så skriv igen.

:)

 

 

/sandi

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Hunde betragte som gods, og er derfor nævnt i stykket om køretøjers belæsning...

 

Køretøjers belæsning

 

§ 82. Personer eller gods må ikke være anbragt på en sådan måde, at føreren ikke har frit udsyn og tilstrækkelig mulighed for at manøvrere køretøjet. Gods skal anbringes således, at den tegngivning, der nævnes i § 32, stk. 2 og 3, eller påbudt lygte eller nummerplade ikke skjules.

 

Stk. 2. Passagerer må ikke medtages i et sådant antal eller være anbragt på en sådan måde, at der kan opstå fare for dem selv eller andre.

 

Stk. 3. Gods skal være anbragt således, at det ikke kan frembyde fare for personer eller medføre skade på ejendom. Det må endvidere ikke kunne slæbe eller falde af på vejbanen, forårsage forstyrrende støvdannelse eller lignende ulempe, vanskeliggøre færdslen eller volde unødig støj.

 

Stk. 4. Trafikministeren kan fastsætte bestemmelser om anbringelse af last og om fastgørelse af denne samt om afmærkning af langt eller bredt gods.

 

Stk. 5. Trafikministeren kan fastsætte bestemmelser om transport af farligt gods, herunder om tvungen ansvarsforsikring til dækning af erstatningsansvar, der opstår i forbindelse med transport af sådant gods.

 

Eftersom man ikke binder en hund fast uden på, må det være §82 der gælder...:-D

 

Men det er nu stadig bedst at have sin hund fastspændt eller i bur...hehe....

 

jeg har en gulpladebil, så jeg har fået svejst gitter hele vejen over, så hundene ikke kan komme om foran..

Link til indlæg
Del på andre sites

Sidder og smiler... :blink: sjovt nok får jeg nogle finulige billeder på nethinden af jeres svar ! (ikke negativt ment.. tværdigmod)

 

Men ser for mig at der kæmpes med at få en meget glad hund spændt fast i en alm sikkerhedssele :shock:.. tror det vil være en rigtig god ide at få den monteret i en specialsele inden dette forsøges, for en alm sikkerhedssele alene kan vist ikke holde hunden på plads !

 

Mht gods kørsel... så JA det må helt klart være §82 der skal hentydes til :lol:, ellers vil jeg nødig være hund i den familie .

 

Jeg selv har heldigvis en bil med to ekstrarum så dette letter turen en del når der skal 4 hunde med hvergang.

Og ud over dette så HUSK vandskål og vand til turen. UPS-poser, køkkenrulle og LAD så ALDRIG hunden står i en bil midt i solen ..

 

God tur :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde betragte som gods, og er derfor nævnt i stykket om køretøjers belæsning...

 

Køretøjers belæsning

 

§ 82. Personer eller gods må ikke være anbragt på en sådan måde, at føreren ikke har frit udsyn og tilstrækkelig mulighed for at manøvrere køretøjet. Gods skal anbringes således, at den tegngivning, der nævnes i § 32, stk. 2 og 3, eller påbudt lygte eller nummerplade ikke skjules.

 

Stk. 2. Passagerer må ikke medtages i et sådant antal eller være anbragt på en sådan måde, at der kan opstå fare for dem selv eller andre.

 

Stk. 3. Gods skal være anbragt således, at det ikke kan frembyde fare for personer eller medføre skade på ejendom. Det må endvidere ikke kunne slæbe eller falde af på vejbanen, forårsage forstyrrende støvdannelse eller lignende ulempe, vanskeliggøre færdslen eller volde unødig støj.

 

Stk. 4. Trafikministeren kan fastsætte bestemmelser om anbringelse af last og om fastgørelse af denne samt om afmærkning af langt eller bredt gods.

 

Stk. 5. Trafikministeren kan fastsætte bestemmelser om transport af farligt gods, herunder om tvungen ansvarsforsikring til dækning af erstatningsansvar, der opstår i forbindelse med transport af sådant gods.

 

Eftersom man ikke binder en hund fast uden på, må det være §82 der gælder...:-D

 

Men det er nu stadig bedst at have sin hund fastspændt eller i bur...hehe....

 

jeg har en gulpladebil, så jeg har fået svejst gitter hele vejen over, så hundene ikke kan komme om foran..

 

I færdselsloven hører hunde under gods, så hunden skal være fastgjort på en eller anden måde. En løs hund kan i værste fald slå en person ihjel ved en ulykke.

Min hund sidder i sele på bagsædet.

Redigeret af Gryn
stavefejl
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussie Aslan

Der er også et andet aspekt i det at have hunden i bilen. Min veninde havde en skikkelig gammel hund på 14 år, der aldrig hoppede rundt og altid tog alting med ophøjet ro, så hun skal "løst" i bilen, og de 3 andre hunde var i buret.

Men en dag skete det alligevel at deres gamle tæve sprang ud af bagagerummet, da de liiige skulle hente noget i bagagerummet. Hun lige ud foran en bil, hun døde nærmest på stedet... :shock: Så derfor er buret en helt uundværlig ting hos os!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...