Hop til indhold

Total forvirring

Gæst Sus87
 Share

Recommended Posts

For at starte fra bunden, så har jeg en korthåret collie, indtil nu kaldet Lexie.

Jeg har intet vidst om hans fortid, da tidligere ejer tilsyneladende ikke viste noget. Men hun fortalte mig at hunden vist havde været mishandlet hos første ejer.

Så blev jeg medlem af hundegalleriet, og efter blot 2 min. blev jeg kontaktet af en som var ejer af søsteren til min hund....hurraa...

Hun kunne fortælle mig hvem avler var (også på hundegalleriet) og aå kunne hun fortælle mig at der skulle være stamtavle på ham ?????

Sidsnævnte lød meget mærkeligt da tidligere ejer havde sagt at dkk havde forlangt hele kuldet aflivet pga fejlfarve...og nu sagde tidligere ejer også pludselig at de havde købt ham direkte fra avler...men hvad så med den 1. ejer der havde mishandlet ham?

Så kontaktede jeg avler som sagde at han i sin tid blev solgt uden stamtavle fordi køber ikke ønskede det...og den her omtalte køber var ikke hende jeg købte af...??

Så indtil nu er konklussionen:

-Han blev født hos avler...han blev døbt Alexander men kaldt Alex.

-han blev solgt til en dame fra Ribe, som ikke ønskede stamtavle (muligvis mishandleren???)

-Han kom tilbage til avler og hed stadig Alex

-som 6 mdr gammel blev han på ny solgt billigt uden stamtavle...her skiftede han navn til Lexie...

-som 11 mdr. gammel køber jeg ham...

Nu har jeg så valgt at kalde ham Alex igen, da jeg aldrig har kunne lide navnet Lexie...

Men er der nogen kloge mennesker herinde der ved noget om hvordan jeg forholder mig til stamtavlen? Jeg syntes jo den kunne være sjov at have, men avler vil have 3000kr for den...

Jeg har fået oplyst at det var ulovligt af avler at sælge ham uden stamtavle i første omgang...?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er lidt forvirret. Har opdrætteren ikke fået lavet stamtavler på kuldet? Eller har h*n beholdt stamtavlen på din hund?

Hvis han ikke er stambøgsført fra hvalp af kan han nemlig ikke stambogsføres nu.

Her er et citat fra dkk's hjemmeside:

Kan det lade sig gøre at få en stambog på min "ikke stambogsførte" hund?

- Nej, som udgangspunkt kan det ikke lade sig gøre at lave en stamtavle på en "ikke stambogsført hund".

En stamtavle er et dokument som bevidner stamoplysninger på en hund og den udfærdiges ud fra en registreringsanmeldelse på en tro- og love erklæring fra opdrætteren (hunhundens ejer) sammen med en personlig underskrift fra hanhundens ejer om, at parringen af de to angivne stambogsførte hunde har fundet sted. Alle levende hvalpe i et kuld skal stambogsføres samtidig inden de er 8 uger gamle. Det er altid opdrætteren, som skal anmelde et kuld til stambogsføring.

Hvis du derfor har købt en hund uden stambog, kan den ikke senere fremstilles eller lignende, og dermed opnå retten til en stambog.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, kunne ikke lige forstå det ellers... Men en stamtavle koster såvidt jeg ved ikke 3000kr.

Du ved vel heller ikke hvor meget den første ejer har givet for ham? Hvis opdrætteren har slået 3000kr af eftersom ejeren ikke ville have stambog med kan det måske være derfor opdrætteren også nu forlanger de penge.

Jeg forstår dog ikke hvorfor opdrætteren i første omgang vælger at lave stambog på alle hvalpe og så alligevel lader en køber fravælge en... Det lyder i mine ører en smule spøjst :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke noget! Og stakkels hund - godt han har fundet sig et godt og blivende hjem med en masse kærlighed :)

Mht. stamtavlen ville jeg kontakte DKK - jeg mistede i sin tid Bittens stamtavle, men ved at bevise jeg var ejer og så videre fik jeg fremstillet en ny for 600kr...

DKK ved nok bedst hvad der kan gøres :)

Link til indlæg
Del på andre sites

For at starte fra bunden, så har jeg en korthåret collie, indtil nu kaldet Lexie.

Jeg har intet vidst om hans fortid, da tidligere ejer tilsyneladende ikke viste noget. Men hun fortalte mig at hunden vist havde været mishandlet hos første ejer.

Så blev jeg medlem af hundegalleriet, og efter blot 2 min. blev jeg kontaktet af en som var ejer af søsteren til min hund....hurraa...

Hun kunne fortælle mig hvem avler var (også på hundegalleriet) og aå kunne hun fortælle mig at der skulle være stamtavle på ham ?????

Sidsnævnte lød meget mærkeligt da tidligere ejer havde sagt at dkk havde forlangt hele kuldet aflivet pga fejlfarve...og nu sagde tidligere ejer også pludselig at de havde købt ham direkte fra avler...men hvad så med den 1. ejer der havde mishandlet ham?

Så kontaktede jeg avler som sagde at han i sin tid blev solgt uden stamtavle fordi køber ikke ønskede det...og den her omtalte køber var ikke hende jeg købte af...??

Så indtil nu er konklussionen:

-Han blev født hos avler...han blev døbt Alexander men kaldt Alex.

-han blev solgt til en dame fra Ribe, som ikke ønskede stamtavle (muligvis mishandleren???)

-Han kom tilbage til avler og hed stadig Alex

-som 6 mdr gammel blev han på ny solgt billigt uden stamtavle...her skiftede han navn til Lexie...

-som 11 mdr. gammel køber jeg ham...

Nu har jeg så valgt at kalde ham Alex igen, da jeg aldrig har kunne lide navnet Lexie...

Men er der nogen kloge mennesker herinde der ved noget om hvordan jeg forholder mig til stamtavlen? Jeg syntes jo den kunne være sjov at have, men avler vil have 3000kr for den...

Jeg har fået oplyst at det var ulovligt af avler at sælge ham uden stamtavle i første omgang...?

Altså........

Hvis du har navnet på hans mor eller far, så kan du finde deres stambog --gratis-- på DKK's hundeweb-side..

OG du kan også se, om Alex er stambogsført. Hvis han ikke er det, så kan han heller ikke blive det. Kuldet skal anmeldes til stambogsføring allerede ved fødslen.

Hvad hedder hans mor og/eller far? (kennelnavn)

Link til indlæg
Del på andre sites

ORK!!!!! Jeg har allerede fundet ham!

Han er født 21-9-2006. Og han har 5 søskende. Alle undtagen én (Annika) er fejlfarvede.

Du kan ikke bruge stambogen til ret meget, andet end den er sjov at kikke på. Og blive klog på. Og det kan du gøre ved at kikke her på nettet.

Der kan du også få at vide, hvordan hans familie har klaret sig på udstillinger osv.

Her er linket:

http://www.hundeweb.dk/

Du klikker på "DKK hundedatabase".

Så kommer der en side, der hedder Hundeweb.

Du klikker på "avanceret søg"

I ruden "Navn" skriver du "Alexander"

Og i ruden "Race" vælger du "Collie, korthåret".

Så klikker du på "søg".

Derefter klikker du på det blå registreringsnummer, 20596/2006

Og vupti! så er du på Alexanders side.

Vælg fanebladet "Stamtavle"....

Ingen af hans fejlfarvede søskende er udstillede selvfølgelig, men hans søster Annica har klaret sig rigtig fint på udstillinger..

Men hun har ikke fået hvalpe... DET ville også være uetisk og usikkert at lade hende parre, når alle hendes søskende er fejlfarvede..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Altså når han er stambogsført, så har opdrætter ikke sparet noget og afslaget på 3000 kr må være givet på et andet grundlag a015.gif

Simpelthen fordi der ingen fordel er i det for opdrætter, eller for den sags skyld køber a015.gif

Jeg ville aldrig sælge en hvalp med stamtavle uden stamtavle, det er der ingen mening i !!

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså når han er stambogsført, så har opdrætter ikke sparet noget og afslaget på 3000 kr må være givet på et andet grundlag a015.gif

Simpelthen fordi der ingen fordel er i det for opdrætter, eller for den sags skyld køber a015.gif

Jeg ville aldrig sælge en hvalp med stamtavle uden stamtavle, det er der ingen mening i !!

Det er nok fordi hvalpen var fejlfarvet... Afslaget altså... :)

Jeg ville absolut heller ikke lade køber selv vælge om h*n ville have stamtavlen med når nu hele kuldet var stambogsførte...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak Birgitta :-) Jeg kender godt Annika ...hun døde for nogle dage siden :cry: Det var hendes ejer der fandt mig...og netop som vi havde aftalt at mødes med vores hunde mistde annika livet pga sygdom ...meget sørgelig historie.. :cry:

men endnu engang tak :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Jeg ville absolut heller ikke lade køber selv vælge om h*n ville have stamtavlen med når nu hele kuldet var stambogsførte...

Jo, men det kan ikke gøre stamtavlen 3000 kr værd a015.gif

Det ku da ikke give afslag ikke at ville have stamtavlen med, altså jeg ku da godt opbevare den, men den er jo også et ejerbevis, mystisk historie a015.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, men det kan ikke gøre stamtavlen 3000 kr værd a015.gif

Det ku da ikke give afslag ikke at ville have stamtavlen med, altså jeg ku da godt opbevare den, men den er jo også et ejerbevis, mystisk historie a015.gif

Ja jeg synes også det lyder noget underligt...

Men som nogle andre også skriver, så kan trådstarter nu nok få en ny ved at henvende sig til DKK :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også lidt forvirret , for du skriver DKK havde forlangt hvalpene aflivet på grund af fejlfarve o.s.v.

Dvs. - mener jeg - de ikke kan blive stambogsført og derfor tror jeg avleren har solgt det kuld hvalpe uden stambog.!!

Amber

Link til indlæg
Del på andre sites

De er alle stambogsførte....jeg har jo lige hentet stambogen :-) Og hans kuld søster har også været til stævner/udstillinger og den slags ...men hun solgte flere af hvalpene uden stambog (beholdte stambogen selv) ...avler er hollænder og havde vist ikke helt styr på tingene...

Det med at dkk ville have hvalpene aflivet må vel have været en løgn...eller også har de givet sig...

Vil dkkvirkelig forlange et helt kuld hvalpe aflivet fordi de har en forkert farve...?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også lidt forvirret , for du skriver DKK havde forlangt hvalpene aflivet på grund af fejlfarve o.s.v.

Dvs. - mener jeg - de ikke kan blive stambogsført og derfor tror jeg avleren har solgt det kuld hvalpe uden stambog.!!

Amber

Jeg mener nu ikke hvalpe forlanges aflivet pga fejlfarve. De får en anmærkning og kan ikke bruges i avlen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Susanne

Sikke dog en start på livet din hund har fået :cry:

Og hvor er det altså underligt det med at opdrætter beholder stamtavlen, jeg mener en stamtavle skal vel følge den hund der er "ejer" af stamtavlen.

Som reg. katteopdrætter kan jeg under ingen omstændigheder beholde en killings stamtavle, har da flere gange fået bemærkningen om at stamtavlen kan jeg godt beholde for den skal ikke bruges til noget, så derfor vil køber gerne undvære den mod at få killingen f.eks. 1000 kr billigere.

Mit svar er så at det sørme ikke er stamtavlen´s pris der gør at mine killinger koster det de koster. En stamtavle til en kat koster 175 kr, så det er ikke der den store udgift i opdræt af killinger ligger.

Jeg er flere gange stødt på at en hund er købt til en langt biligere pris mod at køber så ikke får stamtavlen, jeg kan stadig ikke forstå det. Hvad i al verden skal opdrætter bruge stamtavlen til og når nu den er der og betalt hvorfor så ikke give den med?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Susanne

Og hvor er det altså underligt det med at opdrætter beholder stamtavlen, jeg mener en stamtavle skal vel følge den hund der er "ejer" af stamtavlen.

Som reg. katteopdrætter kan jeg under ingen omstændigheder beholde en killings stamtavle, har da flere gange fået bemærkningen om at stamtavlen kan jeg godt beholde for den skal ikke bruges til noget, så derfor vil køber gerne undvære den mod at få killingen f.eks. 1000 kr billigere.

Mit svar er så at det sørme ikke er stamtavlen´s pris der gør at mine killinger koster det de koster. En stamtavle til en kat koster 175 kr, så det er ikke der den store udgift i opdræt af killinger ligger.

Jeg er flere gange stødt på at en hund er købt til en langt biligere pris mod at køber så ikke får stamtavlen, jeg kan stadig ikke forstå det. Hvad i al verden skal opdrætter bruge stamtavlen til og når nu den er der og betalt hvorfor så ikke give den med?

Ikke for at starte en ophedet diskussion, men det med at beholde stamtavlen og sælge billigere er ikke muligt med DKK-hunde, men skulle være set med f.eks. DRU-hunde....

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Susanne

Ikke for at starte en ophedet diskussion, men det med at beholde stamtavlen og sælge billigere er ikke muligt med DKK-hunde, men skulle være set med f.eks. DRU-hunde....

Nu siger du at det ikke er muligt - men det er jo det der er sket i dette tilfælde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Susanne

Næ. vil heller ikke have en ophedet diskusion, men en debat/snak om emnet kunne da være interresant :D

Ved ikke præcis hvilke regler de forskellige forbund har, ej heller om der er strammet op i de sidste år. Men min søster fik af en DKK opdrætter tilbudt 2 priser på en hvalp, en med tavle og en uden tavle. Det er så godt nok nogle år siden. Og vil for god ordens skyld sige at min søster valgte hund et andet sted. Men altså vi så stamtavlerne og da jeg jo altså er under nogle regler i forhold til stamtavle med katte opræt. Spurgte jeg også hvorfor der var de 2 priser og pris forskellen var altså på 2.500 kr. Svaret var at sådan gjorde man for at komme af med skidtet :?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg ved heller ikke hvad det er for noget...men rart at jeg ikke er den eneste der er forvirret...

Heldigvis kan man ikke rigtig mærke på ham længere at han har været gennem lidt af hvert...:-)

Dejligt at læse at din hund er ved at komme sig ovenpå de ting han har været igennem :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Susanne

Nu siger du at det ikke er muligt - men det er jo det der er sket i dette tilfælde...

Ja åbenbart, men det er da også det vildeste jeg endnu har hørt i den retning ! Stamtavlen hos DKK bliver jo lavet før hvalpen sælges og prisen på hvalpen kendt af køber på forhånd. Ham, der oprindelig solgte vovse har jo intet ud af at beholde stamtavlen. Den nye ejer kan jo for et mindre beløb få en ny hos DKK. Hvis du er forvirret over det her, så vid, at vi er mindst to !!! :)

Link til indlæg
Del på andre sites