Hop til indhold

Ryster på bagbenene


Gæst aske
 Share

Recommended Posts

Hej derude

 

Jeg har en skøn berner sennen hund, som min kone og jeg elsker overalt på jorden. Vi har dog lagt mærke til en ting. Når hund fx. skal drikke vand spise mad, tisse eller står stille i et stykke tid begynder hun at ryste på bagbenene. Dette bekymre os meget da vi tidligere har haft nogle uheldige oplevelser med tidligere hunde og "dårlige ben" vi håber at der er nogle der kender til dette problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej derude

 

Jeg har en skøn berner sennen hund, som min kone og jeg elsker overalt på jorden. Vi har dog lagt mærke til en ting. Når hund fx. skal drikke vand spise mad, tisse eller står stille i et stykke tid begynder hun at ryste på bagbenene. Dette bekymre os meget da vi tidligere har haft nogle uheldige oplevelser med tidligere hunde og "dårlige ben" vi håber at der er nogle der kender til dette problem.

 

Hvor gammel er hun?

Er hun blevet HD fotograferet?

Og hvor meget vejer hun?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun bliver 9 måneder d. 8 marts. så nej hun er ikke blevet HD fotograferet endnu.

Hun vejer godt til da hun er en berner, men er ikke for tyk. Vi fik aflivet vores labrador hvalp da han var 8 måneder pga. af HD og vores tidigerer hund som vi havde overtaget nåede vi kun at have i 1½ år da han blev aflivet pga AA og HD han blev 2½ år gammel. Derfor er HD noget som nærmst skriger i vores ører. Dog har vi efterhånden fået noget erfaring med HD, det ser ikke ud som om at det kan være HD, selvom vi i starten kan kunne se symtomer på HD (nok pga. vores oplevelser). Det virker som om at hendes ben ikke bøjer nok (det kan være svært at forklarer det helt korrekt), hendes ben begynder at ryste uden at det genere hende måske ligesom hvis man løfter sin fod mens man sidder ned og den begynder at ryste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen aske..

 

Jeg ville gå til dyrlæge snarest . Det behøver jo slet ikke at være HD ; men noget som dyrlægen kan behandle .

Jeg forstår godt HD skræmmer jer , for det er aldrig rart at miste sin dejlige hund - og slet ikke når det er en unghund/ ung hund.

 

Good Luck

Amber

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun bliver 9 måneder d. 8 marts. så nej hun er ikke blevet HD fotograferet endnu.

Hun vejer godt til da hun er en berner, men er ikke for tyk. Vi fik aflivet vores labrador hvalp da han var 8 måneder pga. af HD og vores tidigerer hund som vi havde overtaget nåede vi kun at have i 1½ år da han blev aflivet pga AA og HD han blev 2½ år gammel. Derfor er HD noget som nærmst skriger i vores ører. Dog har vi efterhånden fået noget erfaring med HD, det ser ikke ud som om at det kan være HD, selvom vi i starten kan kunne se symtomer på HD (nok pga. vores oplevelser). Det virker som om at hendes ben ikke bøjer nok (det kan være svært at forklarer det helt korrekt), hendes ben begynder at ryste uden at det genere hende måske ligesom hvis man løfter sin fod mens man sidder ned og den begynder at ryste.

 

Det behøver ikke at være nogetsomhelst. Hun har taget en masse kilo på i det sidste halve år. Og det kan være svært for musklerne at nå at udvikle sig nok til at styre den store krop.

Men alligevel er det en god ide at snakke med dyrlægen om det. Måske skal der en foderændring til?

Hvad får hun at spise? Jeg tænker på, om musklerne måske ikke får glukose nok fra det foder hun får i øjeblikket... ---Men lad være med at skifte foder uden at spørge dyrlægen først, selv om der nok dukker gode råd om fodring op på siden her..

 

Når I har erfaringer med HD før, så har I vel sikret jer, at forældrene er uden HD.. Det er ingen garanti for, at jeres pige ikke får det, men det er jo første skridt.. --Jeg behøver vel heller ikke spørge om stambog og sådan noget..

Men er du klar over, at man kan få præfotograferet sin hund?

Altså, allerede når hunden er 7 mdr. så kan dyrlægen sige noget om, hvordan hofterne har det.

Det er bare ikke et resultat, der kan bruges til avlsgodkendelse, for der skal hunden jo være 12 mdr. --Min Ramses d. 2. (berner) blev fotograferet, da han var 7 mdr. KUN på grund af min bekymring. --Han fik senere bedømt hofterne til AA.

 

En anden ting er, at bernere jo er mere "stejle" i benene end en labrador... Så DET kan være forklaringen på at du ikke synes hendes ben bøjer nok..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...