Hop til indhold

Er der andre der har det samme problem som jeg?


Gæst Karina Hansen
 Share

Recommended Posts

Gæst Karina Hansen

Jeg har en Mops(Bella) på 1 år og 4 mdr. Super dejlig, men hun har fået en meget irriterende vane. Hun har længe underholdt sig selv med at gø efter skygger hjemme i lejligheden.

Jeg har svært ved at finde ud af om hun sys det er sjovt eller om hun er bange. Hun gør meget hysterisk men lorrer med halen, hun er ikke til at lokke væk eller distrahere når hun først er gået i gang. Og hun kradser også hysterisk i gulvet der hvor de er. Og eftersom der er skygger over alt er det et meget stort problem. og det driver en til vanvid!

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. ved ik om hun gør det af ren kedsomhed men hvis man så leger lidt med hende og stopper igen, så begynder hun igen. Og hun skal jo ik tro man skal lege konstant. Det er det eneste vi har prøvet med eller også når hun begynder, lukke hende ud i køkkenet, som time-out.

Please, er der ik nogen som har nogle gode råd:x:

 

Link til indlæg
Del på andre sites

For at nogle herinde skal kunne give dig et godt råd, så vil det være en god ide om du fortalte om hvad du laver med din hund i løbet af dagen.

 

Hvor mange gåture og længden af dem?

 

Hvilke aktiviteter laver du med din hund?

 

Hvor længe er den alene hjemme om dagen?

 

 

Og iøvrig velkommen herinde:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Karina Hansen

Jamen jeg arbejder fra 8.30-16.30 hver dag, men jeg bor med min søster og hun har skiftende arbejdstider så det er nok ca 6 timer min mops er alene hjemme. Og hun har intet i mod at være alene og sover bare indtil vi kommer hjem.

Gåture mener jeg hun får nok af, om morgenen, når man kommer hjem og så to gange om aften, vi har en stor park hvor vi bor så der bliver hun luftet og møder tit hunde somhun leger med.

Derhjemme leger vi også med hende, men hun har altid været virkelig hyper og slapper ikke af før vi andre går i seng. Hun ligger sig aldrig ned og bare slapper af.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst Karina Hansen

Jo selvfølgelig :-D

Jeg var enormt tæt på at få besøg af en hundeadfærdsterapeut, men jeg tænkte at inden jeg gjorde det, ville jeg virkelig prøve at gøre alt for at komme af med problemet selv. Prøve at forstå min egen hund og gøre alt for at vi kunne få det godt igen. Hun virkede jo stresset.

Så eftersom jeg lige er flyttet i lejlighed med min søster, tænkte jeg at vi allerførst måtte sørge for at Bella fik en tryg og ens hverdag, faste rammer osv og komme af med de dårlige vaner.

Men problemet var jo om aften når vi satte os for at se tv, spise eller lave mad. SÅ gik hun i gang med at stå og gø af skygger. Som om at nu kedede hun sig og det var så blevet til hendes vane.

Vi begyndte så derfor at distrahere hende HVER gang hun begyndte(det krævede MEGET tålmodighed), vi rejste os fx fra sofaen, gik ud i køkkenet og kaldte på hende, og hun blev så belønnet med en godbid eller hente et af hendes legedyr eller bare vise hende noget, men altså hele tiden sørge for at det var forskellige metoder fra gang til gang så hun ikke forbandt det med det.

Altså, vi fik hende væk fra problemet og idet hun kom når vi kaldte var det jo en god gerning. For jeg ville ikke have at hun forbandt hendes gø med godbidder, for så ville hun jo blive ved. Så derfor, Væk fra problemet først og få hende til at gøre noget andet.

Hun kan da til tider nu her få øje på en skygge og gø lidt men det er slet ik lige så tit som før, så det er ikke længere en vane. Nu elsker hun bare at ligge og putte i sofaen eller lege i stedet for at stå og underholde sig selv med de skygger.

 

Så vi er glade!!!:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror i hvert fald jeg vil forsøge det nævnte :5up:

 

Min har ikke problem med skygger, men med lyspletter.

Alle former for lyspletter - og er nok min egen fejl, da vi har leget "prik" med hende (hun jagter prikken fra laseren)

Nu er det alt lys - fra brillerne, når skohornet reflekterer i loftet, når solen spejles i dørens vindue etc. etc.

 

Det har dog ikke været så slemt på det sidste, men vil helt klart prøve, hvis hun begynder at jagte lys-pletter igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Karina Hansen

Okay, det er sjovt du siger det. Min onkel gjorde også det med laseren med Bella, men jeg havde hørt fra folk at nogle hunde kunne blive sindsyge af det, så jeg blev sur og fik ham til at stoppe det, og jeg er næsten 100% sikker på det var sådan det også startede med Bella.

 

Jeg håber i også kommer af med problemet.! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Om de ligefrem kan blive sindsyge ved jeg ikke - måske hvis det bliver brugt meget overdrevet :vedikke:

 

Vi gør det nu kun meget sjældent, ja stort set aldrig mere.

Hun fik i hvert fald brugt noget krudt når det var :ivrig:.

Men hun taber jo fuldstændig hjernen.

Jeg skulle bare klikke på knappen på laseren og hun stod der :ivrig:

Så det var noget hun syntes om.

 

Men jeg bruger den nu kun når jeg en sjælden gang tester hende i vejen.

Klarer hun kantstenen når laseren bliver ført på vejen er der intet der får hende på vejen uden tilladelse.

 

Det er som om det har hjulpet på hendes "lysallergi", så mon ikke det forsvinder helt, hvis jeg fortsætter med ikke at lege prik med hende.

Ellers må jeg forsøge med lidt afledning som dig :5up:

 

Og velkommen til i øvrigt :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...