Hop til indhold

Boston terrier


Gæst Frigga
 Share

Recommended Posts

Er der nogen herinde, der har en Boston terrier eller har erfaring med dem?

 

Er de lige så ramte af åndedrætsproblemer som den franske bulldog?

 

Er der nogle opdrættere i DK/SE/DE som er værd at anbefale? Jeg går ikke så meget op i om hundene er udstillingsmateriale, men mere om de er sunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for tippet. Jeg har lige forsøgt at google og var også inde og kigge på opdrætterliste fra DKK, men kan slet ikke finde nogen opdrætter i Langeskov.

 

Kender du kennelnavnet? Eller er det privat opdræt?

 

Det er et privat DKK-opdræt ;-)

Det er ikke sikkert at de har et kennelnavn. Ved bare at de har haft ét kuld. Men det skader jo ikke at spørge om de snart skal have et til. De kan sikkert kontaktes gennem klubben (altså DcH).

Link til indlæg
Del på andre sites

Det her er måske et superdumt spørgsmål: men skal alle hunderacer tjekkes for HD? Når jeg læser på boston terrieren så er det Cataract og Patella luxation de slås med, og jeg synes ikke det ser ud til at de tjekkes for HD.

Men jeg læser måske forkert :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...
Gæst Klüssendorf

Boston Terrieren er et herligt lille væsen, men jeg er nok heller ikke den mest objektive, da jeg bor sammen med 4 af slagsen og lige har fået mit første kuld hvalpe :engel:

 

Mine erfaringer er, at Boston Terrieren er en intelligent, hengivende, loyal og kontaktsøgende selvskabshund, ikke kun over for os mennesker, men også overfor hinanden. Her i huset får vi jævnligt et godt grin af deres kunstner. Jeg kender egentligt ikke så meget til den Franske Bulldog, men jeg plejer at kalde Boston Terrieren for sportsmodellen, når jeg bliver spurgt om det jeg har er en Fransk Bulldog, da Boston Terrieren er en del hurtigere og mere adræt end bulldoggen.

 

Generelt er Boston Terrieren, her i Danmark, en sund hunderace med få racespecifikke sygdomme og lav indavl, men det er selvfølgelig en kortsnudet hund, som kan få samme problemer med vejrtrækningen som andre kortsnudet hunde. Som regel skyldes vejrtrækningsproblemerne enten for smalle næsebor eller et for langt stykke af det bløde væv, der skiller luftvejene fra mund og spiserør. Ingen af mine 4 Boston Terrier har vejrtrækningsproblemer, men vil man gerne have en kortsnudet hund, så se eller hør efter vejrtrækningen hos forældrehundene til den hvalp, som man tænker på at anskaffe sig og brug en kropssele til hunden, så man ikke forværre et potentielt problem hos sin hund. Ligesom hvis der er andre sygdomme, som man er nervøse for, så spørg ind til det, når man taler med opdrætteren om deres hunde og bed eventuelt om at se en sundhedsattest fra dyrlægen. Det er forhåbentligt de færreste seriøse opdrættere, som avler i blinde.

 

Man skal så bare også huske på, at opdrættere skaber levende organismer, som de ikke har fuldt indvirkning på. Sygdomme såsom løse knæskaller, HD og AD har grader som ikke nødvendigvis er livsforringende for hunden. Det er for eksempelt sjældent man opdager dårlige hofter hos små hunde, fordi små hunde først får problemer, når HD-graden er meget høj, eller hunden er meget overvægtig.

 

I DKK regi er der kun en håndfuld af opdrættere af Boston Terrier, der får enkelte kuld hvalpe. Vil man gerne have en Boston Terrier, kan det derfor være en god ide, at finde en opdrætter, som man har tillid til og så vente med tålmodighed på, at de har en hund til én.

 

Her er et par navne, man kan søge på:

 

Kennel Bechmann

Kennel Divadog

Klüssendorfske Boston Terrier

Kennel Nordic flavour

Kennel Notsobs

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...