Hop til indhold

3-årig hund laver stort og småt inde, når vi ikke er der


Gæst Maro
 Share

Recommended Posts

Gæst Leo_the_hood

Renlighedstræning

 

Hej Maro

 

Lidt om træningsprincipper:

Jeg er nødt til at korte det noget ned, ellers skulle jeg skrive en bog istedet.

 

extinction:

man arbejder i mange forbindelser med begrebet "extinction" ud fra tanken at en adfærd der ikke næres og ikke kan betale sig vil helt automatisk uddø, hunden vil ikke holde liv i en adfærd den ikke føler den får noget ud af, på en eller anden måde, skældud kan dog opfattes som en løn for hunden, det afhænger af situationen og sammenhængen.

 

Konsekvens:

Ordet konsekvens ringer tit negativt i vore ører, men inden for hundeverdenen er konsekvens=forudsigelighed, din hund skal kunne forudse konsekvensen af en given adfærd. Forudsigelighed er et nøgleord inden for hundetræning, hunden ved den får en godbid efter den har dækket, det gør den hver eneste gang. Hvis vi ikke er konsekvente og kun belønner hunden tilfældigt bliver hunden forvirret.

 

Et godt råd når du træner hund, keep it simple, stil ikke større krav end hunden kan forstå, og efterkomme, byg dit hus med små klodser, ikke duploklodser.

 

En hund skal/kan tisse når den vågner, har leget og har spist og andet der ligner, tid er selvfølgelig også en faktor, men en hund der er sund og rask kan holde sig i mange timer, et tjek hos dyrlægen kan være noget man kunne overveje, den kan jo fejle noget, og så er al træning nytteløs.

 

Hvis jeg var dig ville jeg koncentrere mig om at vise hunden din altid glade adfærd og grundrenlighedstræning.

 

Altid glad:

Mennesker der mødes hilser pænt på hinanden, det bør man også gøre med sin hund, jeg hilser på mine egne hunde siddende på gulvet, og får masser af kys og kæl, og hundene ligeså, så behøver de heller ikke springe op(ikke fordi de ellers gør det), da min mund nu er i deres hovedhøjde, hunde springer typisk op fordi de vil hilse pænt, og hunde hilser ved bl.a. at slikke i hinandens mundvige, ved mennesker er det bare skide besværligt. Hvordan du ønsker at hilse på din hund er lidt op til dig selv, så længe det for hunden opfattes positivt, og hils altid på samme positive måde.

 

Renlighedstræning:

Tilbage til basics, hunden skal ud at tisse lige når den er vågnet om morgenen hvis den får morgenmad skal den ud at tisse igen derefter, den skal ud at tisse hurtigst muligt efter din hjemkomst (husk at hilse pænt), den skal ud at tisse efter sin aftensmad, den skal ud at tisse midt på aftenen, igen umiddelbart før den sidste i familien går i seng, og derudover skal den ud at tisse når den vågner efter en lur, har leget og har spist og andet der ligner, og så skal du lære hvornår den "skal" du er nødt til at holde et vågent øje med hunden så du lærer at tolke den, typisk vil hunden blive lidt urolig og gå søgende rundt, hvis dette sker skal du ud med hunde for at tisse, og det er omgående, det er ikke om 2 min eller 20 sek. det er NU, ellers er det sikkert forsent, hvis du tager den i akten er der ikke andet at gøre end at få den med udenfor og lade den blive færdig og så belønne hunden udenfor.

Jeg satte selv ord på "gerningen" når jeg lærte mine hunde renlighed, jeg gik med ud og sagde "kan du sætte dig og tisse" dog uden at det bliver en kommando, men mere som en slags stemnings katalysator, så vi begge er tunet ind på hvad vi er der for.

Du skal også her tænke på extinction, ignorer uønsket adfærd, og beløn ønsket adfærd, har den tisset indenfor er det bare ærgerligt, bedre held næste gang.

 

Gør altid grundigt rent, og desinficer med Rodalon, det vil hæmme lysten til at tisse samme sted igen.

 

 

Hvis du har brug for mere hjælp eller vejledning kan du ringe til DCH's hundekonsulentlinie, det er gratis, koster kun kørepenge hvis det kræver hjemmebesøg. Mange detaljer er svære at løse på denne måde over internettet, det vil altid blive en eller anden form for generalisering, en hundekonsulent kan bedre vejlede når konsulenten har set hunden og familien. Og især hvis det viser sig at der også er seperations problemer vil jeg klart anbefale et besøg fra en Hundekonsulent.

 

Hov, en meget vigtig ting jeg glemte, du SKAL med ud hver eneste gang du lufter den, du må aldrig lukke den ud alene for at besørge, ikke før den er 110% renlig, og har været det i en tid

 

Held og lykke.

Redigeret af Leo_the_hood
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 51
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Leo_the_hood

Et tillægssvar:

 

Hvis mit forslag til hilse ikke er til at få til at fungere fordi hunden bliver alt for ivrig og voldsom kan det være nødvendigt at ændre taktik i en periode.

 

Når du kommer ind af døren og hunden er for voldsom til at i kan få en fornuftig ro på hilse ritualet er du nødt til at ignorere hunden(også dine øjne, du må ikke kigge på hunden) indtil den er rolig, så sætter du dig ned til hunden og hilser, hvis den så fyrer op under kedlerne igen afbryder du hilse ritualet omgående og ignorerer hunden igen, når den er rolig hilser du så igen ............o.s.v. efter 3 dage skal du helst kunne registrere en helt ny hund.

 

Mere Held og lykke

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...