Gæst Tessa&Molly Skrevet September 13, 2009 Rapporter Share Skrevet September 13, 2009 Er Molly uopdragen eller bare hvalp/teenager? Jeg synes det virker som om hun ignorerer os når vi kalder (ikke altid, men ofte), hvis vi beder hende sitte, gør hun det ikke før det er sagt mange gange med tegn, hun bider ting i stykker stadigvæk, hun er lidt klodset hvilket kan virke lidt voldsomt nogen gange.. Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal beskrive det.. Spørg ind hvis I vil vide mere... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bichon Charlie Besvaret September 13, 2009 Rapporter Share Besvaret September 13, 2009 Hvor gammel er Molly?? Lyder nu umiddelbart som om hun bare er teenager.........:mrgreen: med selektiv hørelse.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Tessa&Molly Besvaret September 13, 2009 Rapporter Share Besvaret September 13, 2009 Hvor gammel er Molly?? Lyder nu umiddelbart som om hun bare er teenager.........:mrgreen: med selektiv hørelse.... Molly er 6½ mdr gammel.. Og tak.. Det trøster mig lidt.. Er nemlig rigtig ked af det, da nogen mener at hun er en møgdum uopdragen køter.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret September 13, 2009 Rapporter Share Besvaret September 13, 2009 Meget af det skyldes alderen, men en smule af det skyldes også at I "forurener" jeres signaler ved at gentage dem uden hunden efterlever dem. Hvorfor skulle hun sætte sig første gang, hvis det stadig er ok og hun roses/belønnes for det når hun gør det når det er blevet sagt seks gange. Den er værd at tænke over, for det vil kun opbygge en endnu "dårligere hørelse" hos hunden, hvis det fortsætter. Hvis hun ikke gør som I beder om, kan det også skyldes, at hun stadig skal have hjælp til hvad øvelsen består af. Ved indkald er det vigtigt ofte at kalde hunden ind til en godbid, men uden det betyder den kommer i snor. Og igen: en stor del af det skyldes alderen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Tessa&Molly Besvaret September 13, 2009 Rapporter Share Besvaret September 13, 2009 Meget af det skyldes alderen, men en smule af det skyldes også at I "forurener" jeres signaler ved at gentage dem uden hunden efterlever dem. Hvorfor skulle hun sætte sig første gang, hvis det stadig er ok og hun roses/belønnes for det når hun gør det når det er blevet sagt seks gange. Den er værd at tænke over, for det vil kun opbygge en endnu "dårligere hørelse" hos hunden, hvis det fortsætter. Hvis hun ikke gør som I beder om, kan det også skyldes, at hun stadig skal have hjælp til hvad øvelsen består af. Ved indkald er det vigtigt ofte at kalde hunden ind til en godbid, men uden det betyder den kommer i snor. Og igen: en stor del af det skyldes alderen. Du har da ret.. Det havde jeg ikke tænkt over.. Når vi laver en øvelse, fx sit, siger vi "sit" mens vi holder en godbid og fører den over hendes hoved.. Men ofte begynder hun at gø af os.. Måske forstår hun ikke hvad vi vil? Vi plejer at kalde ind til godbidder, men mange gange virker det som om hun er mere optaget af hvad der sker i haven end i at få godbidden.. Jeg synes det er utroligt at man kan glemme hvordan hunde i den alder er.. Men det er nok ligesom med små børn, når først de er store - så er de der ting som gav en grå hår bare glemt.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret September 13, 2009 Rapporter Share Besvaret September 13, 2009 Du har da ret.. Det havde jeg ikke tænkt over.. Når vi laver en øvelse, fx sit, siger vi "sit" mens vi holder en godbid og fører den over hendes hoved.. Men ofte begynder hun at gø af os.. Måske forstår hun ikke hvad vi vil? Vi plejer at kalde ind til godbidder, men mange gange virker det som om hun er mere optaget af hvad der sker i haven end i at få godbidden.. Jeg synes det er utroligt at man kan glemme hvordan hunde i den alder er.. Men det er nok ligesom med små børn, når først de er store - så er de der ting som gav en grå hår bare glemt.. Min hvalp er også 7 måneder.. Jeg kender godt det med at godbidderne ikke helt er interessante nok. Sørg for at træne når hun er sulten og brug kun godbidder hun vil 'sælge sin sjæl for'. Herhjemme bruger vi kun saftige kødstrimler (kylling, skinke, koteletter...) Nogle gange er hvalpe endda mere motiverede på legetøj (vælg et af hendes yndlingslegetøj fra og brug det kun som belønning ved træning. F.eks en bild, ruskelegetøj, pivdyr... Lyder måske som om I skal gå et par trin tilbage i træningen af indkald (noget med at kalde på hende, når hun i forvejen er på vej hen til jer (så hun forstår hvad 'kom' betyder. Først indenfor og så udenfor i haven... gør det gradvis lidt sværere (man kan også have hende I en lang snor i starten. Alt det ved I sikkert.) Det med at sitte ved jeg sgi ikke. Måske er hun bare for ivrig eller utålmodig. Måske skal I træne efter hun har fået krudtet lidt af... God træning. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Tessa&Molly Besvaret September 13, 2009 Rapporter Share Besvaret September 13, 2009 Min hvalp er også 7 måneder.. Jeg kender godt det med at godbidderne ikke helt er interessante nok. Sørg for at træne når hun er sulten og brug kun godbidder hun vil 'sælge sin sjæl for'. Herhjemme bruger vi kun saftige kødstrimler (kylling, skinke, koteletter...) Nogle gange er hvalpe endda mere motiverede på legetøj (vælg et af hendes yndlingslegetøj fra og brug det kun som belønning ved træning. F.eks en bild, ruskelegetøj, pivdyr... Lyder måske som om I skal gå et par trin tilbage i træningen af indkald (noget med at kalde på hende, når hun i forvejen er på vej hen til jer (så hun forstår hvad 'kom' betyder. Først indenfor og så udenfor i haven... gør det gradvis lidt sværere (man kan også have hende I en lang snor i starten. Alt det ved I sikkert.) Det med at sitte ved jeg sgi ikke. Måske er hun bare for ivrig eller utålmodig. Måske skal I træne efter hun har fået krudtet lidt af... God træning. Tak skal du fik.. Jeg tror vi vil starte "forfra" - og så se om ikke det skulle komme... Måske skal vi gøre som jeg foreslog kæresten, lukke Tessa inde/væk mens vi træner med Molly, så hun ikke bliver forstyrret.. Han vil bare ikke rigtig være med til det, han synes det er synd for Tessa.. Så måske skal jeg bare gøre det når jeg er alene med hundene.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret September 13, 2009 Rapporter Share Besvaret September 13, 2009 Nu syntes jeg jo det er mere synd at ingen ar hundene får alenetid, frem for at den ene lades alene, mens den anden trænes. Selv har jeg også to, og det er svært at få fordelt sol og vind lige, men det er bedre for alle parter, hvis de får noget træning alene. Det behøver ikke være mere end 5-10 minutter per træningspas. Hvad der er så vigtigt at huske når det gælder hundetræning, er betydningen af timing når der skal belønnes. Belønner vi bare lidt for sent eller tidligt, kan hunden hurtigt lære sig selv, at øvelsen vi eksempelvis kalder sit, nu også indeholder et vuff. Eksempel fra træningsbanen forleden, hvor vi med hvalpeholdet øvede kontakt/lineføring. En af kursisterne går med sin hund, og der er fin kontakt og hunden følger godt med. MEN inden føreren får givet sin hund godbid og ros, når den at sætte poterne på låret af hende. Hvilket hun i princippet belønner den for, eftersom godbidden ender i hundens mund i det sekund den sætter fødderne på. Nu er det en vældig lærevillig og klog hund, så det første hunden gør da de fortsætter, er at sætte poterne på låret af føre og afvente godbid. Så hurtigt kan det gå, at vi får indlært noget forkert i øvelsen. Et andet eksempel omkring at gøre det uklart for hunden hvad der forventes af en øvelse, er når fører ikke får det til at fungere, men syntes at hunden har prøvet via forskellige initiativer og det er synd for den, at den ikke kan få godbidden - hvorfor belønning udbetales alligevel. Gerne efter signalet er givet fire-fem gange. Et forsigtigt gæt på baggrund af det du skrev er, at hunden har lært at der hører mere til et "sit" end blot det at slå røven i sædet. Så jeg ville foreslå at starte forfra uden signal. Kør godbidden over hovedet som du gør, men uden du siger noget. Når hunden sætter sig roses og belønnes som sædvanligt. Når du opnår en succesrate på 80%, altså at hunden udfører det rigtig otte ud af ti gange, kan du begynde at sætte signal på igen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret September 13, 2009 Rapporter Share Besvaret September 13, 2009 Tak skal du fik.. Jeg tror vi vil starte "forfra" - og så se om ikke det skulle komme... Måske skal vi gøre som jeg foreslog kæresten, lukke Tessa inde/væk mens vi træner med Molly, så hun ikke bliver forstyrret.. Han vil bare ikke rigtig være med til det, han synes det er synd for Tessa.. Så måske skal jeg bare gøre det når jeg er alene med hundene.. Tessa har ogå godt at at træne at være alene. (Siger jeg der har det mest morsyge/ seperationsangste/ totalt afhængige dyr man kan tænke sig. Så der fik jeg lige lidt dårlig samvittighed. Det bliver vores store udfordring (for er ikke så god til at få det trænet. Jo dvs hun er god til at være alene i bilen.. men det er også det). Vi har alle vores problemer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Tessa&Molly Besvaret September 13, 2009 Rapporter Share Besvaret September 13, 2009 Tessa kan sagtens være alene, det har hun prøvet mange gange (før vi fik Molly) når vi var på job mv... Det er ikke noget problem.. Molly derimod kan ikke finde ud af det og tror det er den visse død.. Kæresten synes bare ikke vi kan være det bekendt overfor Tessa - at Molly kommer i centrum.. Selvom Tessa ikke lider nød, hvis I spørger mig.. Hun har jo haft masser alene-tid med os før Molly kom til :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret September 13, 2009 Rapporter Share Besvaret September 13, 2009 Tessa kan sagtens være alene, det har hun prøvet mange gange (før vi fik Molly) når vi var på job mv... Det er ikke noget problem.. Molly derimod kan ikke finde ud af det og tror det er den visse død.. Kæresten synes bare ikke vi kan være det bekendt overfor Tessa - at Molly kommer i centrum.. Selvom Tessa ikke lider nød, hvis I spørger mig.. Hun har jo haft masser alene-tid med os før Molly kom til :blink: Så får Tessa da fred fra den lille imens. Og måske noget lækkert hun kan sysle med (kong, marvben...). :hjerte: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kratos' mor Besvaret September 13, 2009 Rapporter Share Besvaret September 13, 2009 Jeg mener som de andre at visse signaler måske skal genopfriskes Går I til træning? I lyder som dejlige hundeforældre, som går meget op I jeres skønne hunde Har selv en basse i lømmelalderen og han hører heller ikke altid lige hvad vi siger Men så gør vi som da i startede med at øve indkald. Altså løber den modsatte vej, klapper i hænderne og sørger for at lyde frygteligt spændende Dette hjælper super. God arbejdslyst med Jeres dejlige pige og al held og lykke. Hvis I ikke går til træning, synes jeg klart at I skulle overveje det. Mange mener ikke det er nødvendigt, da de kender øvelserne fra tidligere hund eller noget, hvilket er lidt ærgerligt, da det er for hundens skyld og ikke alle hunde er ens. Måske træningsformen skal tilpasses lidt til den nye eller andet Uanset hvad, lyder I som ansvarsbevidste og kærlige ejere, der nok skal få det ønskede resultat med en god portion tålmodighed Hilsen Maja. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret September 14, 2009 Rapporter Share Besvaret September 14, 2009 Din kæreste kan jo gå en tur med Tessa imens! Eller træne i et andet værelse, sværere behøver det ikke være. Så får begge hunde alenetid med jer. Hvis han deler opgaven med hundene med dig ligeligt er det jo ikke noget problem for ham at gøre disse ting, overlader han det hele til dig skal han ikke "blande" sig Mht "sit" så prøv at holde godbidden næsten så den rører Mollys næse og løft den langsomt bagover mod hendes hale, stadig med næsekontakt, så vil hun sætte sig uden gøen. Det er vigtigt at vi guider korrekt, når vi bruger synlige godbidder. Mht. ikke at komme når du kalder i haven, så er dette en ganske almindelig ting hos mange hunde. De ved de skal ind til ingenting... Du kan gå hen til havelågen og kalde på hende og derefter guide hende ind i huset vha godbidder. Derinde øver du et par øvelser med hende og stopper ved at dryse lidt godbidder på gulvet, så er det en god oplevelse at komme ind. Jeg ser ikke dine besværligheder som et udslag af alderen, snarere mere som et resultat af at du ikke har vidst hvad du skulle gøre for at undgå besværlighederne. De ting du beskriver kan hundeejere med hunde i alle aldre nikke genkendende til. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Tessa&Molly Besvaret September 14, 2009 Rapporter Share Besvaret September 14, 2009 Jeg mener som de andre at visse signaler måske skal genopfriskes Går I til træning? I lyder som dejlige hundeforældre' date=' som går meget op I jeres skønne hunde Har selv en basse i lømmelalderen og han hører heller ikke altid lige hvad vi siger Men så gør vi som da i startede med at øve indkald. Altså løber den modsatte vej, klapper i hænderne og sørger for at lyde frygteligt spændende Dette hjælper super. God arbejdslyst med Jeres dejlige pige og al held og lykke. Hvis I ikke går til træning, synes jeg klart at I skulle overveje det. Mange mener ikke det er nødvendigt, da de kender øvelserne fra tidligere hund eller noget, hvilket er lidt ærgerligt, da det er for hundens skyld og ikke alle hunde er ens. Måske træningsformen skal tilpasses lidt til den nye eller andet Uanset hvad, lyder I som ansvarsbevidste og kærlige ejere, der nok skal få det ønskede resultat med en god portion tålmodighed Hilsen Maja.[/quote'] Tak for de pæne ord.. Vi går ikke til hundetræning.. Men jeg overvejer det meget.. Vi gjorde det ikke med Tessa, som vi aldrig har haft problemer med.. Molly er bare meget anderledes.. Og hun skal måske opdrages meget anderledes end Tessa skulle.. Vil da undersøge det med hundetræning.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Tessa&Molly Besvaret September 14, 2009 Rapporter Share Besvaret September 14, 2009 Din kæreste kan jo gå en tur med Tessa imens!Eller træne i et andet værelse, sværere behøver det ikke være. Så får begge hunde alenetid med jer. Hvis han deler opgaven med hundene med dig ligeligt er det jo ikke noget problem for ham at gøre disse ting, overlader han det hele til dig skal han ikke "blande" sig Mht "sit" så prøv at holde godbidden næsten så den rører Mollys næse og løft den langsomt bagover mod hendes hale, stadig med næsekontakt, så vil hun sætte sig uden gøen. Det er vigtigt at vi guider korrekt, når vi bruger synlige godbidder. Mht. ikke at komme når du kalder i haven, så er dette en ganske almindelig ting hos mange hunde. De ved de skal ind til ingenting... Du kan gå hen til havelågen og kalde på hende og derefter guide hende ind i huset vha godbidder. Derinde øver du et par øvelser med hende og stopper ved at dryse lidt godbidder på gulvet, så er det en god oplevelse at komme ind. Jeg ser ikke dine besværligheder som et udslag af alderen, snarere mere som et resultat af at du ikke har vidst hvad du skulle gøre for at undgå besværlighederne. De ting du beskriver kan hundeejere med hunde i alle aldre nikke genkendende til. Jeg er vist det man kan kalde den hovedansvarlige for hundene, men det er ikke frivilligt, da vi var enige om at vi begge skulle deltage lige meget.. Og det hjælper ikke at sige noget.. Hvad ville dit bud på at undgå besværlighederne så være? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts