Hop til indhold

Er min hund ok?


Gæst Bindi
 Share

Recommended Posts

Hej,

 

Jeg håber der er nogle herinde, som kan give mig lidt information om min hund, da jeg ikke altid ved hvad .... hun har gang i :)

 

Hun er en 2 årig golden retriever, og har fra hvalp set/leget med andre hunde flere gange om ugen.

 

Når vi er i hundeparken, så hopper hun nogle gange over mod andre hunde og laver en lille knurre lyd og hopper lidt væk igen. Jeg tager det som en form for 'hej, leg med mig'.

 

- - I går var der en lille hund, som lagde op til leg, men så hoppede min hund over som jeg beskrev, og så sagde den anden hund piv (den er 8 mdr og halvt så stor som min). Min hund, efter den havde hoppet væk, hoppede hen igen med en knurren og hoppen. Den anden hund løb lidt efter, men lavede piv lyd igen og løb tilbage. Vi lod det fortsætte, fordi der slet ikke var kontakt mellem hundene (De har set hinanden en 10 gange før men leger ikke).

 

Hvordan skal jeg læse dette? Kan min hund ikke finde ud af at nogle hunde skal man være mere forsigtig med?

 

Hun har gjort det før - nogle gange ender hun med en ny bedste ven, andre gange stopper hun efter nogle gange, og så sker der ikke mere...men er det ikke surt for den anden hund mens det står på? Er det ikke meningen at piv betyder at den siger fra, og så skal min hund stoppe?

 

En anden ting jeg undrer mig over...håber i er tålmodige :oops: Hun har ofte som hvalp brugt det at slikke andre hunde om mundvigen (men ellers ikke andet, som at ligge sig på ryggen og sådan).

Nu hvor hun møder hvalpe, så opsøger hun dem ikke (hvilket er fint nok), men hvis en hvalp hopper meget rundt om hende og vil slikke om mundvigen (som hun selv engang gjorde, og stadig gør en smule en gang i mellem), så drejer hun hovedet væk. Hvis hvalpen er ihærdig, bliver hun ved med at dreje hovedet væk, tage nogle skridt væk, og hun har også knurret.

 

Er det normalt?

 

Hun har aldrig bidt en anden hund og jeg synes hun er god til andre hunde. Men hvad laver hun egentligt i de to tilfælde som jeg har beskrevet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er i de sidste måneder hun begyndt at lege med megen lyd på. Men en anden golden retr. ejer siger, at det er normalt for racen.

 

Hun laver lyd med de fleste, men nogle er hun helt stille med (f.eks. en cairn - her er hun forsigtig, mens cairn hopper rundt på hende)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Man ge hunde, her ogsp mine , laver legeknurren når de leger :)

 

Det lyder som om det er det hun gør :)

 

Knurren er ellers et signal der fortæller at nu vil hunden gerne have lidt afstand, at det bliver for meget, det er ikke det samme som aggresivitet :)

 

Det er ok at hun ikke bryger sig om hvalpens hoppen rundt og det er det hun siger :)

 

Unghunde er voldsomme i deres be3vægelser ofte og kan ikke forforstå at de er for vilde, de kan også sagtens skade en mindre hund, derfor skal man ikke lade en stor hvalp/unghund overskride en mindres grænser, og dette kan de ikke selv klare, her må man gå ind og hjælpe ved at begrænse den stores udfoldelser :)

 

Har du læst om hundesprog?

 

Du kan klæse de forfattere der står i min signatur og fx Turid Rugaas, På talefod med hunden :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv en golden og kan nikke genkendende til det med hop og knurren. Når min hund gør det er det invitation til leg. Men han gør det kun overfor andre store hunde, aldrig små hunde og hvalpe.

 

Slikken i mundvigende betyder at man ikke vil have ballade og det vil en hvalp undgå. På vores morgenture møder vi ofte en labradortæve Oskar får hver gang den store myssetur.

 

Så mon ikke din hund er helt normal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar :) Det er information jeg kan bruge :) :)

 

....jeg har lige lidt mere, med hensyn til hvor grænsen går.

 

Når hun hopper frem, med knurren, og tilbage igen, så rører hun ikke den anden hund. Det er måske lidt det, der forvirrer mig. Skal man så også aflede hunden, eller er det ok? Hun er forsigtig mht berøring, selvom det ser 'vildt ud'.

 

Noget andet jeg tænker på: Hvis hun ikke knurrede (selvom det ikke lyder som alvorlig knurren), så ville jeg have en helt anden opfattelse af situationen, er jeg sikker på. Så ville det bare se sjovt ud, netop fordi hun ikke får fysisk kontakt til den anden hund. Så jeg undrer mig lidt, om hvordan den anden hund ser det? Er det, at min hund knurrer ikke noget skræmmende?

I overmorgen skal jeg besøge nogle der har en snart 3 mdr labrador. Jeg kan forestille mig 3 muligheder: 1) hun er ikke interesseret i hvalpen, 2) hun er interesseret og lægger sig og ligger roligt op til leg, eller 3) hun laver hop-knurre-hop væk rutinen.

 

Hvis det er sidsnævnte, skal jeg så aflede hende, selvom hun ikke rører hvalpen?

 

(skal lige siges, at jeg har set hendes hoppe-knurre metode virke også, så jeg ved ikke om hun NETOP læser situationen korrekt, og jeg ... overlæser den)...

 

tak igen :) :)

 

Jeg har læst turid rugaas, men synes nogle gange det er svært at sætte sammen med virkeligheden, fordi det hele sker så hurtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Tak for jeres svar :) Det er information jeg kan bruge :) :)

 

....jeg har lige lidt mere, med hensyn til hvor grænsen går.

 

Når hun hopper frem, med knurren, og tilbage igen, så rører hun ikke den anden hund. Det er måske lidt det, der forvirrer mig. Skal man så også aflede hunden, eller er det ok? Hun er forsigtig mht berøring, selvom det ser 'vildt ud'.

 

Noget andet jeg tænker på: Hvis hun ikke knurrede (selvom det ikke lyder som alvorlig knurren), så ville jeg have en helt anden opfattelse af situationen, er jeg sikker på. Så ville det bare se sjovt ud, netop fordi hun ikke får fysisk kontakt til den anden hund. Så jeg undrer mig lidt, om hvordan den anden hund ser det? Er det, at min hund knurrer ikke noget skræmmende?

I overmorgen skal jeg besøge nogle der har en snart 3 mdr labrador. Jeg kan forestille mig 3 muligheder: 1) hun er ikke interesseret i hvalpen, 2) hun er interesseret og lægger sig og ligger roligt op til leg, eller 3) hun laver hop-knurre-hop væk rutinen.

 

Hvis det er sidsnævnte, skal jeg så aflede hende, selvom hun ikke rører hvalpen?

 

(skal lige siges, at jeg har set hendes hoppe-knurre metode virke også, så jeg ved ikke om hun NETOP læser situationen korrekt, og jeg ... overlæser den)...

 

tak igen :) :)

 

Jeg har læst turid rugaas, men synes nogle gange det er svært at sætte sammen med virkeligheden, fordi det hele sker så hurtigt.

 

 

Det er naturligt hvis hun ignorere hvalpen, det er også naturligt at lege og sidstnævnte, tja, hun må ikke masse den lille, eller forskrække hvalpen :)

 

Hun har ikke brug for at ligge andre hunde ned vel?

 

Jeg ville mødes et neutralt sted, og så starte med at gå en tur med hundene, og så gå hjem til hvalpen, så er den første tid sammen gået aktivt, og det vil være lettere at fortsætte hjemme hos hvalpen :)

 

Pas på med potedask på ryggen af hvalpen :)

 

Jeg har altid lækre godbidder på mig når jeg er ude med mine hunde, og så er det let lige at aflede positivt fra en situation :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg læser det, har din hund en helt normal adfærd i kontakten med andre hunde. Hun er ung og vil gerne lege.

 

Hun syntes at hvalpe kan være irreterende at have springende rundt om sig. Igen udviser hun flot hundesprog ved at dreje hovedet væk. Hjælper det ikke knurrer hun. Hun er den ældste og det er hende der sætter grænser overfor hvalpen. Hvalpen lider ingen nød.

Hvalpen forstår sproget hundsk meget bedre end den forstår dansk.

 

Selvfølgelig skal du gå ind og stoppe hende hvis hun bliver for voldsom overfor hvalpen i morgen. Men det tvivler jeg på efter hvad du har beskrevet.

 

Skæld ikke ud afled hende istedet. Det kan være med godbidder. Giv hende en komando som f.eks sit, så hendes fokus rettes mod dig.

 

Ja hundesproget kan være svær for os mennesker at forstå. Men med øvelse bliver man bedre til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er naturligt hvis hun ignorere hvalpen, det er også naturligt at lege og sidstnævnte, tja, hun må ikke masse den lille, eller forskrække hvalpen :)

 

Hun har ikke brug for at ligge andre hunde ned vel?

 

Jeg ville mødes et neutralt sted, og så starte med at gå en tur med hundene, og så gå hjem til hvalpen, så er den første tid sammen gået aktivt, og det vil være lettere at fortsætte hjemme hos hvalpen :)

 

Pas på med potedask på ryggen af hvalpen :)

 

Jeg har altid lækre godbidder på mig når jeg er ude med mine hunde, og så er det let lige at aflede positivt fra en situation :)

 

Hun maser ikke, men hopper bare tæt på (10 cm afstand). Hun har aldrig lagt en anden hund ned. Hun potedasker ikke hvalpene.

 

God ide med en lille gå tur ! :)

 

Hun er nem at aflede, så det er ikke problemet. Ved bare ikke om jeg læser det forkert.

 

Det er nok også fordi hun nogle gange har 'omvendt' en hund med det - altså inden for få minutter fået en tøvende hund til at lege, at jeg synes det er lidt forvirrende :)

 

...tror faktisk hun bruger meget hvalpesprog stadig, hvis man kan sige det, samtidigt med at hun er ved at blive voksen... kan det passe? ..ok. Det var sikkert det du mente med unghund :) :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg læser det, har din hund en helt normal adfærd i kontakten med andre hunde. Hun er ung og vil gerne lege.

 

Hun syntes at hvalpe kan være irreterende at have springende rundt om sig. Igen udviser hun flot hundesprog ved at dreje hovedet væk. Hjælper det ikke knurrer hun. Hun er den ældste og det er hende der sætter grænser overfor hvalpen. Hvalpen lider ingen nød.

Hvalpen forstår sproget hundsk meget bedre end den forstår dansk.

 

Selvfølgelig skal du gå ind og stoppe hende hvis hun bliver for voldsom overfor hvalpen i morgen. Men det tvivler jeg på efter hvad du har beskrevet.

 

Skæld ikke ud afled hende istedet. Det kan være med godbidder. Giv hende en komando som f.eks sit, så hendes fokus rettes mod dig.

 

Ja hundesproget kan være svær for os mennesker at forstå. Men med øvelse bliver man bedre til det.

 

tak til jer begge, det er dejligt at man kan få information...nu synes jeg, at jeg er klar til hvalpe møde, på hvalpens præmisser :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er naturligt hvis hun ignorere hvalpen, det er også naturligt at lege og sidstnævnte, tja, hun må ikke masse den lille, eller forskrække hvalpen :)

 

Hun har ikke brug for at ligge andre hunde ned vel?

 

Jeg ville mødes et neutralt sted, og så starte med at gå en tur med hundene, og så gå hjem til hvalpen, så er den første tid sammen gået aktivt, og det vil være lettere at fortsætte hjemme hos hvalpen :)

 

Pas på med potedask på ryggen af hvalpen :)

 

Jeg har altid lækre godbidder på mig når jeg er ude med mine hunde, og så er det let lige at aflede positivt fra en situation :)

 

Hun maser ikke, men hopper bare tæt på (10 cm afstand). Hun har aldrig lagt en anden hund ned. Hun potedasker ikke hvalpene.

 

God ide med en lille gå tur ! :)

 

Hun er nem at aflede, så det er ikke problemet. Ved bare ikke om jeg læser det forkert.

 

Det er nok også fordi hun nogle gange har 'omvendt' en hund med det - altså inden for få minutter fået en tøvende hund til at lege, at jeg synes det er lidt forvirrende :)

 

...tror faktisk hun bruger meget hvalpesprog stadig, hvis man kan sige det, samtidigt med at hun er ved at blive voksen... kan det passe? ..ok. Det var sikkert det du mente med unghund :) :)

 

Det er da bare flot at hun kan få en tøvende hund til at lege. Det beviser da at hun ikke skræmmer dem. Tværtimod.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at du skal se mere på den hund, I møder, end din egen. Hvis den anden hund bliver utryg, så er det jo for voldsomt.

 

Det med at hoppe hen og knurre kan godt være en vane, opstået af at hun har haft gode erfaringer med at det kan få "gang" i en anden hund. Personligt tror jeg at jeg ville forsøge at ændre den vane lidt, for som jeg forestiller mig det ser ud, kunne hun let opfattes forkert.

 

Min gamle flatter havde det med at ligge sig ned og så komme farende frem (dog uden knurren) når den anden hund kom tættere på. Der var ingen tvivl om at hun bare ville lege men jeg standsede den opførsel (ved at bibeholde øjenkontakt indtil vi kom helt tæt på og så give et hilsesignal, når hun måtte hilse) fordi de andre hunde blev usikre på hendes hensigter.

 

Det er ikke umuligt at ændre vaner og ved at have en hund der hilser pænt på andre hunde, minimerer man jo den risiko, at de bliver opfattet som værende for aggressive og derved løber ind i konflikter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at du skal se mere på den hund, I møder, end din egen. Hvis den anden hund bliver utryg, så er det jo for voldsomt.

 

Det med at hoppe hen og knurre kan godt være en vane, opstået af at hun har haft gode erfaringer med at det kan få "gang" i en anden hund. Personligt tror jeg at jeg ville forsøge at ændre den vane lidt, for som jeg forestiller mig det ser ud, kunne hun let opfattes forkert.

 

Min gamle flatter havde det med at ligge sig ned og så komme farende frem (dog uden knurren) når den anden hund kom tættere på. Der var ingen tvivl om at hun bare ville lege men jeg standsede den opførsel (ved at bibeholde øjenkontakt indtil vi kom helt tæt på og så give et hilsesignal, når hun måtte hilse) fordi de andre hunde blev usikre på hendes hensigter.

 

Det er ikke umuligt at ændre vaner og ved at have en hund der hilser pænt på andre hunde, minimerer man jo den risiko, at de bliver opfattet som værende for aggressive og derved løber ind i konflikter.

 

Det med at ligge og fare frem, det gør hundene en del i hundeparken, når en ny hund kommer ind. De stopper så når de kommer op til den nye, som står stille, de snuser kort, og dapper videre eller leger. Er det forkert?

 

Jeg har nogle gange tænkt at det ser lidt frembusende ud. Men samtidigt kan det jo nemt se ikke-truende ud for den nye hund. Der er intet stift sprog, langsom alvorlig bevægelse, osv. Undrer mig dog over, om hvordan hunde 'bør' opføre sig ved mødet med en ny..

 

Som sagt, så er min hund begyndt at bruge, ikke kun kropssprog, men verbalt sprog indenfor de sidste måneder. Hun bruger det forskelligt, med forskellige hunde. Nogle, slet ikke, andre, mere.

 

Når det er med en ny hund (og hvis hun laver sit hop hen, knurre, hop væk) så er det jeg tænker - er der for meget for den anden? ved den, at hun ikke mener noget?

 

Men igen, ser jeg det 'for meget' fra et menneskeligt synspunkt. Knurren er noget som lige pludselig for alt til at se mere alvorligt ud....men det er jo ikke sikkert at hundene har den mening? Men igen, hvad er normalt?

 

Jeg kan komme i tanke om to tilfælde, hvor jeg var i tvivl: begge gange hoppede den anden hund frem, tilbage, frem, som min hund hoppede frem (knurrede) og tilbage. En af disse hunde gøede, men de endte med at lege efter få minutter. Med den anden hund stoppede de begge bare og gav sig til noget andet efter et minut eller to.

 

Nå, jeg er nok bare evigt forvirret :) :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi kom jo ud og lege med hvalp. Jeg fik at vide, at hvalpen var lidt forsigtig med hunde stadig, og den havde tendens til at kaste sig på ryggen meget.

 

Ejeren mente ikke vi skulle gå en tur. Så da vi kom ind i haven, så kastede jeg med det samme lidt søg til min hund, som hun fokuserede på, mens hvalpen kunne kigge lidt.

 

Min hund gik så hen mod hvalpen, ikke direkte på, nærmere i en retning forbi (hun virkede ikke interesseret i den) og hvalpen underkastede sig, selvom hun gik forbi med et par meters afstand. Min hund undgik den i de næste 3-5 minutter, mens hvalpen nærmede sig et par gange, men ikke tæt, og stadig underkastede sig. Min hund viste den ikke interesse. Min hund gik bare rundt og kigge sig omkring.

 

Ret hurtigt blev hvalpen modig, og den endte med indenfor 10 minutter at hoppe omkring min hund og ville meget gerne have opmærksomhed. Men min hund viste den stadig ikke interesse for den.

 

Vi var der 1 time, og min hund virkede ikke interesseret i hvalpen, mens hvalpen gav den hele armen.

 

En gang knurrede hun kort, mens hun drejede hovedet væk, efter at have drejet væk adskillige gange for at undvige hvalpen.

 

Hvorfor er en voksen hund ikke interesseret i en hvalp?

 

Jeg synes også at min hund nogle gange lavede en lyd mere hen a'la 'det er ubekvemt for mig'. Også den måde hun nogle gange kiggede på den, når hun drejede hovedet væk. Som om hun var utilpas med den?

 

Men det var en god oplevelse for hvalpen, og god tålmodighedstest for min :) :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at du skal se mere på den hund, I møder, end din egen. Hvis den anden hund bliver utryg, så er det jo for voldsomt.

 

Det med at hoppe hen og knurre kan godt være en vane, opstået af at hun har haft gode erfaringer med at det kan få "gang" i en anden hund. Personligt tror jeg at jeg ville forsøge at ændre den vane lidt, for som jeg forestiller mig det ser ud, kunne hun let opfattes forkert.

 

Min gamle flatter havde det med at ligge sig ned og så komme farende frem (dog uden knurren) når den anden hund kom tættere på. Der var ingen tvivl om at hun bare ville lege men jeg standsede den opførsel (ved at bibeholde øjenkontakt indtil vi kom helt tæt på og så give et hilsesignal, når hun måtte hilse) fordi de andre hunde blev usikre på hendes hensigter.

 

Det er ikke umuligt at ændre vaner og ved at have en hund der hilser pænt på andre hunde, minimerer man jo den risiko, at de bliver opfattet som værende for aggressive og derved løber ind i konflikter.

 

Det med at ligge og fare frem, det gør hundene en del i hundeparken, når en ny hund kommer ind. De stopper så når de kommer op til den nye, som står stille, de snuser kort, og dapper videre eller leger. Er det forkert?

 

Jeg har nogle gange tænkt at det ser lidt frembusende ud. Men samtidigt kan det jo nemt se ikke-truende ud for den nye hund. Der er intet stift sprog, langsom alvorlig bevægelse, osv. Undrer mig dog over, om hvordan hunde 'bør' opføre sig ved mødet med en ny..

 

Som sagt, så er min hund begyndt at bruge, ikke kun kropssprog, men verbalt sprog indenfor de sidste måneder. Hun bruger det forskelligt, med forskellige hunde. Nogle, slet ikke, andre, mere.

 

Når det er med en ny hund (og hvis hun laver sit hop hen, knurre, hop væk) så er det jeg tænker - er der for meget for den anden? ved den, at hun ikke mener noget?

 

Men igen, ser jeg det 'for meget' fra et menneskeligt synspunkt. Knurren er noget som lige pludselig for alt til at se mere alvorligt ud....men det er jo ikke sikkert at hundene har den mening? Men igen, hvad er normalt?

 

Jeg kan komme i tanke om to tilfælde, hvor jeg var i tvivl: begge gange hoppede den anden hund frem, tilbage, frem, som min hund hoppede frem (knurrede) og tilbage. En af disse hunde gøede, men de endte med at lege efter få minutter. Med den anden hund stoppede de begge bare og gav sig til noget andet efter et minut eller to.

 

Nå, jeg er nok bare evigt forvirret :) :)

 

Det kan være lidt svært at sige om det er for meget. Du må se på den anden hund for at finde ud af om den synes at det er okay.

 

Personligt ser jeg helst at en hund nærmer sig en anden hund i lav fart og i en "høflighedsbue" dvs. ikke direkte forfra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...