Hop til indhold

Large breed og opkast

Gæst Krusty
 Share

Recommended Posts

Hej Alle

Jeg er ved at skifte foder til min hvalp Allister.

I den forbindelse har jeg modtaget nogle prøveposer på Fromm Puppy gold.

Nu har jeg så opdaget at det er Fromm Puppy Gold Large Breed, jeg har fået tilsendt.

Allister har kastet op hele natten, kan det være derfor?

Er der noget i et "large breed" foder som mellem/små hunde ikke kan tåle mængden af, eller?

Der står godtnok på hjemmesiden at det er "velegnet til mindre hunde".

Allister skal selvfølgelig ikke have et large breed foder, men er i tvivl om det er hele foderet han ikke kan tåle, eller blot fordi det er Large breed?

Jeg har udover det rigtig svært ved at finde ud af hvor meget han skal have.

Han er 6 måneder og vejer 7 kilo, og er en sheltie.

Er der nogen der kan give et vejledende antal gram vi kan gå efter?

Hilsen

Krusty

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har det ikke lige så godt (syg), så kan ikke selv regne på, hvor meget Allister skal have... Men prøv at kigge her: http://www.frommfamily.com/products-g-d-largepuppy.php

Jeg skulle ikke mene, at der proppes noget i large breed foder, som ikke proppes i small breed foder? Der findes jo foder, som alle racer skulle kunne vokse op på. Det er vist bare noget med mængden af de forskellige næringsstoffer, hvor store racer skal have mere af det ene, men mindre af det andet i forhold til små racer. Man skal da ikke garantere det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mio har meget sart mave, så han får næsten altid dårlig mave ved foderskifte, selvom jeg skifter langsomt.

Noget der virkelig kan få hans mave i u-du, er hvis han fx pludselig har fået rå ben/marv ben eller højproteinfoder (det får han nu dagligt uden problemer).

Generelt har hvalpe let ved at få dårlig mave, og hvis det står på i mere end et døgn uden bedring, så ville jeg smutte til dyrlægen.

Men start med lidt ZooLac og skånekost (kogt ris/kylling eller fx I/D), så hans mave kan komme igang igen. Husk masser af vand :5up:

Gå langsomt over på det nye foder når maven er ok igen, tror ikke det har noget med typen af foder at gøre, han kan jo også have spist noget på en gårtur i ikke har set?

Hvad angår mængde, så er det meget svært.

Nogle mærker angiver flere g/dag end andre, som regel har de gode foder typer lavere g/dag end de billige fra supermarkedet.

Vi fik at vide, at det var bedre at give lidt for lidt end at give for meget, så som regel skal man gå lidt længere ned end angivet på poserne.

Vej ham hver dag/2. dag og juster fodermængden efter hvad hans normal vægt skal være.

Vi brugte skemaet på www.minhillshvalp.dk til at holde øje med hans vægt, selvom vi ikke foderede med Hills.

(direkte link: http://www.hillspet.dk/da-DK/Dog/Puppy/Useful-Tools/Growth%20Chart%20Tracker.aspx )

Held og lykke! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites