Hop til indhold

Forstærkere, eller mere populært, belønning


Lonny
 Share

Recommended Posts

Jeg har været på kursus i denne weekend, og i den forbindelse er jeg blevet pålagt at finde så mange forstærkere for Luna som jeg overhovedet kan.

 

Luna er ikke så madglad, og slet ikke når hun er på en træningsbane hvor der bare er så mange andre ting der er meget mere spændende, så derfor denne opgave.

 

Det er endnu ikke lykkedes mig at finde nogen form for belønning som Luna vil "dø for", Luna er jo generelt set en meget rolig hund og det er meget få ting der kan begejstre hende. Det eneste jeg indtil nu har oplevet som virkelig kan få hende op i gear, det er en løs kat eller et rådyr, og begge ting er noget jeg er ved at træne hende væk fra og ikke rigtig noget jeg kan bruge som belønning :blink:

 

På vej hjem fra kurset købte jeg noget forskelligt legetøj, og i dag har vi været ude og teste det. Generelt set, så virkede det ikke som om hun syntes der var den store forskel på om det var en bold, et pivedyr eller en bold med snor i. Dog gad hun kun lege med tingene hvis de blev bevæget hen ad jorden som et byttedyr, men så snart hun har fanget "byttet" så er legen slut og hun gider ikke mere...

 

Hvis jeg kastede bolden, så spænede hun hen hvor den landede, men hun gad ikke samle den op, og mistede interessen så snart hun var på det sted den landede. Bolden med snor i var spændende så længe den bevægede sig, og hun ville også gerne trække ganske kort i den når hun havde fanget den, men så snart hun havde "vundet" den, så mistede hun interessen. Pivedyrerne virkede ikke mere interessante end de andre ting, bortset fra at hun dog efter "fangsten" kunne finde på at tygge 3-4 gange i den for at få den til at sige piv, herefter mistede hun igen interessen.

 

Vi var på et område hvor hun løb fri, og den eneste måde hvorpå jeg overhovedet kunne få hende til at komme hen til mig og lege var, at løbe væk fra hende, hun opsøgte mig ikke selv for at lege. Men da vi kom ind i vores have igen, forsøgte hun at stjæle legetøjet fra mig og komme til at lege igen. I haven foregår legen på stort set samme måde som i det fri, den eneste forskel er, at når hun har fanget byttet, så stikker hun af med det og finder et fredeligt sted hvor hun kan gnaske det i stykker, hun virker ikke interesseret i at lege videre sammen med mig.

 

Jeg har fået det råd at binde en snor i al hendes legetøj, da hun virker til at have lidt problemer med at "slås" med mig om legetøjet, hun bider sældent igennem og trækker sjældent særlig voldsomt, efter 3 gange leg, så gider hun som regel ikke mere. Dem jeg var på kursus med mente, at det nok skyldes at hun rent faktisk kom i konflikt med sig selv over at skulle kæmpe med mig om legetøjet, og det at hun skulle være så tæt på mig når vi "kæmpede", og derfor rådet om at binde en snor i legetøjet så hun kunne få lidt afstand til mig.

 

Så jeg vil gerne have nogle råd om hvordan man leger med en hund der er meget signal følsom, og hvordan jeg får hende topmotiveret for at lege. Lige nu er hun selvfølgelig ude af form, så først og fremmest skal vi jo bare lege en masse, både for at få hende i form, men også for at øge hendes interesse for at lege. Jeg ved jeg skal lege i korte intervaller og altid stoppe mens hun stadig er tændt på legen, men er der andre ting jeg kan gøre, bevæge mig på en bestemt måde, bruge et bestemt stykke legetøj, eller noget helt tredie?

 

Og har I andre forslag end legetøj og godbidder, så jeg kan skabe mig endnu flere belønninger? Berøring er ikke et hit hos Luna, så det kan ikke bruges, men ellers er alle forslag velkomne :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 55
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Eksperimenterer lidt forsigtigt med pind som belønning, Petrine går helt i ekstase over pinde (barken skal gnaves af / pinden flænses).

 

Hvad med en død, frossen fasan? At flænse den? evt bare en vinge eller bagende?

 

Kan Luna lide at flænse? sokker og undertøj er også et hit hos Petrine.

 

Kattelegetøj med pels på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Eksperimenterer lidt forsigtigt med pind som belønning, Petrine går helt i ekstase over pinde (barken skal gnaves af / pinden flænses).

 

Hvad med en død, frossen fasan? At flænse den? evt bare en vinge eller bagende?

 

Kan Luna lide at flænse? sokker og undertøj er også et hit hos Petrine.

 

Kattelegetøj med pels på?

 

Luna elsker at flænse, og trusser er et hit, men af en eller anden grund så føler jeg ikke for at sætte en snor fat i et par af mine trusser og tage dem med på træningspladsen :oops:

Men jeg vil da undersøge om et par brugte sokker måske kan gøre det, sure tær er jo altid et hit :mrgreen:

 

Men jeg har lige fået 4 ben fra et rådyr, og jeg kan selvfølgelig se om det vil virke at sætte en snor i et af dem. Oprindeligt ville jeg have brugt dem til at lave spor med, men det er da helt klart værd at undersøge om de kan bruges som legetøj :5up:

 

Jeg tror godt at hun kunne finde en pind belønnende, men jeg er lidt nervøs for at få gjort skade på hende. Men jeg kan godt forsøge at finde noget pelslegetøj og se om pelsen gør en forskel, men kattelegetøj tør jeg ikke, hun er jo meget større end Petrine, og vil sandsynligvis bare sluge det...

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Et pelset pivdyr med en snor i... så det minder mest mulig om en rotte e.l.

 

som denne (inde i Dumles mund) :lol:

[ATTACH]27418[/ATTACH]

 

Med det med at komme kan jeg kun anbefale at blive ved med at løbe væk. Nova plejer også at komme til mig og lege med tingene, men det gjorde hun ikke i starten på legepladsen. Jeg løb væk fra hende, tog ved pivdyret og ruskede lidt, sagde slip, hun fik godbid og jeg kastede pivdyret så det bevægede sig igen (gør jeg dog ikke længere). I dag kommer hun glad rendende og smider pivdyret foran mig, får sin godbid og så næste øvelse.

 

og sokker er også et hit ved Nova :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Et pelset pivdyr med en snor i... så det minder mest mulig om en rotte e.l.

 

som denne (inde i Dumles mund) :lol:

[ATTACH]27418[/ATTACH]

 

Med det med at komme kan jeg kun anbefale at blive ved med at løbe væk. Nova plejer også at komme til mig og lege med tingene, men det gjorde hun ikke i starten på legepladsen. Jeg løb væk fra hende, tog ved pivdyret og ruskede lidt, sagde slip, hun fik godbid og jeg kastede pivdyret så det bevægede sig igen (gør jeg dog ikke længere). I dag kommer hun glad rendende og smider pivdyret foran mig, får sin godbid og så næste øvelse.

 

og sokker er også et hit ved Nova :blink:

 

Du gav hende pivedyret og så løb du væk fra hende?

 

Nu er Luna jo noget større end både Dumle og Nova, og hvis hun beslutter sig for at lege trækkeleg med sådan et pelsdyr, så går det jo i stykker med det samme, hun har lige ødelagt en bamse vi har leget med i 5 minutter, ene og alene ved at hun for en gangs skyld besluttede sig for at sætte tænderne i og trække, og så gik bamsen i stykker...

 

Jeg syntes det gør det lidt sværere at finde legetøj, fordi at det mest spændende som regel er bamser, men det kan bare slet ikke holde til hvis Luna trækker i det så meget som én gang :cry:

 

Binder du sokkerne fast i en snor eller hvordan leger du med dem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke, om du kan bruge det her til noget, men jeg arbejder også meget på hele tiden at finde godt legetøj..

 

Smilla har stort set snor i alt sit legetøj. Hun elsker jagtlegen, men er heller ikke så interesseret i trækkeleg. (Jeg ved ikke, om jeg selv mere eller mindre ubevidst har dæmpet vilde lege mens hun var hvalp, fordi jeg var bange for hun skulle blive for voldsom i sine lege/ små-aggressiv... nu er hun jo min første hund. :oops: Men jo også en stille rolig og fornuftig cavalier, som idag godt må være lidt mere fræk. :blink:

 

 

Jeg prøver at øve hende i trækkeleg i forbindelse med jagtlegen. Primært fordi jeg er bange for jagtlege slider for hårdt på hendes led, når hun laver alle de voldsomme bevægelser og kommer ud i yderstillinger. (Jeg gør det, at jeg slipper snoren i forbindelse med vi har lavet jagtlege, når hun giver et rimeligt træk eller et rusk (klapper hende også lidt på brystet nogle gange for at hun skal føle sig stærk. Og det virker også nogle gange godt, hvis jeg går ned på alle 4 og tager den anden ende af legetøjet i munden og trækker om kap med hende mens jeg knurrer).

 

Jeg gejler hende også op ved at skubbe hende tilbage på bringen, når hun hopper frem mod mig (for at små-nappe mig). så længe hun kun får lov at lege den slags lege med kæresten og mig og det er slut, når jeg siger det er det, så synes jeg det er ok.

 

Snor i legetøjet synes Smilla er endnu sjovere (vildere) hvis der også er en drillepind i, (fiskestang) for så kan legetøjet i den anden ende virkelig bevæge sig. Så skal man huske at varme godt op!

 

Smilla er rigtig glad for den her med en snor i Skind Dummy - Dummies. Kvalitets hundeartikler hos aktivt Hundeliv!. Og hun kan også godt lide ting lavet af læder. F.eks bideskind med snor i, som man zigzagger hen over jorden.

 

Og fodbolde (har du prøvet det?). Som du så går og små-sparker til og så bremser hunden den, bider i den og kredser omkring den for at man skal sparke den afsted. Måske ikke så handy, men så længe hunden tænder på det...

 

Hvad med grankogler eller noget lavet af metal. Smilla har en metalkugle (der har været te indeni, igen med snor i selvfølgelig. :blink:Så skraber hun på den og gøer. Igen ikke så handy, men det får hende oppe på dupperne..

 

Sådan en godbidsgummy med leverpostej indeni (igen bundet i en snor) har jeg også tænkt mig at præve med Smilla. Så kan hun få en mundfuld, når hun fanger den..

 

Håber du kan bruge noget af det.

 

 

Men jeg følger også lige med i denne gode tråd, for at få ideer. :5up: Jeg glæder mig til at høre om dådyrbenene eller fasanvingen.. det er sådan noget jeg også rigtig gerne vil prøve med Smilla. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har HF lige ædt et langt svar :fornaermet: så nu genbruger jeg bare et svar til Dorte - og denne gang hedder hunden så rent faktisk Luna :engel:

 

http://www.hunde-forum.dk/traening/15526-hard-eller-blod-bold.html#post387312

 

En god leg er rusk-slip-og-løb-væk - du og Luna leger ruske/trække leg, du slipper legetøjet og løber i retning af Lunas hale, hun skulle så gerne opsøge dig igen, for at få legen til at starte forfra - hele tiden har du fat i Lunas snor/line, så du har kontrol over legen :-D

 

PS: Det lader til, at Luna har en ekstrem kort bærefase, så den vil jeg for så vidt forsøge at undgå, dvs. hun vinder kun legetøjet i 1-2 sekunder, før legen starter forfra ....

Link til indlæg
Del på andre sites

Du gav hende pivedyret og så løb du væk fra hende?

Nejnej da. Jeg kastede det, det skal jo bevæge sig for at hun gider det :lol:

Nu har jeg så ikke snor i pivdyret, men det kunne måske være en idé (ved selvfølgelig ikke om hun hiver den i stykker så). Nova har en lang sporline på når vi træner på træningspladsen. Ellers vil hun nemlig gerne tage pivdyret og rende lige hen og aflevere det til de sureste hunde på pladsen :stupid:

 

Nu er Luna jo noget større end både Dumle og Nova, og hvis hun beslutter sig for at lege trækkeleg med sådan et pelsdyr, så går det jo i stykker med det samme, hun har lige ødelagt en bamse vi har leget med i 5 minutter, ene og alene ved at hun for en gangs skyld besluttede sig for at sætte tænderne i og trække, og så gik bamsen i stykker...

 

Jeg syntes det gør det lidt sværere at finde legetøj, fordi at det mest spændende som regel er bamser, men det kan bare slet ikke holde til hvis Luna trækker i det så meget som én gang :cry:

 

Ja det er træls. På den store udstilling i Herning sidste gang fandt vi sådan en lidt stor bamse med tov med knuder som arme og ben og så var der piv i. Dumle trækker nemlig også bamser i stykker og gider ikke trække i tov, men et tov med bamse på det ville han gerne trække i og hvis man så bare sørger for at trække i den rigtige del så gik den ikke i stykker (armene var et langt tov der gik hele vejen igennem).

Han skulle så ikke have lov til at ligge og gumle for meget i den for så ville han trække den fra hinanden hvor snoren gik igennem (Nova skulle så kun have fat i den en gang ganske kort med hvalpebisser så var den væk).

 

Binder du sokkerne fast i en snor eller hvordan leger du med dem?

Nej jeg kan også finde på bare at køre dem hen langs jorden, men bundet fast i en snor så man skal rende efter dem så er de nu bedst :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke, om du kan bruge det her til noget, men jeg arbejder også meget på hele tiden at finde godt legetøj..

 

Smilla har stort set snor i alt sit legetøj. Hun elsker jagtlegen, men er heller ikke så interesseret i trækkeleg. (Jeg ved ikke, om jeg selv mere eller mindre ubevidst har dæmpet vilde lege mens hun var hvalp, fordi jeg var bange for hun skulle blive for voldsom i sine lege/ små-aggressiv... nu er hun jo min første hund. :oops: Men jo også en stille rolig og fornuftig cavalier, som idag godt må være lidt mere fræk. :blink:

 

Jeg har også gjort rigtig meget ud af at træne ro med Luna, og det er lykkedes ud over al forventning, og måske lige lovlig meget :oops:

 

Jeg prøver at øve hende i trækkeleg i forbindelse med jagtlegen. Primært fordi jeg er bange for jagtlege slider for hårdt på hendes led, når hun laver alle de voldsomme bevægelser og kommer ud i yderstillinger. (Jeg gør det, at jeg slipper snoren i forbindelse med vi har lavet jagtlege, når hun giver et rimeligt træk eller et rusk (klapper hende også lidt på brystet nogle gange for at hun skal føle sig stærk. Og det virker også nogle gange godt, hvis jeg går ned på alle 4 og tager den anden ende af legetøjet i munden og trækker om kap med hende mens jeg knurrer).

 

Og her ville jeg så miste alle fortænderne hvis Luna besluttede sig for at trække til, så det tror jeg ikke at jeg vil forsøge :lol:

 

Men jeg har fået nogle andre råd vedrørende trækkelege som du måske også kan bruge. Når man trækker, så skal der ikke ruskes, men derimod bruges et langt sejt træk hvor man trækker hunden ind imod sig. Hvis hunden ikke vil trække, så skal man øge fangelegen lidt så byttet bliver endnu mere spændende. Til sidst i legen må hunden ikke vinde, men skal jagte byttet, hvorefter det forsvinder uden for rækkevidde, på denne måde sørger du for at bevare spændingen og hun vil være lige så tændt næste gang.

 

Jeg gejler hende også op ved at skubbe hende tilbage på bringen, når hun hopper frem mod mig (for at små-nappe mig). så længe hun kun får lov at lege den slags lege med kæresten og mig og det er slut, når jeg siger det er det, så synes jeg det er ok.

 

Luna får så ikke lov at lege den slags lege, hun er jo en noget større hund end Smilla, så hvis hun vælger at lege samme leg med andre, så bliver de jo helt vildt forskrækkede, så det gør vi ikke.

 

Men jeg kan godt finde på at forsøge at gejle hende op på samme måde når hun har et trækketov i munden. Nogen gange virker det, men det skal helt sikkert øves forsigtigt, da hun ellers trækker sig fordi det bliver for voldsomt

 

Snor i legetøjet synes Smilla er endnu sjovere (vildere) hvis der også er en drillepind i, (fiskestang) for så kan legetøjet i den anden ende virkelig bevæge sig. Så skal man huske at varme godt op!

 

Sådan en fiskestang er også et hit her, men den er bare så besværlig at have med på gåtur eller på træningspladsen, den er svær at slæbe med, og hvis man skal lege på træningspladsen, så skal man rent faktisk bruge rigtig meget plads.

 

Smilla er rigtig glad for den her med en snor i Skind Dummy - Dummies. Kvalitets hundeartikler hos aktivt Hundeliv!. Og hun kan også godt lide ting lavet af læder. F.eks bideskind med snor i, som man zigzagger hen over jorden.

 

Lige netop den du henviser til ville aldrig holde til Luna, men hold da op hvor har de mange andre spændende Dummies, så her skal jeg da helt sikkert forsøge at bestille noget forskelligt fra og se om der ikke er noget der falder i Luna's smag. tak for det link :5up:

 

Og fodbolde (har du prøvet det?). Som du så går og små-sparker til og så bremser hunden den, bider i den og kredser omkring den for at man skal sparke den afsted. Måske ikke så handy, men så længe hunden tænder på det...

 

Tennisbolde er kedelige, men fodbolde er fantastiske (og balloner), men de holder bare aldrig mere end et halvt minut tids, jeg har overvejet at købe en læderfodbold, men jeg er bange for at heller ikke de vil holde meget længere.

 

Hvad med grankogler eller noget lavet af metal. Smilla har en metalkugle (der har været te indeni, igen med snor i selvfølgelig. :blink:Så skraber hun på den og gøer. Igen ikke så handy, men det får hende oppe på dupperne..

 

The kuglen tør jeg ikke prøve, den er ikke stor nok til Luna, så hun risikerer at sluge den. Men grankogler har jeg aldrig prøvet, så det skal da lige prøves af :5up:

 

Sådan en godbidsgummy med leverpostej indeni (igen bundet i en snor) har jeg også tænkt mig at præve med Smilla. Så kan hun få en mundfuld, når hun fanger den..

 

Hvad er en godbidsdummy?

 

Håber du kan bruge noget af det.

 

 

Men jeg følger også lige med i denne gode tråd, for at få ideer. :5up: Jeg glæder mig til at høre om dådyrbenene eller fasanvingen.. det er sådan noget jeg også rigtig gerne vil prøve med Smilla. :-)

 

Jeg kunne helt sikkert bruge rigtig meget af det, tak for det :5up:

 

Jeg skal nok fortælle hvordan det går med rådyr benene, og hvis jeg finder en fasanvinge, så skal jeg nok også fortælle om den, vi kan jo lige så godt dele vores erfaringer :-D

 

Mange tak for dit lange indlæg :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har HF lige ædt et langt svar :fornaermet: så nu genbruger jeg bare et svar til Dorte - og denne gang hedder hunden så rent faktisk Luna :engel:

 

http://www.hunde-forum.dk/traening/15526-hard-eller-blod-bold.html#post387312

 

En god leg er rusk-slip-og-løb-væk - du og Luna leger ruske/trække leg, du slipper legetøjet og løber i retning af Lunas hale, hun skulle så gerne opsøge dig igen, for at få legen til at starte forfra - hele tiden har du fat i Lunas snor/line, så du har kontrol over legen :-D

 

Så til at starte med vil du anbefale at al leg foregår i line, så hun ikke har mulighed for at forsætte legen alene (hvilket hun jo foretrækker)?

 

Jeg vil helt klart forsøge at løbe mod Luna hale, jeg har dog svært ved at tro at det vil få hende til at komme med legetøjet til mig, da hun indtil nu altid stikker af med det, eller kommer tilbage men så bare smider det 2 meter fra mig.

 

PS: Det lader til, at Luna har en ekstrem kort bærefase, så den vil jeg for så vidt forsøge at undgå, dvs. hun vinder kun legetøjet i 1-2 sekunder, før legen starter forfra ....

 

Nogen gange kan hun godt bære 2-3 meter, men så skal der heller ikke være nogen forstyrrelser overhovedet. Og hvis der er noget som helst i omgivelserne der virker spændende, så spytter hun ud i samme sekund jeg har sluppet legetøjet.

 

Hvis nu det med at løbe imod hendes hale ikke virker, hvordan får jeg så genopstartet legen, jeg mener, hun kommer jo aldrig (heller ikke uden for legesituationen) og opfordrer til at vi skal begynde at lege sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Verawang

Ideer til forstærkere:

 

Leg med dig: skubbe/brydeleg, løbe sammen med dig.

 

At snuse (det kræver bare at man under træning kan forhindre hunden i at snuse uden den har "fået signal til snusning" lidt svært hvis man har en gravhund.

 

Det at lege eller spise godbidder kan være noget der skal indlæres, se fx her Premack Nina Krüger’s Blog

 

Her er en artikel om at opbygge værdi for et legetøj How to Create a Motivating Toy

 

 

Jeg har selv lært mine hunde at lege trækkeleg med forskellige trækkeemner med mad i, eksempelvis en sok med ost eller kødboller i. Sådan en sok går meget hurtigt i stykker, men man kan købe nogle net-dimser der er beregnet til at have mad i fx her Clean Run: Tug It Training Toy

 

 

Mange hunde vil hellere have en aktivitetsbold eller lign aktivitetslegetøj med godbidder i end de vil ahve den samme godbid serveret. Man kan også gøre noget ud af at servere godbidden som en leg ved at bruge en stor gidbid der piler hen ad jorden som en lille mus. Mener at Emmy Simonsen beskriver en sjov godbidsservering i hendes dogdancing bog.

 

 

I nogle tilfælde kan der være en øvelse hunden er meget glad for, så glad at den faktisk kan bruges som en slags belønning.

 

Det er muligt at bruge alt hvad hunden gerne vil have som en forstærker, lege med andre hunde, grave huller, jage mus med meget mere, det er bare meget sværere for os ejere at bruge :mrgreen:

 

Mange hilsner fra Vera

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Jeg bruger en del tid på alle 4 når vi trækker om kap, hvor jeg siger knurre lyde samtidig med døøøgtig, husker du at vinde nogen gange? Og måske endda mange gange? Så tingen bliver mere interessant, eller vil det have modsatte effekt?

 

Jeg gejler Motor ret meget op, skubber til ham med røven (min egen røv, ja) og bevæger mig rundt. I starten var det meget mere forsigtigt og med mange dygtig og få knurrelyde, nu er han bestemt ikke bange for mig mere, så nu kan jeg brumme så meget jeg vil.

 

Vi har en meget gammel rævehale, den kan han ret godt lide, men han kan ikke have den i særlig lang tid hvis han har vundet, for så napper han hårene af den.

 

Hvis du tror Luna ville synes den var spændende, må du gerne låne den? Der er syet en stofkant og nogle knapper på, du kan evt. klippe knapperne af hvis du er bange for hendes tænder. Så kan du jo se - det lyder lidt dyrt med indkøb af nyt legetøj som ikke virker..

Altså hvis jeg kan finde halen, forresten :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men du motiverede hende til at komme tilbage med det ved at løbe væk fra hende?

 

Ja. Har egentlig ikke tænkt så meget over det før, men ja. Når det er godt vejr (og der ikke er så mange andre på pladsen) kan jeg finde på at smide mig ned på siden i græsset til hende når hun kommer hen mens jeg løber (altså ikke ovenpå hende :lol: ) så bumper hun som regel ind i min mave med pivdyret og nyder at blive nusset ved halen/på maven imens hun har pivdyret i munden.

Andre gange bakker jeg væk fra hende i løb mens jeg bukker mig lidt fremover (ok det lyder virkelig åndsvagt når jeg skriver det og ser garanteret også åndsvagt ud, men har ikke lige tænkt over det før) :lol:

 

I dag løber vi kun ved "jackpots" og ellers får hun lige lov til at rende ud og hente pivdyret, tygge det et par gange på vejen ind (nu kommer hun jo så hen med det selvom jeg ikke løber væk) og få sin godbid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Jeg har selv lært mine hunde at lege trækkeleg med forskellige trækkeemner med mad i, eksempelvis en sok med ost eller kødboller i. Sådan en sok går meget hurtigt i stykker, men man kan købe nogle net-dimser der er beregnet til at have mad i fx her Clean Run: Tug It Training Toy

 

Nej hvor er den fed! Det er da lige præcis sådan en jeg har drømt om.

Ved du om den kan købes i DK?

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan en fiskestang er også et hit her, men den er bare så besværlig at have med på gåtur eller på træningspladsen, den er svær at slæbe med, og hvis man skal lege på træningspladsen, så skal man rent faktisk bruge rigtig meget plads.

 

Min hjemmelavede fiskestang er kun 50 cm, den kan godt sidde inde i jakken (sammen med fodbolden og de andre ting. Jeg er ikke så barmfager).:lol:

 

Tennisbolde er kedelige, men fodbolde er fantastiske (og balloner), men de holder bare aldrig mere end et halvt minut tids, jeg har overvejet at købe en læderfodbold, men jeg er bange for at heller ikke de vil holde meget længere.

 

Smilla har også punkteret og ødelagt mange. Men så længe hun ikke har dem på helt egen hånd for længe kan de godt holde. Man kan jo også få skumbolde, det gør ikke noget de bliver lidt flossede med tiden.

 

The kuglen tør jeg ikke prøve, den er ikke stor nok til Luna, så hun risikerer at sluge den.

 

Den er 15 cm i diameter, så den er ikke så lille. (Det er ikke et teæg, men en metalkugle der har været en pose julete i). :mrgreen: jeg ved heller ikke hvor man kan købe dem igen. Det med metallet var også lige så meget for at sige at det er der flere 'ikke så legesyge hunde', der tænder på. På Greg Derrets agility dvd prøver de at finde legetøj til en ikke særlig legesyg border og de finder 2 ting - en mini metal bradepande dims til en ovn (som hunden elskede at skrabe på) og grankogler. Ikke særlig handy, men det havde gjort en kæmpe forskel på den hund.

Hvad er en godbidsdummy?

 

Det er sådan et slags penalhus. http://www.aktivthundeliv.dk/dummies.6?&showitem=285

 

Jeg kunne helt sikkert bruge rigtig meget af det, tak for det :5up:

 

Jeg skal nok fortælle hvordan det går med rådyr benene, og hvis jeg finder en fasanvinge, så skal jeg nok også fortælle om den, vi kan jo lige så godt dele vores erfaringer :-D

 

 

Jeg er glad for hvis du kan bruge noget af det også selv om hundene jo rigtig nok er meget forskellige, så du må selv sortere.. :blink:

Det vil være super, hvis du vil give en tilbagemelding. Jeg er jo selv på evig jagt...:rolleyes: Jeg vil da også tro, at jo mere 'vildt' desto bedre. Jeg har dog købt en kanin-fært til Smilla i jægerbutik. Den er hun fuldstændig ligeglad med. Den kan jeg ikke anbefale.:fornaermet:

 

 

:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ideer til forstærkere:

 

Leg med dig: skubbe/brydeleg, løbe sammen med dig.

 

Hun har bare meget svært ved at styre dette, hun begynder at bruge tænderne eller hopper helt vildt op. Dog er hun blevet bedre til at hente legetøjet i stedet for at bide i mig :5up:

 

Men hun syntes helt sikkert at det er sjovt, jeg er dog ikke så meget for det, for hvad nu hvis hun forsøger denne type leg med mennesker som ikke forventer det, de vil jo blive vildt forskrækkede...

 

At snuse (det kræver bare at man under træning kan forhindre hunden i at snuse uden den har "fået signal til snusning" lidt svært hvis man har en gravhund.

 

Den har vi brugt lidt, og det virker rent faktisk ret godt, dog har jeg svært ved at få hende tilbage til træningen bagefter, så det tager rigtig lang tid. Er det bare øvelser der skal til for at hun lærer, at jo hurtigere hun vender tilbage til til mig og træningen, jo hurtigere får hun lov til at snuse igen?

 

Det at lege eller spise godbidder kan være noget der skal indlæres, se fx her Premack Nina Krüger’s Blog

 

Her er en artikel om at opbygge værdi for et legetøj How to Create a Motivating Toy

 

Jeg kender godt hans princip, jeg ved bare ikke rigtig hvad belønningen for at lege/spise skal være, da jeg jo ikke rigtig kan finde noget hun syntes der er spændende nok?

 

 

Jeg har selv lært mine hunde at lege trækkeleg med forskellige trækkeemner med mad i, eksempelvis en sok med ost eller kødboller i. Sådan en sok går meget hurtigt i stykker, men man kan købe nogle net-dimser der er beregnet til at have mad i fx her Clean Run: Tug It Training Toy

 

Det var da en rigtig god idé, lidt leverposteg i en sok vil helt sikkert øge hendes interesse :5up:

 

 

Mange hunde vil hellere have en aktivitetsbold eller lign aktivitetslegetøj med godbidder i end de vil ahve den samme godbid serveret. Man kan også gøre noget ud af at servere godbidden som en leg ved at bruge en stor gidbid der piler hen ad jorden som en lille mus. Mener at Emmy Simonsen beskriver en sjov godbidsservering i hendes dogdancing bog.

 

Ja, det kunne godt være at jeg skulle gøre lidt mere ud af hvordan jeg afleverer godbidden. Jeg har bare lært at det er vigtigt at give godbidden hurtigt og i den rigtige position, og det harmonerer jo ikke med at hun først skal jagte den, men det hjælper selvfølgelig heller ikke hvis hun slet ikke vil have den :blink:

 

I nogle tilfælde kan der være en øvelse hunden er meget glad for, så glad at den faktisk kan bruges som en slags belønning.

 

Det er muligt at bruge alt hvad hunden gerne vil have som en forstærker, lege med andre hunde, grave huller, jage mus med meget mere, det er bare meget sværere for os ejere at bruge :mrgreen:

 

Mange hilsner fra Vera

 

Ja, det er nemlig rigtig svært at bruge naturlige forstærkere, det er så svært at kontrollerer og at få givet belønningen på rette tidspunkt. Men nogen gange bliver man som ejer nok også lidt for doven, og får dermed ikke gjort nok for at gøre belønningen motiverende nok :oops:

 

Jeg bruger en del tid på alle 4 når vi trækker om kap, hvor jeg siger knurre lyde samtidig med døøøgtig, husker du at vinde nogen gange? Og måske endda mange gange? Så tingen bliver mere interessant, eller vil det have modsatte effekt?

 

For at motiverer hende har hun altid fået lov til at vinde rimeligt hurtigt, men det kan da godt være at det har den modsatte effekt, det må jeg da lige prøve af :5up:

 

Jeg gejler Motor ret meget op, skubber til ham med røven (min egen røv, ja) og bevæger mig rundt. I starten var det meget mere forsigtigt og med mange dygtig og få knurrelyde, nu er han bestemt ikke bange for mig mere, så nu kan jeg brumme så meget jeg vil.

 

Jeg har forsøgt at gejle Luna op på den måde, men nogen gange har det den modsatte effekt, og jeg er ikke helt klar over hvorfor det nogen gange virker og andre gange ikke, så jeg er holdt lidt op med det igen.

 

Vi har en meget gammel rævehale, den kan han ret godt lide, men han kan ikke have den i særlig lang tid hvis han har vundet, for så napper han hårene af den.

 

Hvis du tror Luna ville synes den var spændende, må du gerne låne den? Der er syet en stofkant og nogle knapper på, du kan evt. klippe knapperne af hvis du er bange for hendes tænder. Så kan du jo se - det lyder lidt dyrt med indkøb af nyt legetøj som ikke virker..

Altså hvis jeg kan finde halen, forresten :genert:

 

Jeg ville såmænd godt låne den, men da jeg ikke kan garantere at den kommer tilbage i hel tilstand, så må jeg hellere lade være :blink:

 

Ja. Har egentlig ikke tænkt så meget over det før, men ja. Når det er godt vejr (og der ikke er så mange andre på pladsen) kan jeg finde på at smide mig ned på siden i græsset til hende når hun kommer hen mens jeg løber (altså ikke ovenpå hende :lol: ) så bumper hun som regel ind i min mave med pivdyret og nyder at blive nusset ved halen/på maven imens hun har pivdyret i munden.

Andre gange bakker jeg væk fra hende i løb mens jeg bukker mig lidt fremover (ok det lyder virkelig åndsvagt når jeg skriver det og ser garanteret også åndsvagt ud, men har ikke lige tænkt over det før) :lol:

 

I dag løber vi kun ved "jackpots" og ellers får hun lige lov til at rende ud og hente pivdyret, tygge det et par gange på vejen ind (nu kommer hun jo så hen med det selvom jeg ikke løber væk) og få sin godbid.

 

Jeg er jo meget interesseret i hvordan jeg får hende til at komme tilbage med legetøjet, da hun ALDRIG kommer tilbage med det og aldrig nogensinde har opfordret mig til leg, hun stikker derimod bare af med det og leger med sig selv.

 

Men jeg vil forsøge at løbe baglæns og se om det virker

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Verawang

Har desværre ikke fundet "tug-dimsen" i DK. Jeg har brugt billige tennissokker med mad i (der går en del strømper i starten :blink:).

Strømpetræk har givet vovsen lyst til at trække i alle mulige andre ting. I starten fik de klik og godbid efter en kort trækkeleg, men nu nyder de trækkelegen og får kun sjældent belønning for den.

 

Vera

Link til indlæg
Del på andre sites

Så til at starte med vil du anbefale at al leg foregår i line, så hun ikke har mulighed for at forsætte legen alene (hvilket hun jo foretrækker)?

 

Jep - hele ideen er jo, at det skal være sjovere at lege med legetøjet med dig end alene - derfor linen på så hun forhindres i at lege alene.

 

Jeg vil helt klart forsøge at løbe mod Luna hale, jeg har dog svært ved at tro at det vil få hende til at komme med legetøjet til mig, da hun indtil nu altid stikker af med det, eller kommer tilbage men så bare smider det 2 meter fra mig.

 

Du behøver ikke løbe langt væk bare en 1 m forbi hendes hale, hvorefter du kan vende dig mod hende igen, er hun ikke helt henne ved dig, burde hun ikke være længere væk, end du kan tage fat i legetøjet til en ny omgang træk-slip-og-løb-væk - igen hun skal lære at det er sjovere at lege med dig end alene .....

 

Nogen gange kan hun godt bære 2-3 meter, men så skal der heller ikke være nogen forstyrrelser overhovedet. Og hvis der er noget som helst i omgivelserne der virker spændende, så spytter hun ud i samme sekund jeg har sluppet legetøjet.

 

Jeg ville være meget varsom med at lade hende bære - som skrevet til Dorte mætter bærefasen driftsmålet, og det må ikke ske, mens I er igang med at lære at lege sammen

 

Hvis nu det med at løbe imod hendes hale ikke virker, hvordan får jeg så genopstartet legen, jeg mener, hun kommer jo aldrig (heller ikke uden for legesituationen) og opfordrer til at vi skal begynde at lege sammen.

 

Hun er jo i snor, og du er ikke langt væk, så du genoptager bare legen. Er I slet ikke vant til denne slags lege, kan det godt være at legen langsomt skal shapes ...

 

Husk at stoppe med en succes ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep - hele ideen er jo, at det skal være sjovere at lege med legetøjet med dig end alene - derfor linen på så hun forhindres i at lege alene.

 

Du behøver ikke løbe langt væk bare en 1 m forbi hendes hale, hvorefter du kan vende dig mod hende igen, er hun ikke helt henne ved dig, burde hun ikke være længere væk, end du kan tage fat i legetøjet til en ny omgang træk-slip-og-løb-væk - igen hun skal lære at det er sjovere at lege med dig end alene .....

 

Jeg ville være meget varsom med at lade hende bære - som skrevet til Dorte mætter bærefasen driftsmålet, og det må ikke ske, mens I er igang med at lære at lege sammen

 

Hun er jo i snor, og du er ikke langt væk, så du genoptager bare legen. Er I slet ikke vant til denne slags lege, kan det godt være at legen langsomt skal shapes ...

 

Husk at stoppe med en succes ;-)

 

Vi har jo ikke måtte lege det sidste halve år, og har først så småt fået lov at starte igen for en uge siden, så vi har ingen øvelse i det her overhovedet...

 

Men jeg kan se for mig hvad du beskriver, og har nu forstået hvad du mener med at løbe efter hendes hale og så pludselig vende om, for dermed at står front med hende igen :5up:

 

Og så vil al leg i det næste stykke tid foregå i line, så hun forhåbentlig glemmer at det er sjovere at lege selv :oops:

 

Tak for din beskrivelse, det vil vi afprøve i morgen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Har desværre ikke fundet "tug-dimsen" i DK. Jeg har brugt billige tennissokker med mad i (der går en del strømper i starten :blink:).

Strømpetræk har givet vovsen lyst til at trække i alle mulige andre ting. I starten fik de klik og godbid efter en kort trækkeleg, men nu nyder de trækkelegen og får kun sjældent belønning for den.

 

Vera

 

Forstår ikke helt hvordan maden kan komme ud af sokken? Holder du ikke i den i mens? Jeg har mange enlige sokker - fedt hvis de kunne blive brugt på hunden :mrgreen:

Jeg ville helt klart bruge strømpen/tug tingen til at Motor følte han skulle arbejde for godbidden - oveni øvelsen. Tror det vil motivere ham MEGET mere! Ligesom maden på ingen måde er interessant i en skål eller spredt ud på gulvet, men i en plastikflaske, jo tak.

 

Den har vi brugt lidt, og det virker rent faktisk ret godt, dog har jeg svært ved at få hende tilbage til træningen bagefter, så det tager rigtig lang tid. Er det bare øvelser der skal til for at hun lærer, at jo hurtigere hun vender tilbage til til mig og træningen, jo hurtigere får hun lov til at snuse igen?

Får hun lov at snuse så længe hun vil eller stopper du hende igen?

 

Jeg har forsøgt at gejle Luna op på den måde, men nogen gange har det den modsatte effekt, og jeg er ikke helt klar over hvorfor det nogen gange virker og andre gange ikke, så jeg er holdt lidt op med det igen.

 

Det er det samme her hvis det er på gåture, der skal en flue til, så har Motor også mistet interessen..

 

Hvordan har Luna det med rolige aktiviteter? Søge f.eks., hvis hun gider søge, kunne man måske belønne med 2-3 godbidder kastet og så kommandoen søge?

Tænker om hun lidt ligesom Motor egentlig helst vil udføre noget for godbidden - udover øvelsen. Altså at belønningen er at hun skal bruge næsen/hovedet/øjnene?

 

Jeg ville såmænd godt låne den, men da jeg ikke kan garantere at den kommer tilbage i hel tilstand, så må jeg hellere lade være :blink:

 

I kan da prøve den, skal se om jeg kan finde den. Så øm er jeg heller ikke overfor den - og ellers, så arbejder min veninde sammen med en pels sælger, kan ske hun har nogle rester hun vil sælge billigt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville være meget varsom med at lade hende bære - som skrevet til Dorte mætter bærefasen driftsmålet, og det må ikke ske, mens I er igang med at lære at lege sammen

 

 

Kan du ikke skære det lidt mere ud i pap for mig? :blink:

 

F.eks når Smilla løber agility med min kæreste, så står jeg tit ved mållinjen med legetøjet i en snor. Når hun så kommer over sidste forhindring griber hun legetøjet i munden (jeg smider snoren) og så får lov at løbe afsted med legetøjet i munden med høj hale. (Hun spytter det ud efter en lille æresrunde, hvorefter jeg kan gå hen og samle det op. Og så er hun klar til at arbejde igen).

 

Alternativ belønner jeg hende med en lille jagtleg (hvor hun får lov at jagte legetøjet i en snor. Det ender så med at hun enten fanger det og jeg bytter med en godbid (fy!) eller jeg gemmer det væk i jakken inden hun har fanget det).

 

 

Jeg havde dog troedet 1'eren var en bedre belønning fordi 'hun vandt legetøjet'. Jeg har også en medkursist, som tit siger: Husk at lade hende få legetøjet'. (Men egentlig synes hun jo jagtlegen er sjovere... ser vi bort fra den høje hale og ''sejrsrunden''). Eller?? Ja, hvad er bedst..?

 

:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Får hun lov at snuse så længe hun vil eller stopper du hende igen?

 

Hun får lov at snuse et halvt minuts tid, så stopper jeg hende og får hende tilbage til træningen, men her skal jeg så igen bruge et halvt til et helt minut før hun er vendt så meget tilbage at hun kan lave en øvelse

 

Det er det samme her hvis det er på gåture, der skal en flue til, så har Motor også mistet interessen..

 

Hvordan har Luna det med rolige aktiviteter? Søge f.eks., hvis hun gider søge, kunne man måske belønne med 2-3 godbidder kastet og så kommandoen søge?

Tænker om hun lidt ligesom Motor egentlig helst vil udføre noget for godbidden - udover øvelsen. Altså at belønningen er at hun skal bruge næsen/hovedet/øjnene?

 

Det kan du godt have ret i, hun vil som regel gerne søge, og afstandsbelønning er også sjovere, så jeg tror generelt set ikke at hun syntes det er særligt belønnende at få stukket en godbid lige ind i munden, jeg har rent faktisk en mistanke om at hun nogen gange nærmere ser det som en straf...

 

I kan da prøve den, skal se om jeg kan finde den. Så øm er jeg heller ikke overfor den - og ellers, så arbejder min veninde sammen med en pels sælger, kan ske hun har nogle rester hun vil sælge billigt?

 

Så vil jeg næsten hellere købe en billigt af din veninde, da jeg er 99,5% sikker på at Luna vil ødelægge den :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Hun får lov at snuse et halvt minuts tid, så stopper jeg hende og får hende tilbage til træningen, men her skal jeg så igen bruge et halvt til et helt minut før hun er vendt så meget tilbage at hun kan lave en øvelse

 

Kan en lynhurtig trækleg eller andet fange hendes interesse lige efter hun har snuset / samtidig med at hun bliver stoppet?

 

Så vil jeg næsten hellere købe en billigt af din veninde, da jeg er 99,5% sikker på at Luna vil ødelægge den :blink:

Jeg skal spørge hende :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...