Hop til indhold

Smilla er halt


FrkSmilla
 Share

Recommended Posts

Var ved dyrlægen med Smillas øjne idag (hun har stadig for lav tåreproduktion). Måske skal vi dryppe øjne på hende resten af hendes dage og det er hundedyrt. :(

 

Udover øjnene skulle dyrlægen så også kigge på hendes ben (hun har været halt siden onsdag aften hvor hun legede lidt vildt). Det er så lidt at det også for dyrlægen var umuligt at se, hvilket ben det var galt med. Men nu kunne vi heller ikke gå så meget omkring i klinikken...

 

Han lavede bøjeprøve og undersøgte hendes ben, men hun er ikke øm nogle steder. Hun drøner også rundt og er umulig at holde i ro.

 

Vi fik dog smertestillende med. jeg er bare så bange for hun overanstrenger sig, hvis hun slet ikke kan mærke hun skal passe på sit ben. Men hun må vel hellere få det?

 

Vi fik også læge-attest, så nu kommer vi ikke til udstilling heller. Æv, hvor er jeg træt af hun sådan skrænter. Og jeg savner at kunne aktivere hende. Købte igår et Nina Ottesen spil - dog-tonado. Håber det kan trætte hende lidt, om ikke andet så mentalt.

 

Æv æv...

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv det lyder da ikke fedt. Jeg har aldrig hørt om for lav tåreproduktion - er det arveligt eller hvad kommer det af ?

 

Jeg krydser fingre for, at i får styr på hendes ben og god bedring til den bette pige :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Håber at hun får det bedre igen....hurtigt:ae:

 

Det var da træls det med tåreproduktionen:ae:... jeg har heller aldrig hørt om det før, men jeg vil klart krydse fingre for at hun vokser fra det:ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak, hvor er I søde. :-)

 

'Tørre øjne' skulle være ret normalt for racer med lidt store øjne.

 

(Cavalier King Charles Spaniel, Engelsk Bulldog, Lhasa Apso, ShihTzu, West Highland White Terrier, Amerikansk og Engelsk Cocker Spaniel, Pekingeser, Boston Terrier, Miniature Schnauzer)

 

Bare ikke i så tidlig en alder og så kan man som sagt ikke kurere det. Kun symptombehandle. :cry: Godt vi opdagede det allerede så tidligt i forløbet så det ikke udvilklede sig til noget rigtig slemt.

 

Jeg tror hun har vrikket om på benet for det kom da vi legede ruske-/ fangeleg med hendes legetøj. Bare træls det ikke går væk, men det kan da godt være der er lidt vokseværk indblandet.

 

 

Ja, jeg krydser helt vildt fingre for haltheden er væk til søndag, hvor der er udstilling. Men jeg er lidt pessimistisk, for der er ikke sket en fis den sidste uge. Hverken værre eller bedre. Men jeg venter da lidt med at melde afbud/ sende lægeerklæringen ind.

 

Nogen der ved noget om, hvornår de skal have den i hænde? (Jeg mener de skal have læge-erklæringen senest 3 dage efter udstilling, men man melder vel afbud før..?):confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv det lyder da ikke fedt. Jeg har aldrig hørt om for lav tåreproduktion - er det arveligt eller hvad kommer det af ?

 

Jeg krydser fingre for, at i får styr på hendes ben og god bedring til den bette pige :ae:

 

Jeg citerer lige lidt fra netdyredoktor..

 

 

 

Tørre øjne

Af dyrlæge Claus Nicolet

Hvad er tørre øjne (KCS)?

Tørre øjne (Keratoconjunctivitis Sicca, KCS) er en almindeligt forekommende øjensygdom hos hunde. En eller flere af tårekirtlerne kan af forskellige årsager være midlertidigt eller permanent ødelagt, hvilket fører til nedsat produktion af især den vandige del af tårevæsken.

 

60 % af hunde med tørre øjne har det i begge øjne. Tørre øjne kan føre til nedsat syn og blindhed hos ikke behandlede hunde, idet hornhinden ændrer karakter og bliver ødelagt.

Hvad er symptomerne ved tørre øjne?

Hornhinden er det væv i organismen der har flest frie nerveender. Derfor er tørre øjne i starten karakteriseret ved smerte, blinken med øjnene og lysskyhed. Der vil hurtigt opstå et klistret tåresekret og hornhinden mister sin glatte reflekterende overflade og kommer til at se mat ud. Øjet bliver betændt (conjunctivitis), rødt og hævet i slimhinden og det samsidige næsebor kan ligeledes få et tørt udseende. Der kan opstå horhindesår og i kroniske tilfælde vil der vokse små blodkar ind over hornhinden som aflejrer sorte pigmentpletter. Dette pigment kan til sidst dække hele øjet og medføre blindhed.

Hvordan kan din dyrlæge stille diagnosen tørre øjne?

Diagnosen stilles ved en såkaldt Shirmer tåretest (STT), hvor dyrlægen måler øjets tåreproduktion med en lille papirstrimmel. Denne placeres i øjet ved det nederste øjenlåg og skal sidde i øjet i et minut. Normale hunde væder papirstrimlen mellem 14 og 24 mm/min.

 

Tilfælde med tørre øjne vil have en STT værdi under 10 mm/min og hunde med symptomer på KCS har normalt en STT under 5 mm/min. Undersøgelsen er helt smertefri for hunden.

Hvordan behandles tørre øjne?

Behandlingen er øjendråber og øjensalve. Den sekundære infektion fjernes med antibiotika-øjendråber i 7–10 dage ofte kombineret med corticosteroider for at eliminere hævelsen i slimhinden og irritationen af hornhinden. Pus fjernes med ikke-irriterende opløsninger. For at beskytte øjet og dulme smerterne for hunden kan der tilføres kunstig tårevæske flere gange dagligt.

 

Den egentlige behandling er med Optimmune vet. øjensalve (2 mg/g) der indeholder ciclosporin A. Dette lægemiddel virker fremmende på produktionen af tårevæske i tårekirtlerne og har desuden en direkte anti-inflammatorisk effekt i øjet. Optimmune vet. øjensalve smøres i begge øjne 2 gange dagligt i mindst 6 uger før resultatet vurderes. Behandlingen er livslang.

 

Det er meget vigtigt for behandlingens resultat at ciclosporin A gives tidligt i sygdomsforløbet, før irreversibel skade og fibrose i tårevævet opstår. Det er derfor vigtigt at få målt hundens tåreproduktion hver 14 dag indtil der ses en stigning i tåreproduktionen (Shirmer) og herefter 2-3 gange årligt.

 

I de kroniske tilfælde hvor der intet tårekirtelvæv er tilbage, kan det komme på tale at operere øjet ved at fjerne pigmentaflejringerne i hornhinden (skal ofte gentages), eller ved at operere en af spytkirtlernes udførselsgange op til øjet, og således få tilført spyt som kunstig tårevæske. Denne operationsmetode benyttes dog meget sjældent i dag.

Hvad er fremtiden for din hund, hvis den har tørre øjne?

Prognosen er rigtig god for bevarelse af hundens syn, hvis diagnosen stilles tidligt i forløbet og behandlingen med Optimmune startes med det samme. Hos 80 % af hunde med KCS vil der efter 3 måneders behandling være en markant forøget tåreproduktion, og de kroniske hornhindeskader kan herved undgås. Behandlingen er livslang i 90 % af tilfældene.

Hvorfor får hunde tørre øjne?

Det kan ofte være svært at afgøre hvorfor den enkelte hund har udviklet tørre øjne, idet der kan være flere årsager til sygdommen. I de fleste tilfælde er der dog tale om en immunmedieret betændelsestilstand i tårekirtlen, altså en sygdom hvor hunden danner antistoffer mod sit eget tårekirtelvæv. Det er specielt disse tilfælde hvor lægemidlet Optimmune vet. vil have en god effekt.

 

Af andre årsager kan nævnes:

 

  1. Sygdommen kan være medfødt og muligvis arvelig.
  2. Traumatisk beskadigelse af tårekirtlerne og deres omgivelser (Påkørsler mm.)
  3. Operativ beskadigelse af nervebanerne til tårekitlerne.
  4. Fjernelse af tårekirtlen ved det 3. øjenlåg kan senere medføre KCS.
  5. Længerevarende brug af forskellige medikamenter, fx sulfaprodukter Atropin
    kan forårsage midlertidig/kortvarig KCS.
  6. Infektion med hundesyge (Distemper)
  7. Infektioner i tårekirtlen
  8. Andre autoimmune sygdomme

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg citerer lige lidt fra netdyredoktor..

 

 

 

Tørre øjne

Af dyrlæge Claus Nicolet

Hvad er tørre øjne (KCS)?

Tørre øjne (Keratoconjunctivitis Sicca, KCS) er en almindeligt forekommende øjensygdom hos hunde. En eller flere af tårekirtlerne kan af forskellige årsager være midlertidigt eller permanent ødelagt, hvilket fører til nedsat produktion af især den vandige del af tårevæsken.

 

60 % af hunde med tørre øjne har det i begge øjne. Tørre øjne kan føre til nedsat syn og blindhed hos ikke behandlede hunde, idet hornhinden ændrer karakter og bliver ødelagt.

Hvad er symptomerne ved tørre øjne?

Hornhinden er det væv i organismen der har flest frie nerveender. Derfor er tørre øjne i starten karakteriseret ved smerte, blinken med øjnene og lysskyhed. Der vil hurtigt opstå et klistret tåresekret og hornhinden mister sin glatte reflekterende overflade og kommer til at se mat ud. Øjet bliver betændt (conjunctivitis), rødt og hævet i slimhinden og det samsidige næsebor kan ligeledes få et tørt udseende. Der kan opstå horhindesår og i kroniske tilfælde vil der vokse små blodkar ind over hornhinden som aflejrer sorte pigmentpletter. Dette pigment kan til sidst dække hele øjet og medføre blindhed.

Hvordan kan din dyrlæge stille diagnosen tørre øjne?

Diagnosen stilles ved en såkaldt Shirmer tåretest (STT), hvor dyrlægen måler øjets tåreproduktion med en lille papirstrimmel. Denne placeres i øjet ved det nederste øjenlåg og skal sidde i øjet i et minut. Normale hunde væder papirstrimlen mellem 14 og 24 mm/min.

 

Tilfælde med tørre øjne vil have en STT værdi under 10 mm/min og hunde med symptomer på KCS har normalt en STT under 5 mm/min. Undersøgelsen er helt smertefri for hunden.

Hvordan behandles tørre øjne?

Behandlingen er øjendråber og øjensalve. Den sekundære infektion fjernes med antibiotika-øjendråber i 7–10 dage ofte kombineret med corticosteroider for at eliminere hævelsen i slimhinden og irritationen af hornhinden. Pus fjernes med ikke-irriterende opløsninger. For at beskytte øjet og dulme smerterne for hunden kan der tilføres kunstig tårevæske flere gange dagligt.

 

Den egentlige behandling er med Optimmune vet. øjensalve (2 mg/g) der indeholder ciclosporin A. Dette lægemiddel virker fremmende på produktionen af tårevæske i tårekirtlerne og har desuden en direkte anti-inflammatorisk effekt i øjet. Optimmune vet. øjensalve smøres i begge øjne 2 gange dagligt i mindst 6 uger før resultatet vurderes. Behandlingen er livslang.

 

Det er meget vigtigt for behandlingens resultat at ciclosporin A gives tidligt i sygdomsforløbet, før irreversibel skade og fibrose i tårevævet opstår. Det er derfor vigtigt at få målt hundens tåreproduktion hver 14 dag indtil der ses en stigning i tåreproduktionen (Shirmer) og herefter 2-3 gange årligt.

 

I de kroniske tilfælde hvor der intet tårekirtelvæv er tilbage, kan det komme på tale at operere øjet ved at fjerne pigmentaflejringerne i hornhinden (skal ofte gentages), eller ved at operere en af spytkirtlernes udførselsgange op til øjet, og således få tilført spyt som kunstig tårevæske. Denne operationsmetode benyttes dog meget sjældent i dag.

Hvad er fremtiden for din hund, hvis den har tørre øjne?

Prognosen er rigtig god for bevarelse af hundens syn, hvis diagnosen stilles tidligt i forløbet og behandlingen med Optimmune startes med det samme. Hos 80 % af hunde med KCS vil der efter 3 måneders behandling være en markant forøget tåreproduktion, og de kroniske hornhindeskader kan herved undgås. Behandlingen er livslang i 90 % af tilfældene.

Hvorfor får hunde tørre øjne?

Det kan ofte være svært at afgøre hvorfor den enkelte hund har udviklet tørre øjne, idet der kan være flere årsager til sygdommen. I de fleste tilfælde er der dog tale om en immunmedieret betændelsestilstand i tårekirtlen, altså en sygdom hvor hunden danner antistoffer mod sit eget tårekirtelvæv. Det er specielt disse tilfælde hvor lægemidlet Optimmune vet. vil have en god effekt.

 

Af andre årsager kan nævnes:

 

  1. Sygdommen kan være medfødt og muligvis arvelig.
  2. Traumatisk beskadigelse af tårekirtlerne og deres omgivelser (Påkørsler mm.)
  3. Operativ beskadigelse af nervebanerne til tårekitlerne.
  4. Fjernelse af tårekirtlen ved det 3. øjenlåg kan senere medføre KCS.
  5. Længerevarende brug af forskellige medikamenter, fx sulfaprodukter Atropin
    kan forårsage midlertidig/kortvarig KCS.
  6. Infektion med hundesyge (Distemper)
  7. Infektioner i tårekirtlen
  8. Andre autoimmune sygdomme

 

Jeg er godt nok ikke en hund, men jeg har det der med sygemeldig fra arb og hele baduljen i år. Jeg kunne ikke se en s*** i flere dage. Det er synd, hvis det også kan ramme en vovse. Den kan jo ikke fortælle os, hvad der er galt :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er godt nok ikke en hund, men jeg har det der med sygemeldig fra arb og hele baduljen i år. Jeg kunne ikke se en s*** i flere dage. Det er synd, hvis det også kan ramme en vovse. Den kan jo ikke fortælle os, hvad der er galt :megaked:

 

Har du tørre øjne?

 

Måske er hunde trods alt bedre stillet så. For mig ser det ud som om man ved mennesker bare bruger kunstige øjendråber ved hunde bruger man trods alt noget der stimulerer deres egenproduktion af tårevæske. (Eller bekæmper det der nedsætter produktionen).

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...