Hop til indhold

hvorfor niver han

Gæst Sus87
 Share

Recommended Posts

Lexi min korthårede collie har den vane at nive/nabbe hele tiden...det er ikke noget der gør ondt (altid) men det har undret os hvorfor han gør det. Nogen gange er det lidt ligesom om han vil rense vores "pels" for utøj andre gange når han er kåd bliver der virkelig gået til den...Alt hvad der rager ud bliver "bidt" i (også bryster og deller :? ) ...nogen der også har en hund der gør sådan?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

Nu du skriver det er en collie, ja så kan jeg kun sige det gør de langhårede collier også, men det er en af de måder de får fårene til at flytte sig, så den hyrder såmen bare rundt med dig. Så sig jubi jeg har en hund jeg kan bruge til at hyrde får med, hvis ellers der lige bliver trænet med den.

Hilsen Karen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LKollerup

Der er såmænd ikke noget unaturligt i at 'nappe' med fortænderne - det er en helt almindelig soigneringsadfærd. Og at nogle racer så har overført det til deres oprindelig arbejde, er så en anden sag.

Udover det lyder det lidt som om at han bruger det som et stressudløb - dvs. den måde han håndterer sin egen stress på. I nogle tilfælde kan det selvfølgelig bare være helt almindelig nærhed og kontakt, men du skriver at han virkelig gør det hårdt når han kører op. Og så er det højst sandsynligt et stressudløb - ligesom at nogle hunde slikker helt overdrevent på alt hvad de kan komme i nærheden af.

Hvis det er svært at leve med skal man nok kigge på om der er et bestemt mønster i det - bestemte tidspunkter han kører op etc., for at kunne afhjælpe årsagen. Derudover kan man godt tillade sig at afvise ham når det bliver for meget med hans 'napperi' - det kan jo godt gøre ondt.

Han skal ikke skældes ud, men I kan vende jer bort fra ham eller, hvis I har lært ham det, sige nej eller ah ah - alt afhængig af hvad der virker bedst.

Måske var det ikke lige det du helt spurgte om, men jeg håber alligevel du måske kan bruge det til noget :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er skam ikke irriterende...eller jo engang i mellem.,,men har bare undret mig over hvorfor han gjorde det...når han gør det mere hårdt virker det som om det er i leg...som om han siger kom nu...

Der er også en anden ting jeg har tænkt over...når vi sidder og ser tv, så kan han finde på at stirre på os og komme med de mærkeligste ynkelige lyde...er det bare fordi han vil have opmærksomhed...vi kan simpelthen ikke lade være med at grine når han gør det...og som regel lokker vi ham over i sofaen til en nussetur :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LKollerup

Der er ingen tvivl om at det er opmærksomhed han søger. Det er måske meget sjovt lige nu, men I skal gøre op med jer selv om I kan blive ved med at holde til det hvis hans adfærd eskalerer - hvilket den ofte gør, når han får det han ønsker.

Hvis I ikke ønsker det skal blive værre, bliver I nødt til at ignorere ham, når han klynker. Men det er kun jer der kan beslutte hvorvidt det er noget I vil arbejde med eller lade være som det er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er ude at løbe frit alt det han kan et par timer hver dag + det løse (han bliver som regel lukket ud hver anden time hvor han går rundt og snuser på grunden) + boldspil i haven. Og så har vi lidt hjerne gymnastik...det er dog meget svært med ham da han er så tungnem som han er...har siden fundet ud af at det ligger til familien (det med at være tungnem)..har nemlig lige på hundegalleriet fundet hans forældre og hans søster ... :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Han er ude at løbe frit alt det han kan et par timer hver dag + det løse (han bliver som regel lukket ud hver anden time hvor han går rundt og snuser på grunden) + boldspil i haven. Og så har vi lidt hjerne gymnastik...det er dog meget svært med ham da han er så tungnem som han er...har siden fundet ud af at det ligger til familien (det med at være tungnem)..har nemlig lige på hundegalleriet fundet hans forældre og hans søster ... :D

Jeg tror måske I skal prøve med noget mere mental træning (selvom han er tungnem :wink: ) så han kan blive lidt mere træt. Hvem ved måske han slet ikke er så tungnem, når først han kommer rigtig i gang med problemløsninger og lign. :D

Når en hund bare løber rundt, bliver de selvfølgelig trætte på et tidspunkt, men de bliver hurtigere trætte, hvis man lader dem bruge deres øverste.

Jeg ville også gå væk fra sådan noget som boldspil, hvis det er kaste/hente, kaste/hente bold, da collien er en letstressende race.

n

Hvad med søg, går han rundt og søger guffer når han er ude?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok....nogen forslag til god mental træning? Jeg øver sit og dæk med ham hver dag...dæk er lige ved at være der....Sit kan han godt....

Vi laver søge øvelser med foder på græsplænene og så med tre kopper med en godbid under den ene....

Har forsøgt at lære ham at give pote...men er andre lege og sådan som er god hjerne gymnastik...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Ok....nogen forslag til god mental træning? Jeg øver sit og dæk med ham hver dag...dæk er lige ved at være der....Sit kan han godt....

Vi laver søge øvelser med foder på græsplænene og så med tre kopper med en godbid under den ene....

Har forsøgt at lære ham at give pote...men er andre lege og sådan som er god hjerne gymnastik...

Jeg har svært ved at tro at nogen avler tungnemme collier, de er meget kloge normalt, måske kan du få inspiration på et godt træningssted? hvor i landet bor du?

Der er så mange muligheder, læser du bøger?

Lone Greva, Familiehunden

Christina Bruun, Hundeliv og hverdagstræning

Her kan du hente en masse inspiration, gode bøger!!

Reserver dem på biblioteket evt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Jeg tænker at din timing måske ikke er helt på plads.

Når man træner, er timingen meget vigtig.. svær med vigtig :?

Alle sådan nogle "hyggeøvelser" er altid gode at lave, da de både styrker dit lederskab (da du finder på noget sjovt at lave), hunden lære at koncentrere sig, bliver mentalt aktiveret, man skaber god kontakt, tillid, sjov, hyggeligt samvær og samarbejde.

Du kan se nogle øvelser her http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/hundeskolen

Derudover kan man lave selvaktiverende problemløsningsopgaver såsom at gemme godbidder inde i et viskestykke, som man har bundet knude på. Hunden skal så få knuden op, får at få godbidderne. Man kan også gemme det i et håndklæde, tæppe eller andet.

En bøtte med godbidder i med låg på, som hunden skal åbne.

Den berømte flaske med godbidder i, og når hunden bliver god til at få dem ud af flasken, kan man skrue låget på, så det bliver lidt sværere.

En godbid under en skål, som den skal vælte får at få fat i godbidden. Når den kan det, kan man vælge en tungere skål, eller dyb tallerken, herfter en flad tallerken, så man hele tiden gør det lidt sværere for hunden :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg har haft lånt en masse bøger...bare ikke lige fornyeligt...men hvis jeg giver ham noget hvor han fx skal få en knude op eller giver ham en flaske så ødelægger han den bare...det går jo meget hurtigere :wink: Men jeg kunne godt have Kenai mistænkt for måske at holde Lexi lidt i baggrunde så han måske ikke tør så meget :?:

Men han ER tungnem ...hans søster's ejer har mange collier og hun kan også mærke at netop den collie (lexis søster) er en del mere tungnem end de andre...men tilgengæld er det nogle rigtig nusse hunde :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Ja det lyder ret underligt at en hund kan være tungnem og specielt en ellers aktiv og intelligent race.

Jeg har kun mødt en hund, man - måske - ville kunne bruge betegnelsen tungnem om og så alligevel ikke.

Den pågældende hund var altid yderst forsigtig når der var mennesker omkring den, specielt når man gik lidt tættere på den (søgte kontakt) og den valgte 99 ud af 100 gange at krybe ind i sin egen skal og blive nærmest apatisk og undvigende.

Sammen hund havde levet et ret svær liv med mange og forkerte 'opdragelsesmetoder' - den turde rent ud sagt ikke gøre noget af frygt for at gøre det forkerte = en hund uden initiativ overhovedet, andet end når den var sammen med artsfæller og uden mennesker i sigte.

Har du haft Lexi fra hvalp og kender du opdrætter - her siger jeg ikke at opdrætter er skurken, men det kunne jo tænkes, at der i og med at søsteren også lider af samme 'dumhed' har været en eller flere episoder i deres liv, som har gjort dem til de hunde de er i dag - det behøver jo ikke være noget opdrætter er vidende om.

Hvordan er Lexi til kontakt øvelser og har du lavet disse?

Udviser han ofte initiativ til lidt 'sjov i gaden' sammen med dig?

Virker han trist/trykket/udviser ligegyldighed/usikkerhed i øvelsessituationer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Ja det lyder ret underligt at en hund kan være tungnem og specielt en ellers aktiv og intelligent race.

Jeg har kun mødt en hund, man - måske - ville kunne bruge betegnelsen tungnem om og så alligevel ikke.

Den pågældende hund var altid yderst forsigtig når der var mennesker omkring den, specielt når man gik lidt tættere på den (søgte kontakt) og den valgte 99 ud af 100 gange at krybe ind i sin egen skal og blive nærmest apatisk og undvigende.

Sammen hund havde levet et ret svær liv med mange og forkerte 'opdragelsesmetoder' - den turde rent ud sagt ikke gøre noget af frygt for at gøre det forkerte = en hund uden initiativ overhovedet, andet end når den var sammen med artsfæller og uden mennesker i sigte.

Har du haft Lexi fra hvalp og kender du opdrætter - her siger jeg ikke at opdrætter er skurken, men det kunne jo tænkes, at der i og med at søsteren også lider af samme 'dumhed' har været en eller flere episoder i deres liv, som har gjort dem til de hunde de er i dag - det behøver jo ikke være noget opdrætter er vidende om.

Hvordan er Lexi til kontakt øvelser og har du lavet disse?

Udviser han ofte initiativ til lidt 'sjov i gaden' sammen med dig?

Virker han trist/trykket/udviser ligegyldighed/usikkerhed i øvelsessituationer?

Jeg tror du er inde på det rigtige, det er så let at tage initiativ fra hunde, at ødelægge dem, og trådstarter har netop ikke haft ham fra hvalp, jeg tror også at der skal arbejdes med tillid og meget lette opgaver, der løses med god hjælp og ros, aldrig skæld ud eller negativitet :)

Altid rose kontaktforsøg m.m..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Ja jeg har haft lånt en masse bøger...bare ikke lige fornyeligt...men hvis jeg giver ham noget hvor han fx skal få en knude op eller giver ham en flaske så ødelægger han den bare...det går jo meget hurtigere :wink: Men jeg kunne godt have Kenai mistænkt for måske at holde Lexi lidt i baggrunde så han måske ikke tør så meget :?:

Men han ER tungnem ...hans søster's ejer har mange collier og hun kan også mærke at netop den collie (lexis søster) er en del mere tungnem end de andre...men tilgengæld er det nogle rigtig nusse hunde :wink:

Jamen du spurte til forslag, og i de bøger lige præcist de bøger vil du få en masse hjælp, det du efterspærger, og hvordan det skal gøres, bøgerne er skrevet af meget dygtige hundepsykologer :)

Jeg tror ikke det er hunden det er galt med, hvordan blev han behandlet inden du fik ham?

Pt har jeg det inde på livet, en hund der ikke har lært noget rigtigt, 1 år gammel, så denne hund skal også hjælpes igang, og på ganske kort tid er der sket en masse :)

For hun er nemlig klog, har bare ikke fået den rigtige behandling hidtil :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, hunde som ikke har været trænet med som hvalpe overhovedet kan have rigtig rigtig svært ved at forstå sammenhængen mellem handling og konsekvens. At det er deres egen adfærd der udløser en godbid..

Og så virker de jo lidt dumme. jeg har mødt sådan nogle hunde og faktisk flere hyrdehunde der var sådan..

Måske fordi de samtidg nemt lukker sig inde i sig selv når de ikke forstår noget:)

han er super lækker din hund og han skal nok komme efter det:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine svigere havde en puddel da jeg lærte min mand at kende ... han var vist omkring 12 år på det tidspunkt ... og meget meget dum og meget meget rar ... men han var jo kun dum, fordi han aldrig var blevet udfordret ... han fik 2-3 gode lange gåture hver dag - og det var den aktivering han fik - ingen problemløsning ingen næsearbejde - ingenting ... og pudler går jo ikke generelt for at være dumme - så jeg tror på det er helt vildt rigtigt at man kan hive alt initiativ ud af en hund - også uden at skælde ud - men blot ved ikke at udfordre den ...

Og hvor er det sørgeligt :/

Link til indlæg
Del på andre sites

Han udviser helt klart initiativ til at nu skal vi lege og den slags..

Jeg har ikke haft ham fra hvalp...faktisk er jeg allerede 3. ejer i hans korte liv. Første ejer skulle efter sigende have mishandlet ham...hvilket godt kunne være der grunden skulle findes...

Lige da jeg fik ham var han uhylig forsigtig...hvis jeg sagde nej til ham krøb han helt sammen...men sådan er det slet ikke mere....

Der hvor jeg fik ham sagde de at han var meget bange for mænd, men sådan er det overhovedet heller ikke mere...

Jeg vidste jo overhovedet ingenting om ham da jeg købte ham...så derfor var det sjovt at støde ind i hans familie på nettet :-) Det kunne i hvertfald afkræfte nogle af de ting jeg havde fået at vide om avler....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Han udviser helt klart initiativ til at nu skal vi lege og den slags..

Jeg har ikke haft ham fra hvalp...faktisk er jeg allerede 3. ejer i hans korte liv. Første ejer skulle efter sigende have mishandlet ham...hvilket godt kunne være der grunden skulle findes...

Lige da jeg fik ham var han uhylig forsigtig...hvis jeg sagde nej til ham krøb han helt sammen...men sådan er det slet ikke mere....

Der hvor jeg fik ham sagde de at han var meget bange for mænd, men sådan er det overhovedet heller ikke mere...

Jeg vidste jo overhovedet ingenting om ham da jeg købte ham...så derfor var det sjovt at støde ind i hans familie på nettet :-) Det kunne i hvertfald afkræfte nogle af de ting jeg havde fået at vide om avler....

Jamen så har du nok grunden til hans ''tungnemhed'' her!

Så skal i bare bygge ham op med støtte, tillid, ros og kærlighed :D

De omtalte bøger ville kunne give dig en god hjælp til det, de bygger på principper som passer perfekt til det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Bøgernes titler er skrevet ned, så dem vil jeg skaffe på biblioteket :-)

Dejligt :)

I er jo allerede nået meget med ham, hvor er det godt han nu er hos jer, det er mange flytninger for en hund, 3 på det første år!

Link til indlæg
Del på andre sites