Hop til indhold

sarte haler


Gæst Mellon
 Share

Recommended Posts

Inspireret af en tråd på et andet forum, og en generel nysgerighed om emnet, ville jeg hører om der var nogle herinde der kunne forklare mig hvorfor man ikke formår at fremavle stærkere haler på jagthunde racer der har tendens til at slå halen i stykker på jagt.

 

Det undre mig når jeg ser hvad vi ellers kan. Jeg tænker at så længe man nøjes med at kupere de hunde med problemer og oveni købet måske bruger disse hunde i avlen så bliver det ihvertfald ikke bedre.

En anden tanke, hvorfor er det kun halen der er et problem, mange jagthunde har lange behårede øre, hvorfor er disse ikke noget problem i tæt krat?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er flere årsager.

 

AT halen er tynd elelr sart, har intet, elelr ihvertfald meget lidt med sagen at gøre.

 

 

Det drejer sig om hundens arbejdsområde på en jagt, og dens bevægemønster i terrænet den bruges i.

 

Spaniels, som velnok er én af de racer det var tåbeligt at forbyde halekupering på, er hunde der er avlet til at arbejde foran bøssen, i tæt og ufremkommeligt krat.

Cockeren enddog i endnu tættere krat end de andre spaniels.

 

Det betyder bl.a. at halen i dén grad er udsat for at blive fanget og viklet ind i ting som brombær, tjørnekrat og så videre, og grundet adrenalin og drive, fortsætter hunden med at møve sig fremad, uagtet at halen faktisk ikke følger med.

 

Svuptivup= et styk afpelset og afskindet stykke hale.

 

Dén slags kan man ikke avle sig udaf. Og selvom man skulle mene at det avr muligt "fordi labradoren får jo ikke sådanne haleskader" (:roll:) så gentager jeg lige: terrænet hvori hunden benyttes, såvel som arbejdsformen for hunden sætter hunden i risiko for at få de skader.

En lab bruges ikke, og vil rent temperementmæssigt helelr ikke selv gå ind i de områder og dét arbejdsmønster, som de udsatte hunde gør.

 

Ørerne er ikke noget problem, fordi de nu engang sidder på hovedet af hunden. Den skal nok dreje hovedet ud af diverse ting og sager, førend ørerne får fat i noget.

Og hvad ville du iøvrigt gøre ved det, hvis der var et øreproblem i dén forbindelse? Kupere dem? Dét ville være idioti, fordi ørerne netop er avlet lange og hængende for at beskytte øregange osv mod snavs, grene og andet der kunne gå ind og give problemer.

 

 

Ikke at halekupere de racer der beviseligt er i højrisikozonen for alvorlige haleskader ifm. brugen, er i dén grad misforstået dyrevelfærd.

Enhver haleskade pådraget under brug, har enormt svært ved at hele ordentligt op igen, for slet ikke at tale om at en alvorlig haleskade faktisk ret ofte resulterer i at halen så skal amputeres. Dét er endnu mere smertefuldt for hunden, end en ordentlig kupering nogensinde kan være.

 

Og slutteligt skal man huske på at sådan en haleskade ret ofte resulterer i infektioner. Infektioner i netop halen, kan meget let sprede sig til ryggen også, ikke at forglemme: blodforgiftninger mv. også..

 

Nåh ja. Og så er der lige dét der med at man, med ihvertfald spaniels som komemr til skade med halen, som loven er idag, faktisk er presset til at lade hunden undergå enormt smertefulde og langtrukne behandlinger, for dén hale skal bare reddes. Koste hvad det vil, for uden ét styks komplet hale, kan man ikke gå til prøver osv....

Idioti, og en gang rosenrødt disneyficeret misforstået dyrevelfærd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm............

 

Jeg har én af de 5 hunde der må halekuperes, Breton.

 

Hun er født uden hale og jeg mener ikke at der var nogen der blev kuperet...... Om man gør noget i Bretonavl for at avle UDEN hale ved jeg faktisk ikke, men det er da en spændende debat.......

 

 

 

Min veninde har to Springere med hale......... De pisker halen i stykker..... Det er som om der ikke er hårlag nok på halen til beskyttelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Breton-Jet
Hmmm............

 

Jeg har én af de 5 hunde der må halekuperes, Breton.

 

Hun er født uden hale og jeg mener ikke at der var nogen der blev kuperet...... Om man gør noget i Bretonavl for at avle UDEN hale ved jeg faktisk ikke, men det er da en spændende debat.......

 

 

 

Min veninde har to Springere med hale......... De pisker halen i stykker..... Det er som om der ikke er hårlag nok på halen til beskyttelse.

 

Nemmerlig! Det er sådan racen ER..uden hale..min er dog kuperet..jeg aner ikke det med sarte haler og stærke haler??

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger mine hunde på jagt, der har indtil nu, ikke været problemer med halerne, men de er så langhårede, halerne altså.

Har så her i efteråret, overtaget en pointer, som endnu ikke, har været med ude at arbejde, han logrer vildt meget sideværks med halen, han stod og logrede forleden dag, og ramte væggen, og vupti blod over det hele, hans hale er som en pisk, jeg synes at det er svært, og er både for og imod kupering.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er flere årsager.

 

AT halen er tynd elelr sart, har intet, elelr ihvertfald meget lidt med sagen at gøre.

 

 

Det drejer sig om hundens arbejdsområde på en jagt, og dens bevægemønster i terrænet den bruges i.

 

Spaniels, som velnok er én af de racer det var tåbeligt at forbyde halekupering på, er hunde der er avlet til at arbejde foran bøssen, i tæt og ufremkommeligt krat.

Cockeren enddog i endnu tættere krat end de andre spaniels.

 

Det betyder bl.a. at halen i dén grad er udsat for at blive fanget og viklet ind i ting som brombær, tjørnekrat og så videre, og grundet adrenalin og drive, fortsætter hunden med at møve sig fremad, uagtet at halen faktisk ikke følger med.

 

Svuptivup= et styk afpelset og afskindet stykke hale.

 

Dén slags kan man ikke avle sig udaf. Og selvom man skulle mene at det avr muligt "fordi labradoren får jo ikke sådanne haleskader" (:roll:) så gentager jeg lige: terrænet hvori hunden benyttes, såvel som arbejdsformen for hunden sætter hunden i risiko for at få de skader.

En lab bruges ikke, og vil rent temperementmæssigt helelr ikke selv gå ind i de områder og dét arbejdsmønster, som de udsatte hunde gør.

 

Ørerne er ikke noget problem, fordi de nu engang sidder på hovedet af hunden. Den skal nok dreje hovedet ud af diverse ting og sager, førend ørerne får fat i noget.

Og hvad ville du iøvrigt gøre ved det, hvis der var et øreproblem i dén forbindelse? Kupere dem? Dét ville være idioti, fordi ørerne netop er avlet lange og hængende for at beskytte øregange osv mod snavs, grene og andet der kunne gå ind og give problemer.

 

 

Ikke at halekupere de racer der beviseligt er i højrisikozonen for alvorlige haleskader ifm. brugen, er i dén grad misforstået dyrevelfærd.

Enhver haleskade pådraget under brug, har enormt svært ved at hele ordentligt op igen, for slet ikke at tale om at en alvorlig haleskade faktisk ret ofte resulterer i at halen så skal amputeres. Dét er endnu mere smertefuldt for hunden, end en ordentlig kupering nogensinde kan være.

 

Og slutteligt skal man huske på at sådan en haleskade ret ofte resulterer i infektioner. Infektioner i netop halen, kan meget let sprede sig til ryggen også, ikke at forglemme: blodforgiftninger mv. også..

 

Nåh ja. Og så er der lige dét der med at man, med ihvertfald spaniels som komemr til skade med halen, som loven er idag, faktisk er presset til at lade hunden undergå enormt smertefulde og langtrukne behandlinger, for dén hale skal bare reddes. Koste hvad det vil, for uden ét styks komplet hale, kan man ikke gå til prøver osv....

Idioti, og en gang rosenrødt disneyficeret misforstået dyrevelfærd.

 

Undre mig så over at man har avlet en race til jagt i et terræn som den ikke kan fungere i, burde man ikke ha avlet ud fra at den adfærd og fysik skulle passe til det område man skal bruge den til.

 

Jeg kan ikke forstå man ikke gør noget aktiv for at komme problemet til livs, ud over kupering.

 

Der ud over kan man vel vælge ikke at gå på jagt med en hund, hvis fysik ikke kan tåle det, lige som man ikke løber agility med en hund med dårlige hofter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Undre mig så over at man har avlet en race til jagt i et terræn som den ikke kan fungere i, burde man ikke ha avlet ud fra at den adfærd og fysik skulle passe til det område man skal bruge den til.

 

Jeg kan ikke forstå man ikke gør noget aktiv for at komme problemet til livs, ud over kupering.

 

Der ud over kan man vel vælge ikke at gå på jagt med en hund, hvis fysik ikke kan tåle det, lige som man ikke løber agility med en hund med dårlige hofter.

 

Husker ikke om diskussionen vedrørende det med at "avle sig væk fra haler" er berørt i den tråd, som der er linket til for et par indlæg siden. Men for at gøre det ganske kort: det kan ikke lade sig gøre, at avle de korte haler ind. Det er forsøgt (med boxere), og det gav ikke en enestående succes. Først skal genet for den korte hale introduceres i racen (fra en anden race, hvor det gen optræder), og så skal du bibeholde genet, hvilket er lidt af en opgave, eftersom det er recessivt. I øvrigt kan en spaniel ikke i følge justitsministeriets regler være naturlig stumphalet, og hvis en sådan hvalp bliver født i et kuld (har hørt om to hvalpe siden 1996), kan den ikke udstilles, gå på prøver eller opnå avlsret.

 

Hvis du vælger ikke at gå på jagt med en stødende hund, så kan du ligeså godt lade være med at tage afsted. Eller holde dig til roemarker og stående hunde. Det er kun med spaniels man kommer i det hårde terræn, og så giver det desværre nogle uheldige skader. Ligeså vel som jeg går ud fra, at en politihund heller ikke er sikret mod arbejdsskader.Og helt og holdent at holde vores hunde fra det arbejdsområde de er avlet til, syntes jeg er en overreaktion.

 

Desuden kan jeg KUN være enig med DKW i, at det er en yderst misforstået dyrevelfærd, at man har forbudt halekupering. Men de der var for et sådan forbud er åbenbart blevet mætte med det der blev indført, for jeg syntes ikke længere jeg har hører nogen arbejde for, at forbuddet også kommer til at gælde for de seks racer, der var gode til lobbyarbejdet.

 

Den misforståede dyrevelfærd kommer også til udtryk i forbuddet mod at klippe vildkløerne. Vil til enhver tid foretrække at de tages på en nyfødt hvalp, hvor den ikke registrerer det (har set det gjort, og der er vitterligt ingen reaktion), end at en voksen hund er på jagt (eller bare på tur i skoven) og træder forkert på en kvist eller andet. At forestille sig den smerte det må være, på den led at få brækket en tå halvt af. Og ja, det har jeg desværre hørt om fra en ejer af sådan en hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Et par tilføjelser:

 

jeg holder i jagtsæsonen ekstra lang behæng på min ældstes hale, og alligevel får hun hver gang haleskader. Heldigvis ikke så alvorlige, at det er en kronisk lidelse. Men nu er vi også kun af sted i weekenderne og somme tider kun hveranden i sæsonen.

 

Vi havde en hund i specialklubben for et par år siden, der både stod til at blive DKCH og DKBRCH. Desværre fik den en haleskade, som der til sidst gik koldbrand i. Og der blev netop arbejdet hårdt for at redde halen. Det kunne man desværre ikke, og der blev amputeret 3-4 led. Herefter måtte hunden ikke længere stille i officielle aktiviteter. En sag fra sidste år omhandlede en lydighedshund, der også stod foran de store resultater. Desværre fik den halen i klemme i en dør, og efterlod den med blot en halv hale. Den kunne heller ikke længere deltage i officielle arrangementer.

 

I forhold til ørene gælder ydermere, at hængeører er med til at koncentrere duftindtrykkene omkring snuden, hvor der på sin vis dannes et vacuum når hunden laver sine snuse ud-ud-ud-ind "bevægelser".

Link til indlæg
Del på andre sites

Undre mig så over at man har avlet en race til jagt i et terræn som den ikke kan fungere i, burde man ikke ha avlet ud fra at den adfærd og fysik skulle passe til det område man skal bruge den til..

Hundene kan fint fungere.

Men har de lang hale, så er der en særdeles øget risiko for haleskader, hvorfor man også altid har haft dem kuperet. I historisk tid kuperet meget kort, i nyere tid, kuperet noget længere, dog stadigvæk kuperet.

 

Jeg kan ikke forstå man ikke gør noget aktiv for at komme problemet til livs, ud over kupering.

Hvad vil du gøre, andet end at begynde at avle brugsegenskaber ud af hundene, til fordel for udseende?

Kig dig omkring engang, og bemærk at der er en rimelig bred enighed om at ensidigt avl på udseende faktisk ikke er så skidegod en idé.

 

Der ud over kan man vel vælge ikke at gå på jagt med en hund, hvis fysik ikke kan tåle det, lige som man ikke løber agility med en hund med dårlige hofter

Hunden kan sagtens tåle dét arbejde. Men er man nødt til at amputere halen, med deraf følgende komplikationer, infektioner og helingsproblemer, pga at en flok uvidende høns mener det er synd at kupere i en tidlig alder, hvor komplikationer, smerter og infektioner næsten slet ikke er tilstede, så er dyrevelfærden røget i grøften for længst.

 

Man kunne også helt lade være emd at holde hund. Man kunne lade være med at træne handicaphunde, toldhunde, SAR-hunde og mange mange flere.

Ethvert stykke arbejde indeholder en erhvervsrisiko. Ved fuglejagt er erhvervsrisikoen haleskader og skader på vildtkløer.

Dén risiko kan man reducere, elelr helt eliminere ved at kupere ½-delen - 2/3 dele af halen, og fjerne vildtkløerne på hunden i en tidlig alder.

 

Ved at gøre dét, sørger man for at hunden slet ikke, elelr kun meget meget sjældent overhovedet får nogen skader. Og skulle hunden få skader alligevel, så er skaderne ofte slet slet ikke så store som de ville have været, hvis hunden havde haft en fuld hale.

 

Iøvrigt mener jeg ikke at dårlige hofter kan sammenlignes med haleskader pga et arbejde for hunden.

 

 

 

 

Drop det disneyficerede verdenssyn, og kom ind i kampen.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Vi havde en hund i specialklubben for et par år siden, der både stod til at blive DKCH og DKBRCH. Desværre fik den en haleskade, som der til sidst gik koldbrand i. Og der blev netop arbejdet hårdt for at redde halen. Det kunne man desværre ikke, og der blev amputeret 3-4 led. Herefter måtte hunden ikke længere stille i officielle aktiviteter. En sag fra sidste år omhandlede en lydighedshund, der også stod foran de store resultater. Desværre fik den halen i klemme i en dør, og efterlod den med blot en halv hale. Den kunne heller ikke længere deltage i officielle arrangementer.

 

 

 

Jeg kendte en hund som knækkede en hjørnetand. Ejerne fik lavet en "attest" hos dr. dyr, som bekræftede at tanden var slået ud og resterne fjernet af dr. dyr............

 

Kan man ikke få en sådan attest på en ødelagt og amputeret hale....? Det er jo dybt tåbeligt at hunden ikke kan stille i konkurrencer eller avle for den sags skyld.

Link til indlæg
Del på andre sites

tak for jeres svar, kan hører at det ikke er så let som jeg troede, tænkte bare at når vi mennesker nu kan så meget så ville en hale ikke være så stort et problem:stupid:

 

Jeg tror heller ikke at det vil være et problem at lave hunde uden haler eller lave halerne stærkere............ Det største problem er menneskene...... og de er ikke nemme at lave om på........... :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...