Hop til indhold

Er mobs et rigtigt valg.


Gæst Anonymous
 Share

Recommended Posts

Gæst Anonymous

Hej

 

Jeg er lige flyttet i lejlighed og kunne godt tænke mig en mobs.

Er det et rigtigt valg, og kan den klare sig i en lejlighed....

Og hvis det er min første, er det så en go "begynder" hund?

 

Ps. hvis i har nogle sjove historier im mobse, må i da gerne lige skrive dem :D

 

Hilsen

Michael

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Fogeden :-)

 

Jeg kender ikke til mops racen, men har fundet noget du måske kan bruge:

 

Mopsen er som de andre tempel- og hofhunde utrolig gode familiehunde. Mange mennesker har dog desværre et forkert indtryk af disse hunde, fordi de er så små og pusse-nussede. Fakta er imidlertid, at disse hunde har en lang række af de egenskaber, mange efterlyser hos familiehunde.

 

De er lette at lære at gå løse, fordi de er tæt knyttet til ejeren og ikke særlig interesseret i at jage. De bliver tidligt modne - omkring fire til fem måneders alder - og derfor også hurtigt renlige. De lever også meget længe. Mopsen bliver f.eks. 13-15 år. Dog kan disse racer ikke anbefales til familier med meget små børn.

 

Det er livlige, glade og sjove hunde, som dog ikke har tendens til at blive stressede. Mange af dem er værdige, selvsikre og modige hunde. Men de er sjældent aggressive. Hverken over for mennesker eller andre hunde - heller ikke hanhundene imellem. Dog kan flere af dem gø meget, når der kommer fremmede på grund af deres baggrund som vagthunde.

 

De har kun et moderat behov for motion, men skal selvfølgelig ud og gå hver dag - helst i områder, hvor de kan være løse. Men da det er små og lidt skrøbelige hunde, skal man naturligvis passe på andre hunde, som i kraft af deres størrelse let kan gøre skade på dem i leg. De skal naturligvis ud og møde andre hunde, men det skal være søde, rolige hunde. Pas på med store lidt klodsede og ukoordinerede hunde og nogle af de meget oprindelige racer, som forveksler så små hunde med byttedyr. Det er en god idé at sætte hundene op i højden, når de skal hilse på fremmede hunde for at gøre mødet mere ligeværdigt.

 

De vil gerne sidde højt oppe, f.eks. i vindueskarmen og holde udkig. De har et stort behov for kropskontakt og vil gerne sidde på knæ eller ligge i skødet. Det er ofte også meget samarbejdsvillige hunde, der især elsker at lære kunstner - og er gode til det. Agility og balanceøvelser er som regel utrolig god aktivering for disse hunde.

 

Husk, at bruge små lette seler til dem - og ALDRIG kvælerhalsbånd - på grund af deres skrøbelige kropsbygning. Da de er tidligt modne, skal man også starte træningen tidligt. Det er en god idé, at sætte disse hunde op på f.eks. et bord, når man træner med dem - det gør det nemmere for hundene at få øjenkontakt.

 

Kilde: jubii hunde nyt

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...
Gæst Anja-mops-turbo

Hejsa Michael..

 

Jeg synes sagtens at du kan anskaffe dig en mops, trods du bor i lejlighed.. Min kæreste og jeg har selv lige købt en i marts måned - vi har haft ham i en måned.. Han trives godt og pladsen er intet problem.. Du skal tænke på at denne race er en del anderledes end de fleste - hver mops er forskellig :D Men de har det til fælles at de følger ens ejer, de er menneske glade og vil hellere end gerne rende rundt i røven på dig, ligge sammen med dig i sofa og seng.. Dvs. de er hvor DU er, derfor er pladsen intet problem..

Vi bor i en 2 værelses andel lejlighed og har græs m.m. lige uden for døren..

 

Du skal dog overveje om du kunne tænke dig endnu en senere hen, da mopsen gerne vil have en ved sig det meste af tiden og de er en race der har godt af at være to.. Selvfølgelig skal man ud og møde masser af hunde, men at de ikke er alene, men har en at putte sammen med, der forstår deres sprog fuldt ud er en god ide.. :)

 

Mvh. Anja

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...