Hop til indhold

Kører han op over fodersøg?


Lille Louie
 Share

Recommended Posts

De sidste par morgener er vi startet på en ny rutine med at Louie på morgenturen får ca. 20-25 minutters fodersøg på noget græs (ja, jeg bor meget i byen, derfor jeg desværre må skrive 'på noget græs' og ikke engang 'på en græsplæne :(').

 

Tidligere har han kun prøvet fodersøg indenfor (det gider han sgu' ikke rigtig) og på fortorvet.

 

Men jeg synes slet slet ikke jeg kan se den der afstressende og mentalt trættende effekt som søget burde give. Han er tværtimod HELT oppe at køre når vi kommer hjem - går fuldstændig i 'Louie 8 uger'-mode og bider i ærmer og hopper op af én og af sofaen knurrer og gør hvis man viser ham ned. Og han er meget meget længe om at falde til ro.

 

Den eneste forandring i hans rutiner er det søg, men kan det virkelig være det? Og hvorfor giver det den omvendte virkning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor gammel er det nu Louie er? Jeg kan desværre ikke huske hvornår det er de begynder at blive teenagere.

 

Hvad laver i ellers på morgenturen? Jeg bruger mest fodersøg til at hunden skal falde lidt ned efter at han er blevet krudtet af (løber frit, leger med ham med pind med eller uden snor på, han har leget med en anden hund osv).

Buddha er pænt frisk om morgenen :-D så jeg kan trætte hans hoved nok så meget, benene spræller stadig.. Nej, gåture steder hvor han ikke har været før er også gode, for så er der mange nye ting at lugte til og prøve at lege med.

 

Det er ikke særlig tit at han er en pest når vi kommer hjem, men han har stadig ikke sluppet bide-i-ben dillen :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor gammel er det nu Louie er? Jeg kan desværre ikke huske hvornår det er de begynder at blive teenagere.

 

Hvad laver i ellers på morgenturen? Jeg bruger mest fodersøg til at hunden skal falde lidt ned efter at han er blevet krudtet af (løber frit, leger med ham med pind med eller uden snor på, han har leget med en anden hund osv).

Buddha er pænt frisk om morgenen :-D så jeg kan trætte hans hoved nok så meget, benene spræller stadig.. Nej, gåture steder hvor han ikke har været før er også gode, for så er der mange nye ting at lugte til og prøve at lege med.

 

Det er ikke særlig tit at han er en pest når vi kommer hjem, men han har stadig ikke sluppet bide-i-ben dillen :rolleyes:

 

Han er 6 måneder nu.

 

Hvad vi ellers laver på morgenturen, hmm, går bare ganske almindelig tur (i snor, har desværre ikke mulighed for at slippe ham løs lige her hvor vi bor :() og nogle gange træner vi lidt. Men vi er begyndt at gå den samme tur hver gang inden han skal være alene, for at få nogle flere rutiner på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Næh, på det punkt er Kbh ikke så godt indrettet.. det hele handler om at man skal kunne køre i bil :blink:

 

Jeg kender ikke din hund og ved heller ikke meget om det med at øve alene hjemme og rutiner, men hvor aktiv er han, generelt set?

 

Vi leger tit med en pind vi samler op, der hopper og springer Buddha rundt og tit med snor på, måske Louie synes det ville være sjovt? Grankogler er også rigtig sjove, jeg sparker til dem og Buddha fanger dem og kaster rundt med den.

Behøver ikke være vildt lang tid, men bare for lige at få brændt lidt god energi af, før i så beroliger ham med madsøgning?

 

Vi prøvede på et tidspunkt at have sådan nogle meget rolige morgenture, men det gjorde bestemt ikke hunden tilfreds, han sprang rundt i lejligheden når vi kom hjem, gøede, jagtede katten osv, så det droppede vi ret hurtigt igen..

 

Men, igen, ved ikke hvordan din hunds rytme er, og om han ellers plejer helst at ville have ro om morgenen, og lege om eftermiddagen.

Buddha er helt frisk om dagen, til gengæld går han allerede i seng omkring kl. 8 om aftenen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Næh, på det punkt er Kbh ikke så godt indrettet.. det hele handler om at man skal kunne køre i bil :blink:

 

Jeg kender ikke din hund og ved heller ikke meget om det med at øve alene hjemme og rutiner, men hvor aktiv er han, generelt set?

 

Vi leger tit med en pind vi samler op, der hopper og springer Buddha rundt og tit med snor på, måske Louie synes det ville være sjovt? Grankogler er også rigtig sjove, jeg sparker til dem og Buddha fanger dem og kaster rundt med den.

Behøver ikke være vildt lang tid, men bare for lige at få brændt lidt god energi af, før i så beroliger ham med madsøgning?

 

Vi prøvede på et tidspunkt at have sådan nogle meget rolige morgenture, men det gjorde bestemt ikke hunden tilfreds, han sprang rundt i lejligheden når vi kom hjem, gøede, jagtede katten osv, så det droppede vi ret hurtigt igen..

 

Men, igen, ved ikke hvordan din hunds rytme er, og om han ellers plejer helst at ville have ro om morgenen, og lege om eftermiddagen.

Buddha er helt frisk om dagen, til gengæld går han allerede i seng omkring kl. 8 om aftenen.

 

Men det underlige er jo at han aldrig har været sådan overdrevent aktiv - jo da vi fik ham var han den første måned ret irriterende.

 

Men normalt går vi bare en ganske almindelig tur på en halv times tid og så går vi op og han spiser måske lidt mad, går lidt rundt, leger med sit legetøj og lægger sig så til at sove.

Efter vi er begyndt at indlægge fodersøg på turen er han helt ændret - han tigger meget mere, hægter sig fast i buksebenene, sætter forpoterne op på sofaen og gør af en, styrter rundt fra rum til rum, osv. Og det er ikke kun efter morgenturen, det kan være på forskellige tidspunkter resten af dagen.

 

Det er ret frustrerende - for grunden til vi begyndte med fodersøg udenfor var jo for at han skulle falde hurtigere til ro når vi kom hjem og skulle forlade ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Læder mor

Det optimale var man kunne sætte sig en halv time når i kommer hjem fra gåturen, så falder hunden som regel til ro hvis man ikke giver den opmærksomhed, det er jo så nok lidt svært at få tid til om morgenen, hvad med at gå en lille kort tur uden i store begivenheder -også fra dig af ,gem det foder søgning til eftermiddagen/aftenen alt efter hvornår han skal have mad igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Memindre i laver fodersøg på en helt anden måde end jeg gør, så tror jeg altså ikke at hans ændrede opførsel har noget med det at gøre, jeg tror bare at det er et tilfælde at ændringen falder sammen med at I har startet op på fodersøg, og som du selv nævner, nu sker det også selvom I ikke laver fodersøg.

 

Så jeg tror bare at du har fået dig en unghund :blink:

 

Det skal selvfølgelig også håndteres, men der er vi som sædvanlig nødt til at høre mere om jeres dagligdag, end bare at I laver fodersøg om morgenen :blink:

Og så er det forresten meget normalt at hvalpen som ung ikke har særlig meget energi, og så efterhånden som den vokser så begynder den at få meget mere energi der skal bruges. Luna begyndte at få denne meget voldsomme energi ved 5-6 måneders alderen, så det passer jo meget godt med det tidspunkt I er i nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg læste igår på en anden side at hele unghunde-tingen som regel sker i 6-9 måneders alderen.

 

Udover det, er det jo bare en stor hvalp, det ville jo være underligt hvis han IKKE havde krudt i måsen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Memindre i laver fodersøg på en helt anden måde end jeg gør, så tror jeg altså ikke at hans ændrede opførsel har noget med det at gøre, jeg tror bare at det er et tilfælde at ændringen falder sammen med at I har startet op på fodersøg, og som du selv nævner, nu sker det også selvom I ikke laver fodersøg.

 

Så jeg tror bare at du har fået dig en unghund :blink:

 

Det skal selvfølgelig også håndteres, men der er vi som sædvanlig nødt til at høre mere om jeres dagligdag, end bare at I laver fodersøg om morgenen :blink:

Og så er det forresten meget normalt at hvalpen som ung ikke har særlig meget energi, og så efterhånden som den vokser så begynder den at få meget mere energi der skal bruges. Luna begyndte at få denne meget voldsomme energi ved 5-6 måneders alderen, så det passer jo meget godt med det tidspunkt I er i nu.

 

Jeg er også kommet frem til den konklusion at det må være unghundetiden der er på vej. Her til morgen har han i hvert fald haft en meget selektiv hørelse.. Pludselig kunne han ikke huske hvad sit betyder..... :-D Men så blev vi bare stående på fortorvet. 5 minutter gik der før han satte sig ned så vi kunne komme over vejen. Flabede hund!

 

Jeg tænker, at der er vel ikke så meget der skal laves om, bare fordi han nu er unghund. Vi fortsætter med træning og den samme konsekvens, et par gange om ugen er han oppe og lege med sine venner i hundeparken, eller på andre ture.

 

I går aftes var Louie og jeg på tur ved Langelinie - bare ham og mig alene i måneskinnet. Det var så hyggeligt! Selvom bølgerne var lidt farlige og der skulle også lige gøes af den lille havfrue :stupid:Hun sidder jo også og ser meget farlig ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...